Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Nå vet jeg ikke helt hvordan dette stiller seg i de forskjellige raseklubbene rundt om. Men feks aussieklubben har jo sine kriterier for at klubben skal formidle evnt kull. Bryter du disse retningslinjene, så er vel pr konsekvensen at klubben ikke vil formidle ditt kull. (Om det er noe annet, så opplys meg gjerne. Jeg har ikke satt meg så mye inn i dette ;) )

Schæferhunden har vel sin avlskåring, og om denne ikke er "godkjent" så gis det konsekvenser, feks i form av utestening av klubbens arrangementer i kommende år.

Har DIN klubb noen sånne retningslinjer? Krav? Gir det evnt noen konsekvens å bryte disse?

BURDE det være mer av dette? Hvilke krav burde settes på DIN rase? Og hva mener du burde være en riktig konsekvens for å bryte dette?

Tanker?

Og sånn tilslutt.... KAN en raseklubb sette kriterier som gir konsekvenser? Må dette utarbeides med NKK?

Som dere ser så har jeg ikke satt meg så mye inn i dette, men personlig tenker jeg jo at dette er en retning å gå for å få mer målrettet avl. Eller?

Guest Jonna
Skrevet

Så vidt jeg kan se så formilder Aussi klubben "ikke godkjente" kull også på sin hjemmeside. Det bare blir oppsatt med anmerkning.

En klubb kan velge å ikke formidle ett kull som en "konsekvens", men utover det så tror jeg det er veldig lite en klubb kan gjøre med mindre de bryter NKK sine etiske retningslinjer for avl.

Min klubb/rase har også endel krav, og senest i fjor ble ett kull formidlet med bakgrunn av at det var sperm import som gjor det umulig å oppfylle alle kravene siden de feks ikke har noen form for mentaltest som vi har her i Norden.

Guest Gråtass
Skrevet

Tja, det kommer jo litt an på det da.. Jeg kommer aldri mer til å være medlem i NSchK, men om jeg hadde vært det, så hadde jeg allikevel avlet utenfor deres system, fordi jeg er uenig i prioriteringen til klubben. Er det da dermed gitt at en raseklubb nødvendigvis gir bedre forhold for avl enn enkelt oppdrettere? Mulig det bare er veldig spesielt mtp schäfer altså, jeg vet ikke.

Skrevet

Bryter man avlskrav i Dalmatinerklubben får man ikke annonsere parring/valper på hjemmesiden. Utover det skjer det vel ingenting. Tror forresten vi har en tråd ett sted som var en oppramsing av krav fra forskjellige klubber, jeg som startet den, kom mange svar. Så om du gidder kan du jo søke.

Jeg kan egentlig ikke komme på noe jeg ville lagt til i klubben, synes det er greit som det er.

Guest Jonna
Skrevet

For meg, og de rasene jeg ser på, så er raseklubbens rettningslinjer ett minimumskrav for hva man kan forvente av avlshunder.

Om man velger å gå utover det så er det opp til den enkelte oppdretter. Det kan faktisk være en hund som ikke oppfyller ett vilkår er langt over gjennomsnitte på andre punkter.

Skrevet

Jeg tror faktisk at om man bryter noe i bulldogklubben, så blir man fjerna fra oppdretterlista også, i tillegg til å ikke få annonsere kull der.

Jeg er litt blanda iht hva jeg syns. Jeg syns på en måte at det skal være konsekvenser dersom man bryter med reglene, men samtidig så syns jeg det er en fin ordning hvis man kan annonsere allikevel, og at det er forklart at det ikke er godkjent, og hvorfor. Jeg vil ikke at ting skal hysjes ned og gjemmes bort, og hvis man har en ålreit grunn til å bryte med reglene, så syns jeg det skal være opp til valpekjøperene å bestemme om det er noe de vil støtte eller ikke. Kull blir jo ikke annonsert om ikke man sender de inn selv, så man blir jo ikke hengt ut på noen måte, om det skulle vært fokus på ikke godkjente kull også.

Skrevet

De kravene til bulldogklubben bør vel hvem som helst kunne klare å forholde seg til.. Eneste helsekrav er at man sjekker kneskålene på fransk bulldog..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...