Gå til innhold
Hundesonen.no

Singel med hund + turnusjobb, hvordan få det til å gå?


LadyBird86
 Share

Recommended Posts

Hei hundefolk! :)

Jeg er ny her og ny med hund.. Jeg og min daværende samboer kjøpte oss hund i september og det ble slutt mellom oss i desember. Dere lurer vel på hvordan vi kunne være "så uansvarlig" å kjøpe hund å gjøre det slutt tre mnd senere, men det får bli en annen fortelling og er dog totalt uinteressant i hundesonen:) Hunden er nå 10 mnd gammel.

Jeg sitter nå alene med hunden i en sokkelleilighet på 60 kvm som jeg leier. Jeg har fantastiske huseiere som lar meg ha hunden her. Jeg flyttet hit for kun noen uker siden og det lå ann til at Kiwi trivdes. Men etter en stund fikk jeg høre fra de her oppe at hun både bjeffer, klynker og klorer på døren når jeg er på jobb, spesielt når jeg jobber aftenvakt.. Hun har også begynt å ødelegge ting, hvis hun feks får opp skapdører.... Jeg jobber 75 % stilling, det vil si at jeg jobber omtrent fire dager i uken.

Der jeg og samboeren min bodde, i et borettslag faktisk, lagde hun aldri en lyd - dette vet vi fordi vi hadde en gammel dame vegg i vegg som vi jevnlig hadde kontakt med og spurte om hun hørte hunden.

Jeg lufter henne ca 20 minutter på morgenen. Jeg stenger henne inne på kjøkkenet der hun har åpent bur med pledd over og inni, leker, KONG-leker med godbiter inni, tilgang til vann, radio på, tyggebein og av og til får hun et griseøre før jeg drar... Alt ligger til rette for at det skal være greit å være hjemme alene. Men noen dager kan bli lange, fra 6-8 timer kan jeg være borte fordi jeg ikke har noe valg... - Dette vil jeg ikke gjøre mer, men vet ikke hvordan jeg skal løse det. De oppe er jo hjemme om kveldene, men jeg tørr faktisk ikke spørre om de vil passe henne/lufte/gå tur med henne, føler jeg skal være takknemlig som bare får ha henne her, og vil ikke være til bry eller en byrde for de.

Er du, eller kjenner du noen som er alene med hund (og kanskje også jobber turnus?) Hvordan får du det til å gå rundt uten å konstant ha dårlig samvittighet for hunden?

De dagene jeg jobber kveld, starter jeg på jobb klokken tre. Tidligere kunne jeg da la hunden være hjemme alene noen timer på fordmiddagen, for når jeg dro på jobb kom jo samboeren min hjem til hunden.. Nå føler jeg at jeg er låst fast, jeg kan ikke gjøre noe uten hunden på formiddagen, for hun skal jo være alene hele ettermiddagen og kvelden.. Det er vanskelig hele greia.

Er det noen som har gode forslag til løsninger? Er det ok å la hunden stå noen timer alene UTE, for da kan jeg dra hjem fra jobb (som er like ved) og sette henne fast i kjetting ute et par timer før jeg kommer hjem... men vet ikke om jeg tør la henne stå der, men de oppe er jo hjemme da. Skal også begynne å bruke matpausen min til å dra hjem midt på dagen å lufte henne, dersom jeg ikke finner noen annen løsning.

GODE FORSLAG, ANYONE?! :-)

Marte <3 Kiwi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piper og bråker hun hele tiden mens du er borte, eller er det etter en gitt mengde tid? Altså - tåler hun å være hjemme for eksempel tre timer, men synes mer enn det ikke er noe videre?

Det kan høres ut som om hun trenger mer hjemme alene-trening på så lange tidspunkt, rett og slett. Alle som har hund og er i jobb trenger at hunden takler åtte-ni-ti timer alene, og for de fleste går det greit - når hunden har blitt trygg på det og trives i sitt eget selskap.

