Gå til innhold
Hundesonen.no

Hills j/d - analyser, info osv


Anette
 Share

Recommended Posts

Lagde et eget topic da dette plutselig ble veldig langt :P

http://www.hillspet.no/nn-no/mobility/dog.html

Hill's™ Prescription Diet™ Canine j/d™ er klinisk dokumentert å forbedre bevegeligheten i løpet av kun 21 dager med den rette balansen av sunne næringsstoffer, EPA (en spesiell omega-3-olje) og totalt omega-3 fettsyrer.

Hovedfordeler

  • Klinisk dokumentert å hjelpe hunder med å gå, løpe, leke og gå i trapper bedre – se forskjell på kun 21 dager.
  • Hjelper hunden din med å gå, løpe og leke bedre ved å lindre ømme ledd og vedlikeholde sunn brusk.
  • Hjelper til med å vedlikeholde leddbrusken ved hjelp av høye nivåer av EPA (en spesiell omega-3-fettsyre fra fiskeolje) samt glukosamin og kondroitinsulfat fra naturlige kilder.

I j/d reduced calories:

Mais, ris, linfrø, erteklimel, fjærkrekjøttmel, soyabønnemel, maisglutenmel, smakskonsentrat, animalsk fett, cellulose, betemasse, fiskeolje, mineraler, L-karnitin, brusk hydrolysat (kilde til kondroitinsulfat), skalldyrskall hydrolysat (kilde til glukosamin), vitaminer og sporelementer. Naturlig preservert med blanede tokoferoler og sitronsyre.

I vanlig j/d:

Malt mais, malt ris, linfrø, soyabønnemel, erteklimel, kylling- og kalkunmel, smaksbuljong, animalsk fett, fiskeolje, tørkede hele egg, L-lysinhydroklorid, kaliumklorid, kalsiumkarbonat, L-karnitintilskudd, DL-metionin, L-treonin, salt, taurin, dikalsiumfosfat, L-tryptofan, vitaminer og sporelementer. Naturlig konservering med blanding av tokoferoler, sitronsyre og rosmarinekstrakt.

---------------------------------------------------------------

Hill's™ Prescription Diet™ Canine j/d™ Reduced Calorie ernæringstabell

http://www.hillspet....11&packType=Bag

------------------------------------------------------------

så har du j/d uten reduced calorier. Jeg har den sekken i fanget - ernæringstabell

http://www.hillspet....29&packType=Bag

http://www.hillspet....d-help-dog.html

Hvorfor er det så viktig at virkningen av j/d™ er klinisk dokumentert?

Virkningen av Hill's™ Prescription Diet™ j/d™ er klinisk dokumentert i mange undersøkelser gjennomført av uavhengige eksperter og universiteter.

Det betyr at vi trygt kan benytte begrepet "klinisk dokumentert" og at du kan være sikker på at Hill's™ Prescription Diet™ j/d™ faktisk gir hunden din mange helsemessige fordeler.

Våre fordringer på j/d er støttet mange uavhengige publiserte og upubliserte forskning og studier.

For eksempel vårt krav:

Hill's Prescription Diet j/d™ Canine er klinisk dokumentert at hjelpe hunden din til å gå, løpe og hoppe bedre innen kun 21 dager¹

-Støttes av følgende studien: Fritsch D, Allen TA, Dodd CE, et al. Dose-titration effects of fish oil omega-3 fatty acids in osteoarthritic dogs. Unpublished.

Også har i studiene nedenfor uavhengige spesialister dokumenterte resultater av fôring j/d til hunder med stive ledd:

Studie 1 :

Evaluation of the Effects of dietary supplementation with fish oil omega-3 fatty acids on weight bearing in dogs with osteoarthritis. Published in JAVMA January 2010. Roush KJ, Cross AR, Renberg WC, et al.

Konklusion: I hvert fall på kort sikt, resulterte økt nivå av omega-3 fettsyrer i maten (j/d) i forbedret vektbelastningsevene hos hunder med osteoartritt

Studie 2 :

A multi-centre veterinary practice assessment of the effect of omega-3 fatty acids on osteoarthritis in dogs. Published in JAVMA January 2010. Roush JK, Dodd CE, Fritsch DA, et al.

Konklusion: Inntak av test-maten (j/d) økte blod nivåene av omega-3 fettsyrer og så ut til å forbedre den artritiske tilstanden hos hunder med osteoartritt

Studie 3 :

A multicenter study of the effect of a therapeutic food supplemented with fish oil omega 3-fatty acids on the Carprofen dosage in dogs with osteoarthritis. J. Amer. Vet. Med. Assoc. 2009; in press. Fritsch D, Allen TA, Dodd CE, et al.

