Gå til innhold
Hundesonen.no

Non-stop free motion sele, med bilder


Taz
 Share

Recommended Posts

Jeg sliter virkelig med å finne sele til både Kiwi og Khal, men jeg gikk altså til innkjøp av en non-stop sele til Khal.

Problemet er at jeg aner ikke om den passer eller ikke, først kjøpte jeg en str 4, men fant fort ut at den kom ikke til å passe særlig lenge, i tillegg til at jeg omtrent ikke fikk hode hans igjennom.

Bildene er tatt med blitz OG ett vanlig digitalkamera. :lol:

Han ville ikke trekke i selen, så jeg prøvde å kaste ting han ville ha forann han, i tillegg til mat, men han blir frustrert og bare setter seg ned.

Så hva syns dere? Passer denne? For stor? For liten?

IMG_0111_Non-stop_lite3.jpg

Jeg liker ikke at de er så stramme i halsen, men de skal vel kanskje være sånn?

IMG_0099_Non-stop_lite4.jpg

IMG_0095_Non-stop_lite.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den ser stram ut i halsen, men ellers passe. Jeg tror disse selene passer bedre til smalere hunder, sånn egentlig.

Jeg syns også de er litt for stramme i halsen, men uansett str på selen er de jo knøttsmå i halsen. Og Lola her inne har vel en sånn sele til dalmisen sin, og de er jo ikke akkurat smale hunder. :P

Men jeg vet ikke, føler alle seler jeg putter på bikkja har trekkpunkt (?) i halsen og ikke brystbenet.

Bikkja har også ganske mye løs hud rundt halsen for tiden, som gjør at det ser jo ut som han kveles.

:frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Non-stopselene passer veldig dårlig til litt kraftige hunder med tykk hals, egentlig. De har alt for liten åpning til halsen, og jeg synes den selen du har nå kanskje også virker litt kort i stolpen mellom frambeina (jeg ville hatt litt mer klaring fra albuene) - mens den vel er alt for lang bakover igjen (uten at det trenger å være helt feil).

Jeg har slitt lenge med å finne en sele som passer til Willy. Jeg har funnet en som sitter perfekt, men den er litt kortere enn nomeselen da:

Short%20spr%C3%A1vn%C3%A1%20velikost%20na%20psovi501.jpg

Jeg var også hos Seleverkstedet for å se om jeg kunne finne en nomesele som passet til Willy, og han måtte opp i grønlandshundsele pga litt atypisk kroppsfasong :lol:. Jeg har ikke prøvd den selen enn, men skal hente den rett over jul :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også de er litt for stramme i halsen, men uansett str på selen er de jo knøttsmå i halsen. Og Lola her inne har vel en sånn sele til dalmisen sin, og de er jo ikke akkurat smale hunder. :P

Men jeg vet ikke, føler alle seler jeg putter på bikkja har trekkpunkt (?) i halsen og ikke brystbenet.

Bikkja har også ganske mye løs hud rundt halsen for tiden, som gjør at det ser jo ut som han kveles.

:frantics:

En dalmis er forholdsvis mye smalere i halsen ift. resten av kroppen enn det en cattledog er. Non-stop passer fint til ridgebacken her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal jo være ganske stramme i halsen da. Synes den ser passe ut jeg. Krysset foran skal ligge på brystbenet iallefall, på bildene ser den riktig ut. Casper har forresten samme størrelsen :-)

Edit: så jeg var nevnt nå ja. Casper har faktisk en ganske så smal og lang hals, tror nok din er endel bredere både i nakken og resten av kroppen? Ser ut som din har endel halshud, og i tillegg mer pels en Casper, så da ser den jo fort trang ut, selv om den kanskje ikke sitter så trangt?

Så stor og flott han har blitt forresten, synes jeg nettopp så valpebilder av en liten klump jeg :wub: pen kar!

Men jeg tror de har forandret litt på selen og, at den har blitt trangere i halsen enn den var før. Casper har den gamle modellen nemlig. Slet lenge med å finne en passende trekksele, prøvde alt av seler i flere butikker, også fant jeg endelig denne. Kommer aldri til å bytte merke tror jeg.

Casper har lagt seg ut litt siden jeg kjøpte selen (han var to år og ikke mann enda :P) og tok disse bildene, men her ser du iallefall hvordan den er på ham:

DSCN9916.jpg

DSCN9908.jpg

DSCN9909.jpg

DSCN9915.jpg

DSCN9898.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Non-stopselene passer veldig dårlig til litt kraftige hunder med tykk hals, egentlig. De har alt for liten åpning til halsen, og jeg synes den selen du har nå kanskje også virker litt kort i stolpen mellom frambeina (jeg ville hatt litt mer klaring fra albuene) - mens den vel er alt for lang bakover igjen (uten at det trenger å være helt feil).

