Gå til innhold
Hundesonen.no

Lettere å ta med hund til utlandet


soelvd
 Share

Recommended Posts

Du trenger ikke vente 3 mnd med å reise, det holder med 21 dager etter første vaksinen og at den blir fulgt opp etter vaksine produsenten sin anbefaling som er 1-3 år alt etter merket hunden blir vaksinert med.

Det som også er en forsjell er at ormekuren som blir gitt når du kommer hjem er at den SKAL dokumenteres og føres i passet.

Om jeg husker rett så har det ikke stått før at den skal føres i passet. Hva som blir konsekvensen ved det, eller om det blir fulgt opp ved ny innreise vet man ikke helt enda tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også er en forsjell er at ormekuren som blir gitt når du kommer hjem er at den SKAL dokumenteres og føres i passet.

Om jeg husker rett så har det ikke stått før at den skal føres i passet. Hva som blir konsekvensen ved det, eller om det blir fulgt opp ved ny innreise vet man ikke helt enda tror jeg.

Nei, ormekur skulle også i år dokumenteres i passet - for eksempel etter en utstilling i Danmark blir det signert og stemplet i passet av veterinæren som er på utstillingen, også må en til veterinær innen fastsatt tid etter hjemkomst for å få stempel og signatur da også.

Det er i hvert fall beskjeden jeg har fått hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, håper ikke de krever innføring av enhver ormekur i passet (dvs inkl. hver Sverigetur) - da blir det fort fullt!

Det fine nå er at man kan finne en utst. i f.eks. Danmark - vaksinere mot rabies, melde på og så reise. Før måtte man ta vaksinen, vente i 3 mndr, ta blodprøve, vente på svar for å se om man kan reise eller ikke.

(Ormekur er likt som tidligere)

Hunder man vet ikke skal til utlandet kan man faktisk droppe rabiesvaksinen på, og således dels spare dem for unødvendige vaksiner OG en selv for unødvendige utgifter. Likevel kan man ombestemme seg midtveis i året - og smelle på en vaksiner da og likevel kunne ta den med...

Jeg er usikker på om jeg da gidder å rabiesvaksinere hele gjengen nå i februar, når vakinene går ut. Det er slett ikke sikkert jeg skal reise utenfor Norge/Sverige neste år, og da har jeg jo spart et par tusen bare på å droppe dèt, liksom.

Men det føles litt rart - man skulle jo tro at det er bedre å regelmessig vaksinere, enn å bare slenge på en vaksine rett før en utenlandstur, kanskje?

Så sannelig om jeg vet hva man skal gjøre...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ormekur skulle også i år dokumenteres i passet - for eksempel etter en utstilling i Danmark blir det signert og stemplet i passet av veterinæren som er på utstillingen, også må en til veterinær innen fastsatt tid etter hjemkomst for å få stempel og signatur da også.

Det er i hvert fall beskjeden jeg har fått hver gang.

Snakker ikke om den, men om den du tar når du har retunert. Den som skal taes 10 dager etter innreise til Norge.

Fra utlandet har det alltid vært krevd dokumentasjon.

Spørsmålet er om man nå kan ha tilbakevirkende kraft ved grensepassering og man ikke kan dokuemetere at man følger regelverket for hva man skal gjøre ved forje innreise til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at begge skal inn i passet (fra f.eks. Danmark + hjemme etterpå)...

Ergo - nytt pass minst en gang i livet på aktive utst.hunder pga for få rubrikker å skrive sånt inn i.

Men det er langt og lenge mellom hver gang det sjekkes, da.. Ormekurer tror jeg aldri noen toller har sjekket - men rabiesvaksine og microchippen har vi opplevd kontroll på noen få ganger.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at begge skal inn i passet (fra f.eks. Danmark + hjemme etterpå)...

Ergo - nytt pass minst en gang i livet på aktive utst.hunder pga for få rubrikker å skrive sånt inn i.

Det har vist ikke stått spesifisert før at den hjemme må i passet. Jeg har ikke sjekket, det var en veterinær fra mattilsynet som sa det til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker ikke om den, men om den du tar når du har retunert. Den som skal taes 10 dager etter innreise til Norge.

Jeg har alltid fått innført den ormekuren i passet til hundene, jeg. Først en utenlands som føres inn, så den som tas maks 10 dager etter innreise til Norge. Sånn har det da alltid vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått innført den ormekuren i passet til hundene, jeg. Først en utenlands som føres inn, så den som tas maks 10 dager etter innreise til Norge. Sånn har det da alltid vært?

Ja du skal alltid ta den det har vært krav, men det har faktisk ikke vært krav om at det skulle føres i pass. Men de fleste har det som rutine.

