Gå til innhold
Hundesonen.no

Hills j/d - analyser, info osv


Anette
 Share

Recommended Posts

Amiga har vært så mye syk. La henne få et for hun fungerer på nå, slappe av og føle seg så frisk som mulig med hoftene hennes, så kan dere heller ta vurderinga å bytte til noe annet om noen mnd?

Ja er det det blir til :) Sprettet sekken istad og skal få sambo/mamma til å kjøre og kjøpe 15 kg sekk til uka.

Jeg er helt for at det hunden min skal få skal være best mulig men det skader vel ikke å spise Hills en stund, de fleste hunder som lever på labb, pedigree osv lever jo faktisk lenge de også :P

Så får vi se etterhvert om vi kan begynne å gi de VOH i tillegg f.ex når vi har fryserplass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se der ja, snakk om å være blind! *facepalm* Så omega kommer fra mais og linfrø, og ikke fisk/fiskeoljen.. Vegetabilske EPA er variabelt opptakelig for alle, så selv om innholdet er "høyt" er det

Da ville jeg fortsatt å prøve på 100 jeg, etter fasting. Mulig hun faktisk må ha mindre, men grønnsaker ved siden av, at det rett og slett er for mektig for henne. Men flott at Issi funker fint

Hva som helst som inneholder mer kjøtt! Tilskudd gir du jo allerede, så den biten er jo ikke noe problem. Joda, det er sant det, men som jeg sier til Anette over her, omtrent alt annet enn Hills

Og hvor mange andre fôr/tilskudd prøvde dere? Såklart vil et fôr med glukosamin være bedre enn et uten, det er det jo ingen tvil om (for oss som tro på tilskudd). Men j/d er ikke så banebrytende og enestående som Hills skal ha det til, samtidig som det er elendig ernæring!

Og såklart, funker ikke Amiga på Orijen, så må hun jo gå på noe annet, men det betyr slett ikke at j/d er "be all end all". Det er GARANTERT et bedre fôr for henne der ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Og hvor mange andre fôr/tilskudd prøvde dere? Såklart vil et fôr med glukosamin være bedre enn et uten, det er det jo ingen tvil om (for oss som tro på tilskudd). Men j/d er ikke så banebrytende og enestående som Hills skal ha det til, samtidig som det er elendig ernæring!

Og såklart, funker ikke Amiga på Orijen, så må hun jo gå på noe annet, men det betyr slett ikke at j/d er "be all end all". Det er GARANTERT et bedre fôr for henne der ute :)

Poenget mitt var at det iblandt er viktigere å se på hvordan hunden fungerer på foret, enn hva det står på innholdsfortegnelsen. At det finnes flere alternativer er jeg fullstendig klar over. Men om Amiga blir fin i magen og bedre i leddene av j/d, kan jeg overhode ikke se problemet med å gå på det noen måneder. Selv om det helt klart finnes bedre for ernæringsmessig. En hund som allerede har vært mye syk, bør få slippe en voldsom tilvenning til et nytt for. Som f.eks. Orijen som tydeligvis trenger lang tilvenning for mange. Forrige hunden min gikk på j/d i over ett år og var like fin i pels, kondisjon og avføring som på andre for, så at dette er så djevelens verk kjøper jeg ikke helt. Og ja, jeg kan lese innholdsfortegnelsen, og jeg er helt enig i at for de fleste hunder er det ikke optimalt. Men hva er viktigst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et annet du kan peke ut som er tørt da? Per idag må det være tørt pga fryseplass.

Så da er det jo Rc, eukanuba, hills osv som er de mest vanlige.

Hva som helst som inneholder mer kjøtt! Tilskudd gir du jo allerede, så den biten er jo ikke noe problem.

Poenget mitt var at det iblandt er viktigere å se på hvordan hunden fungerer på foret, enn hva det står på innholdsfortegnelsen.

Joda, det er sant det, men som jeg sier til Anette over her, omtrent alt annet enn Hills ER bedre, iom at hun allerede gir tilskuddet som finnes i j/d. Og hunder fungerer tildels fett på korn, det ser vi jo, ellers hadde de jo daua som fluer oppigjennom årene. Så Amiga kan like gjerne få Pedigree Pal, om hun funker på det, om det kun er funksjonen man skal se på. For innholdet er omtrent det samme som i j/d, om man ser bort fra tilskuddene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som helst som inneholder mer kjøtt! Tilskudd gir du jo allerede, så den biten er jo ikke noe problem.

Joda, det er sant det, men som jeg sier til Anette over her, omtrent alt annet enn Hills ER bedre, iom at hun allerede gir tilskuddet som finnes i j/d. Og hunder fungerer tildels fett på korn, det ser vi jo, ellers hadde de jo daua som fluer oppigjennom årene. Så Amiga kan like gjerne få Pedigree Pal, om hun funker på det, om det kun er funksjonen man skal se på. For innholdet er omtrent det samme som i j/d, om man ser bort fra tilskuddene.

