Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvinne angrepet av politihund


Justisia
 Share

Recommended Posts

"Vi ser svært alvorlig på at hunden som angrep ikke var i bånd da dette skjedde, sier Krohn-Wollert."

Hvorfor hadde det vært bedre om den angrep mens den var i bånd?

Fordi den neppe hadde angrepet om den var i bånd ;) Klønete sagt, men var nok noe slike Krohn-Wollert mente

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Fordi den neppe hadde angrepet om den var i bånd ;) Klønete sagt, men var nok noe slike Krohn-Wollert mente

Helt klart, mannen har ett ansvar for en ansatt her. Å overse dette fordi det var en tjenestehund ville vært ett overgrep mot offeret noe jeg har full forståelse for. Men på bakgrunn av det kan man ikke innføre båndtvang for tjenestehunder som noen nærmest antyder her, det er ett ansvar som bør ligge i politiets egne rekker hvem som er egnet og ikke. Artikkelen i adressa tyder vel og på at hunden ikke nødvendigvis luftet seg selv løs men at dette skjedde under oppstalling i bil. Og for alle som har bil og hund så vet vi jo at på ett eller annet tidpunkt må faktisk båndet av før døra kan lukkes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sånne episoder er mye verre når det er tjenestehunder involvert. Disse blir trent skarpt, fører må ha kontroll. Alltid.

Dette skal liksom være landets best trente hunder ( burde være ) og landets stødigste hunder ( igjen: burde være) og to slike episoder på rad viser at det ER faktisk grunn til bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for alle som har bil og hund så vet vi jo at på ett eller annet tidpunkt må faktisk båndet av før døra kan lukkes.

Ja? Det er jo enkelt å ha kontroll på dyret selv om båndet må av? Det er bare å lempe hunden inn i buret mens man har båndet på det, og så kneppe av og lukke døra. Hvor vanskelig kan det være?

Jeg synes sånne episoder er mye verre når det er tjenestehunder involvert. Disse blir trent skarpt, fører må ha kontroll. Alltid. Dette skal liksom være landets best trente hunder ( burde være ) og landets stødigste hunder ( igjen: burde være) og to slike episoder på rad viser at det ER faktisk grunn til bekymring.

Så vidt jeg forstår, så var denne hunden ennå ikke godkjent tjenestehund, men under opplæring? Fører har vel sett i denne situasjonen at den kanskje ikke kan gå løs ennå - og må trene mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det rett og slett en hund som var løs og helt umotivert fløy den på og angrep et menneske på et offentlig sted og skadet det mennesket ganske så alvorlig. Enhver annen hund i samme "setting" hadde blitt avlivet før sola hadde gått ned.

Endret av madam mim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, mannen har ett ansvar for en ansatt her. Å overse dette fordi det var en tjenestehund ville vært ett overgrep mot offeret noe jeg har full forståelse for. Men på bakgrunn av det kan man ikke innføre båndtvang for tjenestehunder som noen nærmest antyder her, det er ett ansvar som bør ligge i politiets egne rekker hvem som er egnet og ikke. Artikkelen i adressa tyder vel og på at hunden ikke nødvendigvis luftet seg selv løs men at dette skjedde under oppstalling i bil. Og for alle som har bil og hund så vet vi jo at på ett eller annet tidpunkt må faktisk båndet av før døra kan lukkes.

Tror kanskje ikke vi leser de samme innleggene, uansett så blir påstanden din forholdsvis meningsløs - ingen hund skal ut av det blå finne ut at det er greit å angripe et menneske som ikke oppfører seg svært truende. Selv tjenestehunder skal være under kontroll, både under tjeneste, trening og på fritiden. Nøkkelordet her er altså ikke "bånd", men "kontroll".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nøkkelordet her er altså ikke "bånd", men "kontroll".

