Gå til innhold
Hundesonen.no

Lightroom for dummies


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg Lightroom og driver å pusler med det.

Har sett litt på video snutter etc, men tenkte det er greit å få litt hjelp på norsk også

Har tatt en del bilder i RAW som jeg skal jobbe med. Har plukket ut hvilke bilder jeg skal jobbe videre med.

Men jeg må likevel inn på hvert enkelt bilde og "fremkalle" dette i Develop?

Noen som kan forklare meg litt mer om skarphet og noice ?

Har jeg forstått det riktig med at bildene blir kun lagret når man eksporter de?

Andre gode tips og råd for en ny bruker av LR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du endrer skarphet under "detail" så husk å gjøre dette mens du ser bildet i 100% størrelse på skjermen.

Med Noice kan du fjerne fargestøy etc. fra bildene dine. Feks. når du har tatt bilde med høy ISO. Ofte trenger du ikke tenke på denne, men skarphet bør du justere på ALLE bildene dine. Men husk, 100% :)

Bildene blir kun lagret når du eksporterer dem ja. Du kan når som helst endre alle instillingene og justeringene på et bilde tilbake til orginalen. Så lenge raw-filene ikke blir slettet fra disken sef.

Ta en titt på videoene til Julianne Kost:

http://jkost.com/lightroom.html

Dyktig dame som lærer bort på en behagelig og lettvint måte. Har sett alle videoene hennes flere ganger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du endrer skarphet under "detail" så husk å gjøre dette mens du ser bildet i 100% størrelse på skjermen.

Med Noice kan du fjerne fargestøy etc. fra bildene dine. Feks. når du har tatt bilde med høy ISO. Ofte trenger du ikke tenke på denne, men skarphet bør du justere på ALLE bildene dine. Men husk, 100% :)

Takk, men hvor stiller du skarpheten hen?

Og hva "må" man gjøre når man fremkaller bildene? Holder det å sjekke om bilde er utbrendt + justere farger/hvitbalansen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å begynne med kan du holde deg til den øverste fanen som heter "Basic". Der justerer du det meste, så kan du avansere etter hvert.

Skarpheten stiller du med slideren som heter "Amount" under "Detail" De andre "spakene" kan du lese mer om på nett :)

Blir umulig og forklare deg alt dette via noen poster her inne. Prøv deg frem litt selv, og kom så tilbake når du setter deg fast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å begynne med kan du holde deg til den øverste fanen som heter "Basic". Der justerer du det meste, så kan du avansere etter hvert.

Skarpheten stiller du med slideren som heter "Amount" under "Detail" De andre "spakene" kan du lese mer om på nett :)

Blir umulig og forklare deg alt dette via noen poster her inne. Prøv deg frem litt selv, og kom så tilbake når du setter deg fast :)

Vil det si at jeg i utgangspunktet bare trenger å bruke denne og bør den stå på maks (helt mot høyre)?

Så kan jeg bare blåse i de andre spakene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ting vert såå enkelt MonicaT så hadde det jo ikke vert noe mer å lære ombilderedigering... hehe.

Men den bør ikke justeres helt til høyre nei. For mye skarphet er heller ikke pent og hvid du justerer skarpheten for mye, så får du et kornete bilde (støy) og dette fjerner du ved å justere opp "Luminance". Husk hele tiden å jobbe i 100% zoom.

Jeg ser at dumuligens er ute etter en lettest mulig løsning for å få bildene dine ferdig redigerte, og det erikke helt slik Lightroom er bygget opp. Det duda burde ha er et program som retter bildene dine ved et klikk. Ikke like bra sef. og du mister jo all kontroll over resultatet.

Hvor den spaken bør stå kommer jo helt ann på hvor mye oppskarping bildet ditt trenger. Hvis du har tatt et bilde som har blitt uskarpt grunnet bevegelsesuskarphet, så kan ikke en slik oppskarping hjelpe deg idet hele tatt. Bildene må være skarpe rett fra kameraet for at denne skalha noe funksjon. Poenget med å justere opp skarpheten er at bilder fra kameraer ofte blir seende litt ullne ut uten oppskarping, og spesielt raw-filer.

Så zoom inn til 100% på bildet. Flytt deg til stedet i bildet du vil skal være skarpt. (feks. øynene) og juster slideren mot høyre. Til dags dato har jeg aldri justert den spaken noe mer enn 3/4-del til høyre. og det er maks. Skarper du opp for mye blir bildet fort stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke "snapshot"-funksjonen, da tar du "bilder" av bildet slik det var på et tidspunkt under redigeringen, feks når du lager det s/h. Når du har laget snapshot, kan du bare angre redigeringen.

http://livedocs.adobe.com/en_US/Lightroom/1.0/help.html?content=WS466A464F-8296-4629-9789-BDED1127141A.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Meg igjen :lol:

Jeg tar nå alle bilder i Raw.

Jeg overfører bilde fra kamera til pc. Importerer de til LR og fikser det jeg skal og lagrer de jeg skal ha i JPG i egen mappe.

Så vil jeg gjerne flytte alle raw bildene fordi de tar så stor plass på disken min. Bildene ligger jo da fortsatt i LR, men jeg får da beskjed om at bilde ikke finnes om jeg vil inn og fikse noe i etterkant.

Sikkert litt klønete forklart, men er det noen måte jeg kan løse dette på en enkel måte? Jeg putter bildene i "collections" også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du importerer så velg hvor de skal importeres til. Det kan du gjøre på høyre side. Legg gjerne inn egen metadata hvor det står copyright. Dette vil legges til automagisk på hvert bilde som blir importert via LR. :) Bildene vil også legges til i samme mappestruktur du har valgt, hver gang du importerer.

PS: Ikke vits å kopiere til PC. Importer direkte i lightroom sånn at de blir lagt i mappe med f.eks dato, tidspunkt etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Men det vil fortsatt være sånn at om jeg eks flytter bildene så blir de borte fra LR?

Jeg kunne gjerne tenkt meg å ha RAW bildene på ekstern hard disk

Men da må jeg altså hente de om jeg skal fikse på noe. Jeg trodde nemlig at bildene lagret seg i LR, men det gjør de altså ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det vil fortsatt være sånn at om jeg eks flytter bildene så blir de borte fra LR?

Jeg kunne gjerne tenkt meg å ha RAW bildene på ekstern hard disk

Men da må jeg altså hente de om jeg skal fikse på noe. Jeg trodde nemlig at bildene lagret seg i LR, men det gjør de altså ikke?

Nei, LR lagrer bare informasjon om hvor bildet er, ikke selve bildet. Men du kan importere direkte til den eksterne harddisken, det gjør jeg med alle mine. Jeg har ingen bilder på den lokale harddisken. Min arbeidsflyt i importen er å sette inn minnekortet, passe på at det er valgt Copy øverst i Importbildet, og deretter velge hvor bildene skal legges på høyresiden (og da velger jeg den eksterne harddisken).

Du kan fint flytte alle bildene som allerede er importert over på den eksterne eller hvor du måtte ønske, bare sørg for at du gjør det inne i LR. Da vet programmet hvor de er hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...