Gå til innhold
Hundesonen.no

starte oppdrett...:)


Caro
 Share

Recommended Posts

heii dere :)

Kan jeg få noen tips om hvordan jeg kan starte egen oppdrett av Border Collie?? :)

Jeg kommer ikke til å starte med det første, han som jeg satser på å bli en avls hanne er bare 8 mnd enda, men burde jeg da skaffe meg en tispe på samme aldersnivå? burde jeg eie både tispa og hannen selv? hvor gammel burde tispa og hannen være? hvor stor alders forskjell? har tuuusen spørsmål, jeg har rett og slett 0 erfaring med dette, men den store drømmen er å kunne selge flotte valper til bruks, familie og konkuranse hunder. :)

er det noen der som vill dele litt erfaringer, råd og tips til en ung nybegynner? :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst til å fortelle litt hvorfor du ønsker å starte oppdrett? Er det bare en drøm inne i sjela eller har du flere tanker rundt det?

Jeg mener ikke innlegget på noen som helst dømmende eller negativ måte, jeg spør fordi jeg er interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare hatt denne ene hunden nå i noen år framover, konsentrert meg om å trene og konkurrere med den for å se hva som faktisk kreves av en hund og fører for å bli gode konkurransehunder innen bruks og gjeting. Samtidig ville jeg sette meg godt inn i rasens viderverdigheter, linjer og hva som kan forventes av egenskaper og sykdommer fra de ulike linjene.

Når jeg hadde fått mer kunnskaper om dette, ville jeg sett meg om etter en god gjeterhund/konkurransehund som har bevist at den kan yte det som kreves - og så forsøkt å få kjøpt valp etter den.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst til å fortelle litt hvorfor du ønsker å starte oppdrett? Er det bare en drøm inne i sjela eller har du flere tanker rundt det?

Jeg mener ikke innlegget på noen som helst dømmende eller negativ måte, jeg spør fordi jeg er interessert :)

Det er jo en drøm da, kunne avle opp noen skikkelig bra hunder og kanskje til og med tjene litt på det! :)

Også er jeg litt nysgjerrig på om hvor snille og gode foreldrene er har noe å si om lynnet på valpene. Nå vet jeg jo att har en valp god stamme med snille hunder så blir den valpen sikkert snill, men er jo også det tilfellet der de ikke alltid blir det, og det vill jeg lære mer om.

Også vill jeg bli superflink til å lese hundenes/valpenes kroppspråk i en tidlig alder, å klare å finne rette eiere til den og den valpen og hvis jeg da klarer å finne en valp i kullet som kanskje skiller seg litt ekstra ut kan jeg beholde og studere litt nøyere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri: Jaokei, det er omtrent det jeg har tenkt også.......bare gjøre han jeg har "perfekt" for så å finne en liten frøken...men når blir hannen for gammel?? hvis de kan bli for gamle da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du har satt deg inn i kravene fra norsk sau og gjeterhundlag også? De forvalter rasen.

Så må du tenke på hva du kan tilføre rasen, de fleste som driver oppdrett går ikke veldig i pluss fordi man ofte legger ganske mye penger i tester rasen burde vært igjennom, sjekke for sykdommer, betaling av ditt og datt, evnt keisersnitt osv. Det er ikke lønnsomt å drive oppdrett som regel, uten at man blir useriøs og avler vilt på hunder uten stamtavle, gjeterhundprøve osv.

NKK har noe som heter oppdretterskole man burde dra på, det er kurs som tar for seg mye av det man må vite for å være oppdretter. I tillegg finnes det masse literatur på området.

Men tenk nøye igjennom hva du gjør for Border Collie er en rase som sliter med useriøs avl, at folk bare avler i hytt og pine og bonden der parret den og den osv. Jeg ville satset på å brukt og konkurert med hunden, vist at den kan, få meritter, også gått gjeterhundprøve, HD og AD røntget og evnt øyelyse om BC trenger det. Om du bare vil tjene raske penger med å parre noen hunder og selge de så tror jeg ikke du burde spørre om råd her.

Også må du sette deg inn i linjer, vite hva du kan tilføre fra de og de linjene, evnt sykdommer. Studere MH til andre kull og potensielle avlspartnere.

Du trenger ikke ha en hannhund og tispe boende hjemme for å drive oppdrett. Du kan f.ex eie tispen og betale hannhundeiere for å parre hundene, eller du kan ha hannhund som du bruker til å parre andres hunder med. Ofte har man en kontrakt som tilsier at hannhund eier får x prosent av valpene, eller f.ex prisen til en valp + parringsavgift ol.

