Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få bort hopping hos valp


SFX
 Share

Recommended Posts

Jeg satt igjen med et inntrykk av at du ser store problem i min hverdag, men da misforsto jeg deg eller leste det litt feil.

Da misforsto du ;) hehe Jeg regner me at du har et hundehold du trives i..

Du kom med eksempler i en diskusjon om mine hunder i mitt hundehold, hvorfor skulle jeg ikke tro at du mente eksemplene var knyttet til mitt problem?

Ja, jeg ba om råd fordi så vidt jeg kan huske var X'en aldri en hoppete valp, mens nå har jeg en valp som hopper i gitte situasjoner. Som jeg skisserte, har jeg noen tanker om hva jeg kan gjøre, men jeg ønsket tilbakemeldinger for å ha flere verktøy til benyttelse om jeg så at mine tanker ikke fungerte.

Jeg trodde automatisk at dine eksempler ble gitt fordi du trodde det var relevant for oss, og da følte jeg meg rett og slett litt tråkket på og at du trodde jeg hadde verre bikkjer enn jeg har forsøkt å skissere i tråden ;)

Nå skal det sies jeg er nok vant med å forklare ting og tang til ikke-hunder-personer, og derfor er det en (u?)vane jeg har å dra frem flere eksempler som kan henge sammen, for at vedkommende skal skjønne sammenhengen.. Så beklager hvis jeg såret deg eller noe :)

Ok, jeg kjenner jeg har skikkelig store problem med å skjønne hvorfor du trekker inn helt andre ting enn det jeg spør om. Jeg spesifiserte at dette var et problem i GITTE situasjoner, og jeg har endog skrevet at jeg synes valpen er en perle å ha i hverdagen ellers. Og da sårer det at du i mine øyne setter store spørsmålstegn ved hele mitt hundehold --> hverdagslydigheten.

Beklager for det. Min erfaring at mange hunder som har litt lite av selvkontroll gjerne brøyter seg vei i mellom beina på folk i dører også. Derfor tok jeg med disse eksemplene som gode situasjoner for å trene på nemlig dette ;)

Jeg trener med noe korreks, men jeg forsøker å bruke korrekser som hunden kan forstå - ellers er det jo bare tomme ord og uforståelige handlinger.

Hvis man kommer med en riktig timet og rettferdig korreks, så vil en hund forstå det. Men dette er min mening.

Da misforsto jeg hva du mente - du snakket mye om å respektere din kropp, din sone, ikke komme borti deg og slikt, så da antok jeg at du ikke hadde et like "fysisk" forhold til hundene dine som jeg har. Og det er samme for meg, det - jeg vet mange som har hund uten at de koser med dem, de har de aldri inne, de har dem ikke i møblene, de har dem som verktøy og redskap, de har ikke et like emosjonelt forhold til hunden og inkluderer de ikke like mye i hverdagen som jeg gjør. Folk er forskjellig - men nettopp fordi jeg liker å ha hundene "oppi meg" ble jo ditt råd feil for meg - da jeg trodde du rådet meg til å minimere kroppskontakten med hundene mine.

Hundene mine får ligge i senga de også hvis gubben er borte. Ellers så sover de i egne senger evt på gulvet. Dette er rett og slett pga plass. De får feks ikke lov til å ligge i sofaen fordi jeg liker å ha litt "fri" for mine er veldig klengete og veldig veldig sosial. Dessuten, de tar veldig stor plass :P

Jeg vet det finnes tusenvis av måter å ha hund på, jeg kjenner ikke deg, og jeg misforsto det du sa om respekt for deg og din intimsone. Det var ikke ment som en kritikk av deg, men å peke på at vi kanskje hadde ulik måte å ha hund på. Det finnes ingen fasit for hva et godt hundehold er ;)

Så kan jeg jo legge til at en person kan endre sitt hundehold over tid også - hundene har en mye større fysisk plass i min hverdag etter at jeg ble alene, for eksempel. Da senga ble tom, kom hundene oppi. Om jeg mot enhver formodning skulle få en ny seng og nytt menneske å dele den med, vil hundene åke ut igjen.

