Gå til innhold
Hundesonen.no

Folkehøgskole med hundekjørerlinje?


tm100007
 Share

Recommended Posts

Så vidt jeg vet finnes det fire folkehøgskoler som tilbyr hundekjørerlinje.

Valdres

Pasvik

Øytun

69* nord

Noen som har noen erfaring med noen av disse skolene og/eller linjene (dvs har gått der, går der, kjenner noen etc) og kan fortelle mer om hvordan lærerene, skolen, opplegget osv. er?

Forslag til andre folkehøgskoler/skoler, linjer eller annet man kan gjøre når man er lei av skole mottas også gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så bra!

Hvordan var læreren(e)?

Får man ansvaret for sin "egen" hund?

Og i så fall, har man den samme hunden hele skoleåret?

Hvordan var en vanlig dag? (når må man stå opp, når er frokosten osv)

Serverer de alle måltidene på skolen (frokost, lunsj, middag og kvelds)?

Hvilken type polarhunder er det de har? blanding?

Ser på hjemmesiden at det står at det er muligheter for å søke kennel/handler-jobb etter skoleåret, vet du hvordan dette fungerer? bor man hos de man jobber for og er det lett å få jobb?

Kan man bli igjen på skolen dersom man ikke kan/vil reise hjem i feriene?

Og hvordan er mulighetene for at familie/venner kan komme på besøk?

Ser de har satt opp høst, mørketid, vinter og vårvinter under valgfag, det er vel slik at man velger ett valgfag for hver av disse "tidene" så man har 4 valgfag i løpet av et år?

Dersom du vil kan du også fortelle om valgfagene du hadde, hva dere gjorde osv.

Håper det ikke blir alt for mange spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to venner (søsken) som har gått hundekjørelinja på Øytun, så vidt jeg vet har de begge jobbet der etterpå, og basert på antall facebookalbum og facebookstatuser som går ut på Øytun og hvor fantastisk det er der virker det som en ålreit FHS sett utenfra, i alle fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var læreren(e)? Det er en lærer på hundekjøring. Han heter Harald Tunheim. Står om han her; http://oytun.no/side.php?id=29&pid=3 og her; http://no.wikipedia.org/wiki/Harald_Tunheim

Får man ansvaret for sin "egen" hund? Etter noen uker (2-3 mener jeg) fikk vi utdelt en hund som var "vår". Etter en god stund fikk vi i tillegg til den delt ut to til(kommer litt an på hvor mange hunder det er det aktuelle året). Jeg delte den "tredje" hunden min med en annen. Det gjorde de fleste. Også får man sammen med tre andre ansvar for et valpekull(kommer helt sikkert an på antall kull også).

Og i så fall, har man den samme hunden hele skoleåret? Du har hundene du blir tildelt hele året, samt valpekullet :)

Hvordan var en vanlig dag? (når må man stå opp, når er frokosten osv) Nå husker jeg ikke tidene heelt, men mener frokost var fra 8 til halv 9. Halv 9 er det morgensamling, hvor det blir tatt fravær. Deretter er det ca. en halv time til "skolen" starter(kommer litt an på hva som skjer de forskjellige dagene). "Skolen" varte vel til 2-3, med lunsj klokka 11.30-12.00(mener jeg). Etter "skolen" var ferdig 2-3 er det fritid, utenom de dagene hvor det blir satt opp andre ting på ettermiddagene, feks foredrag ol.

Serverer de alle måltidene på skolen (frokost, lunsj, middag og kvelds)? Det er frokost i skolebygget, og da lager man seg lunsj i matpakke derfra om man vil(de fleste gjør det). Deretter er det middag i skolebygget 5 mener jeg, og korn og melk(forskjellige AXA kornblandinger og av og til Cruslie solfrokost og melk.

Hvilken type polarhunder er det de har? blanding? Harald har bare alaskan husky. En blandingsrase :)

Ser på hjemmesiden at det står at det er muligheter for å søke kennel/handler-jobb etter skoleåret, vet du hvordan dette fungerer? Det er nok fordi du etter endt år er "utdanna" innen hundekjøring og kan MYE. Så om du vil søke handlerjobb hos en hundekjører i Norge eller i utlandet, kan du henvise til Øytun og Harald. Og dermed få mye pluss derfra. Flere som har gått hundekjøring hos Harald har etter året drevet å trent hunder for hundekjørere i Alaska blant annet. Også i Norge selvfølgelig.

bor man hos de man jobber for og er det lett å få jobb? Jeg har ikke vært handler, men man bor som oftest hos dem da ja. Jeg vet ikke om det er lett å få jobb.

