Gå til innhold
Hundesonen.no

Vekst


Ballong
 Share

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som har en vekstkurve de vil dele med meg?

Eller erfaring?

Tenker på Boston terriere eller liknende hundetyper.

Min er 4 mnd ganske nøyaktig og veier 4,2 kg.

Han kommer kanskje til å veie 7-8 kg som voksen da?

Vet ikke om han har vokst FORT frem til nå, og så roer det seg eller om han har vokst trått og plutselig vokser og blir svær mot våren!

Så hadde vært morsomt med noen erfaringer og synspunkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Jeg har lagd vekstkurve på snuppa mi! Shibaen utvikler seg nok raskere enn en boston terrier. Vekstkurven min stopper på 7 (Edit: 7kg da hun var 6 mnd stopper den på.), for da gadd jeg ikke lenger. Hun er nå 10 måneder og veier 8 kg.

Kumautvikling.jpg

Endret av :)Kine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veid min omtrent ukentlig siden vi fikk ham, han var ca 3 kg når han var 8 uker. Nå er han 9,5 mnd og 18,3 kg. Han var 9,7 kg når han var 4 mnd, så den doblinga av vekta fra 4 mnd til voksen alder passer nok ganske greit på ham (han blir nok litt under 20 kg som voksen, akkurat på rasestandard). Han har ca lagt på seg mellom 500 g og 1 kg per uke, med noen perioder hvor det har gått roligere. Dette er en mellomstor rase da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se, Kine :D Virker som hun har sluttet å vokse så mye da.

Min hadde gått opp 0,1 kg på 4 dager. Er det mye? (Veide 4,1 på torsdag og 4,2 på mandag).

Har hørt at BT vokser til de er sånn rundt 8 mnd, så legger de seg ut i bredden til de er rundt året.

Men hvor mye det er snakk om aner jeg ikke, mulig han veier 7 kg når han er 8 mnd og veier 8 kg når han er 12 mnd :P

Hadde vært morsomt om det gikk an å regne ut sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På DS ser vi ikke på vekt men på høyde, og tommelfingerregelen sier + 5 cm fra den dagen de er 4 måneder. Tispene vokser ca til første løpetid (ved 6-7 måneders alder) og hannene kan vokse litt lenger.

Ok! :) Hvis det gjelder for min rase og, blir han ikke store karen. Men vet ikke om det bare er på DS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veid min omtrent ukentlig siden vi fikk ham, han var ca 3 kg når han var 8 uker. Nå er han 9,5 mnd og 18,3 kg. Han var 9,7 kg når han var 4 mnd, så den doblinga av vekta fra 4 mnd til voksen alder passer nok ganske greit på ham (han blir nok litt under 20 kg som voksen, akkurat på rasestandard). Han har ca lagt på seg mellom 500 g og 1 kg per uke, med noen perioder hvor det har gått roligere. Dette er en mellomstor rase da :)

Nesten akkurat dobling det da, hehe :D

Ja, kjenner en som har en finsk lapphundvalp, og han er mye større enn min selvom han er 1,5 mnd yngre (men har mye pels og da!) :D

Men jeg synes min valp har vokst kjempemye på de 7 ukene vi har hatt ham, hvis han skal vokse like mye fremover, blir han jo stor som en boxer, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffehannen min la på seg 2 kg fra 1 år til han var 3 år, kun i bredde.

Og en staff veier vel 1 - 11 kg mer enn en BT (en BT skal veie under 11 kg eller noe, men noen veier så lite som 6 og 7 kg som voksne, foreldrene til min veier 6 og 7 kg), så kanskje min kan legge på seg 1 kg fra han er 1-3 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en staff veier vel 1 - 11 kg mer enn en BT (en BT skal veie under 11 kg eller noe, men noen veier så lite som 6 og 7 kg som voksne, foreldrene til min veier 6 og 7 kg), så kanskje min kan legge på seg 1 kg fra han er 1-3 år?

Han veier 18.7 nå, så kan kanskje stemme at din kommer til å legge på seg 0.5- 1 kg i bredde?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står bare at vekten ikke skal overstige 11,4 kg :) Står ingenting om høyde.

Haha, fant et "growth chart" på internett. Skrev inn kg og rasen (vet ikke om det bare er tull da!), men fikk dette:

Your Boston Terrier puppy is likely to grow to:

5.9 kg

This is about this breed's average

Her er linken:

http://www.puppyweights.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se, Kine :D Virker som hun har sluttet å vokse så mye da.

Min hadde gått opp 0,1 kg på 4 dager. Er det mye? (Veide 4,1 på torsdag og 4,2 på mandag).

Har hørt at BT vokser til de er sånn rundt 8 mnd, så legger de seg ut i bredden til de er rundt året.

Men hvor mye det er snakk om aner jeg ikke, mulig han veier 7 kg når han er 8 mnd og veier 8 kg når han er 12 mnd :P

Hadde vært morsomt om det gikk an å regne ut sånn ca.

Hehe.. Ja, jeg og synes det er ganske interessant. Jeg føler meg litt rar og da, som lager vekstkurve til dyret. :P Jeg tenkte det var kjekt og ha hvis jeg skal få meg en shiba igjen, så kan jeg sammenligne. :D Hun flata ut etter 6 måneder, ja. Det var egentlig det jeg regnet med. Shibaen blir tidlig ferdig utvokst. Derfor blir det vanskelig å sammenligne med din.

