Gå til innhold
Hundesonen.no

Å få trent jevnt nok når helsa svikter


Poter
 Share

Recommended Posts

Jeg får ikke trent ofte nok! Å ha ambisjoner og mål går dårlig overens med å være (kronisk) syk. Etter hvert har jeg innsett realitetene og kommet frem til at jeg ikke rekker over både agility og bruks. Det blir for slitsomt for kroppen, rett og slett. Så da har jeg bestemt meg for å bare fokusere på lydighet i år. Noe bruks og agility blir det sikkert innimellom, men hovedfokuset skal ligge på lydigheten. Jeg har lyst å starte og det hadde vært stor stas om vi fikk opprykk også. Men for å få det til, må man trene! Det er ikke like enkelt, så jeg lurer litt på hvordan jeg skal gjøre dette og håper kanskje Sonisene kan ha noen gode råd.

Formen varierer og gjør at noen ganger får jeg trent mye, mens andre ganger kan det gå ukesvis uten at vi får trent. Jeg liker det ikke, men sånn er realiteten. Litt trening er bedre enn ingenting, tenker jeg, og man skulle tro at en fem minutters økt på stuegulvet var gjennomførbart på dårlige dager, men jeg har foreløpig ikke fått det til å fungere. Kanskje en plan hadde vært tingen? Ikke at det er så enkelt å forholde seg til planer, for det varierer som sagt mye hva som er gjennomførbart og det er ikke like enkelt å se fremover for hva jeg vil få til, men noe skulle da gå an å planlegge. Men hvordan, helt konkret, kan en plan se ut? Hvor ofte bør jeg trene, minimum, for å få ham konkurranseklar? Hadde det vært opp til meg hadde jeg trent 1 time daglig, men... :icon_confused: Drømmen er å komme til elite og kanskje få et championat, så ambisjonene er jo der.

Jeg håper jeg får til en fellestrening i uken (torsdager). Kanskje en dag til med trening på hjemmeplan, utendørs. Ellers noe småtrening innendørs, litt prirk sånn som avstand, neseprøve etc. Tror det kan være lurt å ha faste dager og altså en helt konkret plan. Kanskje jeg kunne planlegge ukesvis. F.eks hver søndag sette opp en plan for kommende uke, da vet jeg mer hvordan formen er, også sette ned konkrete treningsmål/hva vi skal trene på ut i fra det.

Det er jo ikke så lett for dere å si hva jeg kan trene og hva jeg greier, men det hadde vært fint å tenke høyt med noen og få noen innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trener ikke jeg mot noe spesielt så vet ikke hva som skal til mtp mengde trening osv, men vil tro det uansett varierer mye fra hund til hund og menneske til menneske. Jeg vet heller ikke hva som feiler deg, men jeg vet iallefall at for min del så hjelper det og ha en plan(slik at jeg vet når ting skjer og får 'forberedt' meg på det), det hjelper også veldig og ikke gjøre det alene. Litt lettere og komme seg opp og ut om jeg skal møte noen og trene feks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det egentlig litt sånn som deg; Med en kronisk sykdom, som riktignok ikke gir så mye smerter, men en del "slitenhet" og nå det siste halvåret en graviditet oppå det som har gitt meg en smak av egentlig det meste av graviditetsplager (uten at det er alvorlig altså, men det kan være slitsomt nok). Jeg varierer mellom dager der jeg har intens dårlig samvittighet, og dager hvor jeg ser at Linux egentlig takler det veldig fint...

Vi trener nå mot klasse 2, men akkurat sånn situasjonen er nå har jeg funnet ut at "alt jeg får trent er en bonus", så jeg velger å ikke ha så høye ambisjoner i år.

