soelvd Skrevet 9. Januar 2012 Rapporter Share Skrevet 9. Januar 2012 Så mye mer enn overskriften er kanskje ikke nødvendig. En jeg kjenner er på utkikk etter en king charles cavalier og lurer derfor på om noen har oppdrettere å anbefale. Anyone? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heidihj Skrevet 9. Januar 2012 Rapporter Share Skrevet 9. Januar 2012 Har ikke noe å anbefale, men rasen heter cavalier king charles spaniel om vi skal få det helt rett. Når du skriver det sånn kan det forveksles med king charles spaniel som er en annen rase. Sorry pirking 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SusanneL Skrevet 9. Januar 2012 Rapporter Share Skrevet 9. Januar 2012 King Charles spaniel er veeeldig søte de også, da.... Men klart mere sjeldne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LinL Skrevet 9. Januar 2012 Rapporter Share Skrevet 9. Januar 2012 King Charles spaniel er veeeldig søte de også, da.... Men klart mere sjeldne. og generelt friskere? eller er det bare en myte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raksha Skrevet 9. Januar 2012 Rapporter Share Skrevet 9. Januar 2012 Cavalieren har et par store stygge sykdommer man skal være obs på. 1. som blir tatt endel hensyn til i avl er hjertefeil. 2. usikker på hvor stor grad det blir lagt vekt på i avl pr i dag er Syringomyelia. Er noen ting som kan øke sjansen for en frisk cavalier som er rimelig enkle å få med seg. Det er først og fremst å gå etter langtlevende linjer og foreldre dyr som er eldst mulig. Klubben anbefaler at man ikke bruker to hunder under 4 år på hverandre, og minstealder for parringstidspunkt er 24 mnd. Jeg vet at disse alderskravene ble det syndet mye mot tidligere, mulig oppdrettere tar det mer seriøst nå. Ved å bruke eldst mulig foreldredyr og gå etter langtlevende linjer, så øker man sjansen for å få en valp som ikke stammer direkte fra foreldre med hjertefeil og eller syringomyelia. Begge er typiske sykdommer man gjerne ikke ser når hunden er 2 år. Noen oppdrettere i norge tar mri av avlsdyr for å se etter syringomyelia. Men nøyaktig hvor utbredt det er vet jeg ikke. Edit: Gleder meg STORT at syringomyelia nå er nevnt både på alvretningslinjene og helsesidene til cavalierklubben! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Iner Skrevet 13. Januar 2012 Rapporter Share Skrevet 13. Januar 2012 Hvis du vil ha denne rasen nå så kan du være super heldig. Villhundens Sussi eneste hund i klasse 3. freestyle er parret. Om du klarer å skaffe deg en av disse valpene da har du en hund som virkelig kan gjøre det bra innen en hundesport :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
potifa Skrevet 13. Januar 2012 Rapporter Share Skrevet 13. Januar 2012 Send meg en PM om hva slags hva h*n ønsker hunden til, eventuelt farge osv så skal jeg svare så godt jeg kan. Jeg har hatt to. Vil ellers anbefale cavalierprat.no for videre informasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 14. Januar 2012 Rapporter Share Skrevet 14. Januar 2012 Vil ellers anbefale cavalierprat.no for videre informasjon. Er det dårlig aktivitet der inne ellernoe? Prøvde å melde meg inn for over et år siden, men fikk aldri noe mail med godkjenning fra admin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts