Gå til innhold
Hundesonen.no

Markering osv.


elinebj93
 Share

Recommended Posts

Hei.

Tenkte å spørre om noe her som har blitt til ett litt dumt problem.

Jeg har en border collie hanne på 10 mnd. I det siste har han begynt å markere.. Noe som helt klart er vanlig.

MEN, når han tisser eller markerer, så ruller han seg oppi det etterpå.. Hva er dette? Noen som har vært borti det, og vet hvordan man får vekk den uvanen?

Han tisser også oppetter vegger og biler..

Kan det hjelpe med kastrering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tenkte å spørre om noe her som har blitt til ett litt dumt problem.

Jeg har en border collie hanne på 10 mnd. I det siste har han begynt å markere.. Noe som helt klart er vanlig.

MEN, når han tisser eller markerer, så ruller han seg oppi det etterpå.. Hva er dette? Noen som har vært borti det, og vet hvordan man får vekk den uvanen?

Han tisser også oppetter vegger og biler..

Kan det hjelpe med kastrering?

Det med å rulle seg i div saker (urin, døde dyr, kattebæsj etc) er det såvidt jeg vet flere forklaringer på. Hvilken av de som er riktig vet jeg ærlig talt ikke.

Nei, å kastrere er ikke en løsning, men trening og regler er!

Pass på jyplingen sånn at han ikke får mulighet til å markere i øst og vest. Kort inn båndet dersom du ser at det er "muligheter" for han innen rekkevidde så avtar det stort sett ganske raskt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering er helt klart ikke en løsning her.

Det er ikke lov å kastrere for moroskyld i Norge.

At en hannhund løfter på beinet og markerer på gjenstander er helt normalt, og en del av det å ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg ville latt være å la han stå ute alene uten oppsyn.

2. Når dere er på tur, la han tisse, men ikke hver gang han føler for det. Ha han i bånd og gå videre når du vet at tissingen ikke er for at han, må men fordi han vil markere.

3. Har du han løs og han marker og ruller i det, så tror jeg nesten du bare må akseptere det og vente til unghundfaktene er over eller slutte å ha han løs.

Ps; kan det være kjedsomhet som gjør at han gjør dette når han står ute i bånd?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leker med han ute, til han plutselig tisser og legger seg ned å ruller.

Da kan det kanskje være stress.

Jeg er ikke så sikker på dette med markering ute i forhold til usikkerhet, men om en del hunder urinerer inne i/på egen ligge plass, eiers godstol, sengen ol hvis de er usikker i gitt situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...