Gå til innhold
Hundesonen.no

field spaniel, noen erfaringer?


Orca
 Share

Recommended Posts

Er det noen her som har, eller kjenner noen emd field spaniel?

jeg har kanskje lyst på en slik som neste hund, men er ikke helt sikker enda :)

Noen som har noe å fortelle om rasen? Jeg ser etter en allroundhund som kan brukes til det meste, lydighet, agility, triks osv =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Aina som bor på Hommersåk har field, tipper hun viser han fram om du kontakter henne og hører. Det tok i alle fall ikke mer enn et nanosekund fra jeg sendte henne en mail med et par spørsmål til hun hadde svart ( og lagt med info om alt av kommende kull i Norge og Sverige... ) . Er enda ei i sandnesområdet som har field, hun er venninne av Aina -men jeg husker ikke hva hun heter. De er begge sånn tålelig aktive i spanielklubben her i Rogaland..

Jeg liker Fielden veldig godt, skal jeg ha en spaniel til engang, så blir det muligens Field -er bare litt usikker på om de er litt lave og tunge i kroppen, men Aina sier at det går fint :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Heisann!

Takk for info, litt lenge siden, men glemte helt ut dette innlegget :)

Jeg har nå pratet med både oppdretteren Hilde fra Hasaty og Aina med Flashie og venninnen hennes :) Skal møte Hidle og hundene over nyttår, og igår traff jeg Aina og hun andre damen. Kjempekoselige, og nyyyydelige hunder!

jeg tror virkelig det blir en field på meg altså, jeg ble helt forelsket. Hannen Flashie var ganske stor og kraftig, kjempeflott, og den brune tispen var smekker og lekker hehe :D Jeg fikk virkelig lyst på en nett og fin brun fieldjente! De virket så utrolig kjekke og brukenes til mye rart!

Gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte field veldig sterkt da jeg skulle ha meg ny hund.

Men pga akkurat det du lurte på ( lav og tung ) valgte jeg ess i stedet. Nå har jeg ikke fått valpen enda, men om en måned er han her :)

Du må legge ut bilder av de du møtte da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo pga deg at jeg har sett på field spaniel selv :P Tok du ikke bilder Distré??

Åh, har du sett på field spaniel og? :)

Gøy! Ja, jeg tok noen bilder, de ble ikke veldig bra da, tok med mobil, men kan legge dem her når jeg har lastet dem inn på pcen :) Ellers kan du se bilder av dem på siden til Aina;

http://www.flashie-fieldspaniel.com/29099408

Det er bilder av tispen Molly der og :) Jeg falt skikkelig for henne altså!

Ja kan ikke du og få deg field? :D Er jo ikke så mange i Norge med den rasen:) Tror bare det var rundt 60 stykker. Flere i Sverige. Mitt inntrykk er hvertfall at de kunne brukes til ca alt utenom IPO-greier :P Hun aina sa hvertfall det, at de var supre i lydighet, syntes hun, selvom man må jobbe mer enn med gjetertyper. Jeg tror tilogmed at jeg kanskje kanskje vil prøve meg på jakt hvis jeg får meg en slik, og jeg har jo aldri vært jaktinteressert, men er jo kjempeartig om man har en hund som er så allsidig, så jeg kan jo like gjerne bare teste det ut :)

Hannhunden var kjempeflott og god størrelse, likte han kjempegodt, men blir nok uansett tispe på meg, og tispene er jo mye nettere og litt mindre :) men Flashe må ha vært på størrelse med en dalmis i kroppen hvertfall, litt kortere ben ;)

AnitaF, jeg oppfattet dem ikke som veldig tunge i kroppen, selvom de kanskje kan se litt sånn ut, siden de har litt kortere ben=) Men de var kjappe og energiske, og jeg tror gjerne de ville egnet seg fysisk i agility og slikt! Og hun hadde drakamp med hannen, han ble skikkelig giret, og når jeg koste med han og klødde han på rumpa syntes han det var sååå godt :) han knurret i glede, herlig!

De to damene virket også bevisste på at det ikke likte hengeøyne, hun med tispen hadde vært nøye på det da hun skulle velge hunder hun skulle få valp fra, noe jeg også vil , fordi jeg liker ikke hengeøyne heller. Og jeg tror de med mest pels har lett for å se veldig tunge ut - disse to syns jeg hadde perfekt mengde pels for min smak, litt, men ikke sånn masse så de ser helt "showet" ut, de så sporty og pene ut. Og slanke og atletiske i kroppen :D

Skal se om jeg får lagt ut noen bilder :) Ellers bør dere ta en titt på nettsiden der =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror da nesten at det var DU som foreslo Field'en til meg på canis i en tråd :rofl:

