Gå til innhold
Hundesonen.no

Hestespørsmål


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Heihei! hvor ofte må/burde jeg stelle høvene til mine 2 islandshester? :) de er begge barfort akkuratt nå og jeg har hatt dem i snart 2 mnd, de fikk hovstell rett før de kom til meg, men jeg er usikker på hvor lenge jeg må vente til de må stelles igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er enig i at den korte manen er typisk for fjordhesten, men denne ser da vel fremdeles ut som en fjording.

Husk at selskapsponnien også trenger mosjon og kjærlighet. Jeg liker egentlig ikke utrykket "selskapshest". De fortjener jo akkurat like mye som den andre. Ang å hester alene så syns jeg det er dyr

Lang man på fjording er noe av det peneste jeg vet om. Ikke drep meg, men jeg synes det er så nydelig, jeg! Gratulerer, btw, hvis disse spørsmålene leder til noe konkret

Heihei! hvor ofte må/burde jeg stelle høvene til mine 2 islandshester? :) de er begge barfort akkuratt nå og jeg har hatt dem i snart 2 mnd, de fikk hovstell rett før de kom til meg, men jeg er usikker på hvor lenge jeg må vente til de må stelles igjen. :)

hver 8. uke bør du nok ordne høvene.. Litt varierende fra hest til hest, bruk til bruk osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! hvor ofte må/burde jeg stelle høvene til mine 2 islandshester? :) de er begge barfort akkuratt nå og jeg har hatt dem i snart 2 mnd, de fikk hovstell rett før de kom til meg, men jeg er usikker på hvor lenge jeg må vente til de må stelles igjen. :)

Mine går barfot, og hovtrimmeren kommer innom ca. hver sjette uke her.

Gamlefar har høver som vokser litt "hit og dit", så han trenger jevnlig oppfølging, mens unghoppa mi har veldig gode høver, og trenger ikke så mye oppfølging (og hadde sikkert ikke trengt hver sjette uke, men når trimmeren er her, går hun over begge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! hvor ofte må/burde jeg stelle høvene til mine 2 islandshester? :) de er begge barfort akkuratt nå og jeg har hatt dem i snart 2 mnd, de fikk hovstell rett før de kom til meg, men jeg er usikker på hvor lenge jeg må vente til de må stelles igjen. :)

"regelen" er vel hver 6. uke :) Så får man se litt fra eller til hvor fort høvene vokser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hver 8. uke bør du nok ordne høvene.. Litt varierende fra hest til hest, bruk til bruk osv..

De blir lite brukt akk nå, siden hoppa på 2 1/5 år er litt sky så jeg må jobbe endel med å gjøre henne trygg på mennesker og på å bli håndter, åsså hopper hun over gjerder hvis jeg går ut av beite med den andre hesten, så de blir ikke mye brukt nå...:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir lite brukt akk nå, siden hoppa på 2 1/5 år er litt sky så jeg må jobbe endel med å gjøre henne trygg på mennesker og på å bli håndter, åsså hopper hun over gjerder hvis jeg går ut av beite med den andre hesten, så de blir ikke mye brukt nå.... :)

Da kan det nok hende at du må ta det oftere :) Men dette ser du jo enkelt på høvene også.. Men ta de før de blir for lange, mye lettere å holde de fine da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker så mye for all informasjon og erfaringer. Det er kjempeinteressant å lese! :)

Jeg har snakket litt med veninna mi som har to hester og hun kunne jeg nok ha hatt hest sammen med. Men jeg trekkes fortsatt mot stall om natten, og hennes to hester er utegangere og har ikke vært på stall før. Blir ikke det dumt å ta 1 hest vekk fra de to og la den stå inne om natten alene? Eller kan det gå bra? (hvis den er vant til stall fra før da)

En annen utfordring er at hun har en helt annen standard enn meg, og greit nok med stallen for der kan jeg jo selv styre som jeg vil, men med tanke på uteplassen så liker jeg det rent der og vil fjerne møkk en gang i uken ca. mens hun ikke fjerner møkk så ofte. Hun har jo to hester, og jeg vil da han en, og det blir jo litt urettferdig om jeg må plukke møkk for 3 hester hele tiden. (hun kommer nok ikke til å orke det på ukentlig basis) Så hvordan løse dette?

Edit. OOHH det var en knallfin man! Dritstilig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det nok hende at du må ta det oftere :) Men dette ser du jo enkelt på høvene også.. Men ta de før de blir for lange, mye lettere å holde de fine da :)

Okei! :) Da må jeg nok få tak i en som kan gjøre det snart nå tenker jeg, høvene på den eldste hesten ser litt lange ut også er det ca 5 - 6 uker siden de blei behandla sist ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder løsing av praktiske utfordringer dere i mellom er det jo igrunn bare en ting å si: Dere må snakke ordentlig sammen om ting før du anskaffer deg hest, og sette opp en god avtale. Når det gjelder utegang v.s. oppstalling går det jo an å kombinere. Jeg kan forstå tankegangen din når det er vintertid og mye vått og vindfullt vær - men i sommerhalvåret er det fullstendig unødvendig å stalle opp en fjording om natten! Det blir som å ha en hund i bur om natten når du sover bare fordi det er enklere for deg. Sånn ellers synes jeg det er helt fryktelig vondt å ha hest alene (og jepp, jeg har faktisk hatt det - men det ble kort!). Jeg fikk låne en 30 år gammel islending som hadde jobbet mer enn nok i sitt liv, og ikke trengte noe mer enn omtanke, god mat og mye utegang. Passet ypperlig!

