Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken forsikring bør vi velge?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Æh, ja. Vi sendte inn sånn ferdigutfylt lapp vi fikk med fra oppdretter for å fortsette Montis forsikring, men den er visst blitt borte i posten så vi må tegne ny forsikring. Og nå fikk vi jo plutselig en million alternativer.

Vi vil ha 10% bevegelig egenandel og 1400, det er fastbestemt med mindre noen har svære innvendinger.

Ellers kan vi i tillegg ha medisin, rehabilitering og spesial (står det dekker feks avlivingskostnader, strålebehandling, blabla. Vet ikke hvor vanskelig det er å få penger ut av den delen, jeg). I tillegg har vi jo livsforsikring og om vi skal ha det er det bare en hundrings opp til "elite". Litt om elite:

"Agria Elite er en tilleggsforsikring til Agria Liv for deg som har en hund som kontinuerlig brukes i praktisk arbeid eller offisiell konkurransevirksomhet (gjelder ikke utstillingshunder). Du kan tegne forsikringen når hunden er blitt seks uker gammel, men ikke har fylt seks år. I Agria Elite får du erstatning med hele livsforsikringsbeløpet hvis du ikke lenger kan bruke hunden i arbeid, for eksempel som jakt-, bruks-, lydighets-, agility- eller tjenestehund fram til hunden fyller åtte år."

Med KUN grunnpakka blir det ca 1000 kr i året. Med medisin, rehabilitering og spesial ca 1450 og med livsforsikringen 2050, med elite blir det 2140 ca.

Så, hva har dere? Hva ville dere tatt med? Monti er med på alt hele tiden, han skal konkurreres med aktivt. I tillegg bor vi i by (kanskje større sjans for å spise farlige ting, bli påkjørt, etc).

Så, haster litt siden vi nå må få registrert han før han er 4 mnd.

Takker for svar!

Edit:

Er det en idé å ha livsforsikring de to første årene i ALLE FALL, siden han er høyt og lavt og vimser ekstra mye som unghund? Elite er kanskje ikke nødvendig enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2140 i forsikring er ingenting.. men om du trenger elite, altså brukshunddekning, er jo litt opp til deg.. du får ingenting av dette før hunden er ferdig utdannet, litt usikker hva det regner i lydighet og agility, men i IPO må det være i toppklassa..

Uansett så er det jo bare snakk om en 100kr, så har du dette i 10 år, blir det bare 1000kr i forskjell.. Ta fullt opp mener jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2140 i forsikring er ingenting.. men om du trenger elite, altså brukshunddekning, er jo litt opp til deg.. du får ingenting av dette før hunden er ferdig utdannet, litt usikker hva det regner i lydighet og agility, men i IPO må det være i toppklassa..

Uansett så er det jo bare snakk om en 100kr, så har du dette i 10 år, blir det bare 1000kr i forskjell.. Ta fullt opp mener jeg ;)

Høres kanskje gjerrig ut, men for min studentøkonomi teller hver hundrelapp. Og har ofte inntrykket av at man har forsikring på mye unyttig som i teorien nesten ikke dekker noe som helst uansett. Men det er klart, det føles jo godt å bare ta hele pakka.

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på egen økonomi for eksempel. Vi har ikke livsforsikring på våre - hva skal vi med det? Om vi skal ha ny hund dersom noe skjer med våre så har vi god nok økonomi til å skrape sammen 10-20k for en ny hund, om det skulle være. Om de skulle bli alvorlig syke og trenge operasjoner og/eller dyr behandling er en annen sak.

Medisin og rehabilitering koster vel fort litt ekstra på forsikringen, samtidig som om man faktisk trenger det så er det vel verdt det.

Elite har jeg aldri hørt om før, den var jo litt spesiell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår den da, absolutt ;)

Jeg personlig har tatt elitepakka på nurket, men ikke på ho gamle. Ho gamle kommer nok ingen vei med, og eneste jeg har der er veterinærbehandling..

Nurket skaffet jeg meg for å satse på konkurranse.. Hvis hun da på noen måte ikke kunne fortsette å konkurrere etter vi har kommet til topps, ja da liker jeg tanken at jeg får kjøpesummen av forsikringsselskapet for å kjøpe meg ny hund.

