Gå til innhold
Hundesonen.no

Bordeaux Dogge


FranskDogge
 Share

Recommended Posts

Jeg visste ikke om den filmen da jeg kjøpte hunden. Jeg fikk heller ikke sett den før lenge etter jeg fikk hunden. Jeg tror ikke filmen har noe å si på populæriteten.

Så fordi DU ikke så filmen og ikke kjøpte DIN hund pga. det så har det INGENTING å si om resten av folket?

Det var en boost med dalamtinere etter 101 dalmatinere, boost med collie etter Lassie.. Men GUD forby om det var noe boost etter den overnevnte film fordi det ikke gjalt deg.

Tror du er et lite forumtroll jeg =)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Der satt jeg kaffen i halsen gitt. "However, in dogs without a genetic pre- disposition to development of HD, environmental factors alone will not cause the disease." Journal of the American

Du har jo! Vil se ! Utrolig fin rase altså

Oh, da må basenji eiere være flinke til å fôre hundene sine, iogmed at det er en rase som regnes som HD fri!

Posted Images

Vi merket forsåvidt heller ingenting spesielt etter at nyinnspillingen av The Shaggy Dog kom ut - og der var det en meget rasetypisk beardis som hadde rollen.

Men i mange tilfeller kan slike ting være fryktelig for en rase, ja...

Tilbake til Bordeaux Dogge - livslengde på dem? Noen som vet? DET er i alle fall noe som er veldig viktig for å vurdere "sunnheten" på en rase.

Men nå var det vel eg. bilder av rasen som ble etterlyst av TS. Så det var vel OT det også, kankje.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasen har ikke vært så lenge i Norge. Jeg følger ikke snittet til andre land, men de fleste jeg hører om er 6-7 nå.. Den eldste er 9.. Rasen har vært her i 10 år eller noe..

Hører du noe om at snitt alderen er 5 så er det bare løgn. Jeg kjenner ingen hunder som lever så kort. Får du en med den riktige helsen så vil den bli 8 eller mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal også være klar over at gjennom- snittsalderen på en bordeaux dogge dessverre er veldig lav. Rundt 6-8 år kan man regne med. Det finnes sykdommer i denne rasen også, som hos andre store raser. Hjerte-/nyreproblemer og dårlig immunforsvar ser ut til å være det største problemet pr. idag. HD og AA forekommer i varierende grad, men det er få hunder som har problemer med dette i hverdagslivet eller blir avlivet på grunn av dette. Rasen har mye muskler som holder alt på plass, og de fleste lever et sunt og aktivt liv. Tross alt er det flest friske individer, men man skal være klar over alle aspekter.

Utklipp fra NKK sine rasepresentasjon om BD. Man kan lese hele presentasjonen som var utgitt i hundesport 2011 her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utklipp fra NKK sine rasepresentasjon om BD. Man kan lese hele presentasjonen som var utgitt i hundesport 2011 her.

Den artikkelen er skrevet av Linda og Laila.

Linda har den eldste Doggen i Norge. Nå har jo Linda importert noen hunder som har vært vrak av hunder, innavl mm. Men også gode hunder. At hun som første oppdretter i Norge skriver 6-8 år forstår jeg ikke... Hun vet godt selv grunnen til de få hundene hennes som ikke ble gamle, hva grunnen til det var. Det er ikke dette som er normalen.. Men at det er riktig er det delvis, for det finnes hunder som ikke blir 5 år av den rasen, det er vrak av hunder som er innavlet og avlet med alvorlige sykdommer der oppdretteren visste om sykdommen, det skjedde i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den artikkelen er skrevet av Linda og Laila.

Linda har den eldste Doggen i Norge. Nå har jo Linda importert noen hunder som har vært vrak av hunder, innavl mm. Men også gode hunder. At hun som første oppdretter i Norge skriver 6-8 år forstår jeg ikke... Hun vet godt selv grunnen til de få hundene hennes som ikke ble gamle, hva grunnen til det var. Det er ikke dette som er normalen.. Men at det er riktig er det delvis, for det finnes hunder som ikke blir 5 år av den rasen, det er vrak av hunder som er innavlet og avlet med alvorlige sykdommer der oppdretteren visste om sykdommen, det skjedde i Norge.

Hallooo. Det er alltid en grunn til at statestikken trekkes ned, men HVA denne grunnen er har nada og si ift det faktum at rasen ligger på en veldig lav snittalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Satt og leste i en gammel hundebok fra 80-tallet og ble nysgjerrig på om det stod noe om den her på sonen. Syns den i boken var fin. Nå vet ikke jeg om den er en god representant for rasen, men den har iallefall en fin snute og ikke inntrykt. Minner meg litt om bull and terrier-rasene (pit bull, am.Staff og am.Bulldog, kanskje?), det er noe med snute/kjevepartiet som gir meg assosiasjoner...

Her er den, fra boken "All verdens hunder" ab Bo Bengtson, Ivan Swedrup og Åke Wintzell, utgitt på Cappelen første gang i 1973. Jeg har utgaven fra 1990...

IMAG0185.jpg

Synes det er trist hvis det er slik at den er plaget med sykdom, håper oppdrettere tar dette seriøst og konsentrerer seg om å bekjempe det framover,. At de ikke utelukkende tenker snute, som TS hevder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var fin :D Litt ot, men er det den røde boken? Den hadde vi og, og den ble lest i filler :D

Tror venninnen min kjøpte neste utgave og mener den var rød. Flere raser i den... Min er blå og har en schæfer på omslaget, og 322 raser beskrevet. Kunne den neste utenat en gang i tiden ;-)

Den på bildet der har da mye lengre snute enn de vi ser i dag?

Ja, ikke sant? Jeg tenkte dette kanskje var mer den typen som TS etterlyste? Eller at den ikke er typisk for rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elske rå kosemose på BD, ulempen er at de som regel alle har en kraftig hundelukt.

Men, jeg skal aldri ha rasen, det er for mye sykdom på den, og da tenker jeg ikke bare på AD og HD, men den har lav levealder, problemer med hjerte kommer ganske tidlig, hudproblemer, allergier. I tillegg later det til at de blir mer og mer salrygget, og det synes jeg er lite attraktivt.

Og ja, jeg har hatt en syk BD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og leste i en gammel hundebok fra 80-tallet og ble nysgjerrig på om det stod noe om den her på sonen. Syns den i boken var fin. Nå vet ikke jeg om den er en god representant for rasen, men den har iallefall en fin snute og ikke inntrykt. Minner meg litt om bull and terrier-rasene (pit bull, am.Staff og am.Bulldog, kanskje?), det er noe med snute/kjevepartiet som gir meg assosiasjoner...

Her er den, fra boken "All verdens hunder" ab Bo Bengtson, Ivan Swedrup og Åke Wintzell, utgitt på Cappelen første gang i 1973. Jeg har utgaven fra 1990...

IMAG0185.jpg

Synes det er trist hvis det er slik at den er plaget med sykdom, håper oppdrettere tar dette seriøst og konsentrerer seg om å bekjempe det framover,. At de ikke utelukkende tenker snute, som TS hevder.

Synes denne utgaven er MYE finere en dagens utgave.. Spesielt hodet :whistle::aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...