Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruker du bur til hunden?


Baily
 Share

Bruk av bur til trening og hvile  

40 stemmer

  1. 1.

    • Sjelden eller aldri
      32
    • Ukentlig
      2
    • Daglig/nesten daglig
      6
  2. 2.

    • 0 - 1 time
      22
    • 1 - 3 timer
      8
    • 3 - 6 timer
      2
    • 6 -9 timer
      2
    • 9 timer eller mer
      0
  3. 3.

    • Oppdretter
      13
    • På kurs av instruktør
      6
    • I hundeklubb/hundemiljø
      20
    • Av venner/familie
      17
  4. 4.

    • Nei
      17
    • I noen tilfeller
      17
    • Ja
      7
  5. 5.

    • Nei
      22
    • Til en viss grad
      15
    • Ja
      3
  6. 6.

    • Nei
      34
    • Ja
      6
  7. 7.

    • Nei
      6
    • Ja
      34
  8. 8.

    • 1 - 5 år
      7
    • 5 - 10 år
      18
    • 10 - 20 år
      11
    • Mer enn 20 år
      5


Recommended Posts

Det er altså grunnen til at noen velger å bruke bur, hva burbruken består i (tid) osv av de som faktisk bruker det som jeg er interessert i mer informasjon om.

Men grunnen til at noen velger bur kan jo ikke komme fram i denne undersøkelsen. Du har jo allerede bestemt at det er en treningsmetode.

Er det virkelig noen som bruker buret som treningsmetode? Grunnen til at hunden stenges inne i bur er jo for å slippe å forholde seg til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blandt dem som ikke er i målgruppa di fordi jeg ikke bruker bur. Kan du endre overskriften på undersøkelsen slik at du får frem at du henvender deg til de som bruker bur som treningsmetode?

Jeg vet ikke om dette skal brukes i en oppgave i forbindelse med et kurs/fag eller om det er snakk om en oppgave av lengre varighet feks, bacheloroppgave elle masteroppgave, men du bør gå gjennom spørsmålene dine på nytt, gjerne teste de ut på omgangskretsen din slik at du får tilbakemelding på hvordan spørsmålene oppfattes. deretter foreslår jeg at du legger de ut på nytt.

Edit: du bør også definere hva du legger i det å bruke bur som treningsmetode. Mener du for eksempel at man bruker bur som treningsmetode hvis man legger hunden i bur når den er alene hjemme? Bruker man da bur som en del av av hjemme alene treningen, eller er det noe annet du mener med bruke bur som treningsmetode?

Endret av ELH
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Du starter jo med en antagelse om at bur har blitt populært og at det brukes som en treningsmetode. Men kan vi slå fast at det er det? Er det en såpass stor andel av hundeeiere som bruker bur at man kan slå fast at det i det hele tatt er en populasjon å undersøke? Hele antagelsen din om bur som populær treningsmetode er basert på synsing (såvidt meg bekjent finnes det nemlig ikke tidligere studier som viser til dette, men du kan gjerne opplyse meg). Skal man forske seriøst kan man ikke bare starte der det er gøy, du må starte med det grunnleggende. Så fiks designet ditt, så vil muligens undersøkelsen bli bedre (og dermed oppgaven din! Win win)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg gir opp :-). Det var da svært så kverrulerende en skulle være for å velge å ikke ta del i en undersøkelse ;-)

Dette er en del av innsamling av informasjon til oppgaven, og siden dette er et forum en kan velge å være anonym, så er det jo også perfekt til å innhente slik informasjon. Forøvrig gjøres det også undersøkelser på hvor mange som bruker bur i 2012 kontra for 20 år siden. Disse undersøkelsene er også igang.

For dere som har skrevet oppgaver i forbindelse med kurs og utdannelse på både Bachelor or Masternivå, så er jeg sikker på at dere også forstår betydningen av kvalitativ og kvantiative metoder :-)

Da denne undersøkelsen henvender seg til de som bruker bur så anser jeg spørsmålene relevante. De gir svar på hvem som bruker bur og hvor mye de bruker det i treningssammenheng. At jeg behøvde å definere trenings i mer detaljert grad enn jeg gjorde i startinnlegget mitt kan jeg ta selvkriitikk på, da jeg nok tok for gitt at dette har vært definert og debattert en god del på forumet tidligere.