Men som du sier, du ønsker å selge flotte hunder til bruks, familie og konkuranse, da ville jeg brukt masse tid på min egen hund, tren den i bruks eller LP, gå konkuranser, få den opp i klassene, gå gjeterhundprøve, MH, røntg den ol. En hund uten noen meritter og ingenting å vise til annet enn at den er søt og snill ville ikke jeg kjøpt valp etter om jeg skulle ha konkuranse hund :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så, at skal man drive oppdrett (hvilket alt for mange gjør, spør du meg..), så må det være for å tilføre rasen noe. En oppdretters hunder bør i mitt hode ha noe som 'ingen andre' av den respektive rasen har. Jeg synes det er alt for mange som avler på egene dyr fordi de 'er så søte og snille', uten at de nødvendigvis hverken har gode resultater innen 'sine felt', eller er en god raserepresentant fysisk/psykisk.

Jeg synes at man, hvis man tenker på å avle, bør kunne begrunne dette godt. Hva kan du tilføre, som ikke allerede noen andre har gjort, eller gjør? Hvorfor vil du avle? Vil du drive avel for pengenes del? Vil du bare ha søte små valper i hus? Hva har dine avlsdyr som gjør at det individet er verdt å avle på? Er det kun en selv som er interessert i å avle på de individene, eller finnes det dyktige rasekjennere som også kan se avlsverdien i dyret(dyrene)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh mange kloke ord! takk for alle råd og tips! :)

NEI jeg kommer ikke til å gjøre det for raske penger sin skyld, jeg gjør det kun av interesse for rasen, jeg vil få frem det fantastiske med rasen, vil vise hvor unik dens gjeter teknikker er og hvor mye glede man kan få av den. Grunnen til å avle på min voffs her enda (han er jo ung, kan fort endre seg osv) er att han er så utrooolig lettlært, han er fokusert, leken, har stopp knapp og kan nå i en alder av 8 mnd hente en liten saue flokk på 8 - 10 søyer på en 20 m avstand ca, han kan å stoppe/ligge på ca 15 m avstand. Han er smart og uredd. Det er slike ting jeg vill ha i en god avl hund.

Jeg vil også få frem at de kan bli fine familiehunder til rett familie. :)

Jeg skal se på det kurset på NKK som ble nevnt her, det kommer jeg nok til å ta en gang før jeg evt starter oppdrett, jeg vill være en seriøs oppdretter, en som kjenner avls hundene inn og ut, som kan alt om rasen osv osv :):)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville funnet en lovende tispe og hadt den, så bruker du litt tid på og stille den og se hvordan resultater den får der samt skaffe noen andre meritter, alt etter hva du vil med avlen(gjeting, lydighet, bruks e.l.). Du må selvfølgelig også sette deg inn i rasen og hvilke krav som finnes i raseklubben. Hannhund trenger du ikke eie selv, og om du ikke vil ha en hannhund for og bruke den til noe så er det nok mest lønnsomt og ikke eie selv om det er kun avl du skal ha hannhund for.

Penger kommer du nok ikke til og tjene uansett på sikt, da de gjerne spiser for noen kr i året, skal ha utstyr, betale for utstilling/kurs/konkurranse osv, men det er klart man får et billigere hundehold totalt sett, så det hjelper jo på det økonomiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet aldri om din hannhund vil passe tispa så det kan bli veldig vanskelig :)

Du bør heller basere deg på å låne avlshannhund som passer din tispe og dine krav :)

Jeg syns tispa bør være hvertfall 2 år, eller mer :) Tispa bør være ferdig utviklet mentalt og fysisk og bør være klar for valper mentalt. Hun bør også ha oppnådd de resultatene du vil ha som krav før avl.

Hadde jeg vært deg så ville jeg trent den nåværende hunden din nå og ikke skaffet ny hund før den første er hvertfall to år og du føler deg fornøyd med hunden :) I melltiden kan du lete etter den kombinasjonen og oppdretteren du vil ha din avlstispe fra, se på linjene og se hva som kan passe opp mot din hannhund. Så får du bare håpe tispa di blir bra? :) For der har du ingen garantier! Du har heller ingen garanti for at du kan bruke egen hannhund, men du kan leie hannhund av andre til avl.

