Gå til innhold
Hundesonen.no

Usikker på sele


Recommended Posts

Nå har vi en sykkelsele (brystsele?) til hunden, men er ikke helt fornøyd.

Vi bruker den til sykling, trekking av akebrett, og snørekjøring,

Hunden er ganske pysete på trekking (svakt psyke generelt :cry: ). Så har jeg hørt mye fint om Non-Stop Free Motion, men den er ganske dyr.

Er det andre seler som er gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i profilen din at du har en eventyrblanding. Vet du hva han er blanding av, hvilken rase 'ligner' han mest på?

Jeg har selv non-stop sin free motion-sele til min dalmatiner, og jeg synes den funker fjell! Men det er mange raser denne selen ikke sitter like godt på.

Uansett hva du velger ville jeg gått for en sele med Y-åpning, ikke en brystsele hvor presset blir lagt på strupen til hunden. Hurtta har en fin Y-sele. Huken og flere produsenter har ganske like seler i forsjellige prisklasser.

28617_393928596430_533231430_4702054_2499696_n.jpg

Her er Jubi i halvnomeselen fra Huken, her ser du tydelig Y-en i fronten

63846_439477421430_533231430_5867158_5248665_n.jpg37136_446857611430_533231430_6002323_4071592_n.jpg

Sett litt mer fra siden.

Håper dette kan hjelpe deg litt når du skal velge sele til din hund!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en nomesele eller lignende type som går langt bak på hunden viss den skal trekke, og jeg ville hatt en sele med Y hals på fremfor en brystsele. Hvilken du bør velge kommer litt an på hunden du har. Det er stor forskjell på hvilken kroppsfasong selene passer til. Noen merker er laget for smale hunder, mens andre lager seler som passer litt bredere hunder. Det går jo også an og få sydd på mål. Det er også litt forskjell på priser fra butikk til butikk, så hadde jeg vært deg ville jeg dratt i butikk og fått prøvd selene, også kan du huske på merke og str på de som passer også kan du se om du finner den billigere på nett om du ikke vil bruke mer enn nødvendig :) Husk at slike seler skal være ganske trange rundt halsen, det er ikke alle som jobber i dyrebutikk som er så flinke på slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir opp å prøve å forklare kroppen hennes, så her er et bilde Tacita402.jpg (håper jeg).

Hun har ganske spist å utstående (kanskje samme greia?) brystbein, så fant jeg ei nomesele med doble stolper for det, er det lurt? Eller har det ikke så mye å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun har spist brystbein så bør du ta hun med til butikken og prøve ut flere forskjellige seler, gå gjerne inni butikken med dem så du ser hvordan selen legger seg i forhold til brystbeinet.

Jeg har også hund med spisst brystbein og det har vært en liten utordring og inne sele som passer perekt til hun.

Også må jeg skryte over hvor fiiiin hun er :heart: :heart: :heart: ELSKER utseende hennes :heart: :heart: :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir opp å prøve å forklare kroppen hennes, så her er et bilde Tacita402.jpg (håper jeg).

Hun har ganske spist å utstående (kanskje samme greia?) brystbein, så fant jeg ei nomesele med doble stolper for det, er det lurt? Eller har det ikke så mye å si?

Helt OT, men vet du hva hun er blanding av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er vanskelig for oss å si hva som vil passe. Ta henne med på butikken og prøv. Jeg vil tippe nonstop-sela ikke sitter veldig bra på henne (den passer bedre til typisk vorsteh-kropp, men prøv :) Få hjelp av noen i butikken som har peiling (ikke at ansatte i dyrebutikker pleier å imponere med kunnskaper akkurat). Bor du i Trondheim har Troll gode nomeseler, og jeg tror de fører nonstop-sela også, så kan du prøve. Der bruker de å ha grei peiling på seler også. Jeg ville gått for en vanlig godt tilpassa nomesele om hun skal trekke i den. Om hun bare strammer båndet litt nå og da, syns jeg en halvnome e.l. kan være vel så greit. Om ikke hunden trekker skikkelig vil det ikke bli feilbelastninger av en ikke helt perfekt tilpassa sele, og da syns jeg de korte selene er mer praktiske (men hunden min er så teit i kroppen med tynn hals og byp brystkasse, at han får gnagsår bak forbeina av dem...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for skryt av henne :D

Pappan hennes er Berner Sennen, og mamman er halvt Schafer og halvt noe annet. I et kull på ni var hun en av tre som hadde lett kropp, resten hadde mer kropp som pappan. Men mamman ser ut som en liten elghund, såvi trodde det var det først, før en annen valpeeier tok DNA-test. Desverre var den siste rasen(e) for utydelig eller hva det var.

Bor på Levanger, og har nok ikke mulighet til å komme meg til Tr.heim på en stund. Dumt, for jeg liker Troll.

Fant idag ut at hun MÅ ha andre seler værtfall. Trakk akebrett (med ei på snart 3 år) som bare det, men sela drar seg over til siden, og den glir opp mot halsen :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...