Konklusion: Resultatene tilsier at hos hunder med kronisk osteoartritt, som står på carprofen p.g.a tegn på smerter, kan doseringen av carprofen reduseres når de står på et fôr med økt innhold av omega-3 fettsyrer (j/d).

Hill's™ Prescription Diet™ j/d™ er nå beriket med høye nivåer av Glukosamin og Kondroitinsulfat (G&K) #

  • G&K er to viktige byggesteiner for leddbrusk
  • Brusk brytes ned og repareres kontinuerlig
  • Det er viktig å støtte reparasjonsprosessen ved å øke tilgangen på disse byggesteinene

Fordeler med j/d™ sammenlignet med G&K-tilskudd

http://www.hillspet....lphate-dog.html

se tabellen der da den ikke ville være på sonen.

Endret av AnetteH
fikset noe, la til linker når tabeller brakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se der ja, snakk om å være blind! *facepalm* Så omega kommer fra mais og linfrø, og ikke fisk/fiskeoljen.. Vegetabilske EPA er variabelt opptakelig for alle, så selv om innholdet er "høyt" er det

Da ville jeg fortsatt å prøve på 100 jeg, etter fasting. Mulig hun faktisk må ha mindre, men grønnsaker ved siden av, at det rett og slett er for mektig for henne. Men flott at Issi funker fint

Hva som helst som inneholder mer kjøtt! Tilskudd gir du jo allerede, så den biten er jo ikke noe problem. Joda, det er sant det, men som jeg sier til Anette over her, omtrent alt annet enn Hills

Se der ja, snakk om å være blind! *facepalm*

Så omega kommer fra mais og linfrø, og ikke fisk/fiskeoljen.. Vegetabilske EPA er variabelt opptakelig for alle, så selv om innholdet er "høyt" er det ikke sagt at hunden opptar det. Sammenlign med voh der ALL omega er fra laks...

Igjen, studiene er basert på Hills eget fôr, og ikke med blindtest. Det sies ikke engang hvilke fôr hundene har gått på før testen..

Glukosaminet og kondroitin er ikke oppgit kilde på i normalkaloriversjonen, men regner med at den er det samme som i lettvarianten. Mengdene er så små at et helt normalt tilskudd fra apoteket ( en tablett på 650 mg) gir akkurat samme effekt pr kilo fôr. Så la oss si Amiga får 200g dagen, da kan hun ta en tablett hver 3 dag med akkurat samme effekt. Ang kondroitin må det en tab på 133 mg pr dag for å gi samme resultat. Bruker man feks Stride for hest er behovet dekket med 4-5 ml pr dag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kondrotin og stride noe jeg burde gi i tillegg også? til glucosamin osv.

For øyeblikket blir hun jo dårlig i magen av orijen så jeg skal prøve den 2kg sekken med j/d for å se om hun blir bedre.

VOH har vi ikke fryseplass til enda :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fasiken, sletta nesten en helt ferdig post :gaah: Begynne på nytt..*

Orijen (alle varianter) 1250 mg glukosamin/1000mg kondroitin, alt fra animalske kilder.

I Hills er tallene 630mg og 370mg

I Orijen er det 1000 mg EPA (1600 i fiskevarianten) pr kilo, i Hills 420mg

Det er noe mer omega 3 og 6, ca 15% i Hills, men igjen ifra vegetabilsk kilde, i motsetning til animalsk i Orijen.

Stride er fullsupplement, det har både glukosamin og kondroitin, og man kan få det i flytende variant, lett å blande i mat/vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kondrotin og stride noe jeg burde gi i tillegg også? til glucosamin osv.

For øyeblikket blir hun jo dårlig i magen av orijen så jeg skal prøve den 2kg sekken med j/d for å se om hun blir bedre.

VOH har vi ikke fryseplass til enda :(

For å gi behandlende dose, så var det vel litt lav dose?

Jeg anbefaler et tilskudd som heter "Glucovett" som består av trioen Glukosamin, Kondroitin og MSM. De finnes som kapsler, men jeg kjøper pulverboksene siden det blir så mye rimeligere enn kapsler på en stor hund som min. Du kan blande det inn i maten (sikkert ikke helt poppis med tørrfòr, tenker jeg) eller gi det sammen med noe godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi behandlende dose, så var det vel litt lav dose?

hva mener du? 2 kg sekken? klarte ikke bære mer jeg :P

Jeg anbefaler et tilskudd som heter "Glucovett" som består av trioen Glukosamin, Kondroitin og MSM. De finnes som kapsler, men jeg kjøper pulverboksene siden det blir så mye rimeligere enn kapsler på en stor hund som min. Du kan blande det inn i maten (sikkert ikke helt poppis med tørrfòr, tenker jeg) eller gi det sammen med noe godt.