Jeg har slitt lenge med å finne en sele som passer til Willy. Jeg har funnet en som sitter perfekt, men den er litt kortere enn nomeselen da:

Short%20spr%C3%A1vn%C3%A1%20velikost%20na%20psovi501.jpg

Jeg var også hos Seleverkstedet for å se om jeg kunne finne en nomesele som passet til Willy, og han måtte opp i grønlandshundsele pga litt atypisk kroppsfasong :lol:. Jeg har ikke prøvd den selen enn, men skal hente den rett over jul :).

Jeg syns halsen var ukomfortabelt liten, men han har MYE halshud akkurat nå, og alt tyter ut i alle retninger når jeg tar den på, så den virker nok litt strammere enn den er.

Str 6 tror jeg blir for stort for han, og str 4 var for liten, så har ikke så mange alternativer igjen da. :P

Hvor har du kjøpt den selen? Hva koster den? Har de den i Kiwi str også?

Syns den virket veldig bra, og satt bra på bikkja, det syns jeg ikke non-stop'en gjør på alle.

Men er det en trekksele da?

En dalmis er forholdsvis mye smalere i halsen ift. resten av kroppen enn det en cattledog er. Non-stop passer fint til ridgebacken her også.

Tror jeg ser meg blind på rasen, for jeg syns ikke de har kraftigere hals enn foreks ridgeback og dalmis, Khal har MYE halshud.

De skal jo være ganske stramme i halsen da. Synes den ser passe ut jeg. Krysset foran skal ligge på brystbenet iallefall, på bildene ser den riktig ut. Casper har forresten samme størrelsen :-)

Edit: så jeg var nevnt nå ja. Casper har faktisk en ganske så smal og lang hals, tror nok din er endel bredere både i nakken og resten av kroppen? Ser ut som din har endel halshud, og i tillegg mer pels en Casper, så da ser den jo fort trang ut, selv om den kanskje ikke sitter så trangt?

Så stor og flott han har blitt forresten, synes jeg nettopp så valpebilder av en liten klump jeg :wub: pen kar!

Men jeg tror de har forandret litt på selen og, at den har blitt trangere i halsen enn den var før. Casper har den gamle modellen nemlig. Slet lenge med å finne en passende trekksele, prøvde alt av seler i flere butikker, også fant jeg endelig denne. Kommer aldri til å bytte merke tror jeg.

Casper har lagt seg ut litt siden jeg kjøpte selen (han var to år og ikke mann enda :P) og tok disse bildene, men her ser du iallefall hvordan den er på ham:

Du bruker str 5 på Casper?

Da kan jeg hvertfall ikke gå opp en str på Khal, må bare beholde str 5 da.

Jeg syns den selen til Casper hadde mye større hals enn den nye selen jeg har, for den er knøttliten.

Selen satt veldig mye bedre på Casper også.

Jeg syns også krysset foran ligger i halsen og ikke på brysbenet, så med mindre halsen er så smal for at trekkpunktet skal være på brystkassa, så trekker han med halsen.

Gutten ser bredere og tykkere ut enn han er, han har masse pels og masse hud. Men selvsagt, de er ikke akkurat spinkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme selen (og størrelse) til Extra. Hun bruker 50-55 i halsbånd (oftere 55), og er ganske kraftig. Det er den beste selven jeg har funnet til henne :) Jeg reagerte også på at den var stram i halsen, men det skal den være :) Den ligger "som støpt" uansett hvordan hun trekker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du kjøpt den selen? Hva koster den? Har de den i Kiwi str også? Syns den virket veldig bra, og satt bra på bikkja, det syns jeg ikke non-stop'en gjør på alle. Men er det en trekksele da?

Jeg kjøpte selen av en som hadde stand på NKK Hamar, men husker jo ikke hva den het selvsagt, men her er link til produsenten i Tsjekkia. Og ja, dette er trekkseler :). Jeg har snørekjørt med Willy og brukt den til sykling og den sitter knallbra på kroppen hans :). GOd og stødig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha lest resten av kommentarene her så ser den selen ut som om den er noe i det trangeste laget på både dalmisen og ACDen. Den sitter alt for tett i halsen, krysset sitter for høyt oppe, og selen er for nærme forbeina, noe som kan føre til gnagsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha lest resten av kommentarene her så ser den selen ut som om den er noe i det trangeste laget på både dalmisen og ACDen. Den sitter alt for tett i halsen, krysset sitter for høyt oppe, og selen er for nærme forbeina, noe som kan føre til gnagsår.

