Gå til innhold
Hundesonen.no

Sertifikat for å få hund?


Bombini
 Share

Recommended Posts

Dette er noe jeg har tenkt på siden jeg var liten og var på hundeleir jevnlig. Jeg syns man burde måtte ta et lite kurs (helg eller noe?) med en prøve på slutten før man får hund. Seriøse oppdrettere bør kreve å se sertifikat før de selger valp, og oppdrettere bør også få en lisens eller godkjenning som valpekjøper får se før de kjøper.

Alt er beskrevet her og formulert akkurat sånn jeg så det for meg da jeg var liten bortsett fra at jeg vil gå så langt som å mene at det burde være forskjellige kurs for forskjellige typer hund. Det er forskjell på en mops og en husky trenger..

Noens argument når jeg legger fram dette er at 'ja, men folk kan jo bare få unger uten videre'. Jeg er enig i at det kanskje ser litt rart ut å måtte ha godkjenning for å ha dyr og ikke unger, men jeg vil argumentere for at a) bare fordi det ikke er mulig å kontrollere at de som får barn er kompetente foreldre betyr ikke det at vi trenger å la det gjelde for hunder også og b) mange foreldre bommer stygt, men vi har faktisk bioligisk anlegg for å ta vare på barn og jeg ser iallefall langt flere hunder som ikke får det de trenger enn barn som ikke får det.

Å skaffe seg hund er for lett og derfor får vi mye julegavehunder osv. Folk som ikke har satt seg inn i hva det innebærer og som får sjokk når hunden blir voksen og viser seg å trenge litt mosjon. Disse useriøse impulskjøpene blir det kanskje færre av hvis man må ta et kurs og en prøve før man kan få hund? Kanskje opplegget må koste penger, men det vil bare gjøre det hele ennå mer vanntett mener jeg - så lenge det ikke er helt usannsynlig dyrt sånn at vi får en trend hvor bare rike folk får ha hund...

Jeg veit at iallefall jeg ville vært mer enn villig til å gå igjennom et sånt kurs selv om det kostet både tid og penger hvis det var det som måtte til for at jeg skal få hund! Og jeg veit om en del mennesker som har hund som ikke burde ha det, og som garantert aldri hadde giddi å ta kurs først - ergo ville de ikke fått hund (teoretisk sett). Et sånt kurs vil jo også opplyse de som ikke i utgangspunktet er komptente, men som har potensiale til å bli det.

Hva mener dere og er dette en sak vi kan presse gjennom sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Dette er ikke akkurat et nytt forslag, men hvordan mener du det skal gjennomføres, hvem skal betale for dette og hvem skal arrangere disse tusenvis av kursene i året? Og ikke minst, hvem skal kontrollere at hundeeiere har gjennomført kurs? Mener du folk som har hatt hund 10-20 år skal måtte ta kurs når de får ny hund? Hva skal være med på et sånt kurs? Ideen er i og for seg god, men jeg ser ikke hvordan det praktisk skal gjennomføres og jeg har litt problemer med å se verdien av det. Tror du folk blir bedre hundeeiere fordi de har tatt et kort teoretisk kurs? Vil det føre til at useriøse hundeeiere ikke får seg hund? Da er vi tilbake på hvem som gjennomfører kontroller (og betaler for det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alt kommet seterfikat på hund, men det er ikke blitt obligatorisk enda.

Kurset går over 8 ganger, og dette er hva hunden skal gjennomføre:

• Møte en fremmed person som hilser på fører.

• Bli klappet av en fremmed person.

• Håndtering. Bli undersøkt og børstet av fremmed person.

• Følge fører i slakt bånd.

• Passere en gruppe mennesker

• Stoppe, sitte og legge seg på kommando, samt bli sittende når eier går i fra.

• Komme på innkalling.

• Hundemøte. Være rolig i møte med en annen hund på et par meters avstand, samt passere hunden.

• Hverdagsmiljø. Takle f.eks. en passerende rullestol eller syklist samt takle en plutselig lyd.

• Takle greit å bli overlatt til en fremmed person mens eier går i fra.

