Gå til innhold
Hundesonen.no

Helhet


Poter
 Share

Recommended Posts

Hva legger du i ryddighet? Hvordan synes du hund og eiers attityd skal være? I forhold til attityd tenker jeg det er et viktig aspekt at det skal se ut som ekvipasjen koser seg og har det morsomt sammen. Men ikke at de skal være helt ekstatisk, det må være en ballanse. At hunden kan skifte i intensitet ut fra øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i ryddighet? Hvordan synes du hund og eiers attityd skal være? I forhold til attityd tenker jeg det er et viktig aspekt at det skal se ut som ekvipasjen koser seg og har det morsomt sammen. Men ikke at de skal være helt ekstatisk, det må være en ballanse. At hunden kan skifte i intensitet ut fra øvelse.

Med ryddighet mener jeg at ting skal se "balansert" ut. Føreren skal ikke mase på hunden mellom øvelsene, hunden skal ikke stresse, føreren skal ikke mase på hunden for å få kontakt før øvelsen starter osv.

En fin attitude syns jeg en fører og hund med masse selvtillit har, og en hund som er motivert uten å mase. Det er ikke såå viktig i LP1, men jeg syns at hunder som henger med hodet under fri ved fot, henger med hodet (og kroppen) på fellessitt osv har dårlige attitude.

Det er jo "småting", men til sammen syns jeg det utgjør helheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på dette med helhet, hva legger du i det og hva synes du er viktige ved helheten?

Oi.. om helhet tenker jeg en hel del!! Hvor skal man starte??

Det blir mer og mer vanlig å dele treningen opp på detaljnivå, noe jeg forsåvidt er stor tilhenger av, men det finnes en fare ved dette som senere kan komme å bite deg i røva. Hunden får ganske mange og ofte heftige belønninger for liten anstrengelse. Jeg mener for all det ikke at det er noe feil i dette, men er målet konkurranser av ulike sorter MÅ jo målet være at hunden skal kunne gå et helt progam før belønning. Har man ikke lært hunden å jobbe over tid finnes det en risiko for at hunden ikke vil få noen god erfaring når man først stiller til start. Belønningene uteblir og hunden kjenner ikke lenger igjen "reglene". Ofte blir mange usikkre, motivasjonen daler eller frustrasjon oppstår- og hunden får vanskeligheter med å utføre momenter den vanligvis kan på trening! Ofte vises ikke dette før man allerede har fått gått noen stevner, og hunden har lært seg/fått rutine på at trening og start er to vidt forskjellige ting.. og VIPS så har man en "stevneklok hund". En slik trend er vanskelig å snu!

Heldigvis kan man unngå denne problematikken ved å legge like stort fokus på HELHETSTRENINGEN som på detaljtreningen!

Ha en plan for hvordan du skal lære hunden å gå suksessivt lengre sekvenser/strekker og først få en belønning i slutten!

For meg handler helheten om å sikkre seg at de nydelige detaljene du har lært hunden også vil fungere etter 5 øvelser med uteblitt belønning. Det er lettere for hunden å å gjøre detaljene separat og når den derfor plutselig skal gå fra et moment/øvelse fra en annen kan man derfor støte på utfordringer. Kjeder er, foruten å være bra for utholdenheten, et genialt verktøy for å se hvor det brister i programmet/øvelsene. Det er bedre å få disse opplevelsene på trening- og kunne jobbe med de før start- enn å stå som et stort spørsmålstegn innenfor ringbåndene stavnedagen.

Helheten handler altså om å få detaljer til å fungere i et helt program, bibeholde hundens engasjement og motivasjon, venne den til de "regler" som gjelder stevnedagen og sist men ikke minst venne deg SELV til noe som likner en konkurransesituasjon!

For å få dette til kreves en HEL DEL!

  • kjeding av momenter og øvelser
  • trening med forstyrrelser
  • innlæring av rutiner- før, etter og mellom øvelsene (bla. for å gjøre hunden sikrere på hva som kommer og skape den riktige sinnsstemning)
  • konkurransemessig trening: bla. kommandering, publikum, ukjente steder-hunder og lukter, nye miljøer, materiellet som står rundt innenfor ringbåndet (kjegler, markeringsteiper etc), at man må inn på et nytt sted og prestere på første forsøk, ventetiden mellom øvelsene etc etc.
  • Trene deg selv på dine egne oppgaver: Hvordan forberede din hund, øve på å være konkurranselik, trene på konkurransemessige belønninger og overganger, MOMENTRUTINENE dine, hvordan DU skal holde fokus og konsentrasjon etc etc

Nei guri.. detta er et stort tema.. Kjenner jeg bare MÅ avslutte her. kunne ha fortsatt i det uendelige.

Ok svar?? :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempesvar, NBE! :D Takk for informativt svar.

Min første innskytelse er at dette høres overveldende mye ut. Det er jammen meg mye disse hundene skal lære seg! Og det er mye vi eierne også må lære oss. Kan bli litt svett av mindre! Samtidig synes jeg det er befriende å fokusere på noe annet enn detaljene. Jeg kjører meg fort fast i dem og glemmer helheten. Da er det bra å ha noe helt konkret å fokusere på, som er helt annerledes enn detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. jeg kjenner meg så godt igjen i svaret ditt Poter! jeg har også VELDIG lett for å henge meg opp i detaljene, men tenker man litt rasjonelt (noe jeg prøver så godt jeg kan å gjøre en gang i blandt) spiller det ingen trille hvor flotte detaljene er dersom man ikke kommer seg gjennom hele programmet!

I begynnelsen syntes jeg også dette hørtes overveldende ut. Gud bedre tenkte jeg, hvordan skal man komme seg gjennom alt dette.

Det er derimot ikke så vanskelig som man skulle tro. Allerede i momenttreningen drar du inn både forstyrrelsene og momentrutinene.

Allerede når hunden kan 2 usle enkeltmomenter bygger du en kjede av disse. Hvis du varmer opp et sted og går kjeden et annet- der hunden ikke har vært tidligere den treningen- har du plutselig noe som likner mer på konkurransetrening. Det skal med andre ord ikke så mye til å begynne å tenke i disse baner, man må bare ha et bevisst forhold til hva man gjør i treningen og hvorfor!

Selv har jeg som regel å gå minimum 1 kjede- i starten av økten- annenhver trening. Jeg varmer opp konkurransemessig og går inn og gjør kjeden. ETTERPÅ trener jeg på det som ikke gikk som forventet.

det som derimot krever litt mer er å reise litt rundt på nye plasser for å trene. Får du et "nytt publikum" er dette et pluss. Så får både du og hunden trent på å prestere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer jeg så får heller Nina si om hun er uenig.

Men det bestemmer du deg for på forhånd, og å tenke gjennom sånne ting er en viktig del av kjedetreningen.

En sånn tjuvstart ville jeg ikke sluppet igjennom, så da ville jeg nettopp lagt øvelsen først i kjeden så du får en ny sjanse uten å måtte bryte midt i kjeden. Noen ting blir man likvel nødt til å slippe gjennom men da gjelder det å vite hva man syntes er greit eller ikke på forhånd. Feks så tok jeg nettopp ruta for første gang i en kjede, og jeg la den da på slutten.

Hvis det ikke gikk skulle jeg bare ta en annen øvelse han kan godt istedet og så belønne det.

Han løp raskt ut og stoppet kjempefint på riktig sted. Eneste var at han var rett på utsiden av ruta, ved kjeglene. Det var blitt mørkere og mørkere mens vi trente så han så nok ikke at han ikke var inne i ruta. Da valgte jeg å belønne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...