Gå til innhold
Hundesonen.no

Water has memory


Gjest
 Share

Recommended Posts

Er vel nettopp dette "fenomenet" at vann har hukommelse som er forklaringen til at homeopat-medisin også.. Siden mye av det man får er så fortynnet så mange ganger, vil effekten fortsatt være der pga vannet husker, sies det..

Jeg personlig er skeptisk.. Og kommer nok til å kreve mer enn bare denne filmen for å bli overbevist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig er skeptisk.. Og kommer nok til å kreve mer enn bare denne filmen for å bli overbevist..

Samme her, men veldig fascinerende, og ikke minst en veldig skummel tanke synes jeg alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det kom fra elektronegativiteten til de andre partiklene/atomene som mulig blir opplost i vannet, som igjen gir en litt annen pH verdi, konsentrasjon og struktur, iallefall da de puttet plantene oppi :huh:

Interresant var det iallefall :baby:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

At vann faktisk kan (ifølge denne kilden) plukke opp informasjon og "huske" den over tid, synes det høres veldig utenomjordisk ut om jeg kan si det slik, men igjen tviler jeg på disse påstandene enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vann faktisk kan (ifølge denne kilden) plukke opp informasjon og "huske" den over tid, synes det høres veldig utenomjordisk ut om jeg kan si det slik, men igjen tviler jeg på disse påstandene enda.

Hm... syns det høres veldig jordisk ut, slik jeg tenker meg naturen må være.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vann faktisk kan (ifølge denne kilden) plukke opp informasjon og "huske" den over tid, synes det høres veldig utenomjordisk ut om jeg kan si det slik, men igjen tviler jeg på disse påstandene enda.

Vann plukker da opp informasjon hele tiden. Si du putter en klump med bordsalt i rent vann (NaCl, sodium - clorine), du plukker opp klumpen med salt før den er helt oppløst i vannet. Da vil vannet ha en annen komposisjon enn den hadde tidligere, da vannet har "isolert" Na+ og Cl+ atomer fra hverandre som ligger igjen i vannet. Det er fortsatt vann, men den har forandre litt komposisjon, saa den "husker" at det har vert salt oppi der siden det finnes Na+ ioner, og Cl- ioner. Du kan ikke se det, men de er fortsatt der.

Bildene med blomstene ser jo faktisk ut som har blitt tilført en base av et eller annet slag (fett o.l, som øker konsentrasjonen av OH- ioner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... syns det høres veldig jordisk ut, slik jeg tenker meg naturen må være.

Jeg støtter personlig heller samme syn som Refeer har sagt om emnet, enn slike uttaleser om vann som de kom med i klippet. Var interessant å se slike bilder, men gav meg ingen beviser på deres påstander.

Kan du forklare hva du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann plukker da opp informasjon hele tiden. Si du putter en klump med bordsalt i rent vann (NaCl, sodium - clorine), du plukker opp klumpen med salt før den er helt oppløst i vannet. Da vil vannet ha en annen komposisjon enn den hadde tidligere, da vannet har "isolert" Na+ og Cl+ atomer fra hverandre som ligger igjen i vannet. Det er fortsatt vann, men den har forandre litt komposisjon, saa den "husker" at det har vert salt oppi der siden det finnes Na+ ioner, og Cl- ioner. Du kan ikke se det, men de er fortsatt der.

Bildene med blomstene ser jo faktisk ut som har blitt tilført en base av et eller annet slag (fett o.l, som øker konsentrasjonen av H+ ioner)

Ja, selvsagt, uansett interessant å se, har aldri tenkt på dette tidligere bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare hva du mener?

Det vil kanskje kreve et lengre argument, men kort fortalt: Informasjon er en forskjell som gjør en forskjell, og informasjon er det som forandrer oss. Det er etter mitt syn rasjonelt å tenke at naturen, som er full av forskjeller og forandringer, må inneholde og bære informasjon - mer eller mindre kompleks. Videoen forklarer vannets minne, dets evne til å plukke opp informasjon, nettopp ved å vise til forskjell og forandring. Vet ikke om dette gir mening, men hvis informasjon ikke har en virkelig funksjon i naturen vil vi måtte forklare forskjeller og forandring med bakenforliggende årsaker, altså det overnaturlige.

