Gå til innhold
Hundesonen.no

Å gjøre V&H til godbiter


busy
 Share

Recommended Posts

Jeg blander det med litt hvetemel. Så putter jeg det i en plastpose, og klipper hull i enden så det blir en sprutepose. Så bare spruter jeg striper på et bakepapir (evt klumper, litt lettere etterpå men mer jobb der og da) og steiker det på en eller annen temperatur til konsistensen er fin. :) Så fryser jeg det og tar opp etterhvert som jeg trenger. Du kan også legge det flatt på et bakepapir, dekke hele papiret på en måte. Så steiker du. Så kan du bare klippe i godbiter når de er ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Bland det med maizenna eller potetmel, 1del mel til 2 deler voh. Du kan gjerne ha egg i om du vil.

Lag pølser, flate biter el etter smak og tørk i ovnen på samme måte som lever el.

Det finnes fancy oppskrifter der ute med blod, stekeposer ol, men min lille enkle funker like godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg husker at jeg for mange år siden forsøkte å steike v&h, men at de bare ble helt bløte...kanskje jeg husker feil...

Soelved: er det mulig å ikke bruke hvetemel. Frøkna har forallergi, og er derfor jeg ønsker bruke dette til godbiter. Jeg har ikke fått testet hva hun reagerer på, men håper at hun kan spise V&H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig, og garantert noe din hund vil elske, men det går hardt utover din egen nese, og tenker den stanken sitter lenge.

Det luktet vondt da det ble stekt, men etter litt lufting var lukten borte før det var kveld. Absolutt verdt det, for hundene elsker det!

Her er forøvrig en tråd om emnet: http://hundesonen.no...ge__hl__pudding

Link fra denne tråden:

http://www.fagertun.net/?p=2942

:)

Edit: Retta slurvefeil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig, og garantert noe din hund vil elske, men det går hardt utover din egen nese, og tenker den stanken sitter lenge.

Det er en kraftig overdrivelse. Vi har åpen kjøkkenløsning til og med, men kan ikke huske at jeg var noe grådig plaget med lukten. Dufter ikke roser og liljer eller nydusja mannfolk, men SÅ ille er det da virkelig ikke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kraftig overdrivelse. Vi har åpen kjøkkenløsning til og med, men kan ikke huske at jeg var noe grådig plaget med lukten. Dufter ikke roser og liljer eller nydusja mannfolk, men SÅ ille er det da virkelig ikke.

Jeg er enig. Jeg lagde dette i middagstider, og akkurat da det ble stekt så var jeg glad for at jeg skulle bort på middag. Men etter litt lufting var det ikke noe lukt etter 1-2 timer. Og jeg er veldig følsom på lukt.

Edit: For å sammenligne, så er det verre når samboer steker blodpølse til seg selv. :P

Endret av :)Kine
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kraftig overdrivelse. Vi har åpen kjøkkenløsning til og med, men kan ikke huske at jeg var noe grådig plaget med lukten. Dufter ikke roser og liljer eller nydusja mannfolk, men SÅ ille er det da virkelig ikke.

Daså, synes selv stanken er uutholdelig med tørket lever (spør noen ganger min mor om dette siden hun ikke synes det er ille å gjøre når hun først passer han innimellom, hehe), så kunne bare tenke meg at VogH muligens var hakket verre varmebehandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daså, synes selv stanken er uutholdelig med tørket lever (spør noen ganger min mor om dette siden hun ikke synes det er ille å gjøre når hun først passer han innimellom, hehe), så kunne bare tenke meg at VogH muligens var hakket verre varmebehandlet.

Hvordan kan du si det går hardt utover egen nese om du ikke har prøvd selv?

Jeg har tørka noen runder med lever også, det lukta MYE verre og stanken satt også mye, mye lenger. V&H-lukta satt, som Kine sier, bare til vi lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si det går hardt utover egen nese om du ikke har prøvd selv?

Jeg har tørka noen runder med lever også, det lukta MYE verre og stanken satt også mye, mye lenger. V&H-lukta satt, som Kine sier, bare til vi lufta.

Tenker for meg selv at en fin blanding av innmat/vom ikke kan lukte godt varmebehandlet? Synes ikke akkurat det lukter fint om det er helt tint heller, men så er det vel forskjell på hvor mye vi tåler av lukt også, jeg hadde selv neppe orket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker for meg selv at en fin blanding av innmat/vom ikke kan lukte godt varmebehandlet? Synes ikke akkurat det lukter fint om det er helt tint heller, men så er det vel forskjell på hvor mye vi tåler av lukt også, jeg hadde selv neppe orket det.

Det lukter verre rått enn når det blir stekt. Jeg har prøvd å lukte på det noen ganger (for å sjekke om det lukter surt) og da brekker jeg meg hver gang.

Jeg synes det er litt rart at du absolutt skal holde fast på at det stinker sååå dritt når du ikke engang har prøvd det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg husker at jeg for mange år siden forsøkte å steike v&h, men at de bare ble helt bløte...kanskje jeg husker feil...

