Gå til innhold
Hundesonen.no

Nekter å gi opp kampen for Pablo


soelvd
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på hvor disse farlige hundene befinner seg jeg? Så vidt meg bekjent så var det ingen alvorlige hendelser med de forbudte rasene før loven, og heller ikke etter. Så hvor er disse livsfarlige blodtørstige beistene?

Og ikke sammenlign Norge med Amerika, Stor Britannia og Danmark. De har en annen kultur enn oss, med mye mer fattigdom og kriminalitet. Så statistikk derifra har ikke noe å si for oss.

Men de rasene som har vært med i dødelige hendelser lever fortsatt blant oss, hvorfor? Jeg vil ikke ha de forbudt, men jeg vil heller ikke ha noen raser forbudt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 372
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eieren er en sympatisk, ansvarlig og voksen dame jeg selv har hatt gleden av å prate med. Hun er stappfull av guts som tar denne kampen. En sterk kvinne rett og slett, som hører på sitt moralske kompa

DA SKAL JEG FOR POKKER STARTE MED DET!

Hvem var det som sa, "man forsvarer det man elsker"? Og da kan man jo spørre seg selv, hvorfor man elsker det. Jeg tror det er mange her som sitter med ganske gode svar på akkurat det Hundeloven b

Guest Kåre Lise

Og ikke sammenlign Norge med Amerika, Stor Britannia og Danmark. De har en annen kultur enn oss, med mye mer fattigdom og kriminalitet. Så statistikk derifra har ikke noe å si for oss.

Det kan så være at det er annen kultur mellom landegrenser men fortsatt så er i hovedsak en hund fortsatt en hund også over landegrensene. Og særs siden vi snakker om genetiske og rasetypiske egenskaper her så er hvertfall ikke det noe som forandrer seg av en fly/båttur selvom noen her måtte ønske det aldri så mye. Ser man på restriksjoner og forbud på verdensbasis er det jo tydelig en rød tråd som kan vitne om at ukulturen hva angår hund og hundehold ser ut til å ikke være noe typisk hverken Norsk, Amerikansk, Britisk eller Dansk problem men noe som går igjen på verdensbasis. Merkelig nok.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan så være at det er annen kultur mellom landegrenser men fortsatt så er i hovedsak en hund fortsatt en hund også over landegrensene.

Det er gjennomført undersøkelser ( som f eks Bradshaw&Goodwin: Determination of behavioural traits of pure-bred dogs using factor analysis and cluster analysis; a comparison of studies in the USA and UK) som viser betydelige adferdsforskjeller hos samme rase avhengig av hvilke land rasen er oppdrettet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan så være at det er annen kultur mellom landegrenser men fortsatt så er i hovedsak en hund fortsatt en hund også over landegrensene. Og særs siden vi snakker om genetiske og rasetypiske egenskaper her så er hvertfall ikke det noe som forandrer seg av en fly/båttur selvom noen her måtte ønske det aldri så mye. Ser man på restriksjoner og forbud på verdensbasis er det jo tydelig en rød tråd som kan vitne om at ukulturen hva angår hund og hundehold ser ut til å ikke være noe typisk hverken Norsk, Amerikansk, Britisk eller Dansk problem men noe som går igjen på verdensbasis. Merkelig nok.

Jeg spør igjen, hvor er disse farlige hundene hen? I Norge altså, for jeg finner dem søren meg ikke.

Nei, en hund er ikke en hund i Amerika og Norge. Du veit at de fleste raser i Amerika er Amerikanisert? De kan ikke sammenlignes med norske hunder, eller hundehold. Du veit at i mange andre land, bla USA, Stor Britannia og Danmark har høyere fattighet og kriminalitet enn Norge? Mange der har hund for beskyttelse, noe de fleste Nordmenn ikke har. Grunnen til forbudet i Danmark er pga ungdomsgjenger som brukte disse hundene til alt annet enn lovlig aktivitet, mange ungdomsgjenger. Det samme i UK, der kjøper dem seg en hund til beskyttelse, og trener den opp til dette. Det eller hundekamp, for det er ikke til å stikke under en stol at hundekampå faktisk er "stort" i UK (noe det ikke er i Norge) Og alle veit jo at hundekamper og vakthunder er særs utbredt i Amerika. Du ser forskjellen eller Snusken? Eller jeg tror faktisk ikke du gjør det, du vil bare kverulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart en forskjell på bruksområde, men uansett en grunn til at disse rasene blir foretrekt til det, ikke sant?

Hund er hund uansett landegrensene.

