Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Har skaffet meg (.......) Painter, men jeg trenger hjelp til å lære meg å bruke programmet. :) Er jo veldig vant til Photoshop fra før av!

Hva er deres smarte organisering av vinduene? Er det ting som er helt ubrukelige jeg bare kan lukke med en gang? Hva er hotkey for å åpne brush f. eks, eller må jeg klikke manuelt borti vinduet der og oppe i toppen for å endre størrelse på kosten og endre kost?

Linker til tutorials osv mottas med takk, samme med linker til morsomme koster osv!

Skrevet

Det er jo litt smak og behag, så klart, alt sammen, men kan fortelle litt om hvordan jeg gjør det. Aner ikke hvor mye du vet så jeg tar det fra grunnen av her.

De eneste vinduene jeg har åpen er "Layers" og "Colours" pluss de diverse kostene jeg bruker. Jeg kan til nød åpne flere om det trengs, men det er sjeldent jeg bruker dem.

Kostene ligger vanligvis oppe i høyre hjørnet, men om du trekker ikonet "ned" så lages ett lite vindu med selve kosten i. Der kan du også legge flere - jeg sorterer dem etter type tegning jeg er ute etter. (pels, hud, osv.) Disse kost-vinduene blir lagret under Window - Custom Palette.

Husk også å lagre Workspace - veldig greit om du må restarte programmet eller bruker flere forskjellige. Jeg prater av erfaring akkurat her. :P Det er en bug i Corel Painter 11 som gjør at brush-selector'n forsvinner, hvor eneste løsning er å sette workspace til default, og så tilbake til den du bruker igjen.

Dette er de viktigste hotkeyene jeg bruker - har alle lagret inne på tablet min så jeg slipper å bruke keyboardet mye:

alt-knappen brukes for å få opp colour selector-dingsen.

n-knappen er viskelær, om du ikke bare vil snu blyanten da. (Om tableten din støtter dette.)

ctrl-alt-1 pluss zoom gjør at du kan forandre størrelsen på kosten din. Veldig greit om du skifter størrelse ofte.

g-knappen står for grabber, som gjør at du kan manøvrere rundt. Aner ikke hva vi kaller disse på norsk...

b-knappen står for standard kost.

Denne linken forklarer hvordan du lager egne koster i Painter: http://www.digitalimagemagazine.com/blog/featured/using-brush-transposer-in-corel-painter-to-create-custom-brushes/

Jeg har ærlig talt ikke giddet laste ned så mange forskjellige koster da jeg bruker tre-fire stykker og fikser på disse kontinuerlig mens jeg jobber.

Det er det jeg husker akkurat nå - poster mer om jeg kommer på det. Har du spesifikke spørsmål er det bare å komme med de, jeg har jobbed med Painter i ganske mange år nå. :)

Skrevet

Hvilke koster bruker du mest? I photoshop bruker jeg omtrent kun en kost, og det er "Soft round pressure opacity", den er myk og blir ikke 100% før man evt. tegner ganske hardt. Bruker den til alt, bortsett fra veldig skarpe detaljer osv.

Prøvde meg litt frem i går, men syns det er så mange forskjellige kategorier for børster at det er vanskelig å vite hvor jeg skal begynne :P

Edit: er også vant til at om jeg tegner på samme layer, så vil det jeg tegner på toppen uansett dekke det som er under. Mens i CP så virker det som at om jeg velger en annen type børste, så dekker den ikke alltid det som er under? Gjør jeg noe feil?

Skrevet

Koster jeg bruker:

Pen - Smooth Round Pen 3 - her har jeg full opacity og resat, er min blekk-penn til omriss osv når jeg ikke maler

Pen - Smooth Round Pen 1,5 - den er i utgangspunktet helt lik den ovenfor, men jeg har justert opacity til 45% og Resat til 20% for å få den myk og så den ikke blir 100% før man tegner flere ganger over. Bruker gjerne den når jeg legger til litt ekstra farge etc.

Blenders - Grainy Water - Min hovedkost for pels. brukes både til å forme malingen som ligger på lerretet, og på å legge til mer farge (juster resat-verdien). Jeg setter opacity til 55%, grain til 80%, og bleed til 15% når jeg feks jobber med pels. (Resat varierer etter hvor mye farge jeg vil ha inn der og da.)

Airbrushes - Soft Airbrush 30 - Satt Opacity 10%, Resat til 23%. Bruker den når jeg skal ha litt rosa i kinnene etc. Går lett over en gang, voila.

Dette er sånn ca det jeg bruker. Jeg trikser og mikser med opacity, resat og bleed til jeg finner miksen jeg liker. Har eksperimentert med en del andre brushes, sånn som goache, acrylics etc, men fant til slutt ut at jeg liker enkelheta i å bruke vanlige penner. Trekker fortsatt fram de andre innimellom, men det gjør at hele programmet går tregere og pcn min synger på siste verset, så. :/

Jeg er også glad i alle blender-variantene, samt kritt-kostene. Her kan jeg dog ikke mye, så jeg bare leker meg rundt.

Ang. dekking av maling som ligger under - dette kommer an på opacity-graden på kosten du bruker. Enkelte koster har en lav opacity-grad i utgangspunktet. Bare juster denne opp så skal det løse seg.

