Gå til innhold
Hundesonen.no

Gamle hunder fôres feil...


Guest Belgerpia
 Share

Recommended Posts

Stemmer det som det nevnes at gamle hunder ofte mister appetitten?

Har en 10,5år gammel tispe som alltid har vært matvrak, men nå for tiden er ikke matlysten alltid på topp. Og hun hopper gjerne over et måltid innimellom. (nå sliter hun med overvekt, så ikke redd for avmagring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ikke eldre miste apetitten, akkurat som yngre kan i perioder?

I tillegg er det jo slik at dess eldre hunden er, dess dårligere luktesans får den jo, og dermed frister mat mindre. (samme ang. smaksløker for mennesker)

Jeg vet ikke jeg, derfor jeg spurte :P

I mitt tilfelle er det svært skjeldent at Toya har hoppet over mat. Men de siste 6 mnd har hun gjort det med jevne mellomrom. Så derfor jeg lurte på om det er normalt at sånt kan skje med matvrak når de blir gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle er det svært skjeldent at Toya har hoppet over mat. Men de siste 6 mnd har hun gjort det med jevne mellomrom. Så derfor jeg lurte på om det er normalt at sånt kan skje med matvrak når de blir gamle.

Iom at hun er "tykk" så har hun kanskje endelig blitt selvregulerende? Så lenge hun ikke er undervektig hadde jeg ikke bekymret meg det minste, og heller gitt mindre til hvert eneste måltid, fram til dere finner nivået som skal til for at hun spiser to ganger dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken troverdighet mener dere egentlig denne Bredal har?

Han er jo ansatt av en stor tørrfôrprodusent ut fra hva jeg finner ut.

Det han sier er jo korrekt uansett, at for mange går over på lightfôr med for lite fett, slik at hunden avmagres. Og at korn har lavere biologisk verdi enn kjøtt.

Jeg har ikke studert seniorfôrene så nøye, men de få jeg har sett på (for andre) er bedre enn light, uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke få med at vedkommende jobber for en av disse store tørrfôrprodusentene er i beste fall dårlig journalistikk, dette er vesentlig informasjon.

Selv tar jeg det meste fra tørrfôrbransjen med knusende ro, det er uansett irrelevant for meg med tanke på at vi gir skikkelig mat.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke få med at vedkommende jobber for en av disse store tørrfôrprodusentene er i beste fall dårlig journalistikk, dette er vesentlig informasjon.

Det burde sikkert vært mer tydeliggjort, men det er da nevnt i artikkelen:

"... bør man vurdere å endre dietten, sier veterinær William Bredal i Eukanuba."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv tar jeg det meste fra tørrfôrbransjen med knusende ro, det er uansett irrelevant for meg med tanke på at vi gir skikkelig mat.

Så du er ikke enig med han i at hunden har bedre av et fôr med lettopptagelig kjøttprotein og mer fett????

Jeg råfôrer selv, og NETTOPP derfor blir jeg ekstra glad når det dukker opp slike ting, dess mindre karbo (og planteprotein) i hunden dess bedre

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke studert seniorfôrene så nøye, men de få jeg har sett på (for andre) er bedre enn light, uten tvil.

Jeg forsøkte å fôre på seniorfôr en periode for noen år siden på tispa mi, men slutta fort med det da pelsen ble så himla matt og sprø. Det var helt klart feil sammensetning av fôret i forhold til det aktivitetsnivået hunden hadde, så da gikk jeg kjapt over på vanlig fôr igjen - og bortsett fra et år på V&H så har hun fått vanlig tørrfôr for voksne hunder - og får fortsatt det i en alder av 11,5 år (ikke noe seniorfôr) - og hun er heldigvis i utmerket kondisjon både mht pels og "tykkelse" - hun er verken feit eller mager :). Jeg forer dog på et fôr med mye laks, det er mulig det har hatt en positiv effekt på gamlemor :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte å fôre på seniorfôr en periode for noen år siden på tispa mi, men slutta fort med det da pelsen ble så himla matt og sprø. Det var helt klart feil sammensetning av fôret i forhold til det aktivitetsnivået hunden hadde, så da gikk jeg kjapt over på vanlig fôr igjen - og bortsett fra et år på V&H så har hun fått vanlig tørrfôr for voksne hunder - og får fortsatt det i en alder av 11,5 år (ikke noe seniorfôr) - og hun er heldigvis i utmerket kondisjon både mht pels og "tykkelse" - hun er verken feit eller mager :). Jeg forer dog på et fôr med mye laks, det er mulig det har hatt en positiv effekt på gamlemor :).

