Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan få hunden min (1år) til slutte og være aggressiv


Santos
 Share

Recommended Posts

hvordan få hunden min (1år) til slutte og være aggressi.... mot hannhunder når han er på hundetreff hver tirsdager, torsdager og søndager... det går fint så lenge når jeg ber ham å komme på plassen ved meg oftere for han skulle roe seg ned... hvis han har lekt for lenge med de andre da ender det til krangling mellom hannhunden og hunden min...

jeg lurer på er det noe metoder som jeg kan få ham til å slutte med det, og jeg selv synes det er vanskelig å få ham vite at han får ikke lov å slåss med de andre hannhunder (eldre eller større enn hunden min)

ellers er han så vennlig når det er bare tisper, yngre hunder...

begynte å lure om han fikk en dårlig sosiale på å treffe de eldre hannhunder ??????

gjerne å få tips mot å slutte med å være aggressiv mot hannhunder : )

forhånd takk : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt med frislipp. Jo flere erfaringer han får med at slåssing fungerer, jo verre vil det bli. Slipp han bare sammen med tisper og stødige, trygge, godt voksne hannhunder som dere kjenner og vet at det ikke blir noe tull med.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dere på hundetreff? Hva er målet med det? Stillestående frislepp ser jeg på som meningsløst, uansett. Noe annet er det hvis du møter andre for å trene. Da bør du/dere ha en plan, et mål og en rimelig framdrift. Hundene skal ikke hilse eller leke. Den sosiale treningen går på å kunne trene sammen uten å forholde seg til de andre hundene. Skal man slippe hunder som ikke hører til i samme flokk, får man iallefall gjøre det mens man går en tur. Selv da har det da vært enkelte som blir sure fordi noen leker med pinne med hundene og deres hund tåler ikke at andre hunder har pinne, etc. Orker ikke så mye styr, jeg. Har du hund(er) som ikke mestrer å være sammen med andre hunder, så la det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt med frislipp. Jo flere erfaringer han får med at slåssing fungerer, jo verre vil det bli. Slipp han bare sammen med tisper og stødige, trygge, godt voksne hannhunder som dere kjenner og vet at det ikke blir noe tull med.

Signerer denne, men legger til: ta hunden din i bånd før han "bikker over" og ta han vekk fra situasjonen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som de andre; slutt med frislipp. Og de gangene den møter andre hunder, så ta den vekk fra situasjonen før den har "fått nok". Du sier selv at det blir krangling når de har lekt for lenge, så da er det bedre å ta han vekk før det skjer. Han er ung, og trenger ikke dårlige opplevelser med andre hunder :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du drive med frislipp sammen med hunder av samme kjønn bør du finne deg et par stykker som er trygg, rolig og stødig som du treffer gjevnlig fremfor og slippeløs med mange andre hunder og hunder dere ikke treffer så ofte. Det høres jo ut som stress/overivrighet har en viss skyld her så ett tips der er jo og gå tur sammen i bånd slik at de også opplever og lærer seg og være rolig med andre hunder og ikke bare herjing og lek hver gang. Og slipper man hundene fri så er det som regel en stor fordel og være i bevegelse selv og ikke bare stå på en plass og la de herje. 3 dager i uka med frislipp og herjing kan jo kanskje også bli litt mye for en vilter unghund, med tanke på stressnivået. Så kanskje du kan kutte ned til 2? Og uansett hva du velger og gjøre og hvordan han blir så må du iallefall lære deg og være i forkant og ta en timeout FØR han bekker over.

Du har nok ikke en agressiv hund enda, men slike dårlige opplevelser bør du unngå, ellers kan du fort få en som blir skikkelig aggressiv når han blir litt eldre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det jo ut som dette er en ganske fast gjeng som kjenner hverandre, da de treffes ofte, og han skriver "hannhunden"?

Men uansett ville jeg ikke latt de hundene som bråker leke med hverandre i det hele tatt. Han er også i en alder der han lett kan ende i den typen bråk med andre hannhunder, og det er ikke noe særlig å ta sjansen på. Gå heller tur sammen med hundene i bånd, og gjør noe konstruktivt sammen (trening).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry mac, du har en rase som er disponert for samkjønnsaggressivitet i langt større grad enn mange andre raser.

Å forvente at en staff skal funke som en frislipphund blir litt vel optimistisk.

Dette bør oppdretteren din ha fortalt deg i tydelige ordelag da du kjøpte hunden, i tillegg til at du selv burde funnet det ut på forhånd.

Det begynner som regel noe senere, men det varierer veldig fra hund til hund.

Slutt rett og slett med frislipp og gå heller tur med hundene i bånd sammen, det er langt bedre for både hunder og eiere.

På raseforumene (eksempelvis sbtforum.no ) kan man lese mange innlegg om denne problemstillingen. Det er rett og slett ikke å forvente at dette funker.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry mac, du har en rase som er disponert for samkjønnsaggressivitet i langt større grad enn mange andre raser.

Å forvente at en staff skal funke som en frislipphund blir litt vel optimistisk.

Dette bør oppdretteren din ha fortalt deg i tydelige ordelag da du kjøpte hunden, i tillegg til at du selv burde funnet det ut på forhånd.

Det begynner som regel noe senere, men det varierer veldig fra hund til hund.

Slutt rett og slett med frislipp og gå heller tur med hundene i bånd sammen, det er langt bedre for både hunder og eiere.

På raseforumene (eksempelvis sbtforum.no ) kan man lese mange innlegg om denne problemstillingen. Det er rett og slett ikke å forvente at dette funker.

Må nesten signere denne.

Staffen min er ingen supersosial bestekompis for de andre hundene i klubben. Tvert imot. Han kan fyke uprovosert i trynet på andre hunder, små, store, gule eller blå. Han holdes i bånd, bortsett fra når vi trener agility nede på plassen. Da kan jeg ha ham løs selv om det er flere hunder rundt. Han er veldig "førerorientert" som det heter på fagspråket. Dette går kjempefint, men å la ham hilse på eller leke med andre hunder er som om å utfordre skjebnen, spør du meg.

Kan jo hende dette er en fase, for din del, men jeg er stygt redd for at hunden din, som mange andre staffer, burde holdes i bånd store deler av tiden.

Hos oss er det et privilegium å få gå løs. Selv da er det ikke alltid lov å vimse hvor man vil. Oppfører de seg ikke, er det rett i bånd. Han kommer på innkalling selv om det nærmer seg en annen hund og han stivner i et mååååå baaaaare smaaaaake pååååå- øyeblikk. Uten den innkallingen hadde han nok vært dømt til et liv i den andre enden av tauet.

Det er leit at det ofte blir sånn, men jeg visste jo dette da jeg fikk ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det langt fra det med å slippe løs til å alltid gå i bånd da.. Håper ingen oppfattet meg som om jeg mener man alltid bør bruke bånd.

Hannen min er ikke glad i andre hanner, han går allikevel løs det meste av tiden. Men så er han også såpass selvsikker at han ikke har behov for å bråke sånn helt uten videre.

At en hannhund i den verste pøbelperioden vil trenge bånd en god del kan dog hende.

Frislipp rolig på en plass er uansett en uting, å gå tur sammen med hundene løse kan gjerne fungere bedre for mange.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...