Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler oppdretter


RenateI
 Share

Recommended Posts

Tispa jeg kjenner scorte ganske høyt på skarphet på FA'en sin, men hvor rettferdig akkurat det punktet var vet jeg ikke. Eieren er selv mentaltest-dommer og er veldig ærlig om sin egen hund, så du kan jo spørre han om du vil. Du kan få kontaktinformasjon på PM om det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er jeg inhabil så det holder, men personlig anbefaler jeg Knertebo på det varmeste hvis du er ute etter rottweilere som du skal jobbe med. Ingen oppdrettere er perfekte ei heller Knertebo, men denne oppdretteren er ærlig på det og er det svakheter så får du informasjon om svakhetene. Enkelte oppdrettere reklamerer med gull og grønne skoger og som regel når man annonserer det så er det ikke alt som tåler dagens lys

Det er selvfølgelig flere oppdrettere som avler god hunder. Noen for øyet, noen for familien og andre for å ivareta en rasetypisk rottweiler. Jeg velger det siste

Hva skal du se etter?

Se til at oppdretteren selv er aktiv med hundene sine og meritterer dem selv (og ikke sender dem til tyskland eller lar noen valpekjøpere stå for meritteringen) Utstillings meritter er ikke noe minus men betyr egentlig ikke så mye. Det er bruks og sportsmeritter som gjelder. I tillegg se til at ikke bare avlsdyr er mentaltestet, men gjerne søskene og linjene bakover også. Med andre ord HEL V!

Ledd, helse, øyelysning, mentaltester og bruksmeritter er primærverdier ved valg av oppdretter i min verden!

Lykke til! TS har hvertfall de rette intensjonene med å skaffe seg rottweiler da hun ønsker å bruke denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også at noen lurer på hva "MYE HUND" er...

For meg så er mye hund en hund som har et høyt driftsanlegg, sterk mentalitet og kapasiteter som skiller seg ut fra den gjengse familiehund. Det betyr ikke at hunden er skarp, aggresiv eller "dominant", men den vil by på utfordringer som gjør at du må kontrollere hunden. Den har gjerne utviklet høy lekelyst, jakt og kamplyst. Den har gjerne en sterk byttedrift og har selvfølgelig nok av drifter og mot nok til å utfordre deg, figuranter og eventuelle motstandere. Enkelte hunder blir for mye hund for de aller, aller fleste av oss. Mens de som er ute etter bruks, sport og tjenestehund rasene vil kunne håndtere dette. For en vanlig familie ender ofte slike hunder opp som omplasseringshunder på finn.no Det blir for mye å ha kontroll på.

Grunnen til at jeg liker "MYE HUND" er fordi de er enkel å trene hvis du gidder å trene dem. Det er disse hundene som skiller klinten fra hveten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, tab :)

Dette er en utfordrende jungel å orientere seg i, det skal sies... Jeg vil jo så gjerne ha et individ som matcher mine ønsker og som jeg får brukt på den måten jeg vil, kjenner jeg er glad jeg har halvannet år på meg til jeg vil ha valp i hus, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...