Kan man bli igjen på skolen dersom man ikke kan/vil reise hjem i feriene? Du kan være igjen på skolen i alle feriene, utenom jula(mener jeg). Men i to av feriene vil skolebygget være stengt, så du må da kjøpe og lage deg mat selv på internatet :) Ingen problem om du orker å gå i ca. 20 min til butikken og bruke penger på det :) Mange bruker de to feriene på å dra på turer med andre elever.

Og hvordan er mulighetene for at familie/venner kan komme på besøk? Ja, det er mulig, men de må da ligge på rommet ditt, eller sove på camping/hotell. Det er ikke rom til overs for familie/venner ol. De må også betale en liten sum for mat/dusj. Mener det er 20kr for et måltid eller noe slikt.

Ser de har satt opp høst, mørketid, vinter og vårvinter under valgfag, det er vel slik at man velger ett valgfag for hver av disse "tidene" så man har 4 valgfag i løpet av et år? Det er 4 valgfag til sammen ja :)

Dersom du vil kan du også fortelle om valgfagene du hadde, hva dere gjorde osv. Jeg hadde først Hundesport. Der skulle vi prøve ulike hundesporter. Vi var innom redning(rundering) hvor det kom en dame med en godkjent flat og viste oss søk hunden hadde i skogen. Hunden søkte etter de elevene som ville gjemme seg. Deretter prøvde vi litt agility med huskyene. Her synes jeg det burde vært mer variasjoner. Og med tanke på agilityen, så synes jeg de kunne prøvd å få tak i noen som kunne vise oss det litt ordentlig. Jeg hadde jo kjennskap til det før jeg dro dit, men ville gjerne vist det litt bedre til de som det var helt nytt for.

Deretter hadde jeg Foto mørkerom/portrett(Ser det heter Foto lys og mørke nå). Her lærte vi mye om speilreflekscamera(som du bør ha for å gå dette faget!). Jeg lærte mye om manuelle instillinger, og vi satt opp studio med lys ol. og tok bilder. Spennende, men litt kjedelig etter hvert. Kanskje fordi jeg gikk med nesten bare linjefags fotoelever, som tok bilder de kunne selge for flere titalstusen! :P

Deretter valgte jeg snowboard, men knakk en tå i jula, så jeg måtte bytte til Film og foto. Her drev vi og lærte om film. Faget ble avslutta med at vi lage en "Øytun internasjonal filmfestival" hvor vi brukte klasserom som filmsaler, og viste ulike filmer som vi hadde valgt ut. Veldig artig! Vi solgte også litt "filmsnacks".

Til slutt valgte jeg naturfoto :) Her var vi flere steder ute i naturen og tok bilder av natur og dyreliv. Veldig gøy! Men igjen, følte jeg datt litt av fordi det var så mange andre flinke elever, at jeg nesten følte meg dum om jeg skulle spørre om alt mulig hele tiden. Hadde nok fått mye mer ut av det, om nivået var litt mer likt. Men veldig gøy!

Bare spør om det er noe mer du lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to venner (søsken) som har gått hundekjørelinja på Øytun, så vidt jeg vet har de begge jobbet der etterpå, og basert på antall facebookalbum og facebookstatuser som går ut på Øytun og hvor fantastisk det er der virker det som en ålreit FHS sett utenfra, i alle fall ;)

Jobbet dem på Øytun? Mener du som stipendiat? Fordi Harald har egen handler, så hos han får man ikke handlerjobb :)

*Dobbelpost* :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet dem på Øytun? Mener du som stipendiat? Fordi Harald har egen handler, så hos han får man ikke handlerjobb :)

*Dobbelpost* :innocent:

Huff, ikke spør så vanskelig, haha. Det er mulig de ikke er på Øytun mer, jeg bare syns de er oppe i nord ganske ofte begge to, og jevnlig "Øytun-statuser", liksom. Begge driver sånn halvaktivt med hundekjøring nå ihvertfall, men er jo ikke helt sikker på at det er tilknyttet Øytun lengre. Det var det, i alle fall (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ikke spør så vanskelig, haha. Det er mulig de ikke er på Øytun mer, jeg bare syns de er oppe i nord ganske ofte begge to, og jevnlig "Øytun-statuser", liksom. Begge driver sånn halvaktivt med hundekjøring nå ihvertfall, men er jo ikke helt sikker på at det er tilknyttet Øytun lengre. Det var det, i alle fall (:

Hehe :) Mulig de er handlere for hundekjørere i Alta :) Er også en del Øytunere som søker seg inn på Høyskolen i Finnmark etter året, og blir igjen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Mulig de er handlere for hundekjørere i Alta :) Er også en del Øytunere som søker seg inn på Høyskolen i Finnmark etter året, og blir igjen der.