Soelved: er det mulig å ikke bruke hvetemel. Frøkna har forallergi, og er derfor jeg ønsker bruke dette til godbiter. Jeg har ikke fått testet hva hun reagerer på, men håper at hun kan spise V&H

Det er ikke bindemiddel i voh, derfor blir det for bløtt alene. Som bindemiddel til en ev allergisk hund ville jeg da gått for egg og potetmel (uhyre sjeldent hund reagerer på potet, men maizenna kan være et allergen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å blande med litt bindemiddel, evt litt væske (mel, egg, maizena, blod - hva du måtte ha) - og smøre ut over en langpanne kledd med bakepapir. Jeg bruker gjerne litt hvitløk og evt rosmarin for å bedre lukta litt. Når det er stekt sånn passe er det lett å dele med pizzadeler el. kniv. De små terningene kan gjerne tørkes videre på lav varme/varmluft for å få bitene "lommetørre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter verre rått enn når det blir stekt. Jeg har prøvd å lukte på det noen ganger (for å sjekke om det lukter surt) og da brekker jeg meg hver gang.

Jeg synes det er litt rart at du absolutt skal holde fast på at det stinker sååå dritt når du ikke engang har prøvd det.

Absolutt skal holde fast på, hvor har du fått det fra?

Sa bare i fra om hva jeg selv trodde og egentlig er ganske så sikker på selv, men om det virkelig ikke lukter overhodet varmebehandlet legger jeg meg selvsagt flat for det inntil jeg har prøvd selv, selvom du tidligere skrev nettopp selv at det stinket når du stekte det, eller hva?

Forstår igrunn ikke at det er så mye å diskutere, som sagt, så er det forskjell på oss hva vi tåler av lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett spørsmål til, mister maten mye av næringsinnholdet når det varmebahandles? Tenker om jeg bruker mye av belønningen som en del av dagens matinntak

Ikke når det tørkes på lav varme. Hadde det blitt kokt/stekt på norm temp ville du mistet endel.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bakedyktige her?

Jeg hadde 1 kg V&H, 2 egge og 500 g(en pakke) potetmel. Jeg har ikke varmluftsovn, har ovnen på ca 90 grader og nå har det stått i nesten 3 timer, og det er fortsatt ganske bløtt...

Noen som har noen tanker?

Og dette lukter virkelig ku møkk!!

Det kan bare ikke være sånn at dette ikke fungerer, så skal jeg slite med denne møkk lukta helt uten grunn. Funker det og jeg får gode godbiter ut av dette, så er det verdt lukta:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bakedyktige her?

Jeg hadde 1 kg V&H, 2 egge og 500 g(en pakke) potetmel. Jeg har ikke varmluftsovn, har ovnen på ca 90 grader og nå har det stått i nesten 3 timer, og det er fortsatt ganske bløtt...

Noen som har noen tanker?

Og dette lukter virkelig ku møkk!

Det kan bare ikke være sånn at dette ikke fungerer, så skal jeg slite med denne møkk lukta helt uten grunn. Funker det og jeg får gode godbiter ut av dette, så er det verdt lukta:)

Sent svar, men hvor tykt hadde du det? Og sto døra på gløtt, slik at fukten slapp ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke døra på gløtt nei.

Jeg smurte hele greia utover stekebrettet, noen steder var det nok ca 0,5 cm og noen steder 1 cm. Der det var 1 cm ble det litt for bløtt, der det var 0,5 cm ble det OK, men nesten litt smuldrete. På andre runde tok jeg kantene ut av ovnen først, så skar jeg opp i firkanter resten og stekte de i ca 30 min til, da ble de litt mer anvennlige. Tenkte at neste gang så legger jeg det i strimmler...

Og bare til info så luktet det ikke på morgenen lenger, men jeg hadde eddik stående på benken i natt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke døra på gløtt nei.

Jeg smurte hele greia utover stekebrettet, noen steder var det nok ca 0,5 cm og noen steder 1 cm. Der det var 1 cm ble det litt for bløtt, der det var 0,5 cm ble det OK, men nesten litt smuldrete. På andre runde tok jeg kantene ut av ovnen først, så skar jeg opp i firkanter resten og stekte de i ca 30 min til, da ble de litt mer anvennlige. Tenkte at neste gang så legger jeg det i strimmler...

Og bare til info så luktet det ikke på morgenen lenger, men jeg hadde eddik stående på benken i natt:)

Døra på gløtt neste gang, husk at det er over en halv liter vann som skal fordampe ;) Om du syns det var smuldrete kan du godt ha oppi etpar egg til, ev litt mer potetmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen skulle ønske å høre hvordan forsøk 2 gikk:

Kjøpte denne gangen V&H med kylling.

Ca 700 g V&H

ca 350 g potetmel

4 egg

Dette luktet nesten ingen ting. Stekte i ca 70 min på 100 grader, og så ca 70 min med døra på ovn på gløtt.

La opp blandingen i lange strimler på stekebrettet. Konsistensen er litt myk, men absolutt ikke klissete. Jeg har ikke tatt opp noe av det som har vært frosent enda, men denne gangen fikk jeg skjært de i fine biter så vil tro at frysingen ikke vil ha negativ virkning. Mye bedre resultat.

Jeg kjøpte den største sprøytepumpa de hadde på apoteket-tanken er at jeg skal ha rått v&h på denne for å kunne belønne med under trening, siden jeg ikke ønsker å være helt avhengig av å steke disse godbitene hele tiden, dette har jeg ikke prøvd enda(så snart formen er en smule bedre skal jeg opp av sofa). Men jeg brukte denne sprøyte pumpa til å fordele blandingen på stekebrettet, og det fungerte veldig fint. Jeg klipte litt av på tuten av pumpen for å gjøre åpningen no større.

Veldig fornøyd denne gangen, og gamlefar som er super sær, satt klistra til leggen min mens jeg holdt på, veldig godt sier han

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...