Gå til innhold
Hundesonen.no

Damesykkel og herresykkel


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Da jeg var yngre ville jeg ha guttesykkel, for det var kulest. Nå er jeg litt eldre og bittelitt mer opptatt av funksjonalitet enn utseende når det kommer til sykler.

Sykkelen jeg har nå er for det første egentlig ikke min, og for det andre ikke så veldig egnet til den bruken jeg trenger den til (det er sånn flott damesykkel som man kan sykle maks to kilometer i timen med uansett om det er oppover, bortover eller nedover). Derfor skal jeg kjøpe ny sykkel, men jeg vet ikke helt hva slags.

Så jeg lurer på et par ting, da. For det første hva forskjellen på damemodeller og herremodeller (når det gjelder sykler altså, ikke mennesker) er. Jeg sykler ikke så mye med skjørt, så jeg trenger ikke lav stang for å komme over på en elegant måte, hehe. Men jeg vil jo ha den sykkeltypen som er best for meg! Jeg er ikke så veldig høy, 1.63 omtrent, og har derfor heller ikke så innmari lange ben eller armer. Det er kanskje noe å ta hensyn til når det gjelder valg av modell?

Det andre jeg lurer på er hva slags type sykkel jeg bør kjøpe, og om noen kanskje har noen konkrete tips? Krav til sykkelen er:

- Jeg skal bruke den først og fremst til å sykle til og fra venner/skolen/butikken, altså på asfalt. Ås er et relativt flatt sted, men jeg bor på toppen av den eneste bakken i kommunen, omtrent, så det må være mulig å sykle litt oppover og nedover med den, liksom.

- Så kommer jeg også til å bruke den med hundene. Det fører med seg to ting: For det første at det er mulig å feste springer på den, og for det andre at den fungerer fint på grusveier.

- Jeg ser for meg en billigsykkel, dvs rundt 2-3000. Æ e gjærrig, sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle vært i Tromsø, selger min asfalt/offroadsykkel til 1000 kr, den er SOLID (nakamura, med demping foran og 24 gir). Eneste grunn til at jeg selger, er at jeg måtte kjøpe meg sykkel da jeg bodde på Svalbard og den ble "litt bedre" siden man ikke trenger å betale moms ;)

Menne. Siden du nå ikke er her så har jeg ikke så mye tips, men en hver vanlig terrengsykkel til 2-3000kroner ville oppfyllt alle dine krav :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta den med sørover da :whistle:

Hehe.

Jeg regner med at i min prisklasse er det ikke så stor forskjell på syklene, så jeg kommer nok til å kjøpe den som passer meg prismessig liksom. Hovedspørsmålet blir derfor om jeg bør velge herremodell eller damemodell - eller rettere sagt, hva som egentlig er forskjellen på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg ville valgt damemodell siden du skal sykle med hunder. Litt enklere å komme av om noe skulle skje osv. Jeg tør ikke sykle med hund med min herresykkel iallefall, føler meg litt for låst.

Jeg fikk anbefalt herresykkel når jeg kjøpte meg ny om hundene trekker mye og har springer på. Dette pga herresykkelen har vist ett mye bedre balanse i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, motstridende råd gjør det ikke noe lettere for meg å velge, da! :P Tinka trekker ikke i det hele tatt, hva den andre kommer til å gjøre er ikke godt å si, men den vil vel fort finne på å trekke litt mer enn Tinka gjør, ja.

Men altså, er forholdet/avstanden mellom sete, styre osv likt, da? Er det ikke et poeng at jeg som er såpass kort bør kjøpe damesykkel, eller spiller det ikke noen særlig rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et hot tips fra en venninne som har syklet fra Sveits til Danmark, om at hybrid er lurt om man vil ha en litt stødig sykkel som også er lett. De trenger ikke å koste så mye heller. Jeg fant en her om dagen som kostet 2000,- eller 2500,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Så kommer jeg også til å bruke den med hundene. Det fører med seg to ting: For det første at det er mulig å feste springer på den, og for det andre at den fungerer fint på grusveier.