i fjor derimot (med riktignok litt bedre form, men da nyutdannet i ny jobb og det er jo en energioppbruker) SKULLE vi debutere i klasse 1 i august. Så da hadde jeg litt å jobbe med. Det jeg syns var viktig var å ha de der faste treningskveldene, og holde veldig på dem. det skulle mye til for at jeg ikke møtte opp der, selv om dagen var helt ræva. Kanskje jeg ikke fikk gjort så mye, men da fikk jeg heller stå å trene kontakt da liksom... For når jeg møtte opp på den/de kvelden(e), så visste jeg at jeg hadde nå ivertfall gjort DET. Og fått litt sosialisering i tillegg. Og frisk luft. Og det gav en god følelse både for selvtilliten og planene for opprykk. Og før hver treningskveld hadde jeg en plan for et minimum (kanskje bare en) av øvelser vi skulle trene den dagen. "Heldigvis" for meg har jeg en hund som ikke bør ha for mye laaaange økter, og mange, men korte økter passer han utmerket. Noe som også passer min form. Men jeg har også problemer med den der lille økta på stuegulvet hjemme. Syns liksom ikke det blir noe særlig greie på det når vi bare får trent en ting liksom... Men jeg tror det er hjernen min som lurer meg, for jeg ser jo at de der små justeringene vi får til hjemme (inne eller ute, jeg er mest for ute) de GJØR noe når vi skal trene flere øvelser/sette sammen øvelser/teste litt på hundeklubben senere...

Og så tror jeg det er lurt å ha realistiske ambisjoner med tanke på hvor lang tid ting skal ta. Det er bare du og hunden som skal påvirke dine ambisjoner, ikke hvordan andre tenker. Hvis du vet at du egentlig har mer energi enn du tror selv, da kan du sette ambisjonene høyere. Og det er bra med høye mål:) Men ikke ødelegg hele gleden med å tro at det den der konkurransen som er soria moria i det fjerne, for det er hverdagen og den daglige treningen som skal være morsom, konkurransene er bare et par dager av deres liv sammen... Sørg heller for suksess i treningen, som igjen fører til suksess i konkurransene, og som igjen fører til den der suuupergode følelsen av å virkelig ha fått det til (på tross av utfordringer) når det går bra...

Så for å svare på det du eeegentlig spurte om ( :whistle: ) så bruker jeg ikke så mye tid i uka på å få en konkurranseklar hund. Hvis jeg tenker på hva jeg gjorde mot klasse 1 da, så trente jeg faktisk nesten ingenting fram til et halvt år før konkurransen, for vi var laangt nede i en motivasjonsdal og vi fokuserte heller på enkle morsomme og annerledes ting. Fra da trente jeg en gang i uka på hundeklubben (lydighet) og en gang i uka med agility som vi tok et nybegynnerkurs i på den tiden. Også trente vi sånn litt på en og en eller to og to øvelser hjemme. Gjennom sommeren ble det litt sånn til og fra (som du beskriver at du har det egentlig) men de siste ukene før konkurransen (fram til siste uka før) trente jeg vel sånn tre ganger i uka, pluss småplukk sånn innimellom. Det skal sies at Linux hadde et godt grunnlag, for han er trent i konkurranselydighet til og fra fra han var omtrent 8 uker, jeg har bare ikke stolt godt nok på han til å starte (og jeg er litt feig) før han var tre år. Men det var først det siste halvåret vi har trent organisert opp mot en spesifikk konkurranse... Jeg vet jo ikke hvor dere er i treningen og hvor mye dere har å jobbe med før dere er konkurranseklare, for oss vil det som regel være finsliping og bittelitt nyinnlæring/utvidelse av øvelser, og det er noe litt annet..

(og husk at det er de der bitte små treningene, når du har energi til å pirke på småting og gjøre det kjempemorsomt for hunden, men bare i kort økter, det er de som gjør at du får noen aha-opplevelser når du plutselig skal sette sammen ting, og det som før så litt sånn så som så ut, plutselig ser veldig bra ut, fordi du har fokusert på de der små tingene som man ikke gidder å trene på når man har energi til lange økter)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye trening som skal til tror jeg kommer veldig an på hvor effektiv du som trener er, og hvilket grunnlag hunden har. Noen trener to timer hver dag og kommer et stykke med det. Andre trener en gang i uken og kommer like langt.

Om du er på fellestrening en gang i uken, og trener på litt småting innendørs, så tror jeg ikke mengden trening skal være noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar så langt :)

For å si litt om treningen, så vil jeg nok si at Eine har et veldig godt grunnlag. Han er godt grunntrent og det mangler bare noen detaljer og helhet/utholdenhet før han er klar for kl 1. Ja, forstyrrelsestrening. Jeg håper vi kan starte i slutten av april og tror det kan være realistisk, bare vi får trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar så langt :)

For å si litt om treningen, så vil jeg nok si at Eine har et veldig godt grunnlag. Han er godt grunntrent og det mangler bare noen detaljer og helhet/utholdenhet før han er klar for kl 1. Ja, forstyrrelsestrening. Jeg håper vi kan starte i slutten av april og tror det kan være realistisk, bare vi får trent.