'

Den er ikke for trang til min nei, den sitter som støpt :-) Pusten er fin ved trekk, og har aldri hatt gnagsår. Selen er mye brukt :-) Slike seler skal være trange i halsen, men det er jo klart at de kan være for trange og, slik som Taz sin muligens er. På Casper er den akkurat passe :-) Hadde den vært større ville den lagt seg for langt ned på skuldrene, og på den måten hindret fri bevegelse.

(Han er forresten rundt 48-50 rundt halsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha lest resten av kommentarene her så ser den selen ut som om den er noe i det trangeste laget på både dalmisen og ACDen. Den sitter alt for tett i halsen, krysset sitter for høyt oppe, og selen er for nærme forbeina, noe som kan føre til gnagsår.

Eh, gnagsår.... når den løper nordkalott-løpet? Eller er med i Finnmarksløpet?

Come on, bikkjene våre er stort sett ute og drar oss på ei mil eller to på enten ski eller sykkel - den drar ikke en hundeslede over halve jordkloden. Den får ikke gnagsår av å ha en sele som sitter 5 cm feil den ene eller andre veien.

Stort sett synes jeg ikke noen av disse selene ser riv-ruskende gale ut. Selvfølgelig ser den noe trang ut i halsen og det er ikke trivelig for en hobbyhund å ha en sele som er så trang. Hel-nomer skal være så trange at du så vidt får inn to-tre fingre, det er slik de er utformet for hardbarka trekkbikkjer. Eneste jeg synes er litt småruskete er selve "trekkpunktet" - som jeg har fått intravenøst hele livet skal ligge rett på halefestet til bikkja.

Men igjen.... så lenge hunden ikke skal være med på finnmarksløpet så tror jeg nok det går HELT FINT uansett :) Jeg får hverken gnagsår eller rygghaill av å ha litt smådårlig tilpassede joggesko på mine moderate turer. Det skal bra mye til før det går over i ekstremitetene. Fuglehunder lever hele livet på å dra idiot-eierene sine med HALSBÅND... Får litt vondt i hjertet når jeg da ser flisespikkeriet her inne noen ganger, på tross av at det selvsagt kun er godhjerta :) Det enkle er ofte det beste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bakerste delen på disse selene kan stilles mye ut eller inn, så trekkpunktet bak er enkelt å fikse på Kahl sin. Men den ringen/tråden man fester båndet i teller ikke på en måte, eller? Altså i lengden. Selve selen skal slutte ved haleroten, også kommer ringen i tillegg?

Forresten, totalt ot, heter Kahl El til etternavn? Jeg vurderte om Casper skulle hete det :D (Eller superman staver det vel kanskje uten h da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på størrelsen faktisk, hva nummeret er.. men du kan jo prøve størrelse 6 og se hvor stor forskjell det er? Hvis den legger seg på halsen passer den ikke, den skal ligge litt lenger ned. Har du prøvd å la ham trekke i den?

Jeg tror du også har str 5, siden den er blå, str 4 var rød, så kanskje de har forskjellige farger?

Trekke, tja, han skjønner ikke helt dette med å trekke, så han tripper fint ved siden av meg.

Men skal nok finne ut av det. :P

Jeg har samme selen (og størrelse) til Extra. Hun bruker 50-55 i halsbånd (oftere 55), og er ganske kraftig. Det er den beste selven jeg har funnet til henne :) Jeg reagerte også på at den var stram i halsen, men det skal den være :) Den ligger "som støpt" uansett hvordan hun trekker :)

Khal har str 55 i halsbånd ca.

Men jeg klarer ikke å finne ut av hvor trekkpunktet er med den selen på.

Jeg kjøpte selen av en som hadde stand på NKK Hamar, men husker jo ikke hva den het selvsagt, men her er link til produsenten i Tsjekkia. Og ja, dette er trekkseler :). Jeg har snørekjørt med Willy og brukt den til sykling og den sitter knallbra på kroppen hans :). GOd og stødig.

Virker ikke særlig realistisk å få tak i den selen da. :P

Den bakerste delen på disse selene kan stilles mye ut eller inn, så trekkpunktet bak er enkelt å fikse på Kahl sin. Men den ringen/tråden man fester båndet i teller ikke på en måte, eller? Altså i lengden. Selve selen skal slutte ved haleroten, også kommer ringen i tillegg?