Om du angrer på forandringene du har gjort på en kost og vil ha den tilbake til default kan du trykke på den lille pila som peker mot høyre, øverst i høyre hjørnet på skjermen (ved siden av brush selectoren). Der har du "restore default variant" for penselen du har valgt, evt "restore all default variants" om du vil ha alt tilbake til basic. Greit å huske på :)

• Like 1
Skrevet

Takk, det var hjelpsomt :) Det er frustrerende å gå fra et program man kan og over til et man ikke kan, for å prøve å gjøre omtrent det samme! Har jo brukt Photoshop i ca 10 år nå, hjelpes! Hehe.

Fikk hvertfall en bedre forståelse av hva de forskjellige innstillingene gjør nå etter at jeg testet litt rundt med det du nevnte.

Overse at jeg ikke kan noe om skygger og bouncing light enda :whistle:

kulei.jpg

Skrevet

Hihi, jeg vet hvordan det er! Jeg føler meg som bambi på glattisen hver gang jeg åpner photoshop. :P

conceptart.org har ett eget forum for painter, og det er en del tutorials på deviantart - men man må lete litt for å finne gode tips der, desverre! :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
    • Kan også si at det er mellomstor hund i størrelse. Men man skal unngå helt hopp eller generelle store bevegelser uansett i starten vet jeg godt. Så da sperrer jeg av for sikkerhetsskyld heller enn så være for mye hauk så jeg også får beholdt roen samtidig som gitt ho omsorgen også roen ho trenger er planen da. Samtidig kan jeg si at ho er veldig sterk hund generelt psykisk også fysisk for så kun være mellomstor hund. Bevarer roen når trengs og når ikke trengs vet ho hva ho skal. Bare håper ho forstår legge seg bra for kroppen som nevnt og det er en av de siste tingene jeg er usikker på rundt dette etter operasjon. Ho har nok noen år til igjen asså, frisk som en fisk og aller første ting som noen gang skjedd ho som trengt oppmerksomhet fra veterinær dette mtp fysiske ting eller psykiske ting. Kun vaksiner ellers ho trengt.  
    • Snakket med veterinæren og fikk beskjed om så kun ha valpen bortreist i 7 dager i hvertfall var nok. Utenom det har jeg fått lite informasjon egentlig. De skal informere meg mere i morgen når jeg leverer ho der for operasjonen tidlig på morgenen. Jeg kommer sperre av inngang til sofaen også området foran sofaen helt ærlig bare uansett er planen også legge dyne så pledd i hunde sengene vi har rundt her så ho får komfort også kan lage sin egen om føler for det tenkte jeg. Men er usikker på om dyr generelt etter operasjon legger seg bra mtp der dem sydd bare og der er jeg litt usikker. Ho får body selvfølgelig. Og hvis ho så får en liten tisse ulykke eller gjør fra seg inne bryr ikke jeg meg noe om helt ærlig etter operasjon, da kan uhell skje tenker jeg sånn sett for det er trossalt fjerne livmor også fjerne svulst i 1 jur hvis ikke det er spredt mer enn de funnet da. De håpet det gikk over av seg selv men sist time for sjekk etter innbilt svangerskap fikk jeg time for operasjon temmelig fort så det har blitt noe bedre samtidig ikke borte så de tok avgjørelsen for operere. De tok ultralyd første gang også når sjekket så de er nok veldig nøye her tenker jeg og jeg har tillit til dem på dette også tillit til at hunden klarer seg nok bra. Men mer nervøs rundt dette med gode ligge plasser også gi ho riktig komfort så jeg driver på lager områder avsperret rundt eksempel sofaen og tenker jeg bare sover i sofaen med ho i hundesengen sin første natten eller nettene om så jeg asså for det gjør meg null så lenge jeg har oversikt også får fulgt med på at ho har komfortabelt litt når første døgnene. 
    • Hei! Høres lurt ut det du tenker synes jeg.Jeg har kastert 2 tisper (lukket livmorbetennelse til ei og veldig til innbildtnsvangerskap som gjorde at det ikke var noe særlig livskvalitet til nåhverenden hund.   Det er jo aldri noe moro når en hund må opereres men,heldigvis går det stort sett bra selv om det jo alltid er en risiko med det.   Til begge mine gikk operasjonen veldig fint. Selv med mye smertestillende er første døgnet etter operasjonen ikke noe særlig for hunden.    Etter det kom begge seg fint og vi slapp heldigvis noen komplikasjoner.Tok det med ro i 10 dager her.Selv om de var fryktelig fin form før 10 dager er det jo en stor operasjon så viktig med ro så såret gror. Mine er eller ikke vant til bur og vant til ligge hvor vil. Av seg selv så prøvde de ikke opp i sofa/seng den første dagen,dagene etterpå gikk det nå bra. Størrelse på hund spiller nok inn  om er lurt  hoppe opp i sofa/ seng jeg har gordon setter. Minder hund som hopper opp i sofa og seng er ikke nå lurt da. Dyrlegen har sikkert forklart at inkontinens er en mulig bivirkning av operasjonen?    Tenkte bare si at begge mine ble det kort  tid etter ( var 3 & 5 år da ble operert)    Jeg vet av mange kastrerte tisper ingen har blitt inkontinente så tror nok ikke det er så vanlig tenkte bare nevne det. Går på medisin mot det (Rinexin) som fungerer strålende nå er det faktisk 1.5 år siden siste uhell. Man vet selvsagt aldri når det skjer. Er under søvn/ hvile de tømmer seg helt ikke noe særlig for hunden oppleve det når de er så renslige.   Før startet på medisin for det gikk det så langt at var uhell flere ganger pr dag så det sier litt om hvor bra medisinen virker her. Masse lykke til hunden din med operasjonen & tiden etterpå så får vi håpe hun har mange gode år gjenn❤️
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...