Gå til innhold
Hundesonen.no

Bittsår. Valgets kvaler om veterinær FØR jul. Råd ønskes inderlig.


tm100008
 Share

Recommended Posts

Som gammal veterinærassistent er jeg godt over middels informert om hvordan man behandler bittsår, så såret er barbert og renset. Såret er rent. Nå. Det ser fint ut. Nå. Hva som venter om to dager gjør meg usikker.

Jeg vet hvor skumle bittsår kan bli, men har ingen anelse om hvordan "statistikken" er hos hundefolk som er flinke på sårbehandling ligger an.

Det er en hvit dag i morgen, og så kommer tre røde dager hvor jeg gjerne får et skikkelig styr med å komme meg til en dyrlegevakt. Bør jeg ta fri for å dra til vetten i morgen og kanskje sette bikkja på antibiotika sånn bare for sikkerhetsskyld?

Hva er din erfaring med bittsår av typen lommesår?

Spesielt interessert er jeg i å vite: Hvor raskt kan en skikkelig infeksjon fyre løs fra et tilsynelatende rent sår fra et bitt? Da tenker jeg av den typen hvor hunden får feber og nedsatt allmenntilstand, ikke bare puss i såret.

Jeg kjenner meg veldig usikker her, så da spør jeg faktisk om dette på et hundeforum. På den annen side så sitter det jo proppfullt i erfarne hundefolk her, så gode råd burde det ikke stå på ;)

Ja, og så er det jo fint at noen svarer meg raskt da! *håpefull*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et tannhull eller en flenge? Er hele såroverflaten "opp i dagen" eller er det lomme( r ) i vevet?

Det er to tannhull. Det ene bittsåret er hele såroverflaten åpent, det andre er mye grunnere og jeg kan ikke se at det alene skal gi særlig fare for infeksjon hvis man er flink til å holde det rent.

Det bittsåret som er dypest har en lomme ned i vevet, og det gaper også en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon for et par uker siden. Jeg endte opp hos vet etter samtale på telefon (jeg hadde planer om å rense selv og se det an). Hun sa at de er ganske på med antibiotikabehandling så lenge det har gått hull på huden, fordi det er så stor infeksjonsfare. Ofte er lommene dypere enn vi ser, og faren er jo at den lukker inne og utvikler infeksjon.

God bedring til voffsen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...