Gå til innhold
Hundesonen.no

Is pet food poisoning our dogs?


MiO
 Share

Recommended Posts

Når vi bruker kommersielt fremstilt hundefôr med vage innholdsfortegnelser, fôrer vi egentlig hundene våre med ekkelt søppel?

http://www.dailymail...oning-dogs.html

Utdrag fra artikkelen:

"

In all probability we had been feeding Dave (the dog) the waste by-products of industrial grain processing, vegetable pulp (and possibly woodchip), a grounddown mix of non-nutritious animal parts, along with used fats and oils, possibly from restaurant fryers and industrial food-processing units. This mixture is preserved with powerful antioxidants banned in the UK for human consumption and linked to liver and kidney damage, stomach tumours and cancer.

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er dette man serverer hundene sine om man kjøper foret hos faghandler eller veterinær...

Det er nettopp disse store gigantene innen hundefôr det er snakk om i artikkelen.

Du kan tvile fordi det er "brysomt" å tro på det, men jeg tipper det er mer sannhet i artikkelen enn de fleste av oss liker å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting med brysomhet å gjøre. Jeg tviler fordi jeg har gått kurs hos både RC og EUK. INNTRYKKET jeg har fått utifra disse kursene er at foret er nøye satt sammen og at bak poduksjonen ligger mange år med forskning.

Derfor tviler jeg.

En annen grunn til at jeg tviler er at foret ser ut til å ha helsefordeler som andre fortyper ikke har.

Nå er vel folks erfaring med disse merkene forskjellige, men om det er fordi produsentene putter sagflis og slakteavfall i foret, tror jeg heller mindre på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp disse store gigantene innen hundefôr det er snakk om i artikkelen.

Du kan tvile fordi det er "brysomt" å tro på det, men jeg tipper det er mer sannhet i artikkelen enn de fleste av oss liker å tro.

Jeg tenker ihvertfall som så at "kjente merker", som RC, Eukanuba, Hills etc sannsynligvis har holdt på såpass lenge, og sikkert invistert en del penger i både forskning og kvalitetssikring i løpet av prosessen, at jeg stoler på at de fungerer. Og det gjør det her ihvertfall :) At det skal være enten eller i forhold til råforing og tørrfor skjønner jeg ikke. Jeg kan like godt argumentere at råforing sannsynligvis ikke er så naturlig som mange vil ha det til, da ulver ikke eter hver eneste dag, men av og til hvis de er heldige. Og uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det en forskjell på våre domestiserte raser og ulver. Hundene våre har mest sannsynlig levd av varmebehandlede matrester og 'alt mulig' siden vi tok dem inn i varmen - igjennom tusenvis av år.

Så mitt syn på saken er, liker hundene tørrforet og virker sunne og friske, hvorfor ikke? Det same kan også sies om råforing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva annet enn slakteavfall tror dere kjøttet er? Indrefileter og hele lår?? Og kornet som brukes, er det virkelig førstesortering, dvs beregnet for mennesker? :no:

Såklart er det ymse i tørrfôr, de største merkene i mindre grad enn de "vi ikke har hørt om" men ÅRLIG tilbakekalles tonnevis med sekker fra bla de kjente merkene pga giftige ingredienser. I 2011 var det vel bla Iams (som ikke er store på hundefôr i Norge, men kjempestore utenfor Scandinavia, tildels større enn Eukaniba faktisk) som hadde TO tilbakekallinger..

Google pet food recall, og les til tårene renner..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Nei, da får vi lage maten sjøl :) Hadde jeg vært tøff nok, hadde jeg vel gjort det.

Det er jo egentlig ikke noe verre enn å kjøpe mat til hunden i butikken, kanskje bedre til og med, så veit man at dyret som blir brukt til mat har hatt det bra (man får i allefall muligheten til å sørge for det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det så skulle være at vi fôrer hundene våre med "søppel", så lenge hundene fungerer på det og det ikke utgjør noen helserisiko (merk- hunder lever betraktelig kortere enn mennesker gjør, noe som er et poeng i denne sammenheng), så er det jo egentlig bare god utnyttelse av ressurser? jeg TVILER på at de store fôrprodusentene med vilje sender ut helseskadelig fôr- om noen har kjennskap til husdyrproduksjon, så var det i europa en dioksinskandale knyttet til, jo, var det ikke fettkilde? Dette blir særdeles dyrt for fôrprodusenten...

Det er jo kontroll med hva dyrefôr og også kjæledyrfôr inneholder, men det erklart, det kan jo glippe. Viser det seg at enkelte firmaer er værre enn andre, så får man droppe å kjøpe fôr fra disse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror ikke på noe negativt om fôrprodusentene, fordi du har gått på kurs hos nettopp de som lever av å selge det, nemlig fôrprodusentene...???

:huh:

Jepp...

Jeg tror ikke på dette fordi jeg har fått en grundigere innføring hva RC står for, politikken bak foret, osv.

Jeg tror heller ikke på at det er noe søppel å finne i foret fordi foret er bra! Kort og godt.

Jeg tror ikke noe på at de er monstre bak maskene.

