Gå til innhold
Hundesonen.no

God, enkel og kortfattet litteratur om det å få valpekull.


soelvd
 Share

Recommended Posts

Trenger tips til enkel, kortfattet litteratur om avl. Det kan godt være blogger, artikler fra aviser, NKK, etc. Først og fremst er jeg ute etter litteratur som skildrer ansvaret rundt å ha et valpekull, hvor mye jobb det er, etisk ansvar, etc.

Noen som har noe nyttig? Jeg gjentar, det må være kortfattet og kjapt å lese og sette seg inn i.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger tips til enkel, kortfattet litteratur om avl. Det kan godt være blogger, artikler fra aviser, NKK, etc. Først og fremst er jeg ute etter litteratur som skildrer ansvaret rundt å ha et valpekull, hvor mye jobb det er, etisk ansvar, etc.

Noen som har noe nyttig? Jeg gjentar, det må være kortfattet og kjapt å lese og sette seg inn i.. ;)

Nå er det vel ikke så kjapt å lese om det skal dekke alle de områdene du her nevner, men jeg vil uansett trekke fram både valpetråden til SFX for F-kullet, samt nettsiden hennes. I tillegg finnes det veldig mange tråder inne i denne delen av forumet hvor folk har en idé om hvor greit det skal bli å ha noen valper på sin kjempesøte og blide blandingstispe, blir satt inn i hva det faktisk innebærer å ha et kull (eller flere). :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger tips til enkel, kortfattet litteratur om avl. Det kan godt være blogger, artikler fra aviser, NKK, etc. Først og fremst er jeg ute etter litteratur som skildrer ansvaret rundt å ha et valpekull, hvor mye jobb det er, etisk ansvar, etc.

Noen som har noe nyttig? Jeg gjentar, det må være kortfattet og kjapt å lese og sette seg inn i.. ;)

Eller så kan du sjekke jodlevalpetråden til Yodel, om hva som faktisk kan skje underveis ved fødsel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan du sjekke jodlevalpetråden til Yodel, om hva som faktisk kan skje underveis ved fødsel.

Er ute etter mer generell info rundt både fødsel men også de 8 neste ukene. For ikke å snakke om forarbeidet før et valpekull. Tekster fra aviser og annet som har litt status i hundemiljøet er helt kurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke så kjapt å lese om det skal dekke alle de områdene du her nevner, men jeg vil uansett trekke fram både valpetråden til SFX for F-kullet, samt nettsiden hennes. I tillegg finnes det veldig mange tråder inne i denne delen av forumet hvor folk har en idé om hvor greit det skal bli å ha noen valper på sin kjempesøte og blide blandingstispe, blir satt inn i hva det faktisk innebærer å ha et kull (eller flere). :)

Obs, nå blir det dobbelposting her.

Sonentråder er ikke aktuelt, det er ikke til meg dette skal være så litt mer "offentlige" skriv fra feks NKK, aviser, etc er det aller, aller beste :) Hovedpoenget er å skremme han som vil ha valpekull til å innse at det er for mye jobb og for stort ansvar.. :P

Så du vil ikke bruke "Genetikk, avl og oppdrett"?

Hva mener du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "bibelen" innen oppdrett, men er alt annet enn kortfatta, og du nevner ikke bøker i det hele tatt, bare skriv, blogger osv, så derfor spurte jeg hvorfor du ikke ville bruke den. :)

Om du derimot er på jakt etter akkurat dette, finner du den feks her.

Aah, jeg kan ingenting om akkurat sånt, så den har jeg ikke hørt om. Bøker er dessverre ikke aktuelt, det blir for langt. Linken din var veldig uklar.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linn Palm, som har skrevet "Valpen flytter hjemmefra" som har blitt veldig godt mottatt, har også skrevet heftet "Den viktige tiden hos oppdretter", som sier veldig mye bra om de 8-10 første ukene. Hun er Rugaas-elev og noe dermed noe konservativ på enkelte områder, men veldig mye bra info her.

http://www.amor-siempre.com/forside.html

Under "Til salgs".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne:

Valping - drektighet, fødsel og valpestell

http://www.canis.no/...tale.php?id=529

Nå har jeg jo aldri hatt noe kull, så ingen praktisk erfaring, men synes denne boken var en ganske grei innføring iallefall, kort og god. Så kan en kjøpe bøker som går dypere etterhvert. Ryddig og lettfattelig bok.

