Gå til innhold
Hundesonen.no

Disse hunderasene passer sammen med barn


AnnChristin
 Share

Recommended Posts

Når mine barn var små valgte jeg en stor, trygg og god hund (blanding av nuffe og labrador). Den hadde nuffestørrelse og var noe av det beste jeg har hatt. Om sommeren svømte den med barna i badering og redningsvest runde på runde som jeg hadde vist på forhånd. Om vinteren trakk den barna i pulk. Den var alltid med oss. Den brydde seg aldri om at det var mange barn i hagen og lot seg kose med av alle. Lærte barna tidlig at når hun gikk i senga si, skjulle hun ha ro, og det måtte respekteres. Hadde katt samtidig og de var bestekompiser. Katten fødte ungene sine i hundesenga, mens hunden lå der og viste stolt fram barna til hunden.

Jeg ville ikke den gangen ha tenkt på en liten hund de kunne hæsje med og evt. ødelegge. Jeg er selv vokst opp med Fox Terrier og den ble hæsjet med, men den var voksen når jeg kom til verden og lå gladelig i dukkevogna med dukkeklær på. Dette ville ikke jeg at mine barn skulle drive med. (Det var katten som hos oss lå i dukkevogna med dukkeklær på og den elsket det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mye mer enn at de anbefaler små hunder til barenfamilier som er galt med den artikkelen...

Hadde jeg kalt meg journalist og sendt fra meg en artikkel med så mange fakta og skrivefeil hadde jeg ikke turt å vise tryne mitt offentlig igjen... Useriöst skrevet!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå har jeg ikke egne barn, eller opplevd så mye av barn, er enig mye de sier der, men har god erfaring med "større" raser som familiehunder, noe de ikke anbefaller her.

http://www.abcnyhete...#comment-267564

Tror ikke det er noen fasit på hvilke raser som passer bedre enn andre til barnefamilier. Selv har jeg hatt tibetansk spaniel som elsket barn og var kjempe grei mot alle små og store! Men igjen har jeg hørt om tibber som ikke er like begeistret for barn. Nå har jeg en Yorkshire terrier (hann) som også forguder barn og hopper opp hvis jeg nevner tanteungen min sitt navn (hun er 6 mnd) mens den andre yorkien (tispe) helst gjemmer seg hvis hun kommer på besøk.

Vil altså si at det kommer an på den enkelte hund.. Men igjen ville valgt en litt større hund og robust hund med et bra gemytt til familier med små barn enn en liten hund som ofte kan være gneldrete osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Det jeg ikke forstår er hvorfor folk enda legger så mye vekt på størrelsen. Som om at gemytt og størrelse henger kjempenært sammen, og at det ene avgjør det andre. I noen tilfeller gjør det kanskje det, men som regel ikke. Størrelse er sjeldent en forutsetning for hvorvidt barn og hunder kan leve godt sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...