Sove på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med vannet du drikker hvis du skal se så svart på det.

Selvfølgelig, men siden jeg anser vann som en normal væske uten naturstridige evner, så får jeg ikke vondt av meg når jeg drikker vann. Tror man derimot på at vann har minne, burde jo avføring og kloakk være "the number one" problem, samt industrielt avfall, radioaktivitet, giftstoffer og tungmetaller som er overrepresentert i all verdens vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, men siden jeg anser vann som en normal væske uten naturstridige evner, så får jeg ikke vondt av meg når jeg drikker vann. Tror man derimot på at vann har minne, burde jo avføring og kloakk være "the number one" problem, samt industrielt avfall, radioaktivitet, giftstoffer og tungmetaller være overrepresentert i all verdens vann.

Er det noe jeg har gått glipp av? Er denne videoen et forsvar for homeopati?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg har gått glipp av? Er denne videoen et forsvar for homeopati?

Ja?

Homeopati baserer seg på det mosatte av hva som er konsensus i vitenskapen i dag - sånn cirka: at en løsning blir sterkere jo mer UTVANNET den blir. (Definisjonen er jeg litt ustødig på, men når det uansett ikke er skrevet bevis for påstanden er den nok litt flytende i kantene).

I stedet for at den blir sterkere jo høyere konsentrasjon av et gitt stoff du har, slik som ved f.eks saft, te, kaffe og sukker/salt-blandinger. Homeopatien motsier disse normale hverdagsfenomenene. Homeopatien sier at du får mer effekt av å utvanne noe. Mer spesifikt sier også homeopatien at du skal utvanne løsningen så langt, at det pasientene blir behandlet med tilsvarer å slippe en dråpe (fra en dråpeteller) med behandlingsstoff X i havet, og så ta en kopp med havvann.

Hvordan forsvarer homeopatien at det enda er noen virkning i noe så utvannet (som en dråpe i havet)? Jo - via at vann har "hukommelse" på et eller annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann plukker da opp informasjon hele tiden. Si du putter en klump med bordsalt i rent vann (NaCl, sodium - clorine), du plukker opp klumpen med salt før den er helt oppløst i vannet. Da vil vannet ha en annen komposisjon enn den hadde tidligere, da vannet har "isolert" Na+ og Cl+ atomer fra hverandre som ligger igjen i vannet. Det er fortsatt vann, men den har forandre litt komposisjon, saa den "husker" at det har vert salt oppi der siden det finnes Na+ ioner, og Cl- ioner. Du kan ikke se det, men de er fortsatt der.

Bildene med blomstene ser jo faktisk ut som har blitt tilført en base av et eller annet slag (fett o.l, som øker konsentrasjonen av OH- ioner)

Jeg synes at det blir feil å kalle dette hukommelse jeg da :whistle: Eller en kjemisk endring av vannet ell no :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemi er fint ja :) Gasshydrater, som er en aktuell problemstilling innen geologi og klimaendringer, er et eksempel på hvordan vann kan påvirkes av tilsatte stoffer og direkte HUSE (ikke huske :P ) et stoff det har vært i kontakt med. Her presentert ved et metan-molekyl som er fanget av hydrogenbundet vann:

512_ch4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende! :) Digger slike ting man ikke heeelt kan forklare osv. Spennende! :D

De kunna dempa han utenlandske LITT mer da når de først skulle dubbe :P Hørtes ut som om noen pratet i munnen på hverandre... :whistle:

Enig i alt! Jeg trodde det var høytalerne mine som gjorde han professormannen så høylydt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"water has memory" er et sentralt begrep som KUN homeopati benytter seg av, og som attpåtil er et av forsøkene på å bevise homeopati.

Så jo, denne videoen er et forsvar på homeopati, og ingen ting annet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_memory

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/7505286.stm

http://www.newscientist.com/article/dn3817-icy-claim-that-water-has-memory.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo, denne videoen er et forsvar på homeopati, og ingen ting annet.

'Dette handler om homeopati og er derfor overhode ikke interessant' er ikke den beste argumentasjonsteknikken jeg har sett på dette forumet, men du får kose deg videre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...