Å finne avlshunder ekke lett :) Jeg vet flere som har kjøpt hund med tanke på avl og ikke fått riktig/egnet hund før på 3 forsøk. Det er mye som kan skje.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men jeg synes det er mye som virker rart allerede. Du spør om så mye rart synes jeg. Mulig jeg er sær, men jeg synes det er sykt at du spør om lynnet på foreldredyrene har noe å si for valpene lynne! :huh:

Jeg anbefaler deg å ha hunden du nå har og trene med den og få erfaringer med rasen, trening og få så mye kunnskap som mulig om avl gjennom kurs/bøker ol. Slik du er nå, har du tydeligvis veldig lite kunnskap om avl, arv ol., og var jeg deg ville jeg brukt noen år på å lære så mye som mulig av dette, før jeg hadde begynt å lage avlsplaner! :) Jeg synes det er synd det er så sinsykt mye drittavl på bc, og jeg sitter igjen som offeret med resultatet av en av dem..

Unnskyld om jeg virker streng eller sur, det er jeg ikke :), jeg bare håper flere og flere lærer seg at avl er ikke til å tulle med, og ikke noe en gjør på gøy! Avler man på "drittbikkjer" er det noen uskyldige folk som vil sitte igjen med valpene dems, det vet jeg av erfaring, og det er noe jeg ikke jeg ville unna min verste fiende en gang :no:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men jeg synes det er mye som virker rart allerede. Du spør om så mye rart synes jeg. Mulig jeg er sær, men jeg synes det er sykt at du spør om lynnet på foreldredyrene har noe å si for valpene lynne! :huh:

Jeg anbefaler deg å ha hunden du nå har og trene med den og få erfaringer med rasen, trening og få så mye kunnskap som mulig om avl gjennom kurs/bøker ol. Slik du er nå, har du tydeligvis veldig lite kunnskap om avl, arv ol., og var jeg deg ville jeg brukt noen år på å lære så mye som mulig av dette, før jeg hadde begynt å lage avlsplaner! :) Jeg synes det er synd det er så sinsykt mye drittavl på bc, og jeg sitter igjen som offeret med resultatet av en av dem..

Unnskyld om jeg virker streng eller sur, det er jeg ikke :), jeg bare håper flere og flere lærer seg at avl er ikke til å tulle med, og ikke noe en gjør på gøy! Avler man på "drittbikkjer" er det noen uskyldige folk som vil sitte igjen med valpene dems, det vet jeg av erfaring, og det er noe jeg ikke jeg ville unna min verste fiende en gang :no:

hvorfor er det sykt da? :) Er nok sikkert bare jeg som skriver litt rotete, er ikke den beste skribenten. ;)

Ja jeg har jo ikke tenkt å starte noe som helst med avl før om kanskje 3 - 5 år kanskje lenger, jeg er bare på en liten "start fase" med masse spørsmål osv.

En av grunnene til att jeg vill begynne med bc avl er jo akuratt det at det er blitt så mye dritt innen den rasen..jeg vill være en "super helt" og redde rasen fra mye tull og noe dårlig rykte! ^^ (liiiittt store forhåpninger om meg selv der, men det er jo en start!) ;)

Jeg har endel erfaringer med rasen og kan det meste om den, mere en mange andre (tror jeg) men det er avl jeg vill lære mer om! :):):)

Jeg virker kanskje ung, dom og naiv, men jeg er så utrolig glad i denne rasen og vill gjøre det jeg kan for å "redde" den. ^^ :)

Men ja jeg trenger mer erfaring osv :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en god tispe fra bra linjer, bra helse og lynne, bra gjeteregenskaper (da må du nesten ta en gjeterhundprøve for å få andres vurdering av tispen din, holder ikke alltid at DU synes hun er bra :) Sett deg inn i linjer og gjeterhundmiljøet og snakk med folk som er kyndige innen gjeterhundmiljøet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en god tispe fra bra linjer, bra helse og lynne, bra gjeteregenskaper (da må du nesten ta en gjeterhundprøve for å få andres vurdering av tispen din, holder ikke alltid at DU synes hun er bra :) Sett deg inn i linjer og gjeterhundmiljøet og snakk med folk som er kyndige innen gjeterhundmiljøet.