Eh ja, selvfølgelig. Hver rase har sitt "bruksområdet", men hva har nå det med saken i Norge å gjøre? En Dobermann i Norge og en Dobermann i Russland kan jo nesten ikke sammenlignes engang, men ja begge typene er vokterhunder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund er hund uansett landegrensene.
Ja klart. Alle har hode, kropp, fire bein og noen har hale, men bortsett fra det konkluderer undersøkelser med at det er betydelige variasjoner avhengig av hvilke land hundene er oppdrettet i.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao burde vi være langt mere oppmerksomme på de livsfarlige blandingshundene med bulleutseende, sier du?

Det er vel like mange forskjellige hundeholdere innen f.eks pit som det er av andre raser. Jeg skjønner ikke helt hva du skal fram til?

Jupp, det er sant..

Du skjønner ikke hva jeg vil fram til, men er enig i at statistikk uten parametre kan leses som fanden leser bibelen? Det ER jo hele poenget mitt, når hvermannsen skal bedømme rasen som bet blir det innmari stor feilmargin, og feil rase både kan og vil bli oppført.

Dermed holder ikke de fleste statistikker over hundebitt vann. For vi er jo enige om at en pitbullignende hund ikke trenger ha en dråpe pitbull/staffeblod, ikke sant? En terv kan like gjerne bli oppført som schæfer og omvendt. En puddel som havanais, en samojed som husky osv osv. Når det eneste parameteret er at offeret skal identifisere rasen er feilmarginen så stor at det faktisk er større sjans for at feil rase blir oppgitt enn den rette..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her var å fly over grensen, sant? - flyr man pit over grensen, så er ikke hunden endret særlig grad, er den vel?

Det spørs vel hvor den kommer fra det da? Kommer den fra en familieoppdretter i finland eller en kamphund oppdretter i statene?Eller omvendt.

Haha, nå er jeg bare pittelitt vrang, men jo det er forskjell på hunder på hvor dem har blitt født, med hvilken hensikt dem er født, hvordan dem er født og oppdratt. Du skjønner tegninga? Jeg vil tro at veldig mange oppdrettere i Norge har et helt annet syn på avl og oppdrett enn mange i statene.

Mye av poenget mitt er at endel raser blir brukt til ting i div land som dem ikke blir brukt til i Norge. Så enda en gang spør jeg, si meg hvor de norske blodtørstige beistene i Norge befinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skjønner jeg tegninga, men hvordan kan politiet avgjøre hvor den kommer fra? - man skal jo ikke prøve å dokumentere osv virker det som her, man skal bare krangle på at loven er der.

Hvorfor skal man dokumentere hvor den kommer fra? Nå eller hvis et forbud ikke hadde vært her? Skjønner ikke helt hvorfor politiet vil vite hvilket land den kommer fra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør igjen, hvor er disse farlige hundene hen? I Norge altså, for jeg finner dem søren meg ikke.

HER, HER og HER er noen eksempler, både før og etter forbudet. En skal ikke se bort ifra at en del saker ikke nådde media heller, som f.eks når hunder som ble nagrepet måtte amputere etc.

Så kommer vel snart kritikken av kildene hvis ikke jeg tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her var å fly over grensen, sant? - flyr man pit over grensen, så er ikke hunden endret særlig grad, er den vel?
Man flyr vel ikke en hund - uansett rase - bare for at den skal fly? Oppdrettere har vanligvis en hensikt med å importere hunder, som f eks å tilføre en rase "nytt blod" i avlen. Men det er vel ikke det dette "spin off'et" handler om? Dersom man bruker andre lands statistikker som "bevis" uten å ta hensyn til at det er tildels store atferdsvariasjoner i samme rase avhengig av hvilket land de oppdrettes i, kan man vel i prinsippet kunne forby hvilken som helst større rase eller blandingshund?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh ja, selvfølgelig. Hver rase har sitt "bruksområdet", men hva har nå det med saken i Norge å gjøre? En Dobermann i Norge og en Dobermann i Russland kan jo nesten ikke sammenlignes engang, men ja begge typene er vokterhunder.

Feilfeilfeil, en dobermann er en skattefuthund, over hele verden i alle land, det er dens bruksområde. Dobermannen krever inn penger fra innbyggerne i et område og biter dem som nekter å betale for seg. Sånn er det!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig finnes det angrep fra Amstaff, akkurat som det finnes anngrep av alle andre raser. Men var det virkelig alt du fant? Det var jo ikke akkurat veldig mye. Ta en hvilkensomhelst rase og leit opp artikkler om den iløpet av en 10 års periode, så finner du nok mye av det samme. Hvis rase er nevnt da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er gjennomført undersøkelser ( som f eks Bradshaw&Goodwin: Determination of behavioural traits of pure-bred dogs using factor analysis and cluster analysis; a comparison of studies in the USA and UK) som viser betydelige adferdsforskjeller hos samme rase avhengig av hvilke land rasen er oppdrettet i.