Du kan lese mer her:

http://www.gooddog.n..._forerkort.html

Står for selve testen (om du har trent på forhånd selv og ikke trenger kurshjelp), så koster det bare 200 norske kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke helt at den testen er det jeg ser for meg som sertifikatsordning. Tenker mer i retning av teoretisk kunnskap FØR hunden er i hus i form av obligatoriske prøver som skal bestås o.l. Ressurser? Tjah...vi betaler vel mye moms på produkter og tjenester til hund, så det kan taes noe derfra - eller vi kan gjeninnføre hundeskatten. Man må ha førerbevis/sertifikat/godkjennelse for så mye annet, så hvorfor ikke for hund?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis ville vel et slikt sertifikat ikke handlet så mye om eieren, men til syvende og sist om hunden tilfredstiller kravene, og DA tror jeg vi står ovenfor et problem...

Det er jo f.eks ingen garanti at hunden som er kjempeflink i kurs-sammenheng ikke vil ha noen unoter her og der i dagliglivet? Og skal man da gå rundt med denne lappen på seg til enhver tid, i tilfelle myndighetene står luskende bak treet og foretar spot-checks? Må alle i familien, eller mennesker som omgås hunden ha sertifikat?

Jeg liker ideèn, men i motsetning til biler som står parkert når sertifiserte førere ikke kjører dem, er hunder fullt kabable til å være hunder på godt og vondt, uansett om man har 'hundelappen' :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der tror jeg ikke på i det hele tatt, dessverre... Det krever ALT for mye ressurser å få gjennomført, info til alle, organisere kurs jevnlig over hele landet, kontrollere, hva med straffer for å droppe det?, hva med blandingshunder, omplassering fra en privat eier til en annen, folk som skal passe hunden på "ubestemt" tid, unger som har kurs opp og ned i mente men lar hunden bli igjen hos foreldrene når de blir "store", etc.

Og hundeeiersertifikatet som Havanaislove skisserer er alt for enkelt å trene til hvis man vil, dog tror jeg ikke noen av mine hadde fått godkjent alle punktene - hva da? Mister jeg retten til å alle eller bare den som nekter å bli med en fremmed på tur, liksom?

Derimot belyser linken i startinnlegget noe jeg tror er lurt - lisensering av oppdrettere. Det vil på ingen måte hjelpe så enormt siden det uansett foregår mye oppdrett av folk som bare tar er kull for kos, eller "ulykker".

Men LITT kompetanseheving hos alle som vil registrere valper i kennelklubben ville i alle fall kanskje hjelpe LITT?

Vet om mange oppdrettere som vil så gjerne gjøre en god jobb, men har ikke filla peiling på hunder - ergo er de helt udugelige til å hjelpe sine valpekjøpere med de minste problemer..

Men en sånn ordning ville blitt DYRT... Så ja, hundeskatt i 1000,- klassen + større avgifter for å være med på et slikt kurs vil ikke være engang "å ta i" å gjette på. Og de som nok trenger slike kurst mest ville neppe giddet å gjennomføre det.

Og hva gjør man da med hunden(e) denne personen allerede har? Avlive dem? Også skal DET gå sine runder i rettsystemet, med hunden på kennel, før man tar endelig avgjørelse?

Sammenlign gjerne med bil og sertifikat. Et slikt koster vel fort 15-20-30 tusen eller noe nå? Også det å eie bil koster flerfoldige tusenlapper i året. Er det sånne priser man ser for seg at det skal koste å ha hund? (Det må til for å ha kontrollorganene for at dette gjøres relativt "skikkelig" i alle fall).

I så fall blir det i alle fall kun de aller rikeste som kan ha hund - og DETer ikke nødvendigvis en positiv effekt, synes jeg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal sette standarden for hva hunden "trenger"?Jeg synes en hund som tusler rundt på gården uten noen særlige krav har et herlig hundeliv. Du synes antakelig at hun mangler både skikkelig kost og skikkelig oppdragelse og sosialisering. Jeg synes Labb er hundemat godt nok i haugevis, du mener kanskje at rått kjøtt er det eneste som duger.

Og hvorfor skal HUNDEN være i en særstilling i forhold til "sertifikat"? Hvermannsen kan kjøpe ei ku, totre sauer eller en hest, ingen spør om kvalifikasjoner eller fagkunnskap.

Jeg tror ikke det er mange hunder som lider av omsorgssvikt. Men jeg tror at det er mange hundeeiere som setter veldig høye krav til hvordan andres hunder burde ha det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alt kommet seterfikat på hund, men det er ikke blitt obligatorisk enda.

Kurset går over 8 ganger, og dette er hva hunden skal gjennomføre:

• Møte en fremmed person som hilser på fører.