Men da har dere jo et veldig godt utgangspunkt; sørg for at når dere først trener så blir det BRA trening, ikke sånn at du føler du må også blir det litt surt og teit. Da kan man like godt la vær. Jeg tenkte litt sånn jeg; Ok, nå vet jeg at jeg er på et nivå der han kan alle øvelsene til en godkjent karakter, fra her kan det bare gå oppover (satt på spissen da, alle som driver med hundetrening vet at av og til får hunden akutt hukommelsestap... særlig rett før konkurranse. Men vi vet jo at det er der inne...). Og for hver trening som gikk bra, følte jeg meg liksom bedre og bedre. Så jeg tror det går bra jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mye i det å bare få gjort litt. Litt er bedre enn ingenting. Jeg er nok sånn at jeg har mindre energi enn jeg vil/tror, så jeg må være veldig påpasselig med energibruken og ballansere det veldig. Kan ikke peise på i gode perioder, for da må jeg betale for det i dårligere perioder. Vanskelig ballansegang det der. Men det gjør godt for samvittigheten å trene pittelitt, omså bare en liten shapingøkt på ganggulvet. Men så er det jo om det holder til å få startet i april, da. Jeg har aldri konkurrert i lp, så vet ikke helt hva som kreves, selv om jeg har et visst bilde. Både Eine og jeg er ferskinger, sånn sett. Dette året får bli en slags prøveklut hvor vi prøver oss frem og lærer oss å konkurrere. Så får jeg se hva energien rekker til også.

Å ha en konkret plan med faste treningsdager tror jeg kan være lurt. Hm, kanskje jeg skal kjøpe meg ei fin bok hvor jeg kan skrive ned hva vi skal trene på :)

EDIT: Og, JA, helt enig i at det er hverdager det er flest av og at det er de som skal gi verdien i hundeholdet :heart: Konkurranser og treninger blir en bonus eller et tillegg.

Endret av Poter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk påvist nakkeslengskade og kronisk smerte ett eller anna ( har ikke anelse hvordan det skrives) . å fikk beskjed av legene før de viste hva det var at jeg måtte holde meg i ro. Men det at jeg viste at jeg måtte ut med hundene, både tur og trening gjorde at jeg ikke stivnet. Jeg vet ikke dagen før hvordan neste dagen min blir. Så kan ikke lage noe ukeplan.. jeg setter opp det skal jeg trene på denne uken men ikke når. jeg vet av ogtil når jeg til og av ogtil gjør jeg ikke det. men ta det når du føler du klarer ikke at du MÅ trene fordi du får dårlig samvittighet. da blir det oftest bare tull har jeg funnet ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den dårlige samvittigheten tror jeg vi bare kan legge av oss med en gang, den gagner ikke mye -men det er enklere sagt enn gjort!

Jeg har stor tro på dette med plan. Ikke bare får man satt opp hva man skal trene på og når, men man vet også at man faktisk rekker igjennom det man trenger og/eller hadde tenkt. I allefall noe av det. Så blir det ikke et evig overhengende press om hva man må få gjort eller burde gjort, for det er planlagt inn og blir gjort. Viktig blir det da å planlegge det til et nivå som passer slik at man ikke tar seg vann over hodet -det er kanskje det som er kunsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om det blir noe klubbcup etter hvert, det er jo veldig bra konkurransetrening. Ellers kan du sikkert finne deg en observatør/kommandør til å "crank up the heat" - da ser du nok raskt hvor eller om skoen trykker? Det er vel noe med tningskvalitet fremfor kvantitet, har jeg hørt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med kronisk sykdom og for min del så fant jeg en plan som virket. Jeg setter opp en rekke øvelser som jeg vil trene på(feks. alle øvelsene i klasse 1, hvis det var det du trente mot?). Jeg tar en øvelse som jeg synes er viktig at vi får trent på kanskje fordi vi sliter litt i den og den øvelsen trenes hver dag. Så fordelere jeg de andre øvelsene over resten av uke

