Gå til innhold
Hundesonen.no

Labradoodle Creator Now Regrets Cross-Breeding


Bananen
 Share

Recommended Posts

Det står at han angret på at han hadde "created the first cross-breed", men det er absolutt ikke den første "cross-breed" hunden. Bla.a min egen rase er jo et resultat av mange blandinger...

Forskjell på "cross-breed" med mål og mening som mannen hadde, og "cross-breed" fordi du og naboen din har en søt hund av forskjellig(e) rase®.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? :P Mange gamle raser er resultat av kryssning med mål og mening.

Ikke at wikipedia er den beste kilden, menhvis vi skal gå ut i fra at det stemmer så sier de dette (som dermed i alle fall innsnevrer det endel, da det påpeker at det er mellom to renrasede foreldre, som gjør at cross breeds ikke kan være av en blandingshund av mer enn to forskjellige raser):

"A crossbreed or crossbred usually refers to an animal with purebred parents of two different breeds, varieties, or populations."

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at wikipedia er den beste kilden, menhvis vi skal gå ut i fra at det stemmer så sier de dette (som dermed i alle fall innsnevrer det endel, da det påpeker at det er mellom to renrasede foreldre, som gjør at cross breeds ikke kan være av en blandingshund av mer enn to forskjellige raser):

"A crossbreed or crossbred usually refers to an animal with purebred parents of two different breeds, varieties, or populations."

Ok :) Takk for sitat! :D

Men jeg tviler fortsatt på at den første hunden med 2 renrasede foreldre av forskjellig rase oppstod i 1989 (hvis det var 22 år siden?) :P Eller MÅ en "crossbreed" være en hund som har 2 renrasede foreldre av forskjellig rase, og som OGSÅ er avlet frem med et skikkelig mål bortsett fra det at målet er å blande to raser? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Takk for sitat! :D

Men jeg tviler fortsatt på at den første hunden med 2 renrasede foreldre av forskjellig rase oppstod i 1989 (hvis det var 22 år siden?) :P Eller MÅ en "crossbreed" være en hund som har 2 renrasede foreldre av forskjellig rase, og som OGSÅ er avlet frem med et skikkelig mål bortsett fra det at målet er å blande to raser? :S

Det står videre på wikipedia:

"Crossbreeding refers to the process of breeding such an animal, often with the intention to create offspring that share the traits of both parent lineages, or producing an animal with hybrid vigor."

"Often" gjør vel at det blir litt vel diffust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest det før jeg også, men bare fint at andre fortsetter å spre denne artikkelen!

Forøvrig tror jeg nok han refererer til denne spesifikke blandingen som han gav designernavnet labradoodle når han snakker om "the first cross-breed" Tror ikke den mannen har så lite i hodet at han tror han skapte det første kullet med renrasede foreldre av ulike raser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...