For øyeblikket får hun glucosamin pulver 2 måleskjeer oppi (er ikke sikker dosen i farta), og har igjen veldig mye :P men ser de selger MSM osv i pulver i sverige http://www.svenskadj...eket.se/privat/

Som sagt, skeeeeeeptisk :lol:

Har Amiga helt vanndiare, eller er det sånn softisaktig? Om det er det siste, så prøv å gi mindre pr dag og se om det bedrer seg.

er softis ja, starter i form og blir til mer rennende :P klarer ikke alltid skrape det opp av bakken.

mindre mat? men blir hun ikke fryktelig sulten da? :frantics:

Hun får 100gram om dagen for øyeblikket :baby:

Endret av AnetteH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får plutselig ikke lov å quote...

Nei, jeg vet ikke jeg, men Orijen er mektig iom at det er så mye kjøtt, og mushy bæsj er overskuddsprotein sier de som er tilhengere. De anbefaler å gå ned i mengde, og ev sakte øke om hunden blir tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får plutselig ikke lov å quote...

Nei, jeg vet ikke jeg, men Orijen er mektig iom at det er så mye kjøtt, og mushy bæsj er overskuddsprotein sier de som er tilhengere. De anbefaler å gå ned i mengde, og ev sakte øke om hunden blir tynn.

hun skal jo bli litt tynnere.

skal jeg f.ex gi hun 60 da? i utgangspunktet fikk hun 160,så 120, så 100 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du? 2 kg sekken? klarte ikke bære mer jeg :P

Jeg mente selvfølgelig ikke at hvis du bærer større sekker så gir det en bedre effekt hos hunden din. Jeg mente som et svar til øverste del av innlegget jeg svarte på at JA, tilskudd til de oppgitte verdier i første innlegg er bra ;)

For øyeblikket får hun glucosamin pulver 2 måleskjeer oppi (er ikke sikker dosen i farta), og har igjen veldig mye :P men ser de selger MSM osv i pulver i sverige http://www.svenskadj...eket.se/privat/

Det er undersøkelser (og min erfaring også) som viser mot at det er ekstra gunstig med kondroitin og MSM sammen med glukosamin, så det er verdt å prøve ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi behandlende dose, så var det vel litt lav dose?

Jeg anbefaler et tilskudd som heter "Glucovett" som består av trioen Glukosamin, Kondroitin og MSM. De finnes som kapsler, men jeg kjøper pulverboksene siden det blir så mye rimeligere enn kapsler på en stor hund som min. Du kan blande det inn i maten (sikkert ikke helt poppis med tørrfòr, tenker jeg) eller gi det sammen med noe godt.

Hva er kondroitin og MSM?

Bruker man Glucovett i tillegg til injeksjonene eller i stedet for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun skal jo bli litt tynnere.

skal jeg f.ex gi hun 60 da? i utgangspunktet fikk hun 160,så 120, så 100 :P

Hvor lenge har hun gått på 100 da? Det du også kan gjøre er å faste en dag, bare for å få tømt tarmen, og så prøve 100 igjen. Mulig det er for mye det også. Hvor mye veier hun nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har hun gått på 100 da? Det du også kan gjøre er å faste en dag, bare for å få tømt tarmen, og så prøve 100 igjen. Mulig det er for mye det også. Hvor mye veier hun nå da?

16,7 kg. og er litt i tyngste laget. Har ikke helt funnet ut hvor mye hun skal få av orijen :P hoderegning og slikt :frantics:

om dte hjelper kan jeg åpne 6 fresh fish til hun, har bare åpnet adult per idag.

http://www.orijen.no...eding_guide.pdf

står jo aktiv hund 10-20kg 150-275 gram, og less active 115-200.

Har fått 100 gram en halv ukes tid, før helga fikk hun 120. + diare og oppkast og zoolac osv.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er softis ja, starter i form og blir til mer rennende :P klarer ikke alltid skrape det opp av bakken.

Er sånn stora mi blir også. Tørrfor og spes lettfor har stort volum, og hvis hunden vil tømme seg helt så presser den ut mat som ikke er ferdigfordøyd ennå (derav softis-konsistensen - ikke diaré). Var til vet med bikkja som aldri ble bra i magen, og fikk denne forklaringen. Var visst ikke noe galt med bikkja allikevel - den gangen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal gi leddfôret jeg, kjenner til flere hunder som er blitt mye bedre av det. Uansett hunder er ulike. Min Sophus tålte ikke V&H, men fikk nesten 2 ekstra år takket være diettfor fra veterinær. Sølve derimot tåler best V&H. Gi hunden din noe hun fungerer på, det er tydeligvis ikke det hun spiser nå - hvor lenge skal hun ha uggen mage før det er nok liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er fortsatt helt soft is og renner til slutt :(

Lurer på om jeg skal gi hun de 2 kg med leddfor jeg har og se om hun blir bedre i magen. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg.

