Gå til innhold
Hundesonen.no

Gevir


Bananen
 Share

Recommended Posts

Som tyggebein, tenkte jeg. :) Men hover og gevir har jeg hørt kaaan være risky i fordøyelsen da de splintrer lettere, som andre vektbærende bein, men begge mine er jo relativt flinke til å "male" beina før de spiser/svelger de. Sååå?

Gevir er evigvarende tyggeben om de er tørket. På ferske er den nederste blodfylte/porøse delen noe tygger hunder lett, og smaker godt, og har en viss næringsverdi. Men gevir splintrer ikke noe særlig, nei.

Hover splintrer heller ikke, og er en god protein og keratinkilde, MEN på de tørka er det lett å tygge av stykker som kan ha skarpe kanter. Ferske/ rå er veldig myke og fine, og skulle det tygges av store stykker vil de som oftest oppløses i magesekken, iallefall vil ev kanter rundes av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir hele reinhodet, delvis med pels, øyne og gevir :P

Njammm

Men det får de holde på med ute alene, jeg blir :x

Jeg er litt spent på om disse gutta her i det hele tatt ville begitt seg ut på det kalaset! Hvor starter man, liksom? :lol: Jeg har gitt værballer, sånn apropos lukt og konsistens og sånn ... :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt spent på om disse gutta her i det hele tatt ville begitt seg ut på det kalaset! Hvor starter man, liksom? :lol: Jeg har gitt værballer, sånn apropos lukt og konsistens og sånn ... :|

Her er det mer etter humøret, jeg ser mix'n tygget og river og sliter, GG leker mest men smatter litt. Prøver dette for første gang i år, har tidligere bare gitt knoker og skulderbein av vilt.

Jeg liker generelt ikke lukta av rått.. og å se hundene gnage på noe som minner om ett dyr får det til å velle i magen, men det som er bra for de skal de få :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du tørke geviret? I utgangspunktet er det hardt og mykt inni med margen som er der. Å tørke vil vel gjøre det enda hardere og når beinbitene knekkes av blir det kvasst?

Vet ikke jeg altså - men har sett hundrevis av utgamle gevir som ligger og slenger og det er ikke noe jeg ville gitt bikkja mi for å si det slik. Ferske varer only! Ene bikkja mi døde nesten da hun spiste tørka knokler som splintra inni magen så for min del er det aldri mer gammalt bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene bikkja mi døde nesten da hun spiste tørka knokler som splintra inni magen så for min del er det aldri mer gammalt bein.

Eh nei, de splintra ikke i magen, de splintra mens hun tygde de. Inni magen oppløses de bare...

Og om benet var tørka ute i sola kan man jo si at det var varmebehandlet, og de har lettere for å splintre de. Og knokkelen splintrer sjeldent, mens rørben er berømte for det..

Og gevir har ikke marg, de har kun porøs brusk med blodforsyning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å kjøpe gevirer over Ebay da? Jeg vet ikke altså, men høres ut som en potensiell smittekilde for meg. Vet at når man har jaktet utenfor EØS-land og ønsker å ta med noe hjem, så må man kontakte Mattilsynet først hvert fall.

Jaja, nå er det bestilt okke som. Til den nette pris av 140 kroner inkludert frakt så spiller det egentlig ikke så stor rolle om mattilsynet begynner å grine.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å kjøpe gevirer over Ebay da? Jeg vet ikke altså, men høres ut som en potensiell smittekilde for meg. Vet at når man har jaktet utenfor EØS-land og ønsker å ta med noe hjem, så må man kontakte Mattilsynet først hvert fall.

Smitte av hva da? Jeg vet at det er enkelte sykdommer i hjerne og ryggmarg på bla hjortedyr man slett ikke vil ha inn i landet, men jeg har aldri hørt at dødt ben bærer sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, nå er det bestilt okke som. Til den nette pris av 140 kroner inkludert frakt så spiller det egentlig ikke så stor rolle om mattilsynet begynner å grine.

:o (Nå savner jeg en oppdragende pekefinger-smiley)

Man har regler for en grunn altså!

Geviret vi hadde splintra ikke noe ihvertfall. Det fungerte kun som gnagebein. Det er vel egentlig det beste gnagebeinet vi har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o (Nå savner jeg en oppdragende pekefinger-smiley)

Man har regler for en grunn altså!

Geviret vi hadde splintra ikke noe ihvertfall. Det fungerte kun som gnagebein. Det er vel egentlig det beste gnagebeinet vi har vært borti.

Hehe, du og disse reglene dine. :rofl:

Det vil vell uansett være en forskjell på å importere kjøtt og pels kontra et gevir som er vasket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, nå er det bestilt okke som. Til den nette pris av 140 kroner inkludert frakt så spiller det egentlig ikke så stor rolle om mattilsynet begynner å grine.

Smitte av hva da? Jeg vet at det er enkelte sykdommer i hjerne og ryggmarg på bla hjortedyr man slett ikke vil ha inn i landet, men jeg har aldri hørt at dødt ben bærer sykdom.

Jeg vet ikke. Tror beinmel kan bære smitte, men det er ikke alt beinmel som er rent bein. Derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Tror beinmel kan bære smitte, men det er ikke alt beinmel som er rent bein. Derfor jeg spør.

Benmel er inkl marg bla, og marg kan bære med smitte. Og ikke alle koker/tørker benmelet under optimale forhold, slik at det gjensmittes etter sterilisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...