Når det gjelder vektøkningen så går det nok litt i rykk og napp. Det er kanskje litt vanskelig å se på grafen, men fra hun var 12 til 13 uker, så la hun på seg 650 gram. Hvis jeg hadde vært oftere hos veterinæren, så hadde nok grafen vært mindre jevn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ja, jeg og synes det er ganske interessant. Jeg føler meg litt rar og da, som lager vekstkurve til dyret. :P Jeg tenkte det var kjekt og ha hvis jeg skal få meg en shiba igjen, så kan jeg sammenligne. :D Hun flata ut etter 6 måneder, ja. Det var egentlig det jeg regnet med. Shibaen blir tidlig ferdig utvokst. Derfor blir det vanskelig å sammenligne med din.

Når det gjelder vektøkningen så går det nok litt i rykk og napp. Det er kanskje litt vanskelig å se på grafen, men fra hun var 12 til 13 uker, så la hun på seg 650 gram. Hvis jeg hadde vært oftere hos veterinæren, så hadde nok grafen vært mindre jevn.

Er ikke rart det da, hehe :P Eller kanskje det bare er jeg som er rar også :D

Virker som hanner vokser lenger enn tisper da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står bare at vekten ikke skal overstige 11,4 kg :) Står ingenting om høyde.

Haha, fant et "growth chart" på internett. Skrev inn kg og rasen (vet ikke om det bare er tull da!), men fikk dette:

Your Boston Terrier puppy is likely to grow to:

5.9 kg

This is about this breed's average

Her er linken:

http://www.puppyweights.com/

Under 6 kg for en voksen BT-hanne?

Høres ikke det veldig lite ut?

Gåttfred er vel maks på høyden, ca 35 cm, sånn middels kraftig type og i god kondisjon, altså i passe hold.

Han veier like under 10 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 6 kg for en voksen BT-hanne?

Høres ikke det veldig lite ut?

Gåttfred er vel maks på høyden, ca 35 cm, sånn middels kraftig type og i god kondisjon, altså i passe hold.

Han veier like under 10 kg.

Vet ikke, foreldrene er 6 og 7 kg :P

Han er 17,5 uker da, tok 18 uker, så kan vel heller si rundt 6,1 kg. Og kanskje plusse på 1 kg til ettersom han legger seg ut i bredden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den testen du linket til. Den fungerte så som så.. :P Etter hun hadde hatt et vekstrykk (altså vokst mye i liten periode), så stemte det med voksen vekt. Altså vekten ved 12 uker stod det at hun skulle veie 6,5 kg som voksen, mens med vekten ved 13 uker stod det at hun skulle veie 8,1, og vekten ved 17 uker stod det 7,7. Så det blir vanskelig å få noe ut av det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sikkert noen perioder som er sikrere enn andre (lettere å si hva voksenvekten er).

Hundene vokser jo forskjellig.. Men synes å huske at han veide ca 3 kg da han var 3 mnd.

Og da fikk jeg 6 kg, det fikk jeg også da jeg skrev at han var 18 uker og veier 4,2 kg (selvom han er 17,5 da :P )

Vel, må nesten vente og se om testen fikk rett og så oppdatere her :lol:

Om 8 mnd - 2,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi!

Fant en side der det står en formel for å regne ut vekten til hunden i voksen alder, og der fikk han 12 kg :w00t:

Tror ikke jeg stoler helt på sånne greier når det er 6 kg forskjell :huh:

Står også at små hunder vokser mest fra de er 0-16 uker. Og min er 18 uker på fredag, så han vokser vel ikke like voldsomt fremover heller.. Interessant tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 kg var litt i det minste laget! :D

Men det er sikkert amerikansk eller noe, kanskje hundene har en litt annen standard der?

Ja, mulig det, pluss at det kan være ganske stor forskjell på hannhunder og tisper i min rase, og kjønn var jo ikke med i den utregninga (sjekk her, her og her, for eksempel). I rasen min er det ikke egentlig spesifisert noen vekt i rasestandarden, kun høyde, og det står ganske klart både i FCI og i den amerikanske standarden at typen er viktigere enn størrelsen. Så det nok ikke egentlig så lett å bruke sånne kalkulatorer på alle raser, selv om de sikkert funker på noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mulig det, pluss at det kan være ganske stor forskjell på hannhunder og tisper i min rase, og kjønn var jo ikke med i den utregninga (sjekk her, her og her, for eksempel). I rasen min er det ikke egentlig spesifisert noen vekt i rasestandarden, kun høyde, og det står ganske klart både i FCI og i den amerikanske standarden at typen er viktigere enn størrelsen. Så det nok ikke egentlig så lett å bruke sånne kalkulatorer på alle raser, selv om de sikkert funker på noen :)

Du har sikkert helt rett i det :) Stor forskjell på hannhund og tispe ja! Har hørt at hannhundene har mer pels og?

På BT står det kun maks vekt, så jeg vet ikke.. Tror de har "lov" til å veie mer i USA enn i Norge også?

Eller, på wikipedia står det at vekten er 13-18 kg :lol: Stemmer ikke helt overens med rasestandarden, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Kan du linke til siden?

Tror det var denne siden:

http://www.ehow.com/...-puppyhood.html

Brukte denne formelen

Growth = Current weight / Age in weeks

Estimated adult weight = Growth x 52

Vet ikke om jeg gjorde det riktig da, men tok 4,2 / 17,5 og svaret jeg fikk X 52 = 12.48.

Men matte har jeg aldri vært god i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...