Jepp, nå etter å ha fått endel tips her ifra, så satser jeg nå på å bare ha den hunden jeg har og kose meg med han også etterhvert som han blir voksen så skaffer jeg meg ei tispe, kanskje valp fra bra stamme, trene henne opp og ta gjeterhund prøven som du sier og få bra bedømming osv og så avle på henne! ;) kjapt oppsumert! ;)

Men hvis jeg vill (hvis) kan jeg leie ut hann hunden min når han blir voksen og kanskje i mine øyne god nok for avl da?? :)

evt hva slags krav stilles det til han, bortsett fra gjeterhund prøven og bra lynne da. (vet ikke om det er noen krav for alle, men det er det for meg hvertfall ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, nå etter å ha fått endel tips her ifra, så satser jeg nå på å bare ha den hunden jeg har og kose meg med han også etterhvert som han blir voksen så skaffer jeg meg ei tispe, kanskje valp fra bra stamme, trene henne opp og ta gjeterhund prøven som du sier og få bra bedømming osv og så avle på henne! ;) kjapt oppsumert! ;)

Men hvis jeg vill (hvis) kan jeg leie ut hann hunden min når han blir voksen og kanskje i mine øyne god nok for avl da?? :)

evt hva slags krav stilles det til han, bortsett fra gjeterhund prøven og bra lynne da. (vet ikke om det er noen krav for alle, men det er det for meg hvertfall ;) )

De offisielle kravene til Nsg er vel kun godkjent gjeterhundprøve, men i tillegg burde du HD røntge og øyenlyse. Og gå gjeterhundprøver så folk ser hunden din.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være krass, men hva mener du nr 2 innlegget ditt hvor det står "kanskje tjene litt på det også" ??

Som i penger du tenker her? Bare nysgjerrig.

Ja altså det jeg mener da er jo hvis jeg lykkes i å få ett bra rykte og gode valper som er i topp klasse så kan jeg jo få litt penger for det også. :) MEN jeg vet utrolig godt att det ikke er en lønnsom jobb å drive avl, og vet godt att det blir sikkert mere utgifter en inntekter. ;)

men så vill jeg ikke gjøre det for pengenes skyld uansett! ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet du må stille deg: gagner dette rasen? hvis ikke- NEI! Så enkelt (og vanskelig, for det krever at man klarer å se relativt objektivt på sine egne hunder, og det er det ikke alle som klarer....) er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg vill (hvis) kan jeg leie ut hann hunden min når han blir voksen og kanskje i mine øyne god nok for avl da?? :)

Men det er jo nettopp dette folk prøver å fortelle deg; det er ikke hva DU mener er bra nok som teller. Overhodet ikke. Les innleggene ovenfor, hvilke tester, utstillinger og bruksprøver Border collien må gjennom før man kan vurdere å bruke den i avl. Den skal bedømmes både fysisk og psykisk av andre erfarne mennesker og eksperter offisielt, før du kan vite om den kan brukes i avl. Har du f.eks. tatt noe så enkelt som øyelysning av hunden din?

Hvis det var godt nok at alle hundeeiere som syns sin egen hund var "topp" fikk bruke den i avl, så hjelpes meg...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo nettopp dette folk prøver å fortelle deg; det er ikke hva DU mener er bra nok som teller. Overhodet ikke. Les innleggene ovenfor, hvilke tester, utstillinger og bruksprøver Border collien må gjennom før man kan vurdere å bruke den i avl. Den skal bedømmes både fysisk og psykisk av andre erfarne mennesker og eksperter offisielt, før du kan vite om den kan brukes i avl. Har du f.eks. tatt noe så enkelt som øyelysning av hunden din?

Hvis det var godt nok at alle hundeeiere som syns sin egen hund var "topp" fikk bruke den i avl, så hjelpes meg...

Det kan jo være at Caro stiller høyere krav til en avlshund enn mange av de som avler bc? Hvis det er så mye dritt-avl, så bør hun jo faktisk låne han ut hvis han er en god representant? Men hun må som hannhundeier også stille like høye krav til tispen. Og en kan jo ikke garantere at noen VIL bruke han heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at Caro stiller høyere krav til en avlshund enn mange av de som avler bc? Hvis det er så mye dritt-avl, så bør hun jo faktisk låne han ut hvis han er en god representant? Men hun må som hannhundeier også stille like høye krav til tispen. Og en kan jo ikke garantere at noen VIL bruke han heller.

Dersom Caro sin hund er en hund som kan være "interessevekkende" hos dyktige, seriøse oppdrettere, så ser jeg ingen feil i å samarbeide med dem e.l løsninger. MEN, at Caro alene synes hunden er god nok det er for meg alt for lite.. Enhver eier av en hund har jo den vakreste hunden i verden, osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så mye dritt-avl, så bør hun jo faktisk låne han ut hvis han er en god representant?