EDIT: For meg er forsikring et must. Da Gud skapte hesten hadde han en innmari dårlig dag på jobben - sitat foreleser på veterinærhøyskolen. Jeg synes det er veldig mye mer utfordrende å ha hest enn hund, de er disponert for så fryktelig mange akutte sykdommer som er kostbare å behandle - særlig med dyrlegebesøk på kveldstid/helg. Som min helt friske, spreke nordlandshoppe som fikk akutt kolikk tre ganger i løpet av to måneder - alltid på kveldstid på søndager ... Jeg har ikke råd til slike utgifter helt ut av det blå, og forsikring på hest kan til og med fort være rimeligere enn på hund, så for meg var det ikke et vanskelig spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tenkt å ha hesten på stall om sommeren. Kun når det er høst og vinter og mørketid og dritvær. Avtaler er nok et must, men jeg tviler på at hun vil godta å møkke jordet så ofte som jeg vil (hun skjønner nok ikke vitsen og så har hun barn og full jobb og masse annet å bruke tid på), så vet ikke om vi klarer å bli enige på det punktet :( Men man må vel ofre litt for å la hesten ha selskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester fordøyer på en annen måte enn oss: vi får magesyreproduksjon kun når vi spiser, hester har magesyreprod non stop. 6 timer uten mat dag ut og dag inn kan gi magesår, fordi magesyren etser. Finnes flere andre metoder får å holde ponni slank: grovfor av H4-kvalitet, magre beiter, gressmasker, forbegrensere etc

Kan virkelig anbefale www.forumhest.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenker på dette med overvekt. Mange ponnier sliter med overvekt /blir lett feite, og det er jo ikke særlig bra når de ser høygravide ut og er hanner.. Kan man unngå overvekt ved foring, og da slippe å blodtrimme med hver dag? *satt på spissen* Jeg har sett hester som går ute på grus områder, men det ser jo ganske trasig ut der de står og henger.. Noen som har erfaring med dette å unngå overvekt? Hva har du gjort? Hvilken mosjonering?

Min venninne sin hest som jeg er hestepasser for:

38941_417987581676_598876676_5384285_48368_n.jpg

Dette er midt i beitesesongen og den ser flott ut!

Daglig spiser den 1,6kg høy til frokost og middag og 3kg til kvelds. i tillegg får den noe betfiber og slikt men ikke mye. Han her har dessverre problemer med tarmene sine så han tåler kun skikkelig høy og ikke ensilasje eller hvordan det skrives.

Han blodtrimmes ikke og det kreves ikke mye for å holde han i fint hold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos strø. Hvorfor er det "ingen" som bruker torvstrø? Flis er i grunn rimelig udugelig, og lite bra for hest og omgivelser. Dyrt og til tider vanskelig å få tak i er det og...

FKbutikkene har torvstrø, i forbruk koster det et hav mindre av penger enn om man kjøper samme str. baller av flis- og det har egentlig bare kjempefordeler untatt det ene minuset: det fryser lett, så er det minus på stallgulvet om vinteren kan man ikke bruke det.

Degernes Torvstrøfabrikk.

Og for de med hvite hester, "ponnien har aldri vært hvitere"- sitat, eier av en stor stall i Hallingdal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne sin hest som jeg er hestepasser for:

38941_417987581676_598876676_5384285_48368_n.jpg

Dette er midt i beitesesongen og den ser flott ut!

Daglig spiser den 1,6kg høy til frokost og middag og 3kg til kvelds. i tillegg får den noe betfiber og slikt men ikke mye. Han her har dessverre problemer med tarmene sine så han tåler kun skikkelig høy og ikke ensilasje eller hvordan det skrives.

Han blodtrimmes ikke og det kreves ikke mye for å holde han i fint hold :)

Veldig flott hest, men det var veldig lite høy syntes jeg.

Hvis du lurer på hvorfor les den linken jeg la ut litt lenger opp (side 3) som går på grovfôrmengde i forhold til god velferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig flott hest, men det var veldig lite høy syntes jeg.

Hvis du lurer på hvorfor les den linken jeg la ut litt lenger opp (side 3) som går på grovfôrmengde i forhold til god velferd.

Er det den ser ut til å trives best på, og får den for mye blir hesten syk pga tarmene. den får kraftfor vedsiden av også =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 kg høy til en fjording er ikke for lite, men ville ikke gitt mindre, dette er nøysomme hester. Om dere kjøper høy med lavt næringsinnhold på H4-H5 kan dere gi større mengde. Evt kan dere supplere med halm for å gi hesten mer grovt å jobbe med.

Pen fjording i passelig hold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye jeg kan si til det når jeg ikke kjenner sykdomshistorien, men det er en liten mulighet for at jeg ville gjort ting annerledes selv. :)

Velkommen til å si hva du ville gjort da de har prøvd alt når det kommer til problemene hesten har. vetrinæren har ikke mer den kan prøve og de står litt fast igrunn.. ingen som klarer å finne ut hva som gjør det og hva man evt kan gjøre for å få hesten bedre. Men det går veldig i perioder. syk, frisk, syk frisk osv.

Den får forresten et kilo halm i døgnet også i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...