Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe og hannhund sammen - p-sprøyte et reelt alternativ?


soelvd
 Share

Recommended Posts

For det meste her inne leser jeg at folk holder hundene adskilt når det er løpetid på tispa. Men er det noen som bruker p-sprøyte? Er det et reelt alternativ til "problemet"? Hva koster det å sette sånne sprøyter hver femte måned, sånn ca? Andre erfaringer? Leser noe om kreft, men leser også at den typen sprøyter som blir brukt i dag ikke gir kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hvor har du lest dette? Det er selvsagt forstyrrelser i hormonene og ikke bra, det finnes ikke noe slikt som sikre p-produkter, ikke til mennesker heller.

Fant dette:

Det virker ikke som om proligeston er assosiert med like mange seriøse uheldige effekter som andre progestiner (som megestrolacetat, medroxyprogesteronacetat). Likevel kan man forvente uheldige effekter assosiert med langvarig bruk av proligeston, som f.eks. endringer i temperament (apati og depresjon), økt tørst eller appetitt, svulster på livmorveggen, livmorbetennelse, diabetes, manglende steroidproduksjon i binyrene, jursvulster og melkeproduksjon.

Hvis proligeston brukes på dyr med diabetes må man overvåke dem nøye for å forsikre seg om at insulinbehovet ikke endres.

Det anbefales at en ikke gir proligeston til tisper før eller i deres første brunst. Det kan forekomme irritasjon, og ansamlinger av kalsiumsalter ved injeksjonsstedet har blitt rapportert.

Siden endringer i pelsfargen i blant kan forekomme, anbefales det å injisere på den medisinske delen av flankefolden (hvor den nå må være, altså på flanken på innsiden av låret?) på dyr med tynn hud eller utstillingsdyr.

Det er altså ganske seriøse bivirkninger man kan få, ville aldri gitt et dyr slikt.

Kan du ikke bare sette bort hannhunden når hun har løpetid? Evt. så er iallefall sterilisering et bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du lest dette? Det er selvsagt forstyrrelser i hormonene og ikke bra, det finnes ikke noe slikt som sikre p-produkter, ikke til mennesker heller.

Fant dette:

Det virker ikke som om proligeston er assosiert med like mange seriøse uheldige effekter som andre progestiner (som megestrolacetat, medroxyprogesteronacetat). Likevel kan man forvente uheldige effekter assosiert med langvarig bruk av proligeston, som f.eks. endringer i temperament (apati og depresjon), økt tørst eller appetitt, svulster på livmorveggen, livmorbetennelse, diabetes, manglende steroidproduksjon i binyrene, jursvulster og melkeproduksjon.

Hvis proligeston brukes på dyr med diabetes må man overvåke dem nøye for å forsikre seg om at insulinbehovet ikke endres.

Det anbefales at en ikke gir proligeston til tisper før eller i deres første brunst. Det kan forekomme irritasjon, og ansamlinger av kalsiumsalter ved injeksjonsstedet har blitt rapportert.

Siden endringer i pelsfargen i blant kan forekomme, anbefales det å injisere på den medisinske delen av flankefolden (hvor den nå må være, altså på flanken på innsiden av låret?) på dyr med tynn hud eller utstillingsdyr.

Det er altså ganske seriøse bivirkninger man kan få, ville aldri gitt et dyr slikt.

Kan du ikke bare sette bort hannhunden når hun har løpetid? Evt. så er iallefall sterilisering et bedre alternativ.

Æsj, det så ikke hyggelig ut, nei! Hvor lang tid av løpetiden må hannhunden settes vekk, da? Må jo ha noen som er villige til å passe beistet over lengre tid fast også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her holder jeg dem adskilt med barnegrinder, om jeg ikke er i samme rom som Luno så er han i underetasjen med barnegrind foran trappen pluss en stoffgrind satt opp bak (belgergutter kan hoppe høyt når de er motiverte nok ;)) Tidvis låner min far ham med på fjellet og, alltid kjekt =) Ville ikke falt meg inn å gi tispene p-sprøyter (eller kastrere hannen selv om han ikke skal avles på), jeg tenker som så at har en bestemt deg for å ha hunder av hvert kjønn så får en tåle at det blir litt lyd og styr de verste dagene, du er aldri garantert å finne noen som kan passe ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt svar på spørsmålet ditt, men svarer uansett :) Hos oss har det ikke vært noen problem å ha hannene og tispene i samme hus under løpetid. Birk er litt interessert på stådagene, og ellers bryr han seg svært lite. Peik var litt mer gira, men ikke verre enn at det var fint mulig å ha han i hus. Så det går fint ann å ha dem adskilt i samme hus uten at det blir bråk og styr ut av det (hvis du er heldig og har en slik hannhund da) :)

Mer styrete å passe på at disse tispene våre ikke har orgier på stuegulvet hele tiden :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, litt vel enkel. P-midlene til dyr er ekstremt kreftfremkallende, selv de nyeste preparatene. Ikke et brukbart alternativ dessverre. Vi hadde behov for å utsette løpetida noen dager (unntakstilfelle) og selv den korte pillekuren defineres som høyrisiko ifht kreft.

