Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterhundkurs


Guest vivere
 Share

Recommended Posts

Jamen schæferhunder gjeter vel ikke lenger. De krabber bare rundt på froskelår?

Neheifor det så :) Butikken hadde ingen border collies i samlingen sin. Btw er hele oppsettet plassert på toppen av ei fyrstikkeske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Neheifor det så :) Butikken hadde ingen border collies i samlingen sin. Btw er hele oppsettet plassert på toppen av ei fyrstikkeske :)

Dessuten så har Gråtass Schäfere, så da passet det likevel.. Jeg har forøvrig en bc modell men den er sannsynligvis aaaalt for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jamen schæferhunder gjeter vel ikke lenger.

Eh, å joda i høyeste grad, det er bare å sette på kaffen, søke på youtube, sette seg til rette og se hvordan HUNDER gjeter. :ball:

De krabber bare rundt på froskelår?

Sirkusvarianten ja, ikke dermed sagt alle gjør det. Den gjennomsnittlige BC i dag er vel ikke særlig egnet til gjeting den eller?

Når blir det gjeterkurs for oss med HUND? :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

schæfere er vell opprinnelig gjetere? :P

Tja. Hvor den ble plassert i FCI's gruppeliste er vel mer en "teknisk" sak. Iflg rasens "grunnlegger" var rasen ment som en allsidig brukshund. Såvidt jeg vet står det ingen ting om at rasen ble spesifikt avlet for gjeting. Idag må man vel lete godt for å finne én bra schäferhund blant flertallet av middelmådige og dårlige hunder. Med oppblomstringen av små og lette hunder som border collies og kelpies har vel schäferhunden utspilt sin rolle i praktisk gjeting på samme måte som den kanskje er i ferd med å miste betydningen som brukshund i f t maliois og hollandsk gjeterhund m fl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk siste nr. av Hundesport, best i rase-bildene. Masse flotte hunder med flotte vinkler, og så det ene bildet av schæferen med bananrygg og froskebein. Tragisk synes jeg. Håper bare at de belgiske fårehundene ikke skal bli lidende under samme skjebne.

Red: Snusken: Vi hadde ikke kommet langt i sauesankingen med den typen "gjeting". Vet ikke om "eksperter" som Gråtass vil kalle det gjeting engang. Men hundene var fine, de.

Endret av Tricolor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Red: Snusken: Vi hadde ikke kommet langt i sauesankingen med den typen "gjeting". Vet ikke om "eksperter" som Gråtass vil kalle det gjeting engang. Men hundene var fine, de.

Det finnes flere former for gjeting utifra formål og rase så i den forstand har du rett i "den type gjeting" og det er vel det. Om ikke du og dine "vi" kommer langt med den typen gjeting så gjør andre tydeligvis det. :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tricolor; det er en annen tråd du kan slenge dritt om schæfere i. Nede i møkkakjelleren, der de som bare kommer med oppgulp er. Til din opplysning; schæfere er ikke sankere, de skulle kontrollere store flokker med dyr. Du finner mer her: http://www.german-shepherdherding.com/german-shepherd-herding/ Sånn da tipper jeg vi kan la bildetråden til Viviere være uten mer kunnskapsløst prat ;)

Viviere: Kos deg på kurs i helgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viviere: Kos deg på kurs i helgen!

Takkåtakk :) To kurs faktisk :) Lørdag skal jeg lære å fotografere mikrosauer, mikroblomster, mikrodamer og mikroherrer. På søndag skal jeg lære å bli jaget av illsinte, fårete hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aner meg at du har investert i et nytt objektiv?

Neida :) Skal lære litt om bruk av macroobjektiver og lyssetting og slik noe. Alltid moro å lære noe nytt. En gang skal jeg bli nesten så flink til å fotografere som Siri og andre er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å "patruljere" saueflokken kan jo neppe kalles gjeting, heller vokting av noe slag.. Forøvrig er jeg enig med tricolor ang froskebeina og ryggene, det er ikke å slenge dritt, det er jo ren fakta? Om jeg hadde sagt at bulldogene var inntrykte i trynet, hadde det vært å slenge dritt om rasen da? Det er bare fakta sånn som rasene er blitt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å "patruljere" saueflokken kan jo neppe kalles gjeting, heller vokting av noe slag.. Forøvrig er jeg enig med tricolor ang froskebeina og ryggene, det er ikke å slenge dritt, det er jo ren fakta? Om jeg hadde sagt at bulldogene var inntrykte i trynet, hadde det vært å slenge dritt om rasen da? Det er bare fakta sånn som rasene er blitt nå.

Jeg tror vi skal bli enige i å holde oss til trådens opprinnelige tema. Jeg tråkket feil fordi jeg ikke tenkte på hvilket forum den var postet i :ustol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida :) Skal lære litt om bruk av macroobjektiver og lyssetting og slik noe. Alltid moro å lære noe nytt. En gang skal jeg bli nesten så flink til å fotografere som Siri og andre er :)

Jeg beundrer deg som gidder! Jeg måtte selge 100mm'ern, for jeg taklet overhode ikke å bruke den. Faktisk så ille at jeg ble suuur da jeg hadde den på kameraet etterhvert. :lol:

Moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida :) Skal lære litt om bruk av macroobjektiver og lyssetting og slik noe. Alltid moro å lære noe nytt. En gang skal jeg bli nesten så flink til å fotografere som Siri og andre er :)

Pfffft, tullebukk!!

200mm ble for lite men her er et sterkt croppet bilde.

6786383610_e3d6001c1b_b.jpg

Stilig!! Også så kule sauer da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pfffft, tullebukk!

Nehei. Helt sant æsse :)

Stilig! Også så kule sauer da :D

Det værste var at jeg hadde bedre objektiver liggende i bilen :( Knallsol var det også, og hadde jeg giddet ta av solblenderen kunne polafilteret kommet til nytte. Men neste gang skal alt bli litt bedre, håper jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...