Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan "sjekke" linjer, MH osv.


LinL
 Share

Recommended Posts

Jeg har noen spørsmål, jeg holder allerede på å sjekke ut neste hund, som det jo er noen år til. Likevel vil jeg forberede meg godt, og som jeg har skjønt er det forskjellige linjer og man anbefales å sjekke disse for å finne hva som passer for deg/meg som eier. Som ferskis lurer jeg litt på hvordan man som totalt uvitende kan begynne denne prosessen å "sjekke linjer" på raser man overhodet ikke kjenner? Kanskje en "sjekk-liste" eller noe hadde vært kjekt?

Lurer også på hvor jeg kan finne en oversikt over hva som er ønskelig i en MH for de forskjellige rasene, finnes det noen "maler"?

Har sett på dogweb, hvor det iallefall er oversikt over HD, AA osv- det klarer jeg ca å orientere meg i selv :P

Er det noen som har noen tips på hvor jeg kan begynne? evt mer konkrete tips på rasene jeg vurderer? jaktlabb (eller bare en lettere labb type), groenendael og A. kelpie, evt en litt kraftig BC.

I neste hund ønsker jeg en som kan bære en kløv i noen timer, være med på sykkeltur, og samtidig trene og forhåpentligvis konkurrere i AG og LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenske avlsdata er mye bedre enn dogweb i alle fall. Der kan du sammenlikne MH-resultater til enkelthunder med rasens gjennomsnitt som er registeret i det svenske systemet. Du kan også utføre fiktive paringer og få opp stamtavler, innavlsgrad osv. Anbefales om du ønsker å se litt utenfor Norge også!

skk.se , onlinetjenester, avlsdata, registrer deg som bruker og voila!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske belgerklubben legger ut MH'ene til belgere som enten har gått i regi av belgerklubben eller der eierene har sendt inn resultatene selv. Det er ikke alle som står der, men noen er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Den norske belgerklubben legger ut MH'ene til belgere som enten har gått i regi av belgerklubben eller der eierene har sendt inn resultatene selv. Det er ikke alle som står der, men noen er det :)

Vel. Jeg sendte inn for over to år sida, og det har ikke kommet inn. Så jeg har ikke inntrykk av at den lista er så veldig oppdatert. Samtidig ser jeg flere nyere ligger inne, så det varierer vel litt. Men på de som ligger der er det jo god hjelp :) Svenske hunddata er veldig bra om det er snakk om svenskregistrerte hunder, og mange norske belgere har svenske slektninger. Der ligger både MH og korningsresultater i tillegg til helse og konkurranseresultater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men det hjelper jo lite å sjekke MH-resultater om man ikke vet hva man skal se etter da :P

Veldig sant :P

Om man ikke vet hva man skal se etter syns jeg det er en god ide å bli med noen som går MH og FA og se på. Både egen rase og andre. Snakk med forskjellige folk og hør hva dommerne sier. Det ligger ganske mange MHer og FAer på youtube, se på hundens reaksjon og hva de har fått i skjemaet, men det erstatter ikke helt å se det i virkeligheten syns jeg. Det står også litt om hva som er ønskelig og ikke ønskelig profil på belgerklubbens side. Jeg syns også det er lærerikt å se hunder jeg kjenner i hverdag og trening, gå tester. På genetica.se ligger det gjennomsnittsresultatet av belgern (gjennomsnitt trenger ikke være det man ønsker). Ellers er det jo bare å lære seg om hva som kreves og ønskes av egenskaper og drifter i rasen og til det du skal bruke hunden til, hva de forskjellige tingene betyr i praksis osv. (og huske at dette bare er ett av mange hjelpemidler). Generelt lære seg om mentalitet hos hund...

LinL: Hvis du er i Trondheim til sommern kan du godt bli med meg å gå FA i slutten av juni. Jeg er ikke en ekspert, men du kan være med å se og høre hva dommerne sier, og det er helt sikkert andre som syns det er greit også om du bare spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant :P

Om man ikke vet hva man skal se etter syns jeg det er en god ide å bli med noen som går MH og FA og se på. Både egen rase og andre. Snakk med forskjellige folk og hør hva dommerne sier. Det ligger ganske mange MHer og FAer på youtube, se på hundens reaksjon og hva de har fått i skjemaet, men det erstatter ikke helt å se det i virkeligheten syns jeg. Det står også litt om hva som er ønskelig og ikke ønskelig profil på belgerklubbens side. Jeg syns også det er lærerikt å se hunder jeg kjenner i hverdag og trening, gå tester. På genetica.se ligger det gjennomsnittsresultatet av belgern (gjennomsnitt trenger ikke være det man ønsker). Ellers er det jo bare å lære seg om hva som kreves og ønskes av egenskaper og drifter i rasen og til det du skal bruke hunden til, hva de forskjellige tingene betyr i praksis osv. (og huske at dette bare er ett av mange hjelpemidler). Generelt lære seg om mentalitet hos hund...

LinL: Hvis du er i Trondheim til sommern kan du godt bli med meg å gå FA i slutten av juni. Jeg er ikke en ekspert, men du kan være med å se og høre hva dommerne sier, og det er helt sikkert andre som syns det er greit også om du bare spør :)

Oy, tar deg på ordet jeg therese. Vil gjerne være med på det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Oy, tar deg på ordet jeg therese. Vil gjerne være med på det :D

Gjør det :) Jeg huska feil forresten. Det er 2. eller 3. juni (får vite seinere hvilken dag Ekko får bli med). Men du må nok minne meg på å være med, for det glemmer jeg fort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Jeg sendte inn for over to år sida, og det har ikke kommet inn. Så jeg har ikke inntrykk av at den lista er så veldig oppdatert. Samtidig ser jeg flere nyere ligger inne, så det varierer vel litt. Men på de som ligger der er det jo god hjelp :) Svenske hunddata er veldig bra om det er snakk om svenskregistrerte hunder, og mange norske belgere har svenske slektninger. Der ligger både MH og korningsresultater i tillegg til helse og konkurranseresultater :)

Da ville jeg sendt inn på nytt, er nok bare en glipp. Alt jeg har sendt inn har kommet ut ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenske avlsdata er mye bedre enn dogweb i alle fall. Der kan du sammenlikne MH-resultater til enkelthunder med rasens gjennomsnitt som er registeret i det svenske systemet. Du kan også utføre fiktive paringer og få opp stamtavler, innavlsgrad osv. Anbefales om du ønsker å se litt utenfor Norge også!

skk.se , onlinetjenester, avlsdata, registrer deg som bruker og voila!

Min utheving, dette kan du også gjøre i Dogweb ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...