• Bli klappet av en fremmed person.

Håndtering. Bli undersøkt og børstet av fremmed person.

Følge fører i slakt bånd.

• Passere en gruppe mennesker

• Stoppe, sitte og legge seg på kommando, samt bli sittende når eier går i fra.

• Komme på innkalling.

• Hundemøte. Være rolig i møte med en annen hund på et par meters avstand, samt passere hunden.

• Hverdagsmiljø. Takle f.eks. en passerende rullestol eller syklist samt takle en plutselig lyd.

Takle greit å bli overlatt til en fremmed person mens eier går i fra.

Du kan lese mer her:

http://www.gooddog.n..._forerkort.html

Står for selve testen (om du har trent på forhånd selv og ikke trenger kurshjelp), så koster det bare 200 norske kr.

Mine understrekninger. Hvorfor er dette et must?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Mine understrekninger. Hvorfor er dette et must?

Eller hvorfor trenger de å kunne stoppe, sitte og legge seg og blir sittende når eier går fra? Ja, jeg vil at min hund skal kunne dette, men jeg kan ikke skjønne at det skal ha noe å si for hunden i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd hvis folk slutter å slippe hunder de ikke har innkalling på og begynner å plukke opp hundebæsjen jeg... Og de ikke står ute og gneldrer til de merkeligste tider.

Neppe noe man bør trenge et kurs for, sunn fornuft holder lenge...

Ellers kan bikkja til andre oppføre seg som den vil så lenge den er i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå!

A) Det handler ikke om åssen hunden oppfører seg, men et kurs i grunnleggende ting som at hunden skal ha mat og vann, mosjon, litt teori om forskjellige treningsmetoder sånn at framtidig eier kan få vite hvilke alternativer som finnes (og jeg er ikke en av de som mener at f.eks. klikkertrening den eneste veien. Jeg er for positiv trening, men jeg er også enig med Cesar Milan på mange ting)

B) Jeg syns råkost er vel og bra, men jeg har ikke noe problem med tørrfôr så lenge det er god kvalitet/at hunden fungerer på det. Kjenner en hund som går på billig skit og som er stygt undervektig og bæsjer fire-fem ganger i løpet av en tur på 1-2 timer. Og så kjenner jeg en hund som går på ennå billigere skit som er i godt hold, har blank pels og er eller sunn og frisk. Jeg mener at eier bør opplæres i tegn på at fôret man bruker ikke virker og at de må få en viss innføring i alternativene før hunden kommer i hus.

Ingen blir ferdig utlært etter en helg, men jeg tror et sånt kurs vil sette igang folks tanker sånn at de enten velger å ikke få hund allikevel eller at de innser at de må lære mer. I det minste at de får en liten verktøykasse med teori som de kan konferere med seinere. Lære dem hvordan en sunn hund ser ut, lære dem å kjenne igjen tydelige tegn på at noe ikke stemmer i oppdragelsen, lære dem vanlig hundehøflighet som at å klapse hunder i ansiktet, dra dem i halen og skremme dem når de sover ikke er greit (har sett mange ellers oppegående folk gjøre dette...) etc. Egentlig mye av det som var pensum på hundeleir da jeg var liten - det var veldig basic, men en utrolig god innføring som gjorde oss barna nysgjerrige på å lære mer. Tror det var en teoritime hver dag (eller var det én i løpet av leiren? Husker ikke helt nå).

De som skulle tilbudt det skulle vært de forskjellige hundeskolene/-klubbene. De som betaler er de som går på kurs og når man har lisensen varer den lenge/for alltid - for valpekjøpere.

Oppdretterne ville blitt kontrollert av NKK/raseklubber (blir de ikke det på et eller annet nivå allerede?), valpekjøperne ville blitt kontrollert av oppdretterne.

Det er absolutt ikke vanntett, men det ville kanskje hjulpet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

*klipp*

De som skulle tilbudt det skulle vært de forskjellige hundeskolene/-klubbene. De som betaler er de som går på kurs og når man har lisensen varer den lenge/for alltid - for valpekjøpere.

Oppdretterne ville blitt kontrollert av NKK/raseklubber (blir de ikke det på et eller annet nivå allerede?), valpekjøperne ville blitt kontrollert av oppdretterne.

Det er absolutt ikke vanntett, men det ville kanskje hjulpet litt.