Vi har nok veldig stor forskjell på vårt hundehold. Og ikke minst forskjellige raser.. Det stilles større krav for meg å ha alt på stell siden jeg har en rase med et stygt rykte enn hvis man feks har en golden. Jeg holder også på med en sport som mange ser stygt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg mener at det er viktig, uansett hopping eller ikke, at en "valp" på 7 mnd kan noen kommandoer, siden det da blir lettere å kommunisere med hunden. Dessuten er det i denne perioden hundene lærer godt og god grunntrening er viktig hvis du vil at hunden f.eks skal starte LP1 en gang... Jeg sier ikke at det er umulig om hun ikke kan utgangsstilling, dekk, sitt og stå nå, men jeg ville absolutt tenke at det er en stor fordel om hun hadde kunnet slikt ting når hun var et halvt år...

Dette er ikke ment som kritikk altså, men noen ganger trenger man et lite "puff" i baken for å forstå at 7 mnd ikke er baby-stadiet ;)

Det er ikke meningen å protestere på det en som har vunnet VM i lydighet sier om trening når en selv er lavere enn amatørstatus, men jeg er likevel ikke ubetinget enig i kritikken din.

For det første hadde jeg to valper fram til de var fem måneder gamle, og da var min prioritering og mitt fokus på å sosialisere de sammen og hver for seg, generell valpeaktivisering og rutiner vi trenger i hverdagen. Jeg visste at det å ha den ene valpen lenger pga eksport ville gå utover mine to egne hunder, men det var jeg villig til å gjøre for å hjelpe en oppdretter å importere.

For det andre er jeg sykemeldt, og opptatt av å ikke trene hund med mindre jeg har en god dag - ellers blir det ikke bra trening. Noen ganger er det altfor lenge mellom de gode dagene, og det går utover hundene. Jeg har vurdert å omplassere hundene pga helsa, men kommet fram til at de får nok og at det fungerer bra nok i hverdagen, så får konkurransetrening komme i annen rekke. Jeg har ingen planer om å konkurrere me det første, på grunn av helsa, så det er ikke noen hast. Mine hunder blir ikke sprø om det går to måneder uten en LP-økt. Ja, valpen hadde sikkert kunnet flere ord i et annet hjem, men JEG er fornøyd med henne og hvordan vi har det. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor andre da skal ha så ****** store problem med henne.

For det tredje har jeg en rase som modnes betydelig senere enn for eksempel border collie og aussie, og jeg er derfor opptatt av å ta ting rolig.

For det fjerde gjorde jeg MANGE feil med X'en da hun var valp, og trente altfor mye med henne da, på et altfor tidlig tidspunkt, med for mye krav. Det gjorde at hun ble lei og vi fikk en god del konflikter i både hverdagen og treningen som jeg fremdeles må betale for - og ikke har vi fått noe særlig bra lydighet av det heller. Jeg vil derfor ikke gjøre de samme feilene med Foenix.

For det femte har nå flere ganger sagt at jeg synes hverdagen vår fungerer utmerket - hun kan ingen lydighetskommandoer som dekk eller sitt, men det er ikke noe savn, vi skal ikke ta bronsemerket til påske uansett. Hun er en valp på seks og en halv måned som er en helt perle å ha med seg i enhver sammenheng, og hun er mye enklere å ha med å gjøre i hverdagen enn det mora var - selv om mora ble trent i lydighet fra et tidlig tidspunkt.

Jeg tenker hver dag at jeg er kjempefornøyd med hvordan valpen er, og at jeg er så glad for at jeg har unngått en del feil med henne som jeg gjorde med mora og som virkelig var en forstyrrelse i hverdagen og plaget meg og samboeren. Det er KUN hoppingen i BEGRENSEDE situasjoner jeg har bedt om hjelp med fordi det var en ting som mora aldri gjorde og derfor er en ny problemstilling for meg.

Vær så snill, ikke framstill valpen som om hun ikke kan en eneste kommando og ikke har lært noe som helst. Det er et viktig skille mellom konkurransekommandoer og hverdagsdressur.

Det er veldig absurd å ha en valp en er så stolt av og fornøyd med på de aller, aller fleste områder, også skal mennesker som ikke har sett henne klare å gi meg en så ettertrykkelig oppfatning av at hun er en møkkavalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du er litt i overkant hårsår og nærtakende for jeg leste overhodet ikke innleggene til Krutsi slik du har tolket dem :).

Jeg ser helt klart poenget deres i forhold til hopping - men jeg kan ikke kommandere hunden i sitt for hver gang den skal ha en godbit i belønning - da får jeg jo ikke belønnet det jeg vil?

Hva er det du vil belønne?