Forresten, totalt ot, heter Kahl El til etternavn? Jeg vurderte om Casper skulle hete det :D (Eller superman staver det vel kanskje uten h da).

Tror det er sånn ja, at selve selen skal slutte ved haleroten, men ser ikke helt hvordan selve selen kan stilles lenger bak.

Khal, som i Khal Drogo fra A song of ice and fire, men han heter kun Khal. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, gnagsår.... når den løper nordkalott-løpet? Eller er med i Finnmarksløpet?

Om sommeren går vi lange turer med Aisha, med telt. Vi har gått turer på 4 mil i løpet av en helg, og har opplevd at Aisha, med sele som ikke satt bra, fikk blodige, stygge sår under armene. TS spør om selen sitter bra, og jeg svarte på det. Skal jeg investere 700 kr i en sele, så mener jeg faktisk den skal sitte bra. Jeg jobber i dyrebutikk, og sier liksom ikke til kundene at selen sitter greit nok. Om du ikke bryr deg om selen sitter pent, så er det greit, men det er plenty av hunder som går med seler som ikke sitter pent, og det er vel greit å informere litt om hvordan en sele bør sitte. Jeg mener det bør være plass til ett par fingre rundt halsen, og at selen skal sitte ett par cm bak armhulene, men ikke bak ribbeina. Som deg mener jeg også krysset sitter feil på disse selene. Jeg flisespikker ikke, jeg svarer på smørsmålet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selen til Casper er av de første som kom ut. De har justert litt på størrelsene, så den blå Casper har er faktisk mindre enn den blå de lager i dag.

Jeg kjøpte den 'gamle' røde til Jubi når hun var ung, og vi 'slet' den ut. Så jeg ville ha en ny da jeg fikk av den nye typen på jobb. Jeg tok med meg en rød hjem, og den var kjempetrang. Først trodde jeg det var fordi den gamle hadde gått ut etter mye bruk. Men så sendte jeg en mail til non-stop og de kunne bekrefte at de hadde justert på størrelsene. Så dagens størrelser er noe mindre enn de første de lagde.

Jeg synes sela lå fint på Kahl, men pass på så du får kortet inn den bakerste delen slik at festet til trekkroken ( starten på det hvite tauet ) ligger ved halerota.

Den hvite er størrelsen større, det er ikke så veldig forskjell på de, så du kan godt prøve denne og se om du ikke føler den ligger bedre inne blandt den løse halshuden ;)

179868_10150089949136431_533231430_6845286_2796991_n.jpg

Her har Jubi på sin blå. Hun er ca 28-30 kg og dalmis ;) Her er hun løs og ikke i trekk, så den ligger nok litt løsere enn den ville gjort i trekk.

60044_437794146430_533231430_5837073_6517729_n.jpg

Her er hun på tur med den gamle røde. Når jeg legger de oppå hverandre er det akkurat samme halsåpning på disse to selene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

De skal sitte trangt i halsen (skal ikke ligge nede på skulderbladene), men jeg syns Kahl sin ser litt vel trang ut. Har du dratt opp halsskinnet? Sånn at den pølsa med pels ligger over sela? Ellers bør den stilles litt kortere bak også. Jeg syns nonstop-selene sitter knallbra på vorstehere, dalmatinere og hunder med lignende kroppsfasong, men på litt kraftigere raser syns jeg ofte en vanlig nomesele i rett størrelse er best.

Eh, gnagsår.... når den løper nordkalott-løpet? Eller er med i Finnmarksløpet?

Come on, bikkjene våre er stort sett ute og drar oss på ei mil eller to på enten ski eller sykkel - den drar ikke en hundeslede over halve jordkloden. Den får ikke gnagsår av å ha en sele som sitter 5 cm feil den ene eller andre veien.

Stort sett synes jeg ikke noen av disse selene ser riv-ruskende gale ut. Selvfølgelig ser den noe trang ut i halsen og det er ikke trivelig for en hobbyhund å ha en sele som er så trang. Hel-nomer skal være så trange at du så vidt får inn to-tre fingre, det er slik de er utformet for hardbarka trekkbikkjer. Eneste jeg synes er litt småruskete er selve "trekkpunktet" - som jeg har fått intravenøst hele livet skal ligge rett på halefestet til bikkja.