Edit: oj, beklager. Skumleste visst litt, så ikke at du ikke ville ha bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linn Palm, som har skrevet "Valpen flytter hjemmefra" som har blitt veldig godt mottatt, har også skrevet heftet "Den viktige tiden hos oppdretter", som sier veldig mye bra om de 8-10 første ukene. Hun er Rugaas-elev og noe dermed noe konservativ på enkelte områder, men veldig mye bra info her.

http://www.amor-siem...om/forside.html

Under "Til salgs".

Jeg har denne:

Valping - drektighet, fødsel og valpestell

http://www.canis.no/...tale.php?id=529

Nå har jeg jo aldri hatt noe kull, så ingen praktisk erfaring, men synes denne boken var en ganske grei innføring iallefall.

Tusen takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får spørre fyren hvor artig han tror det blir å vaske/fjerne valpebæsj og tiss fra 14 valper 8-10 ganger per dag :lol:.

Evt om han gleder seg til å ha masete valpekjøpere på tråden, e-post, på besøk døget rundt *ler*, og ikke minst at disse valpekjøperne må han slite med i minst 10-12 år framover :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får spørre fyren hvor artig han tror det blir å vaske/fjerne valpebæsj og tiss fra 14 valper 8-10 ganger per dag :lol:.

Evt om han gleder seg til å ha masete valpekjøpere på tråden, e-post, på besøk døget rundt *ler*, og ikke minst at disse valpekjøperne må han slite med i minst 10-12 år framover :lol:

Han tenker at oppfølging er tull, når bikkjene er solgt er de solgt. Ikke kan han noe særlig om dagens måte å trene hund på heller :P

Dessverre er han skikkelig handy og veldig sosial. Så jeg tror ingenting av det der hadde gjort noe.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tenker at oppfølging er tull, når bikkjene er solgt er de solgt. Ikke kan han noe særlig om dagens måte å trene hund på heller :P

Dessverre er han skikkelig handy og veldig sosial. Så jeg tror ingenting av det der hadde gjort noe.. :lol:

Hvorfor er det ikke lurt at han får kull på hunden sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke lurt at han får kull på hunden sin?

Fordi han ikke har tenkt å registrere de (selv om hun har stamtavle), han aner ingenting om linjene bakover på tispa eller hannhunden for den saks skyld, han mener sosialisering er noe nymotens tull, om valpene ikke blir solgt må man knekke nakken på de, han aner ikke om tispa er fri fra sykdommer. For å nevne noen av grunnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er det snakk om da? Du kan også vise til finn, med alle de som sliter med å selge valpene sine.

Spørre om han synes det er verdt å miste tispa si fo - det kan skje. 20 000,- for keisersnitt på natta må også påregnes - det skjer. Hva skal han gjøre med alle valpene han ikke får solgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi han ikke har tenkt å registrere de (selv om hun har stamtavle), han aner ingenting om linjene bakover på tispa eller hannhunden for den saks skyld, han mener sosialisering er noe nymotens tull, om valpene ikke blir solgt må man knekke nakken på de, han aner ikke om tispa er fri fra sykdommer. For å nevne noen av grunnene.

Send han til oss! Det er lurt å melde seg inn på sonen, ikke sant :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er det snakk om da? Du kan også vise til finn, med alle de som sliter med å selge valpene sine.

Spørre om han synes det er verdt å miste tispa si fo - det kan skje. 20 000,- for keisersnitt på natta må også påregnes - det skjer. Hva skal han gjøre med alle valpene han ikke får solgt?

Hvis du ser innlegget over så ser du at det er ikke så mange bekymringer der i gården. Han er gammeldags oppdratt og har dessverre den mentaliteten han vokste opp med på gård: dyr er bare dyr og lider de eller har problemer gir man de et nakkeskudd.

Send han til oss! Det er lurt å melde seg inn på sonen, ikke sant :)

Han synes hundesonen er noe tull med masse tvangsglade mennesker med altfor masse godbiter og rare treningsmetoder. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han synes hundesonen er noe tull med masse tvangsglade mennesker med altfor masse godbiter og rare treningsmetoder. :P

Tvang? Han bør iallfall få lese denne tråden, så han kan få en mulighet til å delta i samtalen om seg selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...