Du må også huske på at du har en ti måneder gammel hund - det er en hund i en veldig energisk fase, og de trenger en god del for å være fornøyd. Om tyve minutters luftetur er det hun får før du drar på jobb, kan det godt være at det er for lite. Doble turen, ha en LP-økt, legg spor når snøen går - gjør hunden mer sliten, så den blir roligere.

Jeg personlig ville ikke basert meg på å ha henne bundet ute, for du har ansvar for henne og mangler totalt kontroll på hva som kan skje. Du får også et problem når hun får løpetid, om hun da er bundet ute til fri erobring for hele nabolagets hannhunder.

Vennlig hilsen en som er alene med to hunder

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, gratulerer med hund - og velkommen til hundesonen! :wave:

Jeg bor også alene i leilighet med hund og jobber turnus (80%, kun natt). Hunden min har separasjonsangst, og jeg kan rett og slett ikke la han være alene hjemme når jeg er på jobb, så han er hos en fast hundepasserfamilie når jeg er på jobb. Henter og leverer for hver vakt, noe som passer oss veldig fint.

Hvordan har hjemme-alene-treningen deres vært? Kanskje det kunne vært en idé å starte helt på scratch igjen, som om hun var en helt fersk valp? Det er det jeg har måttet gjøre med min hund, selv om han er over 2 år gammel. Vi trener på dette hver dag, og tar veldig små skritt av gangen. Vet du hvor lang tid det tar før hun begynner å bråke?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nøkkelen her er hjemmealene trening i den nye leiligheta.. En hund på 10 mnd skal klare fint å være hjemme alene 4 arbeidsdager i uka, mener jeg.. Me mindre det er snakk om spesielle tilfeller..

Men hun trenger selvfølgelig også få brukt seg når du er hjemme..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen mulighet for å ha med hunden på jobb? Jeg jobbet på sykehjem tidligere og var alene om ansvaret for hund. Så viste det seg faktisk at de synes det var greit at hunden min fikk være i ett rom i administrasjonen som allikvel stod tomt. Ikke mange hunder har eget kontor. :twitch: Jeg var nok usedvanlig heldig, men det skader jo ikke å spørre. Jeg ville nok ikke hatt henne ute alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel opplever forøvrig at hjemme-alene-treninga går endel skritt tilbake etter eksempelvis flytting eller andre livsendringer, så er nok ikke dumt å starte på scratch med treninga.. Kan høres ut som om det kan være noe idet, her, kanskje :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piper og bråker hun hele tiden mens du er borte, eller er det etter en gitt mengde tid? Altså - tåler hun å være hjemme for eksempel tre timer, men synes mer enn det ikke er noe videre?

Det kan høres ut som om hun trenger mer hjemme alene-trening på så lange tidspunkt, rett og slett. Alle som har hund og er i jobb trenger at hunden takler åtte-ni-ti timer alene, og for de fleste går det greit - når hunden har blitt trygg på det og trives i sitt eget selskap.

Du må også huske på at du har en ti måneder gammel hund - det er en hund i en veldig energisk fase, og de trenger en god del for å være fornøyd. Om tyve minutters luftetur er det hun får før du drar på jobb, kan det godt være at det er for lite. Doble turen, ha en LP-økt, legg spor når snøen går - gjør hunden mer sliten, så den blir roligere.

Jeg personlig ville ikke basert meg på å ha henne bundet ute, for du har ansvar for henne og mangler totalt kontroll på hva som kan skje. Du får også et problem når hun får løpetid, om hun da er bundet ute til fri erobring for hele nabolagets hannhunder.