Jeg tror du kompliserer det hele veldig for deg selv nå altså - det er overhodet ikke noe hokuspokus dette? Lær inn en sitt-kommando - det burde ikke ta mer enn to-tre repitisjoner å få henne til å skjønne det om du gjør det riktig. Dersom du skal trene på denne hoppingen, så ber du henne om å sitte I STEDET for at hun hopper. Da er det kun den sitten som skal belønnes, ikke noe annet (om jeg skjønte problemstillingen din over da :D). Hva er det liksom du har tenkt å belønne i denne hoppe-situasjonen? At hun IKKE hopper? En hund kan ikke belønnes for noe den IKKE gjør - kun for noe den gjør, og da er sitt en utmerket, alternativ adferd framfor å hoppe (fortsatt - forutsatt at jeg skjønner problemstillingen :D).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

SFX: Dra inn pigga, pust med magen.. Om valpen prøver å fly ut av buret, så lukker du døra. Om hun snapper, så gå vekk fra henne. Jobb inn en god sitt med kontakt. Ikke vær så opptatt av hva folk mener eller syns, tren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig opplever jeg jo valpen som en meget sanset og fin valp, så dette er ikke noe å ta på vei for :P. Hun HAR jo en super sitt med knallkontakt, det er bare å fortelle henne at det er det det heter - altså SITT *ler*- når hun sitter som et tent lys og venter på godisen, så har du den inn på null time :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill, ikke framstill valpen som om hun ikke kan en eneste kommando og ikke har lært noe som helst. Det er et viktig skille mellom konkurransekommandoer og hverdagsdressur.

Det er veldig absurd å ha en valp en er så stolt av og fornøyd med på de aller, aller fleste områder, også skal mennesker som ikke har sett henne klare å gi meg en så ettertrykkelig oppfatning av at hun er en møkkavalp.

Nå må du skjerpe deg, altså, det får være grenser til nærtagenhet! :lol: Som du sjøl sier, de fleste som svarer i denne tråden har jo ikke møtt Foenix engang. :wub: Hun er nydelig, morsom, sterk og skjønn, men bare litt for diger til å drive med denne hoppinga. Plukk med deg det du kan bruke, og overse det andre, for det er jo du som kjenner bikkja di og veit hvordan du ønsker at hverdagen deres skal arte seg. :hug:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill, ikke framstill valpen som om hun ikke kan en eneste kommando og ikke har lært noe som helst. Det er et viktig skille mellom konkurransekommandoer og hverdagsdressur.

Det er veldig absurd å ha en valp en er så stolt av og fornøyd med på de aller, aller fleste områder, også skal mennesker som ikke har sett henne klare å gi meg en så ettertrykkelig oppfatning av at hun er en møkkavalp.

Nei vet du at HER går grensen. Maken til utakknemlighet for at folk prøver å gi deg tips (som du også ber om å få)?! Dette er et hundeforum, ikke en hundeskole, så her er det snakk om tips helt uten at man kjenner hveken deg eller hunden - altså tips på helt generelt grunnlag. Uansett hva slags tips du har fått har det vært en eller annen merkelig forklaring på hvorfor det er helt umulig... Hvis man er ute etter en løsning, er det greit å ha en formening om hva man vil gjøre, ELLER prøve ut noe andre anbefaler.

Det var du som presiserte at hun kun kunne kommando for "kom" og jeg bare tipset deg om at en hund på 7 mnd med fordel kan lære noen flere kommadoord, bare fordi det (på generelt grunnlag) kan gjøre kommunikasjon litt lettere. Jeg har ikke NOE sted kritisert hverken deg eller hundene dine (hvilket jeg presiserte).

Les innleggene en gang til før du skyter ut piggene. De første innleggene var skrevet for å gi noen enkle tips på hvordan man kan bli kvitt litt av hoppingen hun kan ha i ny og ne. Det var ikke snakk om å velte opp ned på hundeholdet eller stille trenge krav og trene i timesvis. Det var snakk om å lære hunden sitt (hvilket tar kanskje 10 repetisjoner før de har begynt å forstå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt lokking gjør mirakler for hugging etter godbiter etc. Jeg blødde daglig fra fingrene frem til jeg trente omvendt lokking i forbindelse med " bli" trening. Jeg er så himla dårlig på å forklare sånt, at jeg foreslår at du googler det. Når det kommer til hoppingen tenker jeg litt at hvis du er konsekvent og fortsetter som du gjør så vil det gå over. Etterhvert. Hoppingen blir hun jo per dags dato ikke belønnet for, slik hun blir for huggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...