Kan også lønne seg å se på oversikten hva som faktisk koster.. Hos oss koster elite en 100-lapp, og livsforikring noen hundrelapper og resten er faktisk dyrlegeutgifter.. Skulle feks elite være dyrt, ja da hadde jeg kuttet ut det, og heller spart litt selv for evt ny hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på egen økonomi for eksempel. Vi har ikke livsforsikring på våre - hva skal vi med det? Om vi skal ha ny hund dersom noe skjer med våre så har vi god nok økonomi til å skrape sammen 10-20k for en ny hund, om det skulle være. Om de skulle bli alvorlig syke og trenge operasjoner og/eller dyr behandling er en annen sak.

Medisin og rehabilitering koster vel fort litt ekstra på forsikringen, samtidig som om man faktisk trenger det så er det vel verdt det.

Elite har jeg aldri hørt om før, den var jo litt spesiell...

Det er jo forsåvidt et godt poeng. Vi vil nok klare å skrape sammen penger til ny hund om vi må. På den andre siden kan jo hunden være forsikret til den er 10 år. 500 kroner i 10 år er jo ikke så store summen sammenlignet med hva det vil koste å kjøpe en ny en. Men håper jo selvsagt han blir eldre enn 10 år også ;) Men det KAN jo fort skje ting også, er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er å tenke på hva medisinforsikringen koster i forhold til medisinene.. Jeg me mine store hunder kan få noen fine beløp av medisiner.. Men folk me lettere hunder vil jo uansett ikke komme i den samme prisklassen, og dermed er det et spørsmål om hvordan økonomiske situasjonen sier om man kan betale den lille utgiften selv eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår den da, absolutt ;)

Jeg personlig har tatt elitepakka på nurket, men ikke på ho gamle. Ho gamle kommer nok ingen vei med, og eneste jeg har der er veterinærbehandling..

Nurket skaffet jeg meg for å satse på konkurranse.. Hvis hun da på noen måte ikke kunne fortsette å konkurrere etter vi har kommet til topps, ja da liker jeg tanken at jeg får kjøpesummen av forsikringsselskapet for å kjøpe meg ny hund.

Kan også lønne seg å se på oversikten hva som faktisk koster.. Hos oss koster elite en 100-lapp, og livsforikring noen hundrelapper og resten er faktisk dyrlegeutgifter.. Skulle feks elite være dyrt, ja da hadde jeg kuttet ut det, og heller spart litt selv for evt ny hund..

Helt sant. Så vi står vel egentlig her og vurderer om vi vil ha med livsforsikringen. Det er jo den som utgjør "hoppet". Og vi må ha livsforsikring for å ha elite. Men spørsmålet er jo litt NÅR det erstattes noe i elite. Hva som må til for å få noe ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er å tenke på hva medisinforsikringen koster i forhold til medisinene.. Jeg me mine store hunder kan få noen fine beløp av medisiner.. Men folk me lettere hunder vil jo uansett ikke komme i den samme prisklassen, og dermed er det et spørsmål om hvordan økonomiske situasjonen sier om man kan betale den lille utgiften selv eller ikke..

Det har jeg ikke tenkt på før, takk! Vi får jo en relativt stor hund.. Når det er sagt så er kanskje det tryggeste å ta hele pakken. Vi kjøpte jo en mindre, nyere leilighet for å holde på stabiliteten i økonomien når jeg er student (fint når ting gårpå forsikringa i stede for å måtte betale for sprukne vannrør og øedelagte elektriske anlegg selv, liksom). Så følger vi samme logikken bør vi ta hele pakka. Det er jo uansett godt å vite at vi står trygt om noe skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte og snakket med de i Agria om dette da jeg bestilte forsikring.. De sa at hunden måtte være ferdig utdannet.. Altså i IPO, komme til den øverste klassen. Gjeterhund = godkjent gjeterhundprøve osv. Regner da med at du må til topps i lydighet og agility feks.

Har du en grei økonomi, slik at du har en mulighet til å kjøpe deg ny hund hvis det skulle være alternativet, ja da kan jo egentlig droppe den.. Heller sette litt på sparekonto istedenfor.