Vennlig hilsen en som er alene med to hunder

Hun bråker visst kun et par timer før jeg kommer hjem, det vil si at hun er stille iallfall tre-fire timer. Jeg er nok nødt til å jobbe mer med hjemme-alene-trening, helt enig, og jeg kommer til å ta til meg det du sier om lengre tur om morgenen, 40 minutter for å slite henne litt ut. Starter dog på jobb klokken halv åtte, men sånn er det! :)

Jeg er også skeptisk til å binde henne fast ute. Tenker at det må være greit at hun står ute noen timer når jeg er hjemme???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen mulighet for å ha med hunden på jobb? Jeg jobbet på sykehjem tidligere og var alene om ansvaret for hund. Så viste det seg faktisk at de synes det var greit at hunden min fikk være i ett rom i administrasjonen som allikvel stod tomt. Ikke mange hunder har eget kontor. :twitch: Jeg var nok usedvanlig heldig, men det skader jo ikke å spørre. Jeg ville nok ikke hatt henne ute alene.

Hei! Takk for kjempegodt tips, men dette har jeg tenkt på. I starten tenkte jeg at hun kunne være "terapihund" på sykehjemmet, men det går ikke. Jeg jobber på rehabiliteringsavdeling, og dagene er meget hektiske. Umulig, iallfall enda, å ha hund der, samt at jeg er meget nyansatt.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, gratulerer med hund - og velkommen til hundesonen! :wave:

Jeg bor også alene i leilighet med hund og jobber turnus (80%, kun natt). Hunden min har separasjonsangst, og jeg kan rett og slett ikke la han være alene hjemme når jeg er på jobb, så han er hos en fast hundepasserfamilie når jeg er på jobb. Henter og leverer for hver vakt, noe som passer oss veldig fint.

Hvordan har hjemme-alene-treningen deres vært? Kanskje det kunne vært en idé å starte helt på scratch igjen, som om hun var en helt fersk valp? Det er det jeg har måttet gjøre med min hund, selv om han er over 2 år gammel. Vi trener på dette hver dag, og tar veldig små skritt av gangen. Vet du hvor lang tid det tar før hun begynner å bråke?

Dere er utrolig heldige som har noen hunden kan være sammen med når dere er på jobb. Det sliter sånn på samvittigheten å la henne være så mye hjemme alene :( Skal prøve å finne en slik familie jeg også, hadde vært flott for alle parter. Spesielt hvis det er noen som er litt ensomme, eldre, student etc... Men ikke lett å finne noen i nærhet - har ikke bil. men et VELDIG godt forslag og tips... takk :) Dette SKAL gå, jeg elsker henne for høyt til å omplassere henne!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også skeptisk til å binde henne fast ute. Tenker at det må være greit at hun står ute noen timer når jeg er hjemme???

Men hvorfor skal hun stå ute? Hva får hun utav det? Ofte bygger stressnivået seg høyt når det ikke skjer noe, det er vel bedre å ta henne med seg på en god tur? Og hvis du legger inn litt trening i turen så får hun brukt både hode og kropp, og blir roligere hjemme :)

Edit:

Dere er utrolig heldige som har noen hunden kan være sammen med når dere er på jobb. Det sliter sånn på samvittigheten å la henne være så mye hjemme alene :( Skal prøve å finne en slik familie jeg også, hadde vært flott for alle parter. Spesielt hvis det er noen som er litt ensomme, eldre, student etc... Men ikke lett å finne noen i nærhet - har ikke bil. men et VELDIG godt forslag og tips... takk :) Dette SKAL gå, jeg elsker henne for høyt til å omplassere henne!

Planen er ikke å ha ham hos en familie hver gang jeg skal på jobb, resten av livet, men sånn som situasjonen er akkurat nå så er det det som må til. Har du forsøkt å legge ut annonse noe sted? Kan anbefale dyrenett.no f.eks, det var der jeg fikk kontakt med "min" familie :) Nå aner jeg ikke hvordan forholdene er i Tr.heim, men her i Oslo er det stadig flere "profesjonelle hundeluftere" som henter hunden og tar den med på tur mens eieren er på jobb, det kunne kanskje vært en idé? Da gjør det jo heller ingenting om du ikke har bil.