Jupp, du har fortalt om det før i en annen debatt ;) Men som sagt, de seniorfôr jeg har sett på er bedre enn light. Tenk deg Babs på light da? :blink:

EDIT: Anette, light +vanlig blir jo senior, dvs noe midt i mellom??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

BRA! Lightfôr er iallefall bare tull, synd at det er så veldig mange som bruker dette på tykkere hunder og katter, og bare pøser på.

Merkelig at dette bare er tull, når mange forbrukere syns det har svært god effekt på sine kjæledyr.. Eller vent, det var kanskje bare din personlige mening og ikke en refleksjon over foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at dette bare er tull, når mange forbrukere syns det har svært god effekt på sine kjæledyr.. Eller vent, det var kanskje bare din personlige mening og ikke en refleksjon over foret.

Å kutte ned på andelen fett for å slanke en hund er feil uansett hvordan du selv ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Å kutte ned på andelen fett for å slanke en hund er feil uansett hvordan du selv ser det.

Pussig at det funker da. Ikke bare på hunder, men på folk også, ja selv om lavkarbo er i vinden nå, så har de tradisjonelle slankerådene vært veldig enkle: Mindre energi inn enn det forbrukes. Hverken hunder eller folk blir feite av luft har jeg hørt, så det må jo være noe annet liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig at det funker da. Ikke bare på hunder, men på folk også, ja selv om lavkarbo er i vinden nå, så har de tradisjonelle slankerådene vært veldig enkle: Mindre energi inn enn det forbrukes. Hverken hunder eller folk blir feite av luft har jeg hørt, så det må jo være noe annet liksom.

Du kan gjøre narr av lavkarbotrenden så mye du vil, men at en hund har godt av karbohydrater er iallefall ikke riktig.

Skal man slanke en hund, skal man kutte helt ut eller ned på andel av karbo, animalske proteiner og fett er det viktigste en hund skal ha gjennom kosten. Fett øker også forbrenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Du kan gjøre narr av lavkarbotrenden så mye du vil, men at en hund har godt av karbohydrater er iallefall ikke riktig.

Skal man slanke en hund, skal man kutte helt ut eller ned på andel av karbo, animalske proteiner og fett er det viktigste en hund skal ha gjennom kosten. Fett øker også forbrenningen.

Jeg gjør overhodet ikke narr av noe som helst. Jeg bare poengterer at det er bare en måte å bli tynnere på enten man er hund eller menneske og det er at matinntakets energi kan ikke overstige forbruket ved aktivitet. Jeg har ikke nevnt med ett eneste ord hvilke energikilder hunder bør ha, jeg sier bare at man kan ikke slanke ved å proppe inn mat og være inaktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør overhodet ikke narr av noe som helst. Jeg bare poengterer at det er bare en måte å bli tynnere på enten man er hund eller menneske og det er at matinntakets energi kan ikke overstige forbruket ved aktivitet. Jeg har ikke nevnt med ett eneste ord hvilke energikilder hunder bør ha, jeg sier bare at man kan ikke slanke ved å proppe inn mat og være inaktiv.

Men da er vi enige, da?

Man skal ikke kutte ut de viktigste ingrediensene i en hunds kosthold for å slanke en hund (animalske proteiner og fett), det man derimot skal er å tilpasse den sunne matmengden og aktivitetsivå etter forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BRA! Lightfôr er iallefall bare tull, synd at det er så veldig mange som bruker dette på tykkere hunder og katter, og bare pøser på.

Å kutte ned på andelen fett for å slanke en hund er feil uansett hvordan du selv ser det.

Men da er vi enige, da?

Man skal ikke kutte ut de viktigste ingrediensene i en hunds kosthold for å slanke en hund (animalske proteiner og fett), det man derimot skal er å tilpasse den sunne matmengden og aktivitetsivå etter forbrenning.

Men hva skal man fore en overvektig hund som skal ned i vekt med da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skal man fore en overvektig hund som skal ned i vekt med da?

Kutte ut helt eller ned på andel karbohydrater i kosten til hunden, det er karbohydrater som er "fienden" til hunden vekmessig, og ikke noe som noen hunder må ha overhodet.

Er hunden for fet, skal du ikke kutte ned på andel fett, men redusere fôrmengden om hunden får for mye, og mer aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...