Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva bør jeg tenke på når jeg velger apportbukk?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Har aldri kjøpt noen apportbukk eller trent apport før, men det må jo til om vi skal oppover i klassene. I det siste har Monti vist en enorm interesse for å apportere - han apporterer alt mulig og vil helst holde på hele dagen. Sier vi "ferdig" og legger vekk det han apporterer finner han noe annet. Så har vi begynt å trene på "hold" i tillegg.

Monti er jaktgoldis, jeg synes han har blitt veldig smal i ansiktet den siste tiden. Bør han ha en lett eller tung apport? er det forskjellige bredder? En fortalte meg at jeg burde finne en i hardt tre - er det noe vi må tenke på? Vi kjøper en apport som passer han nå, så får vi kjøpe en ny om han skulle vokse ifra den han har.

Ellers blir alle tips om å introdusere apportbukken for han mottatt med takknemlighet. :)

Edit: vet ikke om det hjelper dere noe, men sånn ser trynet hans ut :lol:

402709_10150603827912225_772132224_8718025_1541058831_n.jpg

Edit 2: vet ikke om det har noe å si heller, men han er rundt 24-25 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri kjøpt noen apportbukk eller trent apport før, men det må jo til om vi skal oppover i klassene. I det siste har Monti vist en enorm interesse for å apportere - han apporterer alt mulig og vil helst holde på hele dagen. Sier vi "ferdig" og legger vekk det han apporterer finner han noe annet. Så har vi begynt å trene på "hold" i tillegg.

Monti er jaktgoldis, jeg synes han har blitt veldig smal i ansiktet den siste tiden. Bør han ha en lett eller tung apport? er det forskjellige bredder? En fortalte meg at jeg burde finne en i hardt tre - er det noe vi må tenke på? Vi kjøper en apport som passer han nå, så får vi kjøpe en ny om han skulle vokse ifra den han har.

Ellers blir alle tips om å introdusere apportbukken for han mottatt med takknemlighet. :)

Edit: vet ikke om det hjelper dere noe, men sånn ser trynet hans ut :lol:

402709_10150603827912225_772132224_8718025_1541058831_n.jpg

Edit 2: vet ikke om det har noe å si heller, men han er rundt 24-25 kg.

OT, men må bare si det, monti er peeeeeen :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ofte på vekt, men skaftet kan være forskjellig (tykt eller tynt) og hardheten på treet kan være forskjellig. Men 400-450 g ville jeg nok startet med til han. Det er grei str. I kl 2 kan du bruke egen apprtbukk, men høyere opp stiller arrangøren med apportbukkene, så kan være greit å ha trent med litt forskjellige.

Jeg har små og store apportbukker, jeg har med ulikt skaft, og bytter på hvilken jeg trener med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men må bare si det, monti er peeeeeen :heart:

Hehe, takk!

Det går ofte på vekt, men skaftet kan være forskjellig (tykt eller tynt) og hardheten på treet kan være forskjellig. Men 400-450 g ville jeg nok startet med til han. Det er grei str. I kl 2 kan du bruke egen apprtbukk, men høyere opp stiller arrangøren med apportbukkene, så kan være greit å ha trent med litt forskjellige.

Jeg har små og store apportbukker, jeg har med ulikt skaft, og bytter på hvilken jeg trener med.

Takk, det var ganske vesentlig når det, som du sier, ikke er lov å ta med egen oppover i klassene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var ganske vesentlig når det, som du sier, ikke er lov å ta med egen oppover i klassene!

Og noe jeg kom på, som jeg MÅ bli flinkere med, er å låne andre sine apprtbukker. Sånn ettersom jeg har en hund som er ivrig etter å hente apportbukken, men som fort kan reagere på nye ting. Og kanskje bruker lenger tid på å plukke, fordi hun skal lukte og styre først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noe jeg kom på, som jeg Må bli flinkere med, er å låne andre sine apprtbukker. Sånn ettersom jeg har en hund som er ivrig etter å hente apportbukken, men som fort kan reagere på nye ting. Og kanskje bruker lenger tid på å plukke, fordi hun skal lukte og styre først.

Glimrende tips, takk skal du ha. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...