Uansett, lykke til! Det er litt strevsomt å være alene med hund noen ganger, men det er absolutt verdt det! :thumbsup:

Endret av marjea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bråker visst kun et par timer før jeg kommer hjem, det vil si at hun er stille iallfall tre-fire timer. Jeg er nok nødt til å jobbe mer med hjemme-alene-trening, helt enig, og jeg kommer til å ta til meg det du sier om lengre tur om morgenen, 40 minutter for å slite henne litt ut. Starter dog på jobb klokken halv åtte, men sånn er det! :)

40 minutter/dobling var bare et forslag fra løse lufta, altså - hunder er forskjellig, og hva som kreves for at de skal bli litt slitne og sove godt noen timer varierer. Du kjenner din hund best, og må bare prøve deg fram på hva som trengs.

Mine hunder er veldig rolige på morgenen og trenger lite da - men vi har det meste av vår aktivitet på kvelden, slik at det holder for dem gjennom natta og godt utover dagen. De blir ikke lei seg om de får aktivitet heller, men det er først nå at de begynner å bli litt rastløse. I går kveld var det lydighetstrening, og hittil i dag har de bare fått kortkorte tisseturer.

Poenget mitt er at om det er vanskelig å gi henne nok på morgenen før du drar på jobb, kanskje det hjelper å være mer aktiv på kvelden med henne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Hun er veldig aktiv om morgenen, ønsker å leke masse å gjerne gå lengre, så kanskje hun ikke er nok sliten fra kvelden.. hun sover fra halv ti på kvelden til seks på morgenen, og til halv ni når jeg har fri på dagen.. så det blir nok lengre turer før jeg må gå på jobb. Det var aldri meningen at jeg skulle ha hund alene, og vi skulle flytte til en gård hvor det er andre hunder og dyr, hvor det er alltid folk og tumleplass. Jeg sliter med dårlig samvittighet for at jeg får for lite tid med henne, og når jeg er hjemme fra jobb føler jeg at jeg aldri kan gjøre noe annet enn å trene med henne, for hun har jo allerede vært hjemme alene så lenge.. Men en "hjelpefamilie" er noe jeg skal lete etter, iallfall.. Jeg meldte meg også på et lydighetskurs, men uten bil er det umulig da de holder til på så rare plasser. Å slippe henne i hundeparken på Lade var noe hun elsket, men det er også veldig tungvindt uten bil. Kanskje det blir bedre etter hvert, hører at jeg er veldig negativ :) Det ordner seg, vel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal hun stå ute? Hva får hun utav det? Ofte bygger stressnivået seg høyt når det ikke skjer noe, det er vel bedre å ta henne med seg på en god tur? Og hvis du legger inn litt trening i turen så får hun brukt både hode og kropp, og blir roligere hjemme :)

Edit:

Planen er ikke å ha ham hos en familie hver gang jeg skal på jobb, resten av livet, men sånn som situasjonen er akkurat nå så er det det som må til. Har du forsøkt å legge ut annonse noe sted? Kan anbefale dyrenett.no f.eks, det var der jeg fikk kontakt med "min" familie :) Nå aner jeg ikke hvordan forholdene er i Tr.heim, men her i Oslo er det stadig flere "profesjonelle hundeluftere" som henter hunden og tar den med på tur mens eieren er på jobb, det kunne kanskje vært en idé? Da gjør det jo heller ingenting om du ikke har bil.

