Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp med Painter


Mirai
 Share

Recommended Posts

Har skaffet meg (.......) Painter, men jeg trenger hjelp til å lære meg å bruke programmet. :) Er jo veldig vant til Photoshop fra før av!

Hva er deres smarte organisering av vinduene? Er det ting som er helt ubrukelige jeg bare kan lukke med en gang? Hva er hotkey for å åpne brush f. eks, eller må jeg klikke manuelt borti vinduet der og oppe i toppen for å endre størrelse på kosten og endre kost?

Linker til tutorials osv mottas med takk, samme med linker til morsomme koster osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt smak og behag, så klart, alt sammen, men kan fortelle litt om hvordan jeg gjør det. Aner ikke hvor mye du vet så jeg tar det fra grunnen av her.

De eneste vinduene jeg har åpen er "Layers" og "Colours" pluss de diverse kostene jeg bruker. Jeg kan til nød åpne flere om det trengs, men det er sjeldent jeg bruker dem.

Kostene ligger vanligvis oppe i høyre hjørnet, men om du trekker ikonet "ned" så lages ett lite vindu med selve kosten i. Der kan du også legge flere - jeg sorterer dem etter type tegning jeg er ute etter. (pels, hud, osv.) Disse kost-vinduene blir lagret under Window - Custom Palette.

Husk også å lagre Workspace - veldig greit om du må restarte programmet eller bruker flere forskjellige. Jeg prater av erfaring akkurat her. :P Det er en bug i Corel Painter 11 som gjør at brush-selector'n forsvinner, hvor eneste løsning er å sette workspace til default, og så tilbake til den du bruker igjen.

Dette er de viktigste hotkeyene jeg bruker - har alle lagret inne på tablet min så jeg slipper å bruke keyboardet mye:

alt-knappen brukes for å få opp colour selector-dingsen.

n-knappen er viskelær, om du ikke bare vil snu blyanten da. (Om tableten din støtter dette.)

ctrl-alt-1 pluss zoom gjør at du kan forandre størrelsen på kosten din. Veldig greit om du skifter størrelse ofte.

g-knappen står for grabber, som gjør at du kan manøvrere rundt. Aner ikke hva vi kaller disse på norsk...

b-knappen står for standard kost.

Denne linken forklarer hvordan du lager egne koster i Painter: http://www.digitalimagemagazine.com/blog/featured/using-brush-transposer-in-corel-painter-to-create-custom-brushes/

Jeg har ærlig talt ikke giddet laste ned så mange forskjellige koster da jeg bruker tre-fire stykker og fikser på disse kontinuerlig mens jeg jobber.

Det er det jeg husker akkurat nå - poster mer om jeg kommer på det. Har du spesifikke spørsmål er det bare å komme med de, jeg har jobbed med Painter i ganske mange år nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke koster bruker du mest? I photoshop bruker jeg omtrent kun en kost, og det er "Soft round pressure opacity", den er myk og blir ikke 100% før man evt. tegner ganske hardt. Bruker den til alt, bortsett fra veldig skarpe detaljer osv.

Prøvde meg litt frem i går, men syns det er så mange forskjellige kategorier for børster at det er vanskelig å vite hvor jeg skal begynne :P

Edit: er også vant til at om jeg tegner på samme layer, så vil det jeg tegner på toppen uansett dekke det som er under. Mens i CP så virker det som at om jeg velger en annen type børste, så dekker den ikke alltid det som er under? Gjør jeg noe feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster jeg bruker:

Pen - Smooth Round Pen 3 - her har jeg full opacity og resat, er min blekk-penn til omriss osv når jeg ikke maler

Pen - Smooth Round Pen 1,5 - den er i utgangspunktet helt lik den ovenfor, men jeg har justert opacity til 45% og Resat til 20% for å få den myk og så den ikke blir 100% før man tegner flere ganger over. Bruker gjerne den når jeg legger til litt ekstra farge etc.

Blenders - Grainy Water - Min hovedkost for pels. brukes både til å forme malingen som ligger på lerretet, og på å legge til mer farge (juster resat-verdien). Jeg setter opacity til 55%, grain til 80%, og bleed til 15% når jeg feks jobber med pels. (Resat varierer etter hvor mye farge jeg vil ha inn der og da.)

Airbrushes - Soft Airbrush 30 - Satt Opacity 10%, Resat til 23%. Bruker den når jeg skal ha litt rosa i kinnene etc. Går lett over en gang, voila.

Dette er sånn ca det jeg bruker. Jeg trikser og mikser med opacity, resat og bleed til jeg finner miksen jeg liker. Har eksperimentert med en del andre brushes, sånn som goache, acrylics etc, men fant til slutt ut at jeg liker enkelheta i å bruke vanlige penner. Trekker fortsatt fram de andre innimellom, men det gjør at hele programmet går tregere og pcn min synger på siste verset, så. :/

Jeg er også glad i alle blender-variantene, samt kritt-kostene. Her kan jeg dog ikke mye, så jeg bare leker meg rundt.

Ang. dekking av maling som ligger under - dette kommer an på opacity-graden på kosten du bruker. Enkelte koster har en lav opacity-grad i utgangspunktet. Bare juster denne opp så skal det løse seg.

Om du angrer på forandringene du har gjort på en kost og vil ha den tilbake til default kan du trykke på den lille pila som peker mot høyre, øverst i høyre hjørnet på skjermen (ved siden av brush selectoren). Der har du "restore default variant" for penselen du har valgt, evt "restore all default variants" om du vil ha alt tilbake til basic. Greit å huske på :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var hjelpsomt :) Det er frustrerende å gå fra et program man kan og over til et man ikke kan, for å prøve å gjøre omtrent det samme! Har jo brukt Photoshop i ca 10 år nå, hjelpes! Hehe.

Fikk hvertfall en bedre forståelse av hva de forskjellige innstillingene gjør nå etter at jeg testet litt rundt med det du nevnte.

Overse at jeg ikke kan noe om skygger og bouncing light enda :whistle:

kulei.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg vet hvordan det er! Jeg føler meg som bambi på glattisen hver gang jeg åpner photoshop. :P

conceptart.org har ett eget forum for painter, og det er en del tutorials på deviantart - men man må lete litt for å finne gode tips der, desverre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...