Du har fortsatt ikke sakt noe om hvem som skal betale alt annet enn selve kursene. Hva med dem som bor langt unna nærmeste hundeskole? Hvem skal holde alle disse kursene? Hva med de som har hund nå? Skal oppdretterne kontrollere valpekjøperne? Hvordan tenker du det skal fungere når en oppdretter i Oslo selger en valp til ei som bor i Lakselvbukt eller i Namsos? Skal oppdrettere måtte dra landet rundt for å sjekke valpekjøperne sine? Det vil i såfall bryte mot allerede gjeldende kjøpsregler i Norge som sier at selger ikke har noen råderett over varen etter den er solgt. Hvordan skal denne kontrollinstansen fungere og hvem skal betale for den? Ideen er ikke dum, men det er så alt for mange hull til at det på noen måte skal være praktisk gjennomførbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er positivt til noe sånt, men er enig i at det er vanskelig å gjennomføre. Men det er ikke et godt nok argument for at de ikke blir gjort noe. Til enhver tid så finnes det 50 + hunder (som ikke er valper) på finn.no alene som gies bort, eller selges av diverse grunner. I tillegg kommer alle omplasseringshjem, hunder som blir avlivet og hunder som bor i hjem der de ikke får i nærheten av hva de fortjener/trenger.

Hvis en lov kan luke bort bare 10% av sånne forekomster så vil det si at kanskje en 100 hunder i Norge i året slipper å lide.

Jeg ser for meg at et kurs for en valpekjøper inneholder grunnleggende kunskaper om hund, hva man kan forvente seg når man får en hund i hus, hva de ulike rasene krever i form av tur, pelsstell o.l, hva det faktisk koster å ha hund mht veterinær, utstyr - og forutgiter, hvordan man skal sosialisere en hund og så videre.

Men noe må også gjøres på oppdrettersiden. ALLE oppdrettere, "seriøse" som useriøse, ha gjennomgått et kurs før de får starte der de lærer generelt om hva det innebærer å få valper i hus, hvordan tispa bør følges opp under graviditeten, hvordan valper skal sosialiseres og så videre. Dette bør gjøres med gulerot og ikke pisken, slik at de som gjennomfører et slikt kurs får et bevis/sertifikat som sier at de er godkjente oppdrettere. Så kan disse for eksempel oppfordres til å skrive i annonser (som ikke går via raseklubber) at de har gjennomført et kurs og har bevis, og at de setter krav til at valpekjøpere har gjennomført et tilsvarende kurs.

Straffen for å ikke ha et sånt kurs, iallefall for oppdretter, bør være en bot på x antall tusen, da det fort blir ekkelt dersom man begynner å ta fra og i verste fall avlive valper.

Dette er ikke så veldig vanskelig å følge opp, da de fleste useriøse "kjøkkenoppdretterne" gjerne benytter seg av finn.no for å legge ut annonser. For å reklamere for den nye loven og eventuelle konsevenser så er det bare å bruke media, som i kjent stil vil legge seg på rygg og skrive om det de vet skaper kontroverser og diskusjoner.

For at slike kurs skal være gjennomførbare over hele landet så er det enkleste å bruke internettet. Det kan aldri bli så bra som å sitte i et klasserom, men for at oppdretteren/valpekjøperen på Finnmarksvidda skal ha like muligheter som oppdretteren/valpekjøperen på Sagene så er dette det enkleste.

Vil dette fange opp alle tilfellene av useriøse oppdrettere/valpekjøpere? Nei, kanskje ikke halvparten en gang; det er alltid noen som sniker seg unna. Men for å bruke noe som ble sakt i et innlegg over; selv om det er folk som kjører i fylla, for fort, uten lappen o.l., så betyr ikke det at man skal slutte å ha krav til førerkort av den grunn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, internett er genialt! Kurset kan ha en side ála den siden jeg må inn på for å få oppgavene til mine universitetsfag, hvor jeg må logge inn og hvor foreleser kan se om jeg har gjort oppgavene etterpå. Her er det hundeskolen som er 'foreleseren'. Oppgavene kan være i form av å se en informasjonsvideo og så svare på spørsmål etterpå. Infovideoer er utrolig gode å ha! Bare gå på youtube og sjekk ut World Horse Welfare's videoer om fedme (obesity) f.eks. De endra hele hesteholdet mitt til det bedre :)

En av fedme-videoene omhandler hvordan man ser om en hest er feit eller ikke, og opp til flere handler om hvordan fedme kan unngås og hvordan hesten kan slankes. De har også videoer om alt mulig en hesteeier kan trenge å vite.