Uansett, lykke til! Det er litt strevsomt å være alene med hund noen ganger, men det er absolutt verdt det! :thumbsup:

Grunnen til at jeg tenkte hun kan stå litt ute, er at jeg føler at en-to timers aktivitet er så lite på en dag.. Jeg løper/går/ski med henne hver dag, men føler allikevel at jeg forsømmer henne når jeg er alene med ho. Når hun er ute på gårdsplassen her leker hun i snøen, er nysgjerrig og ser på ting rundt seg, tenkte at det kanskje er morsomt for henne å være også litt ute utenom turer. Ellers er hun jo bare her inne i leiliehgeten med meg, er ikke det mindre aktivitet enn å stå ute og herje litt for seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt hva osm fungerer når hundene er alene. Jeg har en som trives med hjernetrim og tur før hun skal være alene, og en som girer seg opp av å være på tur, "desverre" er det den siste som har mest problem med å være alene, derfor går vi ikke tur før jeg skal på jobb, den lille får noe hjernetrim bare. Det må du nesten bare prøve ut, hva som fungerer for din hund :)

Jeg jobber turnus, så det er ikke noe rutine hos mine, og annenhver helg må de være hos andre (da jeg jobber 15-17 timer i strekk). Tidvis må den store være med i bilen.

Derfor har jeg valgt å finne meg en annen mer rutinebasert jobb med mindre arbeidstimer. Tror den store (som ikke liker å være alene) vil få det lettere med mer rutiner.

Hilsen hun med to, snart tre, hunder alene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har trent roligtrening med henne også? At det ikke er nødt å skje ting hver eneste dag hele tiden.. For det kan også gi grobunn til uroligheter når hun er hjemme og kjeder seg..

Hvis du løper med henne og aktiviserer henne 2 timer om dagen (+ små tisseturer), burde jo dette holde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke luftet hunden en hel masse rett før du skal på jobb, men heller ta hovedaktiviseringen en annen tid på døgnet. På morgenen når du har dagvakt trenger hun bare å få komme ut og gjøre i fra seg, en rolig luftetur på 10 minutter i bånd holder. Så fremst hun har fått nok aktivitet dagen før :)

Det er bra du gir henne så mye fysisk trim, har du prøvd å aktivisere henne mer mentalt? De trenger nesten mer av det, egentlig :)

I Trondheim er det hundeluftere og noen som tilbyr pass. Se her. Jeg kan absolutt gå god for Bente som driver dette :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber turnus, men er heldig som har foreldre hjemme hele dagen til å passe på hunden min :) Hun er vandt med skolerutinene jeg hadde før. Da sov hun helt til klokken 14-15 tiden, for jeg kom hjem rundt 16-17 tiden. Så gjorde jeg lekser og spiste lunsj, og deretter gikk vi tur eller på trening. Dermed er det vanskelig de dagene jeg begynner på jobb klokken 13-21 å få gjort noe før klokken 13, når hun bare sover. Jeg føler meg nesten slem som vekker henne, men jeg vet at når jeg kommer hjem fra jobb så er jeg for trøtt til å gjøre noe.

Det er dumt å ikke kunne gjøre noe annet enn å ta seg av hunden når man kommer hjem fra jobb og den har vært alene hele dagen, men kanskje venner kan komme på besøk til deg, eller du kan få lov til å ha med hunden på besøk hos dem?

Du har ingen venner som har muligheten til å lufte hunden når du er på jobb? Det har vi gjort de dagene mine foreldre ikke er hjemme og jeg har jobbet lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg har så masse å svare, men problemer med å formulere meg for tiden, og føler at når jeg er ferdig å svare så har jeg ikke svart på noe :P hehe, men here it goes...

Jeg kjøpte også min nåværende hun med min eks-samboer. Det ble slutt når hunden var litt over 1 år, og siden da har jeg vært alene med henne, nå er hun snart 4. Jeg har så lenge jeg har hatt hund jobbet turnus. I min forrige jobb hadde jeg en 3 delt turnus med ca 7 timers vakter. Det gikk fint. Nå har jeg mer ugunstig turnus, den er 2 delt, 9 eller 15 timer (dag eller natt). Det sier seg selv at Aïda ikke kan være alene i 15 timer, og jeg får ikke ha henne med på jobb. Det er ikke et alternativ for meg å ha henne i bilen heller. Så jeg må sette henne til mine foreldre når jeg jobber natt. Dette er en (midlertidig) løsning jeg ikke er fornøyd med, men siden jeg er lærling... Så kommer jeg ikke til å ta den diskusjonen med sjefen før jeg evt blir tilbudt fast stilling. :P

