Gå til innhold
Hundesonen.no

Når det kommer besøk


Ara
 Share

Recommended Posts

Papillonen og chihuahuen girer seg fryktelig opp da. Hører de noen på døra, så begynner gneldrekoret de løper til døra hopper og spretter. De gneldrer helt til folk har satt seg ned i sofaen. Her har jeg nok gjort masse feil, men er så frustrert når de holder på slik at bare det nok gjør det verre. Det er helt ekstremt kaos rett og slett.

Jeg har prøvd å sette de inn på et anna rom, så åpne for folk. Men da gneldrer de ti ganger verre så jeg hører ikke engang hva folk sier. De begynner ikke av ringeklokka eller banking på døra, de begynner når de hører en bil kjører inn i gården. Jeg må ærlig si at jeg ikke helt vet hva jeg kan gjøre for å forbedre dette.

Jeg er stressa og lei av det, og akuratt når det skjer og jeg prøver roe dem ned, så er jeg irritert og frustrert. Og jeg vet jo at det iallefall ikke hjelper, men vanskelig å styre hehe. Jeg trenger virkelig noen konkrete tips jeg kan trene på her, for nå blir det bare kjefting som iallefall ikke hjelper. De tror vel jeg er med i gneldrekoret hehe.

Med sankt bernharden og blandingen kan jeg si sitt så sitter de der jeg ønsker, ikke noe tull. Er det jeg har forsøkt med de små også, men har ikke lykkes med det. De girer seg så ekstremt opp, fra 0 til 100 på 2 sekund liksom. Så jeg rekker liksom ikke gjøre noe før de har nådd 100 føler jeg . Jeg syns det er utrivelig og flaut rett og slett. Vil jo ha hunder som kan oppføre seg, et par boff er helt greit. Men den intense høye skingrende gneldringa som bare ikke vil gi seg har jeg veldig lyst å bli foruten.

Så håper veldig noen har noen gode råd til meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de sitt og bli? Ingen av mine hunder får hilse i døra, men skal sitte og vente på "værsågod". Det er jeg som lukker opp og tar imot besøk. Tinka er nok enda bedre oppdratt, for hun kommer ikke til døra når vi kommer hjem, heller. Men i det jeg spør med kosestemmen:"Hvor er Tinka, da?" kommer hun som en sputnik og hopper gjerne bukk over en hund eller to for å komme først, nærmest, høyest, gladest :)

I tillegg til å lære hunden å vente når det kommer noen, kan det lønne å lære hunden å bjeffe på kommando. Da lærer den samtidig å ti stille på kommando og du får bjeffinga under stimuluskontroll. Sier ikke at det er lett, men det er en måte å trene på som eliminerer ineffektiv kjefting og gnål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis du trener inn at ringeklokka betyr at de skal gå inn på det andre rommet? Altså at de kobler ringeklokka med mat på det rommet. Også får du noen du kjenner til å kjøre inn i gården din ofte uten å komme på besøk. Sånn at de lærer at det ikke betyr noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmeste nabo kjører inn i gården og ut av gården vår hver dag uten å komme inn, får lov å snu her. Men de er like hysteriske da også, selv om ingen kommer inn . Men kanskje få samboeren min til å kjøre litt ut og inn av gården hver dag og ikke komme inn med engang, og se om det kan hjelpe på. Ikke en dum ide, er villig til å prøve alt, for blir snart sprø hehe. Jada de kan sitt og bli i alle andre situasjoner, men når en bil kommer inn i gården er det helt umulig å få kontakt med dem. Er redd hvis jeg gir godbiter at jeg bare vil forsterke bjeffinga? eller hvordan tenkte du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det hjelpe å dele de av, altså ta hver deres hund og se hvem av de som starter bråket. Her VET jeg det er Amiga, så jeg holder et øye med hu og avleder før hu setter i og kan da bare be issi ikke tenke på det engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmeste nabo kjører inn i gården og ut av gården vår hver dag uten å komme inn, får lov å snu her. Men de er like hysteriske da også, selv om ingen kommer inn . Men kanskje få samboeren min til å kjøre litt ut og inn av gården hver dag og ikke komme inn med engang, og se om det kan hjelpe på. Ikke en dum ide, er villig til å prøve alt, for blir snart sprø hehe. Jada de kan sitt og bli i alle andre situasjoner, men når en bil kommer inn i gården er det helt umulig å få kontakt med dem. Er redd hvis jeg gir godbiter at jeg bare vil forsterke bjeffinga? eller hvordan tenkte du ?

Det er vanskelig å vite hvem du svarer når du ikke quoter eller skriver navn. :)

Hvis du mente meg:

Jeg mente at du trener inn at de to skal inn på et annet rom på en kommando. Så får de godbit for å utføre den kommandoen. Etterhvert når de skjønner poenget, så kan du legge ringeklokka på den kommandoen. Sånn at de kobler ringeklokke= inn på det andre rommet å få belønning. Det går jo f.eks. ann å kjøpe en ny ringeklokke med en annen lyd å trene inn, og så henger du den ringeklokka opp ute når de har lært det.

Når det gjelder kjøring inn til gården; Da ville jeg bedt de begge om å gå å legge seg på hver sin plass hver gang det kom en lyd. Når det ikke kommer noen inn, så vil du lettere klare å holde kommandoen. Hvis du absolutt ikke får kontakt med de, så ville jeg nok kjøpt en sånn "pet corrector". Det er trykklufts-spray som hundene synes er ubegagelig å høre. Det er sånn siste løsning for meg når jeg ikke klarer å bryte atferd. Har brukt den bl.a. med Boris og kattejakt, der han blokkerer totalt, og da fungerer sprayen greit.

Edit: Sånn spray:

http://www.zoomiljo.no/?NO/Nyheter/Pet%20Corrector.aspx

Men altså, hundene synes det er ubehagelig, så det fungerer som siste løsning her. Og det går jo også utover hundene som ikke bjeffer hvis du bruker den i nærheten av de. Hvis hundene dine er redde/nervøse for å få besøk, så gjør den nok ting bare verre siden den fungerer som positiv straff.

Endret av :)Kine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente at du trener inn at de to skal inn på et annet rom på en kommando. Så får de godbit for å utføre den kommandoen. Etterhvert når de skjønner poenget, så kan du legge ringeklokka på den kommandoen. Sånn at de kobler ringeklokke= inn på det andre rommet å få belønning. Det går jo f.eks. ann å kjøpe en ny ringeklokke med en annen lyd å trene inn, og så henger du den ringeklokka opp ute når de har lært det.

Vi kjøpte forøvrig ny ringeklokke men tok amiga ett forsøk å forstå hva lyden var enda vi ikke brydde oss døyten (vi testet den :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får de oppmerksomhet av de du får besøk av da? Som øyekontakt og at de snakker til dem?

Kan være lurt å be besøkende om å FULLSTENDIG overse hundene. På den måten forventer de ikke masse oppmerksomhet og kos når det kommer en bil.

I begynnelsen er det sikkert greit å prøve å få de besøkende til å kutte ALL oppmerksomhet til hundene.. Etterhvert kan de få oppmerksomhet når de har roet seg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hos meg har det vært san at hundene skulle ligge på plass til besøkende har kommet inn og satt seg. Da har ikke det besøkende vært så festlig å få kontakt med. Ble litt frustrert på dem i starten men det fungerte godt når jeg fikk lært det inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...