Men igjen.... så lenge hunden ikke skal være med på finnmarksløpet så tror jeg nok det går HELT FINT uansett :) Jeg får hverken gnagsår eller rygghaill av å ha litt smådårlig tilpassede joggesko på mine moderate turer. Det skal bra mye til før det går over i ekstremitetene. Fuglehunder lever hele livet på å dra idiot-eierene sine med HALSBÅND... Får litt vondt i hjertet når jeg da ser flisespikkeriet her inne noen ganger, på tross av at det selvsagt kun er godhjerta :) Det enkle er ofte det beste...

Ikke enig. Hunden min får gnagsår under armhulene av alt annet enn nomeseler (fordi jeg aldri finner noen med lang nok bryststolpe i forhold til halsstørrelser, han har dyp brystkasse). Gnagsår er ikke noe man tuller med. Hunden trenger ikke løpe finnmarksløpet for å få gnagsår, akkurat som jeg ikke trenger løpe maraton for å få gnagsår (nikker bekreftende og titter ned på harva fot etter en halvtimestur i feil sko for et par dager sida). Med feil sele holder det faktisk med en times tur, så har hunden min gnagsår.

Om hunden ikke trekker, er det kart at det ikke betyr noe hvordan sela sitter, men om den trekker og man er på litt mer enn et par halvtimes skiturer i uka, så bør den sitte rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det litt vanskelig og se utifra et bilde, men jeg synes ikke den ser fryktelig liten ut. slike seler skal være trange i halsen og at den ligger litt nært albuene har ingen ting og si så lenge den ikke hindrer hunden. :)

Får prøve å ta flere bilder i morgen, fra forskjellige vinkler. :P

Jeg synes sela lå fint på Kahl, men pass på så du får kortet inn den bakerste delen slik at festet til trekkroken ( starten på det hvite tauet ) ligger ved halerota.

Den hvite er størrelsen større, det er ikke så veldig forskjell på de, så du kan godt prøve denne og se om du ikke føler den ligger bedre inne blandt den løse halshuden ;)

Her har Jubi på sin blå. Hun er ca 28-30 kg og dalmis ;) Her er hun løs og ikke i trekk, så den ligger nok litt løsere enn den ville gjort i trekk.

Skal også prøve å få korta den inn bak, har ikke studert selen så veldig.

Jeg føler at en str større kanskje blir for stort i ryggen, for den blå er jo ganske stor i ryggen, men trang i halsen.

Ikke designet for ACD denne selen. :P

De skal sitte trangt i halsen (skal ikke ligge nede på skulderbladene), men jeg syns Kahl sin ser litt vel trang ut. Har du dratt opp halsskinnet? Sånn at den pølsa med pels ligger over sela? Ellers bør den stilles litt kortere bak også. Jeg syns nonstop-selene sitter knallbra på vorstehere, dalmatinere og hunder med lignende kroppsfasong, men på litt kraftigere raser syns jeg ofte en vanlig nomesele i rett størrelse er best.

Ikke enig. Hunden min får gnagsår under armhulene av alt annet enn nomeseler (fordi jeg aldri finner noen med lang nok bryststolpe i forhold til halsstørrelser, han har dyp brystkasse). Gnagsår er ikke noe man tuller med. Hunden trenger ikke løpe finnmarksløpet for å få gnagsår, akkurat som jeg ikke trenger løpe maraton for å få gnagsår (nikker bekreftende og titter ned på harva fot etter en halvtimestur i feil sko for et par dager sida). Med feil sele holder det faktisk med en times tur, så har hunden min gnagsår.

Om hunden ikke trekker, er det kart at det ikke betyr noe hvordan sela sitter, men om den trekker og man er på litt mer enn et par halvtimes skiturer i uka, så bør den sitte rett.

Jeg har ikke dratt opp halsskinnet hans. :P Men tenkte å prøve å ta noen nye bilder i morgen, kan dra opp all huden da. ^^

Men brystbenet hans er rett ovenfor tantegningene. Så den sitter for langt oppe uansett, og det tror jeg ikke vil forandre seg uansett str på selen.

Eller skal ikke krysset ligge på brystbenet?

Bør kanskje nevne at per dags dato så trekker han ikke, og skiturer blir det lite av, men jeg vil gjerne at han skal lære seg å trekke litt med alderen.

Han er jo også bare 7 mnd gammel, så han kommer jo til å legge på seg endel mer bredde, så er vel ikke så forferdelig lenge vi får brukt denne selen?

Jeg har også en webmaster harness sele til han, men jeg føler den kanskje hindrer litt mer bevegelsene?

Men sitter vanvittig mye bedre i halsen på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
    • 🤣🤣🤣 det er minst 5 år til 🤣
    • Du får si fra når han er voksen og veloppdragen.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...