Uansett! Aïda ødela en del når hun var yngre, det resulterte i at jeg kjøpte bur til henne, som hun var i mens jeg jobbet. Jeg skulle ALDRI ha hunden min i bur! Men hun lærte seg til det, og for 1 år siden avvendte jeg henne fra buret, og hun kan nå ligge på soverommet mens jeg er på jobb uten å ødelegge noe. Jeg har prøvd på mye rart på de 4 årene for at hun skal være rolig. Nå går vi 15-45 min tur om morgenen, av og til får hun trekke kjetting. Ellers har vi ganske aktive dager med turer, lydighetstrening, sporing og agility (det er det vi driver mest med). Jeg tror også at alderen har litt å si, de fleste roer seg ned når de blir litt eldre, så i tillegg til treningen - vær tolmodig og gi jenta di tid :)

Jeg tror nok som det blir nevnt over her, at din hund kanskje trenger litt mer alenetrening på den nye plassen. Du har en ung hund som går igjennom mange hormonelle faser. Dere bor på ny plass, dere har gått fra 3 til 2.

Jeg syns det høres ut som du gir hunden din mye, har du tenkt igjennom hvorfor du har dårlig samvittighet? Har du krav til deg selv om å gjøre mer med hunden din enn det du faktisk får til? Hva syns du er verst, at den får for lite mosjon eller er for mye alene? Jeg syns ikke du bør ha dårlig samvittighet!

Når det kommer til det med at hunden er alene... Jeg måtte ta et oppgjør med meg selv for å slippe den konstante dårlige samvittigheten. Jeg har tatt et valg om å ha hund, det er mitt ansvar og mitt valg. Jeg syns at det er mer enn nok at hunden er alene når jeg er på jobb, da skal jeg være sammen med hunden resten av den dagen! Enten blir hun med meg dit jeg skal, og vil ikke de jeg skal være sammen det, da får de enten komme til meg, eller så blir det ikke noe av! Men det er slik JEG vil ha det. Og nå har jeg ikke lenger dårlig samvittighet, ytterst sjeldent ihvertfall. Nå har det blitt en rutine for meg, jeg må planlegge dagene mine ut ifra at jeg har hund. Mitt liv planlegges rundt Aïda, men jeg liker det!

Ble ikke så mange tips herfra men :P Ønsker deg lykke til og håper at du finner en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg har så masse å svare, men problemer med å formulere meg for tiden, og føler at når jeg er ferdig å svare så har jeg ikke svart på noe :P hehe, men here it goes...

Jeg kjøpte også min nåværende hun med min eks-samboer. Det ble slutt når hunden var litt over 1 år, og siden da har jeg vært alene med henne, nå er hun snart 4. Jeg har så lenge jeg har hatt hund jobbet turnus. I min forrige jobb hadde jeg en 3 delt turnus med ca 7 timers vakter. Det gikk fint. Nå har jeg mer ugunstig turnus, den er 2 delt, 9 eller 15 timer (dag eller natt). Det sier seg selv at Aïda ikke kan være alene i 15 timer, og jeg får ikke ha henne med på jobb. Det er ikke et alternativ for meg å ha henne i bilen heller. Så jeg må sette henne til mine foreldre når jeg jobber natt. Dette er en (midlertidig) løsning jeg ikke er fornøyd med, men siden jeg er lærling... Så kommer jeg ikke til å ta den diskusjonen med sjefen før jeg evt blir tilbudt fast stilling. :P