Kastering av tispen har jo en del positive sidevirkninger da (senker risiko for jurkreft, fjerner risiko for livmorbetennelse, fjerner hormonelle forstyrrelser ifht innbildt svangerskap m.v.) - men det er jo et kjempestort bukinngrep da. Ikke er det direkte lovlig heller, sånn i utgangspunktet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

gammel tråd.. noen som har ny info på området? kommet bedre p-sprøyter? Vurderer p-sprøyte da vi har en av hvert kjønn i huset... var styr nå i høst (for å si det mildt)... -vil ta opp kastrasjon m veterinær og... vet det ikke er lov, og at hvert enkelt tilfelle skal vurderes individuelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, mammaen til Luna skrev:

gammel tråd.. noen som har ny info på området? kommet bedre p-sprøyter? Vurderer p-sprøyte da vi har en av hvert kjønn i huset... var styr nå i høst (for å si det mildt)... -vil ta opp kastrasjon m veterinær og... vet det ikke er lov, og at hvert enkelt tilfelle skal vurderes individuelt..

P-sprøyte på tispe øker kreftrisikoen drastisk, som du sikkert leser over. Da er evt chip på hannhunden ett alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Margrete skrev:

Det er høy kreftrisiko der å dessverre. 

Hvor finner du dette? All info jeg har lest sier at det ikke er forbunnet med økt kreftfare ved bruk av suprelorin, står ikke nevnt engang i felleskatalogen for veterinærmedisin. Mens på perlutex som brukes som ppiller på hund og katt (og muligens det samme som i sprøytene ?) står det: 

 Forøket risiko for jursvulster (mammatumorer), sykelige tilstander i livmoren (mukometra, pyometra) og sukkersyke (diabetes mellitus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun veterinærene mine som har fortalt meg dette. Jeg har satt den to ganger på Asti og nå sist fikk jeg beskjed om at jeg burde vurdere full kastrasjon siden det var økt kreftfare ved suprelion. Jeg har dessverre ikke noe skriftlig på det, men hører på veterinæren jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ingen prevensjon eller noe, men det finnes jo diverse produkter som gjør tispa mindre attraktiv for hannhunden. Bestemortruse for eksempel

Hvis ikke det fungerer så er det endel forskjellige sprayer på markedet som man sprayer på glufsa til tispa, en av dem heter Bitch off. Dr.Clauder har en paste som man gir til tispa, som visstnok skal ta lukten før den rekker komme ut. Vi prøvde sprayen på en tispe som var her i jula, og merket veldig stor forskjell etter hun hadde brukt den en dag! Den mistet effekten igjen da hun nærmet seg høyløpsk. Hun skal være her i jula igjen, og har til nå vært veldig regelmessig, så blir vel samme moroa i år og. Så da skal vi ha pasten klar og sprayen, og begynne med en gang det er det minste tegn til løpetid. Mulig jeg husker feil, men pasten skal man starte med før hun begynner å løpe for å få best effekt. 

Disse tingene maskerer jo bare, så sier seg selv at man må passe like godt på tispa og hannhunden som uten disse produktene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det sprøyter en sesong ihvertfall til eldstemann ikke er mere. Under stådagene ( 10 dager) var det helt mayhem her hjemme . Jeg var borte to døgn med tispa og hannene var på kennel et par døgn allikevel ser det ikke ut inne . Så store hunder og panel på veggene .... Heldigvis hadde vi ferie men det hadde nesten ikke vært mulig å måtte gå på jobb mens det stod på. Hannene var helt rabiate og tispa var helt koko :)  Så for å ikke måtte pusse opp hele huset blir det sprøyter ett år nå ihvertfall. Jeg hadde mine i hver sin etasje men hannene stod oppetter veggene og skrapte 24timer i døgnet mens de skrek , og hun skrek og skrapte oppe. En ( som da er eldre) hanne og en tispe skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...