Hva med Eukanuba sitt mobility for? Det fikk hun i høst.

Sammensetning

Tørket kylling og kalkun (>22%), mais, hvete, sorghum, animalsk fett, bygg, sukkerbete (>2,5%), tørkede hele egg, hydrolysebehandlet kyllingprotein, kaliumklorid, kalsiumkarbonat, fi skeolje, natriumklorid, linfrø, natrium heksametafosfat, glukosamin HCI (37,5mg/kg), kondroitinsulfat (37,5 mg/kg).

http://www.eukanuba.no/products/eukanuba-daily-care-sensitive-joints

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få det forholdet av Benedicte igjen, med 6 og 3. for den jeg har nå er bare omega 3.

Men da skal jeg sende fammen på butikken og handle mat til de. Eukanuba har de jo spist før uten problemer.

Bare omega 3 er helt ok, de har ikke så stort behov for 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang J/D, så er det for min del nok å ha vært vitne til x antall hunder jeg med egne øyne har sett blitt MYE bedre etter noen uker på foret. Hadde jeg hatt hund med leddproblemer hadde jeg heller gitt en veterinærdiett med dokumentert effekt, fremfor å eksperimentere med hvasomhelst annet. Det funker for de fleste, ferdig med saken.

Syns det er helt absurd å sammenlikne med Pedigree.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang J/D, så er det for min del nok å ha vært vitne til x antall hunder jeg med egne øyne har sett blitt MYE bedre etter noen uker på foret. Hadde jeg hatt hund med leddproblemer hadde jeg heller gitt en veterinærdiett med dokumentert effekt, fremfor å eksperimentere med hvasomhelst annet. Det funker for de fleste, ferdig med saken.

Syns det er helt absurd å sammenlikne med Pedigree.

men sammenligner man da med hunder som ikke har fått tilskudd ol fra før? Jeg gir jo Amiga glucosamin hver eneste dag, ergo antageligvis blir det ikke stor forskjell å begynne på det foret.

Jeg har kommet frem til Eukanuba sitt leddfor blir det.Det er det mest kjøtt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang J/D, så er det for min del nok å ha vært vitne til x antall hunder jeg med egne øyne har sett blitt MYE bedre etter noen uker på foret. Hadde jeg hatt hund med leddproblemer hadde jeg heller gitt en veterinærdiett med dokumentert effekt, fremfor å eksperimentere med hvasomhelst annet. Det funker for de fleste, ferdig med saken.

Syns det er helt absurd å sammenlikne med Pedigree.

Vis meg forskjellene fra Pedigree du ;) Ja, utenom tilskuddene selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg ha begge posene foran meg, det har jeg ikke nå. Også må jeg se på kildene til de ulike næringsstoffene, og den lista ligger på jobben. Men jeg kommer gjerne tilbake til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg ha begge posene foran meg, det har jeg ikke nå. Også må jeg se på kildene til de ulike næringsstoffene, og den lista ligger på jobben. Men jeg kommer gjerne tilbake til det.

Du finner lista til j/d i denne tråden, og Pedigree finner du garantert via google ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer nøyaktig kilde enn "korn", "benmel" osv. Korn er ikke korn, og kjøtt er ikke kjøtt. Eller det er jo det, men næringsopptaket varierer, og dermed kvaliteten på tørrforet.

Nei, korn er ikke korn, men det står da vitterlig ris, mais, maisgluten osv på ingredienslistene? Så det burde ikke være så vanskelig å analysere som du tror... Benmel har forresten samme næringsverdi i USA og Norge, de har samme regler for hva man har lov å kalle det, og det har ingenting å si om det er fra svin eller høns. Det blir likefullt kokt, malt og tørket, med samme innhold av kalsium og andre mineraler som ferdig produkt. Det er derfor det er lov å selge det som kun benmel, uten å oppgi kilden til benet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt søk viser at Pedigree inneholder 14% kylling, mens vanlig hills (ikke vet.diett) inneholder 26%. Ikke tilfredsstillende, iom at det ikke er spesifisert i Pedigree om det er kyllingkjøtt, innmat eller ben. Pedigree har også 14% ris, mot Hills 4%. Det er bare av å lese på posen, men som sagt sier det meg ingenting når de ikke vil spesifisere mer nøyaktig hva som er kilden til næringsstoffene.