Edit:

Det har jeg ikke tenkt på før, takk! Vi får jo en relativt stor hund.. Når det er sagt så er kanskje det tryggeste å ta hele pakken. Vi kjøpte jo en mindre, nyere leilighet for å holde på stabiliteten i økonomien når jeg er student (fint når ting gårpå forsikringa i stede for å måtte betale for sprukne vannrør og øedelagte elektriske anlegg selv, liksom). Så følger vi samme logikken bør vi ta hele pakka. Det er jo uansett godt å vite at vi står trygt om noe skjer.

hvor mye kommer medisindekning i året for dere da? Jeg regner me at en jaktgolden ikke overstiger mye over 25 kg, og dermed er du mang en gang under den "hellige" grensa.. Den ligger på rundt 20-25 kg for medisiner.. faktisk..

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Det var lite for en golden i agria. Jeg mÅtte vel betale rundt 3500 i året for flat, så der beholdt jeg sparebank 1. På Kamar har jeg agria og betaler rundt 89 i måneden for "alt", tror jeg.

3500? Jøss, så mye kommer jeg ikke opp i samme hvor mye jeg krysser av på og hvor lav jeg vil ha egenandelen.

Jeg ringte og snakket med de i Agria om dette da jeg bestilte forsikring.. De sa at hunden måtte være ferdig utdannet.. Altså i IPO, komme til den øverste klassen. Gjeterhund = godkjent gjeterhundprøve osv. Regner da med at du må til topps i lydighet og agility feks.

Har du en grei økonomi, slik at du har en mulighet til å kjøpe deg ny hund hvis det skulle være alternativet, ja da kan jo egentlig droppe den.. Heller sette litt på sparekonto istedenfor.

Da tenker jeg litt sånn: de første to årene er han vel mer utsatt for død. Tror du ikke? Kanskje forsikre med livs et år eller to, så kan vi heller kutte det ut og spare på egenhånd etter det?

Og da høres det jo ikke ut som om det er noen vits med elite enda? Da kan vi jo vente og se litt hvordan det går, om hunden uansett må opp på et høyt nivå før den gjelder. Så kan vi heller tegne den forsikringen om vi ser han kan komme opp på det nivået - men riktignok før han er 6 år?

Jeg ringte og snakket med de i Agria om dette da jeg bestilte forsikring.. De sa at hunden måtte være ferdig utdannet.. Altså i IPO, komme til den øverste klassen. Gjeterhund = godkjent gjeterhundprøve osv. Regner da med at du må til topps i lydighet og agility feks.

Har du en grei økonomi, slik at du har en mulighet til å kjøpe deg ny hund hvis det skulle være alternativet, ja da kan jo egentlig droppe den.. Heller sette litt på sparekonto istedenfor.

Edit:

hvor mye kommer medisindekning i året for dere da? Jeg regner me at en jaktgolden ikke overstiger mye over 25 kg, og dermed er du mang en gang under den "hellige" grensa.. Den ligger på rundt 20-25 kg for medisiner.. faktisk..

Svarer på denne og:

135 kr i medisinforsikringa. Jeg håper i det lengste at han holder seg under 25, men har mine tvil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3500? Jøss, så mye kommer jeg ikke opp i samme hvor mye jeg krysser av på og hvor lav jeg vil ha egenandelen.

Da tenker jeg litt sånn: de første to årene er han vel mer utsatt for død. Tror du ikke? Kanskje forsikre med livs et år eller to, så kan vi heller kutte det ut og spare på egenhånd etter det?

På en måte er han kanskje mer utsatt for død de 3 første årene.. Genetiske sykdommer kan plutselig komme i 2,5 års alderen osv. Men statestikken for at uhell kan skje er jo like stor uavhengig av hvor gammel hunden er..

Etter 6-7 år begynner nok aldersplagene å komme. Da kan det også skje ting som gjør at hunden dør, i værste fall..

Så dette igjen kan være kjekt å finne ut om hvilke sjukdommer rasen er utsatt for og når dette gir utslag osv. Er rasen generelt frisk, ja da kanskje er det ikke vits å ha en livsforsikring i det hele tatt og heller spare pengene..

Men så handler det også litt om fremtiden deres. Kanskje om 2 år har du fått deg fast jobb og tjener bra.. Kanskje dere har da mulighet til å kutte alt utenom dyrlegedekning..