Fant ut av det ;) De har bare vært fryktelig ofte på Øytun etter at de selv var ferdig der ^^

Anyways, nok OT. Jeg har ikke så mye å bidra med i forhold til FHS utover at det virker som at venner av meg har trivdes på allerede nevnte Øytun (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av det ;) De har bare vært fryktelig ofte på Øytun etter at de selv var ferdig der ^^

Det er veldig mange som drar opp på besøk dit igjen i årene etter! Jeg har dessverre ikke fått mulighet til det enda, men har veldig store planer om det, flere ganger. Det er rett og slett en fantastisk skole :) Det sier selv jeg, som ikke er kristen(Det er en kristen skole).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Hva synes du om læreren (var han flink etc)?

Var det lett å bli kjent med andre?

Bodde dere på rom to og to?

Var det andre ting dere måtte betale for som skolebilde, kopiering, bruk av vaskemaskin, eller er alt tatt med i prisen?

Ser at de skriver på siden at man får møte ulver, hvor og hvordan foregår dette?

Dersom det er andre positive eller negative ting om skolen du vil legge til er det bare å gjøre det altså.

Dette spørsmålet har kanskje ikke så mye med skolen å gjøre, men: Hvordan fungerer det når de gjør lån om til stipend?

Har regnet ut at jeg må betale 97 000 (er kanskje ikke nødvendig å låne alt?), hvor mye av disse pengene vil bli omgjort til stipend?

Har vært inne på lånekassen sine sider, men vet ikke om jeg skjønte det rett. Vil 28 192 kr bli omgjort til stipend?

Og finnes det andre måter man også kan få støtte/stipend til å gå på folkehøgskole?

Er det mulig å få jobb vedsiden av skolen, eller er dette kanskje vanskelig? tenker for å få penger til å betale ned lånet.

Og vil man få stipend dersom man ikke tar opp lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du om læreren (var han flink etc)? Veldig flink med tanke på hundekjøring ol.! Men trener med gammeldagse metoder, som jeg ikke synes er så bra. Men så lenge jeg fikk trene hundene jeg hadde slik jeg ville, så syntes jeg det var ok :) Men jeg skulle ønske det var mer info om at man kan trene hund på andre metoder, slik at elever som ikke kunne så mye om hund og trening, kunne få vite at det var forskjellige måter, og ikke bare den ene.

Var det lett å bli kjent med andre? Veldig lett! Det er nesten umulig å ikke bli det :P Jeg har fått min beste venninne på Øytun. Hun er her inne og kaller seg HundeHeidi. Kanskje hun også kan skrive hva hun syntes!

Bodde dere på rom to og to? Jeg bodde først på tomannsrom, men hun slutta etter en uke, så da fikk jeg enerom. Man kan velge hva man vil ha. Jeg var egentlig glad for at jeg fikk enerom, fordi det var veldig deilig å kunne være alene av og til, siden man var så sinnsykt sosial hele dagen ellers. Men jeg bodde delvis inne hos HundeHeidi, fordi hun halvveis ut i året fikk et dobbeltrom alene :)

Var det andre ting dere måtte betale for som skolebilde, kopiering, bruk av vaskemaskin, eller er alt tatt med i prisen? Man får ikke skolebilde. Eller det er fotoklassen som tar dem, så man kan få dem overført til dataen sin om man vil, men man får dem ikke på papir. Jeg betalte ikke noe for kopiering hvert fall :) Alle internatene har hver sin vaskemaskin. De er gratis, men man må kjøpe vaskepulver, skyllemiddel ol. selv :)

Ser at de skriver på siden at man får møte ulver, hvor og hvordan foregår dette? Vi møtte ikke ulver, men det var snakk om at vi skulle dra til Polar zoo. Mest sannsynlig er det der de har vært.

Dette spørsmålet har kanskje ikke så mye med skolen å gjøre, men: Hvordan fungerer det når de gjør lån om til stipend? Jeg mener jeg har rundt 50.000 igjen som lån etter året.

Og vil man få stipend dersom man ikke tar opp lån? Det tror jeg? Men da må du betale ca. 50.000 fra egen lomme.