Når det gjelder å sjekke valpekjøpers eller oppdretters sertifikat finnes det scannere og postmenn :) Man får selvfølgelig et opptrykket diplom ved fullført kurs. Garantert lettere å forfalske enn pass, men det er da iallefall noe.

Faktisk kan hele saken gå over nettet når jeg tenker meg om. Da betaler kursdeltakere for kurset, men utgiftene blir mindre fordi man ikke trenger folk til å forelese hver helg. Man vil trenge noen til å rette/sjekke at oppgavene har blitt gjort etterpå, men det kan gjøres så enkelt som mulig ved hjelp av teknologi. Skal snakke med de fire dataprogrammererne jeg kjenner og snuse litt på hva som er mulig.

Over nettet vil det selvfølgelig ikke være noen garanti for at det er personen som skal kjøpe hunden som tar kurset, men der får man bare være litt naiv altså. Jeg hadde IKKE tatt det kurset for å hjelpe en uinteressert venn med å få hund og jeg kjenner ingen hundevenner som ville gjort det heller. Noen må bruke litt tid på dette uansett og da blir det gjerne valpekjøper.

Jeg tror det må være sånn at man tar kurset før man kjøper valp og så varer det livet ut. Det blir for mye å kreve at man må ta det hver gang man får hund. De som har hatt hund før, men som får ny hund nå bør ta det uansett. Hvis det går over nettet ser jeg for meg en pris på 200 kroner eller noe - det har man råd til. Om man har hatt hund før kan man jo garantert svare på spørmålene ganske så kjapt uten å se videoene engang. Og hvis ikke, så var kanskje kurset bra uansett.

Så min konklusjon er:

-for oppdrettere går kurs og kontroll gjennom klubber (og lisens er lisens. Den kan fratas seinere, men ikke uten videre og den går ikke ut på dato). Nye kull må jo registreres uansett så når en kennel skal registrere første kull må de også fremvise lisens. Om oppdretter ikke har dette skal de få beskjed om å ta kurset asap. Om det går over nettet snakker vi et par kvelder/lunsjpauser foran skjermen, noe jeg anser som oppnåelig.

- for valpekjøpere er det ett kurs på nettet inkl. videoer. Som en del av pakka får de også informasjon om valpekurs i området, lokale hundeklubber og linker til nettportaler sånn som denne, hunden.no, canis.no etc - tilgang på mer info rett og slett

- lisens er på papir og kan scannes/sendes i posten- man blir også registrert i en database ved endt kurs i tilfelle man mister papirlappen sin ;)

Mulig lisensen må framvises på ustillinger og konkurranser sånn som man må med grønt kort for hestekonkurranser? For å få konkurrere med hest må man gjennom et teorikurs som omhandler all grunnleggende hestekunnskap av typen "de er flokkdyr, de kan få disse sykdommene og du oppdager at hesten er syk hvis sånn og sånn, de skal spise så godt som hele tida, de er fluktdyr så de kan bli redde av alt mulig, dette er trygg håndtering av hest osv"

Edit for at innleggene mine blir fulle av rare tegn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Mine understrekninger. Hvorfor er dette et must?

Å kunne bli håndtert av fremmede og forlatt med en fremmed burde da virkelig være ett minimum av hva man kan forvente. Et udiskutabelt must i denne sammenheng er f.eks veterinærbesøk. Har vært noen diskusjoner på dette, eksempelvis når enkelte har vært hos hver enda veterinær i distriktet og laget huskestue og fortsatt mener det er veterinærene det er noe feil med. Burde virkelig vært unødvendig å skjønne at det da er hundene som mangler noe essensielt i oppdragelsen.

Jeg syns lista er fin og den minner mye om ferdselsprøven som faktisk er en vesenstest mer enn konkurranse, inkludert en test av fører og hund som ekvipasje at man har kontroll på hunden. Flott å gjøre dette mer folkelig istedenfor større avstand til at det ugjennomførbart. Det jeg er mer skeptisk til er at det er private aktører som lager sine egne sertifikat fremfor at det blir overordnet av f.eks NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Å kunne bli håndtert av fremmede og forlatt med en fremmed burde da virkelig være ett minimum av hva man kan forvente. Et udiskutabelt must i denne sammenheng er f.eks veterinærbesøk. Har vært noen diskusjoner på dette, eksempelvis når enkelte har vært hos hver enda veterinær i distriktet og laget huskestue og fortsatt mener det er veterinærene det er noe feil med. Burde virkelig vært unødvendig å skjønne at det da er hundene som mangler noe essensielt i oppdragelsen.

