Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispenavn?

Recommended Posts

Guest janson
Skrevet

Prokrastinering er en fin ting.

En gang i fremtiden kommer det til å bli en kelpis til her i huset og i stedet for å nå lese pensum så er det mye artigere å fundere på navn. Hannhundnavn er fryktelig enkelt, og der har jeg flere alternativer allerede. Tispenavn derimot, der er det ganske tomt. Så nå håper jeg at sonenfolket kan hjelpe meg med litt ideer eller inspirasjon videre.:)

Jeg kunne tenke meg noe i samme baner som Mikke. Han er jo opprinnelig oppkalt etter Crocodile (Mick) Dundee, men kalles mer Mikke Mus om dagen. Så jeg har tenkt litt på div tegneserier, (barne)litteratur og slikt, og et alternativ jeg har kommet fram til er Gneis. Men det klikker ikke helt 100% ennå. Jeg er også fryktelig dårlig til å lete så det er garantert noe «uoppdaget» der.

Jeg er ellers en skikkelig typografinerd og glad i blant annet de gamle finske arkitektene/designerne (Kaj Franck og Alvar Aalto), men det er ikke akkurat flust av jentenavn der i gården.

I tillegg må det være greit å uttale på finsk, så det kan ikke være veldig innvikla norsk.

Jeg vil ikke ha noe sukkersøtt, jeg er allergisk mot alt som er rosa etc.

Noe som ikke er altfor langt.

Og så har jeg sikkert glemt halvparten av det jeg opprinnelig skulle skrive. Håper likevel noen kan gi meg en spark i riktig retning! :)

Skrevet

La merke til at du ikke ville ha noe sukkersøtt, men våger meg likevel frempå.

Finsk nevner du... så jeg slo opp ordet "søt" i google translate fra norsk til finsk, og fikk Makea.

Er Makea et brukbart hundenavn tro? Jeg syns egentlig det var det :)

Og det norske ordet "rampete" ble oversatt til det finske ordet Thuma, og det var jo riktig fint som hundenavn! :D Kan passe en liten rampete Kelpie-frøken vil jeg tro! :- )

Guest janson
Skrevet

La merke til at du ikke ville ha noe sukkersøtt, men våger meg likevel frempå.

Finsk nevner du... så jeg slo opp ordet "søt" i google translate fra norsk til finsk, og fikk Makea.

Er Makea et brukbart hundenavn tro? Jeg syns egentlig det var det :)

Og det norske ordet "rampete" ble oversatt til det finske ordet Thuma, og det var jo riktig fint som hundenavn! :D Kan passe en liten rampete Kelpie-frøken vil jeg tro! :- )

I utgangspunktet har jeg ikke tenkt på finske ord/navn fordi jeg synes det er litt tungvint å blande norsk og finsk (jeg sier konsekvent Helsingfors feks i stedet for Helsinki), men Tuhma var jo faktisk litt morsomt! :lol:

Moomin (eller hvordan det nå skrives) :P

Hufsa? Passende på et sort lite monster synes jeg..

Muumi på finsk og mummi på norsk. Og Hufsa var jo egentlig litt søtt! :P

rikke :)

Takk for forslaget, men med tanke at jeg allerede har en Mikke så blir det nok ingen Rikke.

Teema - verdens vakreste service designet av Kaj Franck :ahappy:

Teema! :heart: Jeg er virkelig en stor fan av Kaj Franck, han var helt fantastisk!

Dolly, Dolly, Dolly! :D

Dust! :lol:

Takk for alle forslag, folkens! Kom gjerne med flere! :)

Skrevet

Bare siden jeg satt med google oversetter på finsk nå :P

Hullu - okei, det var kanskje ikke så fint :P Men det betyr visstnok gal på finsk.

Nopea - betyr rask

Vallaton - betyr spretten, så kaller du hun for Valla

Liekki - betyr flamme. Da bør det helst være en rød kelpie da.

Disneynavn

Minni - sånn siden du har Mikke :lol:

Fantasia- Så kan du kalle henne Sia, Fanta, Fantasi osv

April - Daisy duck sin datter, trilling av June og May. Altså et navn fra Donald Duck

Eema- fra filmen Villdyr

Ena- mamma'n til Bambi

Fifi the featherduster :lol: - fra Skjønnheten og Udyret

Flora - en av feene fra Tornerose

Lyle- fra Todd og Copper (usikker på kjønnet til denne karakteren)

Madam Mim - fra Sverdet i steinen (aner ikke hva den heter på norsk sånn egentlig)

Vidia -en fe fra en disneyfilm, uvisst i hvilken

Fa Li :lol: Sorry, jeg måtte bare! Høres ut som en som ikke klarer å si "R" som skal si "Farlig" :P Navnet er fra Mulan.

Navn fra Disney er hentet herfra.

Teema var stilig forresten :D

Skrevet

- Lois Lane

- Neida..(betyr jente på dinsk..eller var det samisk?)

- Tuppen

- Fiona (Animert film)

- Madam Mim

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...