Gå til innhold
Hundesonen.no

Gi meg dine drinktips! (Advarsel, jeg er kresen!)


soelvd
 Share

Recommended Posts

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mojito er min klare favoritt, men den skal lages riktig. Kun ca to av fem mojitoer jeg bestiller ute er bra. Heldigvis pleier de å bli flinkere til å lage mojito utover kvelden da. Det gjelder vel ege

Ikke strawberry daiquiri? Får ikke noe bedre enn en skikkelig slik laget fra bunnen av Du kan jo satse på at Mali svarer, hun er veldig gøy å besøke barer på finskebåten og sånnt med

Jeg tar den litt fra hodet for tiden da - men får som regel slik jeg vil tilslutt Du kan jo velge å bruke mer crushed ice så den blir mer slush-aktig om du liker det også: 4cl hvit rom (bruker sup

Jeg får sitte her og bite negler til du har smakt på den og kan avsi "dommen" :P Hehe!

Æsj, det blir til neste helg vi må prøve. Jeg måtte plutselig inn på jobb og hjelpe til, stod på polet ti minutter før stengetid og raska med meg bacardi apple og mickey finn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj, litt for lenge sida jeg jobbet som bartender, husker knapt noe som helst :( Også er nok dette litt seint for deg, men til neste gang (tror jeg har klart å oppfylle kravene dine):

Kyoto. Ganske lik Mojito, men blir i motsetning til Mojito alltid god, og raskere å lage (stort pluss når man er på jobb :P)

Sleng peppermynteblader med stilk i en shaker.

Hell på;

4 cl gin (jo bedre type gin, jo bedre, jeg foretrekker tanqueray-typene, men denne funker helt fint med gordons også)

3 cl (fersk) sitronjuice (er null stress å presse selv, og det blir mye bedre)

2 cl sukkerlake

1 cl pasjonsfruktmonin (om du ikke har det kan du ta 1 cl ekstra med sitron og sukkerlake, går helt fint, siden du likte litt ekstra sur, ta mer sitron enn sukker)

Sleng i is, shake KRAFTIG, hell over i et helt vanlig glass, etterfyll med is, og så med farris. Pynt med en sitronbåt og peppermyntekvast om du vil det skal se ekstra fancy ut. YUMMI.

Du er dog avhengig av shaker, men da den er røflig 2000 ganger bedre enn mojito er det verdt pengene. Jeg har en kjempegod shaker jeg vurderer å selge, da jeg og samboeren min ikke trenger 2 stk :P

(når jeg jobbet lagde vi ofte sånne tullesetninger for å huske drinkoppskrifter. For kyoto er det Geir Sier Sug Per :P)

Ellers:

P2: Relativt lik smak som kyotoen.

Vanlige isbiter

2 cl vaniljevodka (vil tro det funker fint med vanlig vodka også)

2 cl applesourz (eplelikør)

2 cl fersk limejuice (igjen, null stress med å presse selv)

Hell på sprite og rør (potensielt kan du gi den en rask omgang i shakeren FØR du heller i brus, men det er bare en måte å få gjort ting raskere på, noe som ikke er så viktig når man lager drinker hjemme :P) Pynt med limebåt.

Ellers syns jeg drinker som lynchberg lemonade og sånn er nam, men jeg vet jeg er litt sær som liker whiskeysmaken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to beste drinkene jeg har smakt i hele mitt liv fikk jeg på Bramble Bar i Edinburgh. Alle som skal dit MÅ innom den baren! Herlighet!

I alle fall, den ene drinken hadde campari og whisky som basis, jeg vet i grunnen ikke helt hva som var i den for bartenderen bare lagde en drink til meg da jeg sa hva jeg likte. Den andre drinken heter Mint 500 og består av de følgende ingredienser: Hendrick's Gin, elderflower, apple juice, lime juice, mint, basil, peach bitters and vanilla gomme.

Det er vel vanskelig å få den til når man ikke vet blandingsforhold osv, men det kan kanskje være verdt å prøve allikevel, for den var helt sjukt god! Får vann i munnen bare av å tenke på den liksom, selv om det er ett år siden jeg var der. Det var som en fløyelssky med mintsmak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle fall, den ene drinken hadde campari og whisky som basis, jeg vet i grunnen ikke helt hva som var i den for bartenderen bare lagde en drink til meg da jeg sa hva jeg likte.

Edit: Nevermind, foreslo en drink jeg trodde det var, men huska feil :P

Endret av Aslan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Rema 1000 drinken over alle drinker :heart: 4 cl gin (tanqueray er min favoritt) toppet med russchian og en limebåt :heart: Når jeg er i fancymode shaker jeg gin og lime på is og drikker av coctailglass. Når jeg er i rema1000mode klabber jeg et par isbiter oppi et longdrinkglass og lar det stå til. Det enkle ER ofte det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Rema 1000 drinken over alle drinker :heart: 4 cl gin (tanqueray er min favoritt) toppet med russchian og en limebåt :heart: Når jeg er i fancymode shaker jeg gin og lime på is og drikker av coctailglass. Når jeg er i rema1000mode klabber jeg et par isbiter oppi et longdrinkglass og lar det stå til. Det enkle ER ofte det beste!