Poenget mitt er uansett at jeg ikke forstår hvorfor man skal eksperimentere med dietten til en hund med helseproblemer, når det finnes gode produkter som har god effekt på det gitte problemet. Har en bekjent som på død og liv skulle råfore bort krystaller i urinen. Ble det bedre? Nei, bikkja ble verre og måtte opereres. En tørrfordiett som har vært på markedet i flere tiår kunne redusert problemet på noen uker. Misforstå meg rett, jeg råforer jo selv, jeg bare skjønner ikke heeelt greia med å sky de "store" tørrfor-merkene for enhver pris, uansett, dersom bikkja er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt søk viser at Pedigree inneholder 14% kylling, mens vanlig hills (ikke vet.diett) inneholder 26%. Ikke tilfredsstillende, iom at det ikke er spesifisert i Pedigree om det er kyllingkjøtt, innmat eller ben. Pedigree har også 14% ris, mot Hills 4%. Det er bare av å lese på posen, men som sagt sier det meg ingenting når de ikke vil spesifisere mer nøyaktig hva som er kilden til næringsstoffene.

Nå er det j/d vi snakker om, så da kan du ikke trekke inn en annen variant av Hills.

Når det står kylling, så er det kjøtt (maks 10% kan være ben,fjær,nebb). Står det biprodukter er det som regel mye brusk sammen med kjøttet, og det er tillatt med 50% ben, fjær og nebb. Innmat skal spesifiseres, så er det lever, så står det lever.

Men du må gjerne svare om igjen når du har sjekket listene dine på jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa jo spesifikt Hills uten tilskudd..That`s why. Men ja, skal komme tilbake til det :-)

Da misforsto du, det er snakk om j/d hele veien, men minus tilskuddene det har (for Pedigree har de garantert ikke).

Ang J/D,

Syns det er helt absurd å sammenlikne med Pedigree.

Vis meg forskjellene fra Pedigree du ;) Ja, utenom tilskuddene selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med salgssjef og veterinær i Hills for å komme til bunns i dette med animalsk protein i J/D kontra Pedigree Pal. Må vel si at jeg ble...skuffet :icon_confused: Tulipsen har selvsagt rett i at j/d hadde vært noe triste greier uten tilskuddene av glukosamin, kondroitin, fettsyrer og vitaminer. Forklaringen på dette var enkelt og greit at man ville unngå overvekt. J/D med mer kjøtt enn idag ville antakelig få hundene opp i vekt (iflg Hills) - og det er naturlig nok ikke ønskelig på disse pasientene. Proteinkildene er derfor vegetabilske, bortsett fra egg og fisk. Begge poengterte at fettsyreinnholdet er veldig stort, dette har jeg ikke undersøkt noe nærmere selv.

Når det er sagt så hadde jeg likevel gitt dette (eller tilsvarende diett) til min egen hund med leddproblemer. Enkelt og greit fordi jeg har sett det funker utallige ganger, og da trenger jeg ikke flere "bevis" for egen del.. F eks min søsters 12 år gamle labrador, som på kort tid ble meget stiv og støl. Hun har spist ledd-for i to mnd og sover bedre, orker mer og er tydelig mer smidig (uten smertestillende!)

Min egen prolaps-hund spiser forøvrig Artroflex med tilfredsstillende resultat, men han har riktignok ikke forkalkninger. http://www.vetshop.n...ront.php?pid=51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med salgssjef og veterinær i Hills for å komme til bunns i dette med animalsk protein i J/D kontra Pedigree Pal. Må vel si at jeg ble...skuffet :icon_confused: Tulipsen har selvsagt rett i at j/d hadde vært noe triste greier uten tilskuddene av glukosamin, kondroitin, fettsyrer og vitaminer. Forklaringen på dette var enkelt og greit at man ville unngå overvekt. J/D med mer kjøtt enn idag ville antakelig få hundene opp i vekt (iflg Hills) - og det er naturlig nok ikke ønskelig på disse pasientene. Proteinkildene er derfor vegetabilske, bortsett fra egg og fisk. Begge poengterte at fettsyreinnholdet er veldig stort, dette har jeg ikke undersøkt noe nærmere selv.

Takk for at du sjekket :) Og det mener jeg helt ærlig, ikke ironisk eller spydig eller noe negativt i det hele tatt.

Da kan du spørre de hvorfor de skulle blitt fetere på mer kjøtt, iom at kjøtt og korn/ris har omtrent like mange kcal pr vektenhet ( dvs rundt 3,6 kcal pr gram)? Fett har det dobbelte. Hvorfor ikke ha egg og fisk som de første ingrediensene, istedenfor som nr 6 og sånn ca 8? Fiskeoljen er for lavt på innholdslista til å gi særlig med fettsyrer til fôret, det kommer fra mais og linfrø.

Hva er problemet mer høyere kcalinnhold, det er jo bare å anbefale/gi en mindre mengde mat?

Fettsyreinnholdet er ikke veldig høyt, det har jeg allerede bevist i denne tråden. Ethvert fôr med rød fisk (feks Proplan ris/laks) eller med mais høyt på ingredienslista vil ha tilsvarende.

(og helt ærlig, så forventet jeg ikke en annen konklusjon ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...