Jeg ser at kritikerene til innlegget og undersøkelsen også er dere som ikke bruker bur. Dette er helt greit naturligvis, men det blir litt som en spør Volvo eiere om de er fornøyde med bilen og hardnakka Toyotaelskere skal svare ;-)

Jeg ser det ikke nødvendig å "forsvare" mitt innlegg noe særlig mer enn det jeg allerede har prøvd å forklare. Jeg lar tråden naturligvis stå, og om noen ønsker å komme med konstruktive svar på spørsmålene vil jeg sette stor pris på dette. Hvis ikke, vil jeg bruke svarene jeg får fra andre arenaer spørsmålene ligger ute (hos veterinærer, dyrebutikker og hundeklubber).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte jeg, selvom det telte nok negativt for hva du ønsket. Jeg har brukt bur men innsett det var dumt og dårlig for hunden, noe veldig mange andre også er enig i.

Håper du får til det du vil, du har fått mange svar selvom folk stiller spm til undersøkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker bur daglig siden hundene er med når mamma kjører meg til skolen, og de foretrekker å sove i bur selv.. "gammla" selv lukker døren etter seg for å få fred ffra de andre når hun tar med seg ett tyggebein el lignende. og Dp'en min får som oftest mat i buret, ellers hadde hun vært smeeeell feit. hun stjeler andre sin mat vist ikke men for hennes egent beste vist man kan si det sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg gir opp :-). Det var da svært så kverrulerende en skulle være for å velge å ikke ta del i en undersøkelse ;-)

Dette er en del av innsamling av informasjon til oppgaven, og siden dette er et forum en kan velge å være anonym, så er det jo også perfekt til å innhente slik informasjon. Forøvrig gjøres det også undersøkelser på hvor mange som bruker bur i 2012 kontra for 20 år siden. Disse undersøkelsene er også igang.

For dere som har skrevet oppgaver i forbindelse med kurs og utdannelse på både Bachelor or Masternivå, så er jeg sikker på at dere også forstår betydningen av kvalitativ og kvantiative metoder :-)

Jepp, og i likhet med de fleste som har brukt spørreundersøkelser på både bachelor og masternivå, så er det mange som forstår betydningen av at spørreundersøkelsen er satt opp riktig slik at man ikke legger opp til et visst svar. Statistikk kan lett misbrukes.

Da denne undersøkelsen henvender seg til de som bruker bur så anser jeg spørsmålene relevante. De gir svar på hvem som bruker bur og hvor mye de bruker det i treningssammenheng. At jeg behøvde å definere trenings i mer detaljert grad enn jeg gjorde i startinnlegget mitt kan jeg ta selvkriitikk på, da jeg nok tok for gitt at dette har vært definert og debattert en god del på forumet tidligere.

Jeg bruker bur jeg. Men jeg vil ikke at mine svar skal misbrukes. Gjennom hele undersøkelsen legges det opp til å bruke bur til trening eller hvile. Det er jo ikke derfor flesteparten bruker bur. De fleste bruker bur fordi det er enkelt å putte hunden bort, altså latskap. De fleste hunder vil hvile like godt utenfor buret og det er mye lettere å trene ved å ikke bruke bur. Den eneste grunnen jeg kan se at man skal kunne bruke bur som trening er ved negativ forsterkning, men der er det jo bedre å f.eks. bruke kompostbinge sånn at timingen blir bedre. (Og det er vel ingen som stuer bort hunden i lange perioder som straff? Snarere tvert i mot så virker det som at det legges det vekt på at buret ikke skal fungere som straff. )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og i likhet med de fleste som har brukt spørreundersøkelser på både bachelor og masternivå, så er det mange som forstår betydningen av at spørreundersøkelsen er satt opp riktig slik at man ikke legger opp til et visst svar. Statistikk kan lett misbrukes.

Jeg bruker bur jeg. Men jeg vil ikke at mine svar skal misbrukes. Gjennom hele undersøkelsen legges det opp til å bruke bur til trening eller hvile. Det er jo ikke derfor flesteparten bruker bur. De fleste bruker bur fordi det er enkelt å putte hunden bort, altså latskap. De fleste hunder vil hvile like godt utenfor buret og det er mye lettere å trene ved å ikke bruke bur. Den eneste grunnen jeg kan se at man skal kunne bruke bur som trening er ved negativ forsterkning, men der er det jo bedre å f.eks. bruke kompostbinge sånn at timingen blir bedre. (Og det er vel ingen som stuer bort hunden i lange perioder som straff? Snarere tvert i mot så virker det som at det legges det vekt på at buret ikke skal fungere som straff. )

Da vil jeg sette stor pris på om du kunne komme med et forslag til type spørsmål til hundeiere som bruker bur som treningsmetode og hvileplass (lukket bur), og hvordan du ville formulert disse for å få svar på følgende:

Hvem bruker bur (ikke kjønn eller alder)

Hvor har de fått tips om at burbruk er en god treningsmetode til å lære hunden å bli husren, være alene hjemme, ikke tygge, ligge i ro o.l.