Jeg syns lista er fin og den minner mye om ferdselsprøven som faktisk er en vesenstest mer enn konkurranse, inkludert en test av fører og hund som ekvipasje at man har kontroll på hunden. Flott å gjøre dette mer folkelig istedenfor større avstand til at det ugjennomførbart. Det jeg er mer skeptisk til er at det er private aktører som lager sine egne sertifikat fremfor at det blir overordnet av f.eks NKK.

Nå er det mange hunder som helt fint kan håndteres av fremmede, men som freaker ut hos veterinær allikevel. Hundene har gjerne minner fra at ting gjør vondt hos veterinær, så det blir en helt annen sak.

Nei, jeg mener virkelig at det ikke betyr noen verdens ting for samfunnet om en hund kan sitt, dekk og bli. Det er heller ikke noen nødvendighet at hunden skal kunne tas med av fremmede bort fra eier. Det er viktigere for samfunnet at eier har kontroll på hunden (det kan like gjerne foregå med et bånd som ved god innkalling) og at eier plukker opp møkka etter bikkja. Løse hunder uten kontroll, møkk og bjeffing i leilighet/ute i hagen er nok det samfunnet mest irriterer seg over hundeeiere for. Det vil ikke en sånn test gjøre noe med. Samme med hunder som biter.

En sånn test/bevis kan være en fin gulrot for de som har lyst til å trene litt med hunden sin uten å konkurrere i noe (akkurat som bronsemerket, bare mer hverdagsorientert), men at det skal være et krav å bestå for alle norske hunder kan jeg ikke se verdien av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nå er det mange hunder som helt fint kan håndteres av fremmede, men som freaker ut hos veterinær allikevel. Hundene har gjerne minner fra at ting gjør vondt hos veterinær, så det blir en helt annen sak.

Veterinærbesøk er sjeldent en reell vond opplevelse, man skaper vonde minner og det er totalt unødvendig og mye kunne nok vært unngått hadde enkelte tatt håndtering litt mer alvorlig.

Nei, jeg mener virkelig at det ikke betyr noen verdens ting for samfunnet om en hund kan sitt, dekk og bli. Det er heller ikke noen nødvendighet at hunden skal kunne tas med av fremmede bort fra eier. Det er viktigere for samfunnet at eier har kontroll på hunden (det kan like gjerne foregå med et bånd som ved god innkalling) og at eier plukker opp møkka etter bikkja. Løse hunder uten kontroll, møkk og bjeffing i leilighet/ute i hagen er nok det samfunnet mest irriterer seg over hundeeiere for. Det vil ikke en sånn test gjøre noe med. Samme med hunder som biter.
Litt av poenget med en sånn test må vel være ett minimum av oppdragelse? Hjelper ikke samfunnet noe særlig om eieren plukker opp dritten etter drittbikkja.

En sånn test/bevis kan være en fin gulrot for de som har lyst til å trene litt med hunden sin uten å konkurrere i noe (akkurat som bronsemerket, bare mer hverdagsorientert), men at det skal være et krav å bestå for alle norske hunder kan jeg ikke se verdien av.

Som over så må vel ett minimum av hverdagferdigheter ( les oppdragelse ) inkluderes skal dette ha noen nytte?

Hvis ikke sitter man jo igjen med dagens situasjon hvor alt er greit såfremt hunden er ved godt stell og får mat, vann og ly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget med en sånn test må vel være ett minimum av oppdragelse? Hjelper ikke samfunnet noe særlig om eieren plukker opp dritten etter drittbikkja.

Jeg ville tro det hjalp samfunnet voldsomt jeg, dersom hundeeiere lærte seg å plukke opp etter fillebikkjene sine. Det er bare å se alle leserinnlegg og diskusjoner på nettet, det, så ser man at DET er noe av det som plager folk mest med andres hundehold.

Som over så må vel ett minimum av hverdagferdigheter ( les oppdragelse ) inkluderes skal dette ha noen nytte?

Hva om man ikke greier denne "testen" da - skal man liksom løpe og avlive bikkja, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...