Slik jeg tolker det, så skriver hun at det hun personlig syns er det som teller og avgjør om hunden brukes i avl eller ikke. Trådstarter nevner ikke et ord om hverken helsesjekker, brukstest (for border collier; gjeting) eller utstilling. Hun bare skriver "i mine øyne". Ikke et ord om alle andres øyne, som veterinærer og utstillingsdommere osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Unnskyld, men jeg synes det er mye som virker rart allerede. Du spør om så mye rart synes jeg. Mulig jeg er sær, men jeg synes det er sykt at du spør om lynnet på foreldredyrene har noe å si for valpene lynne! :huh:

Jeg anbefaler deg å ha hunden du nå har og trene med den og få erfaringer med rasen, trening og få så mye kunnskap som mulig om avl gjennom kurs/bøker ol. Slik du er nå, har du tydeligvis veldig lite kunnskap om avl, arv ol., og var jeg deg ville jeg brukt noen år på å lære så mye som mulig av dette, før jeg hadde begynt å lage avlsplaner! :) Jeg synes det er synd det er så sinsykt mye drittavl på bc, og jeg sitter igjen som offeret med resultatet av en av dem..

Unnskyld om jeg virker streng eller sur, det er jeg ikke :), jeg bare håper flere og flere lærer seg at avl er ikke til å tulle med, og ikke noe en gjør på gøy! Avler man på "drittbikkjer" er det noen uskyldige folk som vil sitte igjen med valpene dems, det vet jeg av erfaring, og det er noe jeg ikke jeg ville unna min verste fiende en gang :no:

Vettu, disse uttalelsene her blir jeg mektig provosert av. Du kan da ikke seriøst sitte her og skylde på oppdretteren for at du har kjøpt den hunden du har!?! Du er ikke noe offer. Du fikk råd og veiledning hva du skulle se etter før du kjøpte deg bc valp, så valgte du å ikke følge dem, det kan du faktisk ikke laste noen andre enn deg selv for. Du fikk tilogmed en mail, med hva slags steder du ikke burde kjøpe hund og kjøpte fra nettopp ett "fjøsoppdrett". Så det der er bare ansvarsfraskrivelse.

Til TS: Hvis du vil bli en god bc oppdretter, så skal du reise på masse prøver og se mange gode hunder og forskjellige typer bc, slik at du får en formening om hva en god hund er og hva slags type hunder som kan passe sammen. Det var et godt råd om å gå på oppdretterskolen til NKK.

Raseklubben til bc, NSG stiller noen krav til hunder som skal gå i avl (selv om folk her ikke har fått det med seg) de skal ha godkjent gjeterprøve, den skal være uten eksteriøre lyter og ha et godt lynne. Det er faktisk ganske omfattende, for det betyr at hunden må være frisk: Altså må den være hd-røntget, øyelyst og forøvrig ikke ha noen sykdommer. Den skal ha et godt lynne, det vil si at hunden skal følge rasestandarden i temperament: ikke være redd, nervøs, aggressiv etc. I tillegg skal du ha trent den godt slik at den kan få min 60 poeng (av 100) på en gjeterprøve.

Dette gjelder da begge foreldredyrene selvfølgelig. Jeg personlig vil anbefale at man i tillegg tar en mentaltest, slik at man i det minste kan utelukke å avle på skuddberørte hunder. Se, lær og utvikle deg sammen med den hunden du har, når resultatene er der og kunnskapen kommer, så allierer du deg med noen som har holdt på med rasen lenge, slik at du kan ha noen å "kaste ball med". Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vettu, disse uttalelsene her blir jeg mektig provosert av. Du kan da ikke seriøst sitte her og skylde på oppdretteren for at du har kjøpt den hunden du har!?! Du er ikke noe offer. Du fikk råd og veiledning hva du skulle se etter før du kjøpte deg bc valp, så valgte du å ikke følge dem, det kan du faktisk ikke laste noen andre enn deg selv for. Du fikk tilogmed en mail, med hva slags steder du ikke burde kjøpe hund og kjøpte fra nettopp ett "fjøsoppdrett". Så det der er bare ansvarsfraskrivelse.

Kanskje du burde slutte å uttale deg om ting du ikke har noe informasjon om? Jeg er rett og slett dritt lei av de negative kommentarene dine! Du er helt tydelig negativ til både meg og Nora, så jeg gidder videre ikke høre eller svare på noe du skriver. Da får du sende.meg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...