Om de mener bur er og har vært et godt hjelpemiddel/verktøy

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "bruker bur" - men deltar ikke på spørreundersøkelsen da jeg ikke kan besvare spørsmålene.

Jeg bruker bur med lukket dør I PERIODER av hundens liv. Denne spørreundersøkelsen virker å gå ut i fra at om du bruker bur, så bruker du bur resten av hundens liv. Dette blir for dumt. Du bruker ikke halti-grime på bikkja hele livet dens, om du så det nødvendig å bruke et slikt hjelpemiddel for å få hunden til å slutte å dra i båndet? Og du bruker ikke bur med lukket dør hele livet dens, om du så det nødvendig å bruke et slikt hjelpemiddel for å få hunden til å finne ro om natten og ikke gnage i stykker huset.

Og grunnen til at man brukte bur i stedet for kompostbinge (største forskjellen for vår del av høyden over taket i så tilfelle) er at bikkja er en stor klump som lett bulldoserer ned noen pinglete kompostbinger - samt mangel på FESTE for kompostbinge.

Jeg etterlyser også nyanser i tilpasning av treningsmetode. Akkurat som jeg ikke bestemmer meg for om min neste hund skal trenes RENT klikkersk eller RENT ditten eller datten før jeg har sett den an - så bestemmer jeg meg ikke for burbruk eller grime (for den saks skyld) før jeg ser an hunden. Individsforskjeller er stor, og der bur/grime/klikkertrening fungerer for noen, fungerer andre teknikker for andre individer.

Ække så svart/hvitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg sette stor pris på om du kunne komme med et forslag til type spørsmål til hundeiere som bruker bur som treningsmetode og hvileplass (lukket bur), og hvordan du ville formulert disse for å få svar på følgende:

Hvem bruker bur (ikke kjønn eller alder)

Hvor har de fått tips om at burbruk er en god treningsmetode til å lære hunden å bli husren, være alene hjemme, ikke tygge, ligge i ro o.l.

Om de mener bur er og har vært et godt hjelpemiddel/verktøy

Aah.. Så det er det du mener med trening. Å bruke bur som treningsmetode for å gjøre valpen husrein synes jeg er dyreplageri. Og resten ville jeg ikke sett på buret som en treningsmetode, bortsett fra med tvangsroing på veldig stressa hunder. Det med å ikke bite må man jo lære hunden uansett og hjemme-alene-trening er lik med eller uten bur.

Jeg vil rett og slett ikke settes i samme bås som de som (jeg mener) bruker buret feil. Jeg har positiv erfaring med å bruke bur på den ene hunden min, men hvis jeg svarer på denne spørreundersøkelsen så virker det som jeg har positiv erfaring med å bruke bur som renslighetstrening/hjemme-alene-trening/bitetrening.

Men det hadde vært kjekt med en oversikt over hvorfor man bruker bur ihvertfall. Med andre alternativer enn som treningsmetode/hvileplass. Det er jo slik at de fleste som bruker bur, bruker det fordi de er late og det kommer ikke fram i det hele tatt i undersøkelsen.

Jeg "bruker bur" - men deltar ikke på spørreundersøkelsen da jeg ikke kan besvare spørsmålene.

Jeg bruker bur med lukket dør I PERIODER av hundens liv. Denne spørreundersøkelsen virker å gå ut i fra at om du bruker bur, så bruker du bur resten av hundens liv. Dette blir for dumt. Du bruker ikke halti-grime på bikkja hele livet dens, om du så det nødvendig å bruke et slikt hjelpemiddel for å få hunden til å slutte å dra i båndet? Og du bruker ikke bur med lukket dør hele livet dens, om du så det nødvendig å bruke et slikt hjelpemiddel for å få hunden til å finne ro om natten og ikke gnage i stykker huset.

Og grunnen til at man brukte bur i stedet for kompostbinge (største forskjellen for vår del av høyden over taket i så tilfelle) er at bikkja er en stor klump som lett bulldoserer ned noen pinglete kompostbinger - samt mangel på FESTE for kompostbinge.

Nei, jeg skjønner at ikke alle kan settes i kompostbinge. Det var ment som et eksempel på at mange andre ting vil fungere bedre hvis du benytter deg av buret som negativ straff pga timing. Jeg har selv hatt ett stressdyr, så jeg vet at ikke alle finner roen så lett.