Jeg kjøpte herresykkel nettopp pga festet til Springeren - det er akkurat så langt at det ikke er plass til det på svært mange sykler, dessverre. Jeg er veldig fornøyd så langt med min nye sykkel fra XXL - husker ikke helt prisen, men rundt 3000 kr tror jeg, med dempegaffel og alt mulig - for meg var det en kjempeoppgraderig fra den gamle billigsykkelen min, så sykling ble brått en helt ny opplevelse liksom *ler*.

... og forøvrig aner jeg ikke hva som er forskjellene på herre- og damesykler annet enn størrelser og den stanga på langs :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt litt på å kjøpe hybridsykkel, ja. Selv om jeg kommer til å sykle litt på grusveiene her i området, tror jeg ikke at terrengsykkel egentlig er nødvendig, altså. Det er like viktig med en sykkel som er lett og fin til daglig bruk på asfalt. Jeg får høre med de som jobber i butikken om hva de tenker om akkurat det.

Men hvor høyt er egentlig festet til Springeren? Og hvorfor er den så himla dyr? Her kan jeg få en sykkel til 1500, men så må jeg betale sju hundre kroner for en metalldings jeg kan feste hunden min i? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg lurer på et par ting, da. For det første hva forskjellen på damemodeller og herremodeller (når det gjelder sykler altså, ikke mennesker) er.

Jeg må bare si at jeg er veldig glad for at du presiserte dette.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har hybrid herresykkel og det er den beste sykkelen jeg har hatt til nå. Stanga er litt senket men jeg går av og på sykkelen med å slenge beinet bakover også må jeg sikte på bøyen på springeren så fungerer det fint. Sykler med vorsteh og border på dette samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at forskjellen på dame og herresykkel var rett stang eller buet lav stang. Men så kjøpte jeg sykkel i høst og fant ut at det finnes damesykler med rett stang også :) Forskjellen er lengden på rammen, damer trenger ofte kortere rammer.

Du får mye bra sykkel til 2-3000 kr! Hvis du har litt tid kan det lønne seg å vente til høsten, da er det ofte halv pris! De i butikken er også ofte gode til å hjelpe deg, og kan ta mål slik at dere finner riktig størrelse til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker herresykkel, uten at jeg helt vet hvorfor :P kjøpte meg ny sykkel i fjor og så da at på den sykkelen jeg vurderte var det ikke stor forskjell på dame og herre. Stanga var bittelitt lavere bare på dame, men nesten ikke synlig.. Forøvrig anbefaler jeg Merida. Gode sykler, behagelige og funksjonable og holdbare til en billig penge.. Redwood sykklene dems koster 2000kr og duger som bare det. Min ble stjålet i fjor, men er så fornøyd at jeg skal kjøpe meg en ny en i år når jeg får råa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på dame og herremodell er rammestørrelse og setefasong. Sånn kort sagt. Jeg ville ha gått i en ren sykkelbutikk og forklart behovet ditt. Da hjelper de å finne den som passer best, både med hensyn til geometri, balanse og bruk. Hvis den er for dyr, så ville jeg sett på finn om den er til salgs brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har juniorsykkel jeg :lol: Rett og slett fordi den er kort nok i rammen til meg, er omtrent like høy som ingvild. Det ble guttemodell, med stang og plass til springer.

Vanlige herremodeller blir ofte fryktelig lange i rammen, da mannfolk ofte har lange rygger i tillegg til at de er generelt sett høyere enn damene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt hybrid etter å ha syklet på offroad i noen år. Sistnevnte er unødvendig tungt med mindre du faktisk ønsker å sykle nettopp i terrenget. Min hybrid er billigvarianten (fattig student sjø), den kostet 2000 kroner på XXL (Merida). Er veldig fornøyd, den veier 12,6 kg, triller veldig lett, og er stødig nok til at det går helt fint å sykle med hunder. Skal du sykle MYE (sånn som meg - forhåpentligvis minst 8 mil i uken) vil den ikke holde veldig lenge. Med ditt bruk, og hvis du er litt nøye med vedlikehold, kan du ha den i mange mange år. De har også en hybrid til 2000 kroner på Gmax og Gsport, av merket Diamant, men de ruster visstnok lettere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...