Sannsynligvis vil hun bli bedre, iom at det er så mye ris i Hills, og det er jo en kjent stabilisator. Så jeg sier som LivB, finn noe hun fungerer på og gi det, men jeg håper inderlig ikke at du gir Hills resten av livet til Amiga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, min dalmis gikk på j/d i mange år hun, og funka knall bra på det. Det er vel så enkelt som at uten j/d hadde hun mistet fem år av livet sitt. Hun begynte og halte og viste smerte fra bakparten. Ved røntgen så vi enorme forkalkninger i høyre kne. Hun fikk ikke store framtidsutsiktet. Men så kom j/d på markedet, og vi kastet oss over det.

Endelig fikk jeg hunden min tilbake, haltheten gikk bort og hun gikk trapper igjen, samt hoppet inn/ut av bilen. Tidvis gikk hun også på Rimadyl, men stort sett holdt foret orden på kroppen hennes.

Det er for meg genialt at jeg slipper og tilsette 'mye forskjellig' til maten. Jeg vet at hun får hverken for mye eller for lite av det hun må ha. Og jeg har fått utallige tilbakemeldinger fra folk som er fornøyde med j/d.

Jeg vet ikke om det er en spesiell grunn til at Amiga ikke skal bruke j/d, men når det gjelder mageproblemer så hadde i allefall ikke Ita noe av dette når hun gikk på j/d ( hadde vel aldri mageproblemer før det heller )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, min dalmis gikk på j/d i mange år hun, og funka knall bra på det. Det er vel så enkelt som at uten j/d hadde hun mistet fem år av livet sitt.

Jeg vet ikke om det er en spesiell grunn til at Amiga ikke skal bruke j/d, men når det gjelder mageproblemer så hadde i allefall ikke Ita noe av dette når hun gikk på j/d ( hadde vel aldri mageproblemer før det heller )

Den var da drøy.. Iom at j/d ikke inneholder noe man ikke får tak i andre steder... At folk vil ha det lettvindt og ikke tilsette tilskudd selv er nå så, men om folk leser analyser, så er det mye mulig man finner andre merker enn Orijen som inneholder like mye om ikke mer glukosamin, kondroitin og EPA/Omega enn j/d.

I tillegg unner jeg INGEN hunder å gå på Hills, det har omtrent ikke animalske ingredienser. I j/d er første animalske ingrediens på 6 plass, dvs under 10%. Da kan man like gjerne gi Pedigre Pal el, faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Den var da drøy.. Iom at j/d ikke inneholder noe man ikke får tak i andre steder... At folk vil ha det lettvindt og ikke tilsette tilskudd selv er nå så, men om folk leser analyser, så er det mye mulig man finner andre merker enn Orijen som inneholder like mye om ikke mer glukosamin, kondroitin og EPA/Omega enn j/d.

I tillegg unner jeg INGEN hunder å gå på Hills, det har omtrent ikke animalske ingredienser. I j/d er første animalske ingrediens på 6 plass, dvs under 10%. Da kan man like gjerne gi Pedigre Pal el, faktisk!

I utgangspunktet er jeg helt enig. Jeg liker heller ikke hills, men fakta er at forrige hunden min fikk (som jeg skrev i den andre tråden) et helt annet liv etter hun begynte på hills j/d, og hun er ikke alene om det. Selvfølgelig var hun gammel og hadde ikke mange år igjen uansett (ca 8 år gammel berner sennenhund), men uansett hva man måtte mene om innhold og hva et for burde inneholde, så er det ingen tvil om at hun hadde fryktelig godt av det foret. Plutselig så du knapt noe til forkalkningene hennes lenger. Mye mulig at andre for med tilskudd kunne fungert like bra, og kanskje til og med bedre på lang sikt, men det var ikke det vi trengte. Vi trengte at hun slapp å ha vondt. Like viktig som å lese ingredienslista må det jo være å se på hunden. Om Amiga får god effekt av hills j/d i forhold til leddene pluss at hun slipper å gå rundt å være dårlig i magen i mange uker for å tilvennes det foret vi måtte mene er best, så er det kanskje verdt det? Det er ikke en hund som skal ha det godt om 15 år, det er en hund som trenger å ha det godt og fungere på foret sitt nå.

Amiga har vært så mye syk. La henne få et for hun fungerer på nå, slappe av og føle seg så frisk som mulig med hoftene hennes, så kan dere heller ta vurderinga å bytte til noe annet om noen mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...