Skriver under på det Shoshana sier. Disse har holdt på siden 1920- tallet. De kan faget sitt

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er dette man serverer hundene sine om man kjøper foret hos faghandler eller veterinær...

Jeg tviler fordi jeg har gått kurs hos både RC og EUK. INNTRYKKET jeg har fått utifra disse kursene er at foret er nøye satt sammen og at bak poduksjonen ligger mange år med forskning.

Derfor tviler jeg.

Jeg tror heller ikke på at det er noe søppel å finne i foret fordi foret er bra! Kort og godt.

Disse har holdt på siden 1920- tallet. De kan faget sitt

Jeg forstod ikke denne.

Hva mener du?

Gikk du inn på linkene og så? Det var vel fire sider med tilbakekalling av farlig fôr fra Royal Canin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk du inn på linkene og så? Det var vel fire sider med tilbakekalling av farlig fôr fra Royal Canin...

Regner med du mente Eukanuba, siden det var kun to oppføringer på Royal Canin?

Jeg er nok en av dem som alltid har kjøpt tørrfór i god tro, men ikke søren om man kan være sikker på noe nei.. :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket litt på linkene, alt er i USA - alle jeg kikket på dreier seg om våtforvarianter.... (hadde muligens funnet tørrfor om jeg så på flere).

Ellers er jeg enig med Meg i det hun skriver.

Vil også tilføye at indrefilet ikke er spesielt bra hundefor, for lite fett, energi og totalt næringsinnhold. Ting som vi ikke nødvendigvis ville spist er langt bedre for hundene - slik som brusk og innmat.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forekommer jo at matvarer til mennesker også blir tilbakekalt, skaper store og alvorlige sykdomsutbrudd (som nå sist - et parti bønnespirer) og er dødelig. Vi slutter jo ikke å kjøpe slik mat av den grunn liksom.

Mine hunder har blitt syk EN gang av noe jeg TROR var dårlig fôr - og det var en ladning Vom og Hundemat... Begge hundene ble sjuke med oppkast og kraftig diarè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du mente Eukanuba, siden det var kun to oppføringer på Royal Canin?

Jeg er nok en av dem som alltid har kjøpt tørrfór i god tro, men ikke søren om man kan være sikker på noe nei.. :no:

Korrekt, min blings *fy meg*

Og nei, man skal ikke bare tro og anta, man må sjekke litt dypere i ting.

Jeg kikket litt på linkene, alt er i USA - alle jeg kikket på dreier seg om våtforvarianter.... (hadde muligens funnet tørrfor om jeg så på flere).

Ellers er jeg enig med Meg i det hun skriver.

Vil også tilføye at indrefilet ikke er spesielt bra hundefor, for lite fett, energi og totalt næringsinnhold. Ting som vi ikke nødvendigvis ville spist er langt bedre for hundene - slik som brusk og innmat.

Og hva om det kun er i USA? Om det er fordi de har høyere krav eller fôret kommer fra annen fabrikk har jo ikke noe å si, de HAR tilbakekallinger! Om dy søker på merket+ dry doog food, får du opp kun de tørre variantene.

Og jeg er helt enig i at slakteavfall er det beste man kan gi bikkja vs indrefilet, iallefall rått. I tørrfôr har det ingenting å si egentlig, iom at det blir kokt til det ugjenkjennelige og vitamintilsatt før det tørkes. Det er derfor de bla kan bruke fjær som proteinkilde..

Det forekommer jo at matvarer til mennesker også blir tilbakekalt, skaper store og alvorlige sykdomsutbrudd (som nå sist - et parti bønnespirer) og er dødelig. Vi slutter jo ikke å kjøpe slik mat av den grunn liksom.

Mine hunder har blitt syk EN gang av noe jeg TROR var dårlig fôr - og det var en ladning Vom og Hundemat... Begge hundene ble sjuke med oppkast og kraftig diarè.

Jupp, tilbakekallinger skjer. Enten fordi noe går galt i prosessen, eller fordi det var mugg i et parti, eller midd, eller gift. Det betyr ikke at varen eller merket er noe man skal holde seg unna, men det er greitt å vite AT det skjer, og hvorfor, ikke sant?? Husk at salat bla fikk skylda før man endelig fant ut at det var bønnespirene. Hvorfor salat? Fordi den er kjent for å ikke vaskes og oppbevares korrekt fra produsent til forbruker...

Men ikke engang kjente merker er ufeilbarlige, og man kan ikke si at de er flinke/gode/dyktige bare fordi de sier det selv... Se bare på Gildes e-coli utbrudd for få år siden der flere småbarn døde.. De sjekket og sjekket og sjekket kjøttet sitt, fabrikkene osv, og det tok lang tid før de så på krydderet og fant synderen. For krydder er jo ikke viktig i en morrpølse??

Og VOH har hatt dårlige partier de også, om det er fra produksjonen eller via frakten aner jeg ikke, men at det har vært sur laks innimellom er det ingen tvil om. Jeg hører folk fortelle om skjemt olje også. Men jeg har da ikke forherliget VOH som ufeilbarlig, har jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...