Mhm, var dette å skille mellom arv og miljø da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettere har vanligvis en hensikt med å importere hunder, som f eks å tilføre en rase "nytt blod" i avlen. Men det er vel ikke det dette "spin off'et" handler om?

Ikke alle er som 2ne så fint sa det, genuint opptatt av hund - den store hopen skaffer seg hund for at 'den' vil de ha og så skaffer de seg rasen. Ikke sjelden ser man denne blir omplassert på finn.no et par mnd senere pga en plutselig allergi. De vet ingenting om rasen og om rasen passer deres akivitetshehov osv ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle er som 2ne så fint sa det, genuint opptatt av hund - den store hopen skaffer seg hund for at 'den' vil de ha og så skaffer de seg rasen. Ikke sjelden ser man denne blir omplassert på finn.no et par mnd senere pga en plutselig allergi. De vet ingenting om rasen og om rasen passer deres akivitetshehov osv ...

Og dette gjelder kun de forbudte rasene, fordi?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig finnes det angrep fra Amstaff, akkurat som det finnes anngrep av alle andre raser.

Denne beskriver kanskje lit av utfordringen?

"- I år har jeg snakket med 21 personer som har amstaff. 17 av disse har aldri hatt hund før. All internasjonal litteratur tilsier at du skal ha hundeerfaring før du skaffer deg disse hundene, sier Skarning og understreker at amstaff er veldig snille hunder hvis de eies av personer som har lang erfaring med hundehold.

Bare den siste måneden har aviser skrevet om fire episoder der amstaff har angrepet hunder og hundeeiere."

Ola og kari har generelt lite peiling når de skaffer seg hund, det er vel ikke noe nytt?

Og dette gjelder kun de forbudte rasene, fordi?

Fordi det godt kan være en fra kamphund avl man kommer med - en som ER avlet til å fighte. DET kan ha litt større konsekvenser enn om en rase har litt for høy aktivitetsnivå for eier f.eks.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne beskriver kanskje lit av utfordringen?

"- I år har jeg snakket med 21 personer som har amstaff. 17 av disse har aldri hatt hund før. All internasjonal litteratur tilsier at du skal ha hundeerfaring før du skaffer deg disse hundene, sier Skarning og understreker at amstaff er veldig snille hunder hvis de eies av personer som har lang erfaring med hundehold.

Bare den siste måneden har aviser skrevet om fire episoder der amstaff har angrepet hunder og hundeeiere."

Ola og kari har generelt lite peiling når de skaffer seg hund, det er vel ikke noe nytt?

Men at Ola og Kari i alminnelighet har liten erfaring med hund gjelder vel bare de som anskaffet Amstaff? Ikke de som f eks anskaffer seg potente schäferhunder, malionis, holllandsk gjeterhund eller amerikansk bulldog og andre "bullelike" større hunder som førstegangshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke, det gjelder alle raser og dyr generelt.

Merk; jeg har ikke sagt meg enig i loven slik den står idag, men det er visse raser de har forbudt, så enkelt er det og man må forholde seg til det. Staff og pit blir verken mer eller mindre farlig selv om et fins andre raser som kan være en utfordring også(eller ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde jo denne uttalelsen holde da. Kan jeg jo bare tilføye og forvente at dette taes til etterretning liksom:

Jeg har møtt 134 bullehundeiere, 101 av disse har aldri hatt hund før. Dette er ekstremt urovekkende siden all internasjonal litteratur tilsier at man skal ha 350 års hundeerfaring før du skaffer deg en slik hund, siden de utelukkende avles kun for kamp per i dag.

Hvis overnevnte uttalelse er tungtveiende, så burde liksom denne være det også :)

Fordi det godt kan være en fra kamphund avl man kommer med - en som ER avlet til å fighte. DET kan ha litt større konsekvenser enn om en rase har litt for høy aktivitetsnivå for eier f.eks.

Ja, det AULER av dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at Ola og Kari i alminnelighet har liten erfaring med hund gjelder vel bare de som anskaffet Amstaff? Ikke de som f eks anskaffer seg potente schäferhunder, malionis, holllandsk gjeterhund eller amerikansk bulldog og andre "bullelike" større hunder som førstegangshund?

Selvfølgelig gjelder det ikke bare amstaff, men man må desverre se litt på hvilke raser som appelerer til hvilke enkeltpersoner, og i hvilke miljøer en del havner i. 'Tøffinger' i en gjeng velger kanskje ikke en potent hollandsk gjeterhund over en pitt bull, eller?

Og er isåfall løsningen null forbud hvis man skal få orden i at rett hund kommer til rett eier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...