Uansett! Aïda ødela en del når hun var yngre, det resulterte i at jeg kjøpte bur til henne, som hun var i mens jeg jobbet. Jeg skulle ALDRI ha hunden min i bur! Men hun lærte seg til det, og for 1 år siden avvendte jeg henne fra buret, og hun kan nå ligge på soverommet mens jeg er på jobb uten å ødelegge noe. Jeg har prøvd på mye rart på de 4 årene for at hun skal være rolig. Nå går vi 15-45 min tur om morgenen, av og til får hun trekke kjetting. Ellers har vi ganske aktive dager med turer, lydighetstrening, sporing og agility (det er det vi driver mest med). Jeg tror også at alderen har litt å si, de fleste roer seg ned når de blir litt eldre, så i tillegg til treningen - vær tolmodig og gi jenta di tid :)

Jeg tror nok som det blir nevnt over her, at din hund kanskje trenger litt mer alenetrening på den nye plassen. Du har en ung hund som går igjennom mange hormonelle faser. Dere bor på ny plass, dere har gått fra 3 til 2.

Jeg syns det høres ut som du gir hunden din mye, har du tenkt igjennom hvorfor du har dårlig samvittighet? Har du krav til deg selv om å gjøre mer med hunden din enn det du faktisk får til? Hva syns du er verst, at den får for lite mosjon eller er for mye alene? Jeg syns ikke du bør ha dårlig samvittighet!

Når det kommer til det med at hunden er alene... Jeg måtte ta et oppgjør med meg selv for å slippe den konstante dårlige samvittigheten. Jeg har tatt et valg om å ha hund, det er mitt ansvar og mitt valg. Jeg syns at det er mer enn nok at hunden er alene når jeg er på jobb, da skal jeg være sammen med hunden resten av den dagen! Enten blir hun med meg dit jeg skal, og vil ikke de jeg skal være sammen det, da får de enten komme til meg, eller så blir det ikke noe av! Men det er slik JEG vil ha det. Og nå har jeg ikke lenger dårlig samvittighet, ytterst sjeldent ihvertfall. Nå har det blitt en rutine for meg, jeg må planlegge dagene mine ut ifra at jeg har hund. Mitt liv planlegges rundt Aïda, men jeg liker det!

Ble ikke så mange tips herfra men :P Ønsker deg lykke til og håper at du finner en løsning.

Takk for en innholdrik og fin tilbakemelding.

Dette var både godt å lese og en liten tankevekker for meg. Jeg har nok vært noe utålmodig i denne prosessen, og også slitt mer med Kiwi fordi jeg har hatt egne greier å ordne opp i - som alt det praktiske med flytting, IKEA og selvfølgelig alle følelsene rundt et brudd. Jeg har kanskje vært litt overfølsom ovenfor hunden, at jeg er ekstra redd for at hun skal ha det fælt. Jeg får prøve å gi dette litt mer tid og ro, så kanskje ting faller litt på plass. Kiwi er nå hos min eks` foreldre på gården deres en uke slik at jeg får tenke meg litt om. Det er som du sier kun et alternativ; har man hund så får man passe på den. Problemet er at det er så mye nytt, både for meg og hunden.

Ang. bur. Kiwi sover i bur. Hun går frivillig og legger seg rundt klokken halv ti, rundt elleve låser jeg henne inne og hun sover hele natten uten en lyd. Men jeg kan ikke stenge henne inni buret når jeg er på jobb, det klarer jeg ikke.

Takk for de fine ordene, det beroliget meg mye, faktisk. Hun er jo ung, jeg er ny i dette og vi har jo bare så vidt blitt kjent jeg og Kiwivoffsn min. Vi skal greie dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber annenhver uke fra 6-2 og 2-10 100% stilling, ikke noe problem for meg eller min hund iallefall. Min hund kan fint være hjemme noen timer på formiddagen, men jeg unngår det så mye som mulig da jeg synes det er nok for han og være alene en hel arbeidsdag. Med mindre hun har separasjonsangst så ville jeg nok bare satset på mer trim før du drar, og kanskje da aller helst mer hjernetrim. Ignorer henne når du drar. (beklager om noe av dette er feil antagelser, jeg har ikke lest hele tråden:)

