Gå til innhold
Hundesonen.no

BIR og BIS Junior


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Det vil bli kåring av BIR og BIS Junior på lik linje med Veteraner.

Norsk Rottweiler klubb kommer til å ha BIR og BIS junior på lik linje som Veteran.

Litt usikker på hva jeg syns om det. En ting er å vise veteraner av en rase for å vise spreke "gamle" hunder. Men er det behov for å vise lovende juniorer i en finale også?

Eller er dette en måte å "melke" mer penger ut da juniorer kan få mange uoffiselle BIS plasseringer?

Nedover på "kontinentet" er jo dette noe som gjøres, men er det bare Norden til nå som ikke driver med det?

Selv har jeg nesten ikke stilt mine som junior pga de var skranglete og jeg syns det sier fint lite om hunden som voksen.

ps: når jeg leser dette så hører jeg at jeg egentlig er negativ til dette :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klubben for Større Selskapshundraser og Norsk Leonbergerklubb har pleid å arrangere dette på sin dobbeltutstilling i Drammen i august/september. Dette henger igjen som en tradisjon fra da KSS var en stor klubb på 1980-tallet for alle de store, hårete rasene i gruppe 2 som etter hvert har vokst seg store og dannet egne raseklubber. Da var det slike kåringer på den årlige KSS-utstillingen - som da bare var for medlemsrasene, om jeg ikke husker feil. Så det var som en rasespesial, hvor en jo av og til har ekstra kåringer.

De har altså valgt å ta det med videre til sin store dobbeltutstilling. De gir faktisk egen rosett til "BIR" og "BIM" junior. Jeg setter det i anførselstegn, fordi i henhold til utstillingsregelverket er det ingenting som heter BIR junior eller BIM junior.

Skal jeg være ærlig, synes jeg det er idiotisk på en utstilling for alle raser. Jeg har en slik grønn-hvit BIM junior-rosett, og den betyr ingenting for meg - det betyr mer at tispa ble 4 BTK, og det betyr MYE mer at jeg fikk en ekte BIM-rosett der to år etterpå, med cert til.

Jeg viste ei bernertispe som ble beste junior i BIS-finalen et år, og det er håpløst - det er kanskje 50 hunder, fra alle gruppene, og det må være en frustrerende oppgave for dommer. Det er urettferdig, fordi de store rasene er kommet så innmari kort i utviklingen sammenlignet med smårasene. Det er ingen fair konkurranse.

Jeg ville ikke meldt på junior fordi de var BIS junior - jeg ville meldt på fordi de satte opp en ok rasedommer eller jeg uansett ville stille der. BIS-finalen trekker ikke - men det er kanskje fordi jeg har en rase hvor det ratt kan være påmeldt ti juniorer, så det er ikke bare å melde på for å komme til finalen.

Jeg synes dog det er helt greit med BIS Junior på store vinnerutstillinger - men der er det jo også tittel til de som vinner juniorklassen, og mer fokus på junior i det hele tatt. Men de kunne tatt det gruppevis - det er så mange raser med junior på slike utstillinger, og konkurransen er jo fremdeles urettferdig, selv om kvaliteten selvfølgelig er høyere på slike utstillinger enn i Letohallen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er dette å melke penger?

Man velger jo selv om man melder på eller ikke.

Selv har jeg stilt alle mine hunder som junior uavhengig av dette, for å få trening og rutine i ringen.

I Øst-Europa er dette helt vanlig, Gåttfred har flere junior BIR fra Litauen, samt junior BIM fra Estland.

I disse landene kan man jo få en junior champion om man står på litt for de deler jo faktisk ut junior cert også...

Siste utstillinga vi var på i Finland i fjor, i Joensuu, hadde de samme opplegg, så Gåttfred har to junior BIR derfra også.

Så at det kommer hit og forbauser meg vel ikke.

Synes det er helt ok jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er dette å melke penger?

Kan bare svare for meg selv egentlig:

Om utstilling var veldig viktig for meg og min rase som resultat så hadde jeg antagelivis meldt på for å kunne skryte av en Junior BIR/BIM.

Og hadde jeg hatt en uferdig junior så hadde jeg nok blitt fristet til å melde på selv om jeg hadde vist at den var for uferdig for cert, men kunne blir en BIR/BIS junior.

Og etter å ha sittet i nok styrer så vet jeg at klubber tenker økonomi når de slenger på slike ting ;)

Det mest negative er vel at dagene blir bare lengre og lengre om man skal være igjen til gruppen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mening hverken for eller i mot - for som nevnt så er ikke BIS-junior finale en egen grunn til å melde på (når får jeg forsåvidt ikke melde mine på den aktuelle utstillingen heller da :P )

MEN for oss med større raser, ofte store juniorklasser og høy kvalitet all over (derav ofte vanskelig for juniorer å hevde seg i BTK/BHK) så er det jo en grei "bonus". Lett for oss med flere hunder som har sjangs på BIR/BIM å rynke litt på nesa - men for de som har juniorer som i utgangspunktet ikke har sjangs på dette er det jo en fin bonus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dog det er helt greit med BIS Junior på store vinnerutstillinger - men der er det jo også tittel til de som vinner juniorklassen, og mer fokus på junior i det hele tatt. Men de kunne tatt det gruppevis - det er så mange raser med junior på slike utstillinger, og konkurransen er jo fremdeles urettferdig, selv om kvaliteten selvfølgelig er høyere på slike utstillinger enn i Letohallen.

Jeg tittet på dommerlista for årets verdensvinnerutstilling, og der er det faktisk satt opp gruppevis juniorfinaler - jeg kan ikke huske at det har vært det før, men mulig jeg husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet på dommerlista for årets verdensvinnerutstilling, og der er det faktisk satt opp gruppevis juniorfinaler - jeg kan ikke huske at det har vært det før, men mulig jeg husker feil.

Nei ikke de siste årene jeg har fulgt med heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I diverse kontinentale land har de jo junior Ch titler, da må de selvsagt kåre en beste Jr av hvert kjønn å gi Jr certet til. Jeg har ikke behov for slike utmerkelser eller titler på egen junior i alle fall...

Synes det holder med valp, voksen og veteran. Er jo mer stas å vinne når det faktisk er litt konkurranse (de voksne) innad i rasen og gruppen. At de gir Jr vinnertitler på de store utstilingene er jeg derimot positiv til. Men gruppe/BIS finaler for jr, nei takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...