Dersom det er andre positive eller negative ting om skolen du vil legge til er det bare å gjøre det altså

Positivt:

- Hundegården ligger på skolen, så man har god tilgang på hundene hele tiden.

- Mange hunder, ulike farger, pelstyper, aldre ol. Mye forskjellig :)

- Veldig veldig hyggelig skole

- Fine og koselige internat!

- Veldig koselig peisestue på skolen, hvor det alltid er noen.

- Veldig strikkemiljø!

- Kaldt og godt!

- Treningsløyper som begynner i hundegården, slik man bare kan sele opp i hundegården og kjøre derfra, når det er snø.

- Alta sentrum har et stort kjøpesenter! Mange butikker. Nytt i 2010.

- ca. 20 min gange til Bossekopp, hvor nærmeste matbutikk er.

- Mange fine småtopper å gå på tur, ski, sykle til

Negativt:

- Treningsmetoden til læreren. Men siden vi får gjøre som vi vil, er det ok. Jeg klikkertrente hunden min. Den kunne etter endt år sitt, ligg, suss(suss på munnen) og å bukke. Den kunne ingenting da vi kom :)

- Kristen skole. Men jeg syntes ikke det var noe problem! Jeg er ikke kristen, og banner når jeg føler for det. Kristen"heten" plaget meg ikke noe stort. Man velger om man vil gå på "gudstjenester" ol.

- Jeg synes det skulle vært skiver med pålegg til kvelds. Men grunnen til at det bare er korn og melk, var vist fordi alle elevene la sånn på seg av alle skivene, at de måtte slutte med det :P haha

Kommer ikke på noe annet negativt jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo si at jeg vurderte sterkt å gå der et år, og mye pga av erfaringeene fra Ane. Dessverre har jeg droppet ut av skole etter å ha tatt opp studielån og for å få nytt lån må jeg enten betale ned alt, eller skaffe meg 10 SP uten støtte. Det hadde jeg ikke rukket på den korte tiden, og siden har jeg vært i arbeidslivet.

Angrer egentlig litt, men livet tar jo de veier det selv ønsker noen ganger. Men hadde ihvertfall innmari lyst å reise dit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fikk man "fri" til å gjøre det man ville? Ja, så lenge det ikke er noe obligatorisk på skolen, kan man gjøre hva man vil. Det er forresten ikke lov med alkohol på skolen siden den er kristen(vet ikke om det er lov på de andre, tviler). En helg i mnd(ca) er det frihelg. Da kan man dra ut på byn i Alta, men man må da sove på hotell, fordi man ikke får komme tilbake/vorse på skolen i påvirka tilstand.

Får man lov til å holde på med hunden/ta den med på tur etter skoletid? Man får ikke lov til det på begynnelsen, fordi man skal lære en del før man får ta den ut når man vil. Men etter en stund kan du gjøre hva du vil. Gå tur med hunden, ski, trene den, ol.

Hvordan var tilgangen til internett? får man ha med egen data? "Alle" har med seg data. Det er internett på skolebygget. Vårt internat var så heldig at vi fikk inn Harald sitt internett, og han syntes det var greit. Egentlig skal det ikke være internett på internatene, fordi folk ikke skal sitte på dataene på rommene ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for en del år siden (10 + ) gikk jeg på det som nå heter 69 grader nord. Det er nye lærere og litt nytt opplegg siden den gang, vet at noen som er på canis går der nå.

Jeg gikk også der for 10+ år siden. Den erfaringen jeg gjorde meg da og ut i fra det jeg har hørt i ettertid fra andre, er at Øytun er en bedre folkehøgskole. Hundekjørerlinja der er nok veldig, veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye å komme med når det gjelder skolenee, men jeg er "nabo" (noen km) med øytun og bruker flittig deres løypenett med mine hunder. Jeg har bare positivt syn på skolen, elevene virker alltid blide og omgjengelige, om man møter dem i løypa eller på by'n. De skryter veldig av skolen, og som Aslan skriver så er det mange av elevene der som blir igjen her oppe. Min nærmeste hundenabo gikk på øytun for noen år siden, nå har hun kjøpt seg gårdstun her og har 6 eller 8 hunder og skal vist starte i Finnmarksløpet for første gang i år. av de som gikk der i fjord er handlere på Holmen hundesenter der de ikke bare har ansvar for trekkhundene men også alle løshunder som blir hentet inn av politiet.

Hadde jeg hatt mulighet til å ha med meg dobern dit, eller fått bodd hjemme så hadde nok jeg tatt meg et friår fra jobb og søk på Øytun selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...