Øvelse for denne uka: Rute

Mandag: Fri ved fot

Tirsdag: Stå unde rmarsj

Onsdag: Apport

Torsdag: Neseprøve

Fredag: Avstandskommando

Lørdag: Hopp over hinder

Søndag: fri

Satte opp en liste i farte. Jeg setter opp hele øvelser og trener på det jeg synes vi trenger mer trening på i den øvelsen. Stå under marsj kan jeg trene på ved å plassere hunden en plass og la han stå der mens jeg går rundt han, hiver noen baller el. Jeg kan gå med han fri på banen og si STÅ og trene på at han skal stå, og stå stille uansett når den kommandoen kommer.

Fri ved fot kan jeg bare trene vendiger og innsitter.

Her er ruta øvelsen som skal gjøres hver dag. Trenger ikke være mye men bare noen få minutter. Det blir somregel alltid litt fri ved fot alle dagene fordi jeg starter alltid treningen med fri ved fot for å få hunden der jeg vil ha den. Fellesøvelser blir det også flere ganger i uken når vi er flere som trener sammen men det tar ikke jeg med i min ukesplan for det forventer jeg at min hun gjennomfører med glans, men min har også vært der at jeg måtte trene myyyye fellesøvelser og de kan du trene uten andre hunder også. Hiv litt baller rundt han osv.

Ja dette ble litt rotete men håper du forstår :icon_redface: Men jeg har ikke samme rekkefølgen på øvelsene uke etter uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om det blir noe klubbcup etter hvert, det er jo veldig bra konkurransetrening. Ellers kan du sikkert finne deg en observatør/kommandør til å "crank up the heat" - da ser du nok raskt hvor eller om skoen trykker? Det er vel noe med tningskvalitet fremfor kvantitet, har jeg hørt? :)

Ja, cup, ja, det hadde jeg ikke tenkt på. Håper det blir arrangert i løpet av våren. Fin trening, det! Problemet er vel mer at jeg ikke kan binde meg opp til noe fast som går over flere uker. Noen ganger går det, andre ganger ikke. Men det er vel ikke sånn at man må delta på alle cupkveldene for å kunne delta.

Har blant annet ei god treningsvenninne som er flink til å stille opp som kommandant, fikk gjort det for noen dager siden og fikk et godt innblikk i hvor skoen trykker. Det er noen detaljer som må på plass, men mest er det nok helheten og konkurransetreningen det står på og som jeg tenker jeg skal fokusere på fremover.

Og ja, kvalitet foran kvantitet, det har du helt rett i :)

Jeg sliter også med kronisk sykdom og for min del så fant jeg en plan som virket. Jeg setter opp en rekke øvelser som jeg vil trene på(feks. alle øvelsene i klasse 1, hvis det var det du trente mot?). Jeg tar en øvelse som jeg synes er viktig at vi får trent på kanskje fordi vi sliter litt i den og den øvelsen trenes hver dag. Så fordelere jeg de andre øvelsene over resten av uke

*klipp*

Takk for tips til konkret plan! Det var nevenyttig :)

Trener frem mot klasse 1, ja, men vi har også begynt å trene på de andre klassene. Både for å trene på noe annet, men også for å bruke tid på å stabilisere øvelsene i høyere klasser.

Tror jeg skal prøve meg på en lignende plan som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mye nytte av den :) Da får jeg en øvelse som blir terpet på i en hel uke og da føler jeg det sitter ekstra godt, i hvert fall hvis vi sliter med noe. Jeg trener veldig sjeldet på hele øvelsen men gjerne bare en liten del av den og da kan jeg ta det etter dagsformen. Gode dager blir det alltid startet med fri ved fot for å gjøre hunden klar til jobb og for å varme opp, så blir det enten dagsøvelsen(kanskje flere momenter i øvelsen eller bare et) eller ukesøvlesen og hvor mye jeg gjør kommer ann på formen. Har jeg en skikkelig dårlig dag så kan vi trene bare dagsøvelsen hjemme på stuegulvet. Det er masse trening i å la hunden sitte og IKKE kalle den inn(innkalling) for å forhindre tyvstart feks. Fellesdekk i stuen der hunden må ligge pent selv om du gjør noe annet, leker med en ball el.

:) lykke til og jeg håper det virker for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...