Jeg har aldri ment noe annet. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor alle gnåler om bånd og båndtvang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri ment noe annet. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor alle gnåler om bånd og båndtvang.

hihi nå er det strengt tatt bare du som gnåler om den. Vi andre er skjønt enige om at kontroll er greia her, og om det var båndtvang på stedet den ble luftet så er ikke politihunden utenfor tjeneste unntatt loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Får denne hunden automatisk lov å leve videre, siden det er "politiets egen"...?

Nei, saken skal vurderes av SEFO (politiets interne etterforsknings organ) som avgjør hundens skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dersom dette hadde vært en tilfeldig rottisscnoosersetterapso (som kunne se ut som det var mixet inn en dæsj med pitbull også) eid av herr Hvermansen som hadde utført dette stuntet - ohh du store min, tror dere det hadde vært lang vei til Regnbuebroen for den bikkja? Hadde det vært førstesiden i VG, mon tro? :blink:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, saken skal vurderes av SEFO (politiets interne etterforsknings organ) som avgjør hundens skjebne.

Ja, SEFO er jo et uhildet organ..

I Norge blir SEFO bydd på kaffe når de kommer for å undersøke noe.. I USA for eksempel skjelver snuten seriøst når Internal affairs kommer på besøk..

SEFO legger jo vekk de fleste sakene som helt ugrunnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, SEFO er jo et uhildet organ..

I Norge blir SEFO bydd på kaffe når de kommer for å undersøke noe.. I USA for eksempel skjelver snuten seriøst når Internal affairs kommer på besøk..

SEFO legger jo vekk de fleste sakene som helt ugrunnet..

Kan være enig med deg i mye, Pan, men du - du vet egentlig ikke en dritt om hvordan SEFO egentlig jobber, hvordan SEFO blir tatt imot av/tar imot politifolk som skal avhøres, hvorvidt politifolk skjelver eller ikke skjelver i møte med SEFO. :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikk taler for seg, du kan jo selv se hvor stor andel av sakene til SEFO som faktisk fører til reaksjon mot tjenestemannen som er anmeldt/under etterforskning..

I 2005 kom det inn 807 saker.

Kun 25% av disse ble påtaleavgjort samme år (egentlig et feilaktig tall siden over 100 av sakene var med over fra 2004..)

Og her er påtaleavgjørelsene det som virkelig gjør saken interessant..

5(!)% av sakene fører til en positiv påtaleavgjørelse..

Resten er stort sett henlagt av diverse årsaker,

Så, tror du de skjelver i buksene når SEFO kommer innom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Statistikk taler for seg, du kan jo selv se hvor stor andel av sakene til SEFO som faktisk fører til reaksjon mot tjenestemannen som er anmeldt/under etterforskning..

I 2005 kom det inn 807 saker.

Kun 25% av disse ble påtaleavgjort samme år (egentlig et feilaktig tall siden over 100 av sakene var med over fra 2004..)

Og her er påtaleavgjørelsene det som virkelig gjør saken interessant..

5(!)% av sakene fører til en positiv påtaleavgjørelse..

Resten er stort sett henlagt av diverse årsaker,

Så, tror du de skjelver i buksene når SEFO kommer innom?

Totalt OT: men det betyr jo at voldtektsstatestikken og sefo statestikken er omtrent tilsvarende da.. You do the math.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikk taler for seg, du kan jo selv se hvor stor andel av sakene til SEFO som faktisk fører til reaksjon mot tjenestemannen som er anmeldt/under etterforskning..

I 2005 kom det inn 807 saker.

Kun 25% av disse ble påtaleavgjort samme år (egentlig et feilaktig tall siden over 100 av sakene var med over fra 2004..)

Og her er påtaleavgjørelsene det som virkelig gjør saken interessant..

5(!)% av sakene fører til en positiv påtaleavgjørelse..

Resten er stort sett henlagt av diverse årsaker,

Så, tror du de skjelver i buksene når SEFO kommer innom?

Jeg vet da det, men det har da ingenting med dette å gjøre: I Norge blir SEFO bydd på kaffe når de kommer for å undersøke noe.. I USA for eksempel skjelver snuten seriøst når Internal affairs kommer på besøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...