Forøvrig ville jeg ikke ha gått hjem i pausen, men heller la henne i fred den tiden du må. Så slipper hun at du går fra henne 2 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber annenhver uke fra 6-2 og 2-10 100% stilling, ikke noe problem for meg eller min hund iallefall. Min hund kan fint være hjemme noen timer på formiddagen, men jeg unngår det så mye som mulig da jeg synes det er nok for han og være alene en hel arbeidsdag. Med mindre hun har separasjonsangst så ville jeg nok bare satset på mer trim før du drar, og kanskje da aller helst mer hjernetrim. Ignorer henne når du drar. (beklager om noe av dette er feil antagelser, jeg har ikke lest hele tråden:)

Forøvrig ville jeg ikke ha gått hjem i pausen, men heller la henne i fred den tiden du må. Så slipper hun at du går fra henne 2 ganger.

Takk for gode råd. Tenkte det kunne vært lurt å gått hjem den halvtimen, luftet henne og slikt? men ser den at jeg da "forlater" henner to ganger. hrmmsm.... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun er vant til å være i bur på natten nå, kan det kanskje være en i idè å bytte om? Altså ha hunden ute av buret om natten og i bur mens du er på jobb. Det blir jo også færre timer i bur i døgnet :)

Hmm.. det har jeg iallfall ikke tenkt på... men hun sover jo hele natten, på dagen er hun ganske aktiv når hun er hjemme alene, iallfall et par timer... (sier de der i øver-etasjen som jeg ikke tør å spørre om de kan se til henne....) blir det ikke da litt feil at hun skal sitte i det lille buret i 6-8 timer uten tilgang til leker, vann eller noe frihet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. det har jeg iallfall ikke tenkt på... men hun sover jo hele natten, på dagen er hun ganske aktiv når hun er hjemme alene, iallfall et par timer... (sier de der i øver-etasjen som jeg ikke tør å spørre om de kan se til henne....) blir det ikke da litt feil at hun skal sitte i det lille buret i 6-8 timer uten tilgang til leker, vann eller noe frihet??

Det kan jo prøves i en overgangsfase til hun blir komfortabel i den nye leiligheten og skjønner at hun skal slappe av når du er på jobb, og kan være aktiv når du kommer hjem :) Det finnes små burskåler som kan festes i buret som du kan ha vann i :) Det jeg gjorde når jeg "måtte" kjøpe bur, var å kjøpe et så stort bur at jeg var sikker på at hun kunne strekke seg og ligge litt her og litt der. Angående leker alene hjemme, mulig jeg er litt hysterisk altså, men det tør jeg aldri å gi til min hund alene, er så livredd for at hun skal sette noe i halsen og noe fælt skal skje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. det har jeg iallfall ikke tenkt på... men hun sover jo hele natten, på dagen er hun ganske aktiv når hun er hjemme alene, iallfall et par timer... (sier de der i øver-etasjen som jeg ikke tør å spørre om de kan se til henne....) blir det ikke da litt feil at hun skal sitte i det lille buret i 6-8 timer uten tilgang til leker, vann eller noe frihet??

Hvis du har en hund som er vandt til å være i bur, og er aktivisert nok før du har henne inn dit, så vil hun antagelig bare sove i tiden hun er inni der. Og hvis du tenker over det så er det jo det du har lært henne og(hvis du har brukt bur på natten), at er du i buret, så skal du sove ;)

Og tror det er mest vanlig for hunder alene hjemme, at de sover. Mitt inntrykk er hvertfall at de sover, og ikke går rundt og leker og tuller for seg selv. Din hund har du jo sagt at bjeffer og ødelegger litt, men jeg tror dette kommer av mangel på aktivisering, mentalt og fysisk. Får du orden på dette tror jeg du vil ha en rolig hund som sover når du er borte ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...