Mine hunder opp igjennom tiden har jeg fått bruk for forsikring i forskjellige aldrer.. Dachsen, kan være utsatt for hjertesjukdom. Denne sjukdom dukker gjerne frem i 3årsalderen, men symptomene kommer ikke før i 7års alderen.. (ettersom jeg leste).. Da dachsen var 7 ble han kjempe dårlig og noen mnd senere måtte han avlives.

Schäferen plages jo me mye og da min var 2,5 år fikk han immunsvikt og måtte avlives..

Gamlemor jeg har nå har fylt 6 år og begynner nå å få plager (rottis). Har i alle fall vært et evig styr me henne ifra sommeren..

Det er ikke bestandig like lett dette me forsikringer altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Det er ikke bestandig like lett dette me forsikringer altså ;)

Takk for innspill! Veldig nyttig. Og nei, ikke lett i det hele tatt. Vil jo bare det beste for lille, men det er jo ingen vits i å betale om vi mener det er økonomisk bedre å la være ;) Sukk, får vri hjernen litt til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Det var lite for en golden i agria. Jeg mÅtte vel betale rundt 3500 i året for flat, så der beholdt jeg sparebank 1. På Kamar har jeg agria og betaler rundt 89 i måneden for "alt", tror jeg.

Ja, golden er ganske rimelig i agria. Er det noe som vet hvorfor? Det er ikke en rase som har en god helsestatestikk akkurat, så jeg har stussa veldig på hvorfor det er billigere med golden enn f.eks malamute, som har en god helsestatestikk.

Sorry, dette ble litt OT..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, golden er ganske rimelig i agria. Er det noe som vet hvorfor? Det er ikke en rase som har en god helsestatestikk akkurat, så jeg har stussa veldig på hvorfor det er billigere med golden enn f.eks malamute, som har en god helsestatestikk.

Sorry, dette ble litt OT..

Jeg forventet meg at han kom til å bli endel dyrere enn hva jeg er vant til. Men han ligger på ganske nøyaktig det samme som vi betalte for tolleren i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Veldig nyttig. Og nei, ikke lett i det hele tatt. Vil jo bare det beste for lille, men det er jo ingen vits i å betale om vi mener det er økonomisk bedre å la være ;) Sukk, får vri hjernen litt til ;)

Det greieste er kanskje at dere settere dere ned å ser på hva kan vi betale av uforutsette utgifter og hva ønsker vi hovedsaklig av forsikringen vår.. Den lille vil feks ikke merke noe av om dere har elite eller ikke ;)

Ja, golden er ganske rimelig i agria. Er det noe som vet hvorfor? Det er ikke en rase som har en god helsestatestikk akkurat, så jeg har stussa veldig på hvorfor det er billigere med golden enn f.eks malamute, som har en god helsestatestikk.

Sorry, dette ble litt OT..

Generelt så handler dette som skader og utbetalinger som er gjort på en rase.. Feks hvis en rase er utsatt for en skade eller sjukdom som krever stor operasjon og lang rehab, så vil dette bli dyrere enn for en rase som bare trenger en resept på noe antibiotika eller krem pga allergi eller lignende..

at en rase er mye sjuk er ikke bestandlig like sammenhengende med at det er dyr forsikring. Det handler om hvilke skader og sjukdommer også. hvis du forstår?

Edit: det handler selvfølgelig hvor mange skader og utbetalinger det er gjennomsnittlig på per forsikret hund innen rase også..

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det greieste er kanskje at dere settere dere ned å ser på hva kan vi betale av uforutsette utgifter og hva ønsker vi hovedsaklig av forsikringen vår.. Den lille vil feks ikke merke noe av om dere har elite eller ikke ;)

Generelt så handler dette som skader og utbetalinger som er gjort på en rase.. Feks hvis en rase er utsatt for en skade eller sjukdom som krever stor operasjon og lang rehab, så vil dette bli dyrere enn for en rase som bare trenger en resept på noe antibiotika eller krem pga allergi eller lignende..

at en rase er mye sjuk er ikke bestandlig like sammenhengende med at det er dyr forsikring. Det handler om hvilke skader og sjukdommer også. hvis du forstår?

Edit: det handler selvfølgelig hvor mange skader og utbetalinger det er gjennomsnittlig på per forsikret hund innen rase også..

Hmm, ja, ok. Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...