Jeg etterlyser også nyanser i tilpasning av treningsmetode. Akkurat som jeg ikke bestemmer meg for om min neste hund skal trenes RENT klikkersk eller RENT ditten eller datten før jeg har sett den an - så bestemmer jeg meg ikke for burbruk eller grime (for den saks skyld) før jeg ser an hunden. Individsforskjeller er stor, og der bur/grime/klikkertrening fungerer for noen, fungerer andre teknikker for andre individer.

Ække så svart/hvitt :)

Det er jeg enig i. Alle blir dratt under en kam i undersøkelsen, og det er vel det vi reagerer på her inne.

Endret av :)Kine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hehe jeg gir opp :-). Det var da svært så kverrulerende en skulle være for å velge å ikke ta del i en undersøkelse ;-)

Dette er en del av innsamling av informasjon til oppgaven, og siden dette er et forum en kan velge å være anonym, så er det jo også perfekt til å innhente slik informasjon. Forøvrig gjøres det også undersøkelser på hvor mange som bruker bur i 2012 kontra for 20 år siden. Disse undersøkelsene er også igang.

For dere som har skrevet oppgaver i forbindelse med kurs og utdannelse på både Bachelor or Masternivå, så er jeg sikker på at dere også forstår betydningen av kvalitativ og kvantiative metoder :-)

Da denne undersøkelsen henvender seg til de som bruker bur så anser jeg spørsmålene relevante. De gir svar på hvem som bruker bur og hvor mye de bruker det i treningssammenheng. At jeg behøvde å definere trenings i mer detaljert grad enn jeg gjorde i startinnlegget mitt kan jeg ta selvkriitikk på, da jeg nok tok for gitt at dette har vært definert og debattert en god del på forumet tidligere.

Jeg ser at kritikerene til innlegget og undersøkelsen også er dere som ikke bruker bur. Dette er helt greit naturligvis, men det blir litt som en spør Volvo eiere om de er fornøyde med bilen og hardnakka Toyotaelskere skal svare ;-)

Jeg ser det ikke nødvendig å "forsvare" mitt innlegg noe særlig mer enn det jeg allerede har prøvd å forklare. Jeg lar tråden naturligvis stå, og om noen ønsker å komme med konstruktive svar på spørsmålene vil jeg sette stor pris på dette. Hvis ikke, vil jeg bruke svarene jeg får fra andre arenaer spørsmålene ligger ute (hos veterinærer, dyrebutikker og hundeklubber).

Ja, det er en klar forskjell på kvalitative og kvantitative undersøkelser, men i begge tilfeller er det en stor fare å ikke tenke nøye nok gjennom spørsmålsstillinga (og i kvalitative undersøkelser svaralternativene) ved at du legger føringer for resultatet. Spørsmålene og svaralternativene dine legger ganske store føringer på hva du vil folk skal svare. Det er ikke sikkert det er bevisst, men du bør jobbe mer med å gjøre spørsmålene dine bedre :)

En annen ting jeg lurer på er om det ikke er lurt å gjennomføre undersøkelsen du nevner om hvor mange som bruker bur i samme fora som undersøkelsen om hvordan burbrukerne bruker bur?

Og det er ikke negativt ment, men du vil få mye flere svar og et riktigere resultat hvis ikke folk føler de svarer på noe de ikke mener og bidrar til å fremme et resultat de ikke står for :)

Jeg har f.eks. brukt bur inne i en periode på et par mnd når knerten var ødela da han var alene hjemme, men ingen av alternativene i undersøkelsen er aktuelt for meg å krysse av på. Han lærte jo ingen ting av buret i seg selv, jeg fikk bare hindra han i å befeste en vane til jeg fant en bedre løsning (som var så idiotisk enkel som å la han få være i hele leiligheta og ikke innestengt på soverommet). Det er heller ikke noe jeg vil bruke så sant jeg kan unngå det. Et personlig ønske er at du også hadde tatt med noe om dyrevelferd i forhold til å bruke bur som dressurmåte (eller egentlig bortstuing), men det kommer kanskje litt på sida :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som tidligere nevnt de som bruker bur som jeg ønsker å nå - ikke de som ikke bruker bur og har sine argumenter for det. Igjen så tar jeg naturligvis også imot forslag til forbedringer av spørsmålene som jeg også har nevnt tidligere i tråden. Med utgangspunkt i hva jeg ønsker hva jeg ønsker å skrive om. Jeg er usikker på hva som menes med at jeg leggger føringer for resultatet når dette er en ren spørsmålsrekke om hvor mye/hvor lenge.

For å understreke så er ikke oppgaven OM bur er bra eller ikke bra å bruke i treningsøyemed og som hvilested for hunden, men hvorfor de som bruker det mener nettopp dette. I tillegg hvor de har fått tips og anbefalinger om å bruke bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...