Ohhh Gin russian- yummmi yummi.Jeg er forøvrig alltid i rema1000mood når det kommer til drinker, jeg. Ellers liker jeg den enkle campari&juice jeg, hvis man vil ha den litt skarpere hiver man bare oppi en dæsj vodka. Liker Long island ice tea også om den ikke er alt for klissete søt. Men i utgangspunktet er jeg en gin-dame, brunt brennvin er ikke min kopp liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Gin and Tonic:

is

4 cl gin

ca. 15 cl Schweppes tonic

lime (kan droppes)

Det er fem enkle steg ved miksing av en korrekt, kald og frisk gin and tonic:

Fyll et avkjølt, høyt glass med 2/3 is. Det skal være mye is.

Hell i 4 cl gin

Fyll resten av glasset med Schweppes tonic (ca. 15 cl) - det må være kvalitetstonic.

Gni en frisk limebåt rundt glasskanten, før du legger den i glasset - du skal ikke bruke sitron.

Rør lett om med en drinkpinne og servér.

Tequila sunrise:

5 cl tequila 10 cl Appelsin juice 1 ts

grenadine

Dry Martini ( gin og tørr, hvit vermut).med litt knust is og en liten twist med sitron og oliven på toppen *mmmm* Finnes en haug med oppskrifter, prøv deg fram til hva du liker på blandingsforhold o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whisky Sour:

4 cl Bourbon whiskey

2 dråper angostura

Juicen fra en halv sitron

1-2 cl. sukkerlake (etter smak)

ca. 1/2 ts eggehvite (setter ikke smak men gir drinken skum)

Fremgangsmåte

Hell ingrediensene i en shaker halvfyllt med isbiter, og rist godt. Sil over i et Cocktailglass/V-shape glass, og garner med et kirsebær med appelsinskive på pinne.

En av mine absolutt drinkfavoritter! Kan også lages uten egg om man ikke gidd stresse med det, jeg pleier ikke gidde det selv hjemme, men er jeg ute skal den vaere ordentlig, med egg ;) (også kan man seff droppe pynten med appelsin og baer) Og så ser jeg på oppskriften her at det står den skal serveres i cocktail-/V-glass, men jeg har alltid servert og fått den servert i tumblerglass.

Verdens enkleste drink, men likevel veldig frisk og god:

4-6 cl Bourbon whisky

2-3 dråper Angostura bitter (etter ønske)

Ingefærøl

Sitronskallspiral

Plasser det spiralformede sitronskallet i et collinsglass slik at skallet krøller seg ut over kanten av glasset. Ha i noen dråper Angostura. Tilsett 4 store isbiter, whisky og fyll opp med ingefærøl.

Jeg dropper sitronskallpynten hjemme da, skviser evt oppi en dråpe sitron om jeg har. Husk å kjøpe god ingefaerøl! Anbefaler Fentimann's, om du har mulighet til å få tak i det. Du kan bytte ut bourbon med vodka, da heter det en Moscow Mule :P

Den besteste Gin Tonic'en jeg lager på jobben lager jeg forresten med Hendrick's gin, Fentimann's tonic (bare littegranne mer tonic enn gin) og tynne agurkskiver i stedet for lime! Friskt og godt, til og med for meg som ikke er så begeistret for verken gin eller tonic :P

Edit for å si at det ble en god mix av forskjellige fonter her, har limt inn oppskriftene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gin and Tonic:

is

4 cl gin

ca. 15 cl Schweppes tonic

lime (kan droppes)

Det er fem enkle steg ved miksing av en korrekt, kald og frisk gin and tonic:

Fyll et avkjølt, høyt glass med 2/3 is. Det skal være mye is.

Hell i 4 cl gin

Fyll resten av glasset med Schweppes tonic (ca. 15 cl) - det må være kvalitetstonic.

Gni en frisk limebåt rundt glasskanten, før du legger den i glasset - du skal ikke bruke sitron.

Rør lett om med en drinkpinne og servér.

Kan fint bruke sitron istedetfor lime om man heller vil ha det (forskjellige gin-typer passer best med ulike ting). Dessuten kan man bruke agurk, og gjerne sammen med lime :drool: Lime og agurk sammen med en god gin (helst tanqueray, men bombay sapphire også). Yummi!