Men nå er det vist mer spesifisert da det, vist nok, ikke sto i den gamle forskriften at den MÅTTE dokumeteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det føles litt rart - man skulle jo tro at det er bedre å regelmessig vaksinere, enn å bare slenge på en vaksine rett før en utenlandstur, kanskje?

Så sannelig om jeg vet hva man skal gjøre...

Jeg tror jeg skal fortsette å vaksinere de en gang i året, så er det en rutine og rytme på det som ikke går så lett i glemmeboka - men jeg har jo bare to. Dog er de vaksinert med et halvt års mellomrom, så det hadde jo vært gull å få de samtidig - mer praktisk og økonomisk.

På den annen side er jeg 90 prosent sikker på at X'en ikke skal stilles utenlands neste år - så er det da bare bortkastede penger?

Jaja, jeg vet ikke hvor hun skal parres, så kanskje like greit å gi ny vaksine i februar når det da er et år siden sist.

Snakker ikke om den, men om den du tar når du har retunert. Den som skal taes 10 dager etter innreise til Norge.

Ja, det var det jeg skrev - tur til veterinær etter ankomst hjemmet, for stempel og signatur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye reglene er:

  • Ved innførsel av kjæledyr fra EU/EØS-land og fra Svalbard og Jan Mayen skal dyr og nødvendige dokumenter uoppfordret forevises Tollvesenet for kontroll.
  • Ved innførsel av kjæledyr fra listeførte tredjeland skal dyret ved grensepassering undersøkes av Mattilsynet. Dyreeier skal varsle det lokale Mattilsynet minimum 48 timer i forveien om tid og sted for ankomst.
  • De grunnleggende kravene for dokumentasjon, pass og grensekontroll endres ikke.
  • Informasjon om navnet til dyrets eier, dyrets ID-merking, rabiesvaksinasjon og behandling mot bendelorm skal være dokumentert i et veterinærsertifikat som skal undertegnes av offentlig veterinær i avsenderlandet (gjelder listeførte tredjeland) eller et EU-godkjent pass (gjelder EU/EØS-land).
  • ID-merking: Kun mikrochip er gyldig for dyr som er merket etter den 3. juli 2011. Tatovering godtas nå bare dersom den er lett leselig og påført dyret før 3. juli 2011.
  • Dyret skal være vaksinert mot rabies iht. vaksineprodusentens anbefaling (vanligvis tidligst når det er tre måneder gammelt) og kan innføres 21 dager etter vaksineringen. Merk at kravet om rabiesvaksinering også skal gjelde ved innførsel fra rabiesfrie stater (som Storbritannia og Irland), men ikke fra Sverige.
  • Hunden og katten skal være behandlet mot bendelorm - Echinococcus multilocularis med godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel) i løpet av de siste 10 dagene før innførsel. Denne behandlingen skal gjentas i løpet av de første 7 dager etter innførsel til Norge. Kravet om behandling mot Echinococcus gjelder ikke ilder. Vær oppmerksom på at tidspunktet for behandling kan endres i løpet av 2012. Dette må utføres og dokumenteres av en veterinær for alle land untatt Sverige (følg lenke).
  • Det vil ikke være tillatt å innføre mer enn til sammen fem dyr per innførsel dersom man vil benytte seg av de mulighetene for forenklet kontroll som forskrift for ikke-kommersiell innførsel av kjæledyr åpner for.
  • Det er ingen endring i kravene til import av uvaksinerte katter og hunder under 3 måneder.

Husk ormekurbehandling! Dette er påkrevd i dag og vil også være påkrevd etter de nye reglene. Gjelder ikke ilder og ikke for hund og katt fra Finland.

Hentet fra Mattilsynet sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man leser reglene, så fremgår det jo at man behøver pass fra "EU/EØS-land", så da kan det jo virke som om det skal være et pass også på hunder som kommer fra Sverige...

Der bekreftes jo også eier, ID-nummer og sånt.

Men samtidig - litt merkelig å kreve et pass som egentlig ikke behøver å inneholde noe som helst, da.. Man har jo egenerklæring for ormekuren, og det er jo ikke noen vaksinekrav til/fra Sverige. Så et reg.bevis med microchipnummer bør jo være tilstrekkelig dokumentasjon, da.

Hmmm... Troligvis gjør vi dette mye mer komplisert enn det egentlig er. De aller, aller fleste kommer til å reise som de pleier til Sverige, og jeg mistenker at de færreste engang vet om dette med ormekuren.

Tollerne har viktigere ting å tenke på, så de sjekker nok bare ytterst få.

Så det blir nok bare enklere for utenlandsturer (dvs utenfor Norge/Sverige) - ellers er det som før.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...