Whisky Sour:

4 cl Bourbon whiskey

2 dråper angostura

Juicen fra en halv sitron

1-2 cl. sukkerlake (etter smak)

ca. 1/2 ts eggehvite (setter ikke smak men gir drinken skum)

Fremgangsmåte

Hell ingrediensene i en shaker halvfyllt med isbiter, og rist godt. Sil over i et Cocktailglass/V-shape glass, og garner med et kirsebær med appelsinskive på pinne.

En av mine absolutt drinkfavoritter! Kan også lages uten egg om man ikke gidd stresse med det, jeg pleier ikke gidde det selv hjemme, men er jeg ute skal den vaere ordentlig, med egg ;) (også kan man seff droppe pynten med appelsin og baer) Og så ser jeg på oppskriften her at det står den skal serveres i cocktail-/V-glass, men jeg har alltid servert og fått den servert i tumblerglass.

Ååååå, whiskey sour :drool: En super twist på whisky sour å slenge på en passe dæsj med rødvin på toppen, continental whisky sour. Superdigg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Kan fint bruke sitron istedetfor lime om man heller vil ha det (forskjellige gin-typer passer best med ulike ting). Dessuten kan man bruke agurk, og gjerne sammen med lime :drool: Lime og agurk sammen med en god gin (helst tanqueray, men bombay sapphire også). Yummi!

Sånn hadde min mor gjort om du hadde sagt at man kan bytte Lime med Sitron og fortsatt kalle det Gin and Tonic :fish:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn hadde min mor gjort om du hadde sagt at man kan bytte Lime med Sitron og fortsatt kalle det Gin and Tonic :fish:

:lol: Da tar jeg imot med glede (selv om jeg ikke er så fryktelig glad i fisk) :D Noe av det viktigste jeg har lært på bartenderkursene mine er å tørre å eksperimentere sånn at man lærer seg hva som funker sammen, og har fått nok imaginære fisker i hodet av kursholdere når jeg ikke har gjort det at jeg har blitt herdet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

:lol: Da tar jeg imot med glede (selv om jeg ikke er så fryktelig glad i fisk) :D Noe av det viktigste jeg har lært på bartenderkursene mine er å tørre å eksperimentere sånn at man lærer seg hva som funker sammen, og har fått nok imaginære fisker i hodet av kursholdere når jeg ikke har gjort det at jeg har blitt herdet :P

Min mor var bartender av den gamle skolen (bokstavelitalt) og satt i Norsk Barteder Forening i mange-mange år. (I følge henne blir ingen bartendere lengre.. selv om de går kurs. Det er ingen utdannelse :P Tittelen finnes ikke vernet lengre. Men dette blit OT )

Endrer man drinken så skal den endre navn på også :P

(forøvrig kom hun vel på 4.plass i VM i Long drink for mange-mange år siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor var bartender av den gamle skolen (bokstavelitalt) og satt i Norsk Barteder Forening i mange-mange år. (I følge henne blir ingen bartendere lengre.. selv om de går kurs. Det er ingen utdannelse :P Tittelen finnes ikke vernet lengre. Men dette blit OT )

Endrer man drinken så skal den endre navn på også :P

(forøvrig kom hun vel på 4.plass i VM i Long drink for mange-mange år siden)

Ja, det er mange ulike bartender"skoler" eller grupperinger blir mer riktig. Er ikke lengre bartender, men har gått kurs med flere prisvinnende bartendere, så det er litt ulike oppfattelser ute og går på hva som er "best" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i frost - krekling, men den er kanskje litt søt... blander den med sprite.

FROST.jpg%20(459x459).jpg

Nå har jeg tenkt til å følge tipset ditt, og har derfor kjøpt en liten flaske frost krekling til helgen! Den ser jo så god ut! Og rød og pen! Og så elsker jeg kreklinger i alle slags former :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig sær i drinkveien, ettersom jeg har jobbet som bartender og har flere kurs i det,

jeg eeelsker sure drinker, den beste sure er 2cl midori, 1cl malibu, 1cl banan likør og fyll opp med s&s mix,

går også an å ta 4-6cl midori og mixe med s&smix om du ikke vil ha de søte greiene, men de lager en fantastisk blanding.

Ellers så er det den originale june bug'en, som er 1clmalibu,1clbanan likør, 2cl midori 50/50 ananas juice og s&smix.

Enkleste er jo malibu og BLÅ Burn, den er faktisk dødsgod.

Jeg har vel liggende flere hundreoppskrifter, men jeg orker ikke skrive inn alle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tenkt til å følge tipset ditt, og har derfor kjøpt en liten flaske frost krekling til helgen! Den ser jo så god ut! Og rød og pen! Og så elsker jeg kreklinger i alle slags former :wub:

hihi :P den er veldig god. Jeg og venninna mi blander alltid ut med litt sprite :P spørs hvor glad du er i styrke og slikt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...