Tror jeg! Men jeg tror jeg såg noen bilder og syntes de lignet på en tungt bygd Cocker? *ler* Men noen ser så atletiske og lette ut og så kommer man over de som ser helt bulldoser ut. hehe :icon_confused:

Hmm :) Neei! Se nærmere på Welsh springer spaniel... (har den mindre pels enn ESS?) :offtopic::innocent: :innocent:

BTW så var Molly veldig pen og søt da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror da nesten at det var DU som foreslo Field'en til meg på canis i en tråd :rofl:

Tror jeg! Men jeg tror jeg såg noen bilder og syntes de lignet på en tungt bygd Cocker? *ler* Men noen ser så atletiske og lette ut og så kommer man over de som ser helt bulldoser ut. hehe :icon_confused:

Hmm :) Neei! Se nærmere på Welsh springer spaniel... (har den mindre pels enn ESS?) :offtopic::innocent: :innocent:

BTW så var Molly veldig pen og søt da! :)

Det var kanskje det, husker ikke :P

Ja jeg skjønner hva du mener, det ER mange som ser skikkelig tunge og sløve ut, kan se om jeg finner bilde av det og. Men disse to jeg traff var hvertfall helt perfekte syns jeg. Jeg tror mange ser litt bulldoser ut siden så lang pels er fremelsket på utstilling. Pluss at øreklippen på spaniels syns jeg gjør at de får sånn pæreformet hode! Men ja, veldig mange ser ut som tunge cockere, men jeg tror de fleste under all pelsen har den atletiske og slanke kroppen. Så må man se på foreldrene om de har hengeøyne eller ikke =) Disse to hadde ikke det.

De som oppdretteren fra Hasaty har er også ganske lett bygget og pene syns jeg, det er flere bilder inne på siden hennes :)

Hehe jeg har sett litt på welsh ja, jeg syns de er virkelig pene, veldig fin fasong, spesielt hode og ørene, de har ikke det litt tunge og kraftige hodet som en del spaniels har, jeg syns egentlig welshen er penere sånn sett - men jeg syns fargene er gørrkjedelige :P Hadde welshen hatt farger som en field eller andre spanieler, hadde jeg nok vurdert den kraftig :P Men jeg syns fargen hvit og oransj(eller en annen farge med hvit) er så utrolig kejdelig! Samme med springer spaniel, kjeeedelige farger! Jeg liker heller helt dekkende farger med noen få hvite avtegn feks på bryst eller fjes :P Men ikke sånne kjedelige tegninger som på springer og welsh :P

Men ja, Molly var kjempefin :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :)

Jeg er litt kresen. Egentlig draaas jeg mot uvanlige raser som ikke alle har. men spaniels er samtidig ikke helt meg :) men amnge flotte *ler* Men jeg liker ikke den lange pelsen som blir avlet frem på mange showlinjer... Må da være ekstremt ugunstig?

Noe slikt som det her hadde jeg likt å hatt :)

Vet ikke om jeg får til å legge inn bildet jeg?

Welsh+springer+spaniel+415097.jpg

Pen hund, welsh spaniel!

Men får jo se :D Du må oppdatere da Distrè om du bestemmer deg for field spaniel. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Welshen har mindre pels enn ess ja. Marie her har jo Ellie som er en welsh ( hun som også har Balrog ). Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i welsh siden jeg også overfladisk nok synes ikke de er så pene som ess :P

Fasongmessig er de nok ikke så ulik en ess, men kanskje litt lettere?

Jeg tror kanskje kennel westaway er den som er størst på welsh i norge, i allefall utstillingsmessig. Ellers har du Kennel Dehn og Kennel av Vettin. Casein har også welsh. Yxsjøstugan hadde en del kull før, men ikke så aktiv nå lenger?

Kanskje bare gjøre som meg og kjøpe en ess :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :)

Jeg er litt kresen. Egentlig draaas jeg mot uvanlige raser som ikke alle har. men spaniels er samtidig ikke helt meg :) men amnge flotte *ler* Men jeg liker ikke den lange pelsen som blir avlet frem på mange showlinjer... Må da være ekstremt ugunstig?

Noe slikt som det her hadde jeg likt å hatt :)

Vet ikke om jeg får til å legge inn bildet jeg?

Pen hund, welsh spaniel!

Men får jo se :D Du må oppdatere da Distrè om du bestemmer deg for field spaniel. hehe

Jeg er helt enig, welshen ER mye penere, syns de har så mye finere hode, spesielt ørene og nesepartiet - men det er fargene jeg ikke liker med den :P Men fielden hadde litt samme kroppsfasing under, og om man lar være å klippe ørene så rart, hvor de skal ha de til å se ut som dråper, altså om man holder hele øret jevnt klippet, er ørene normale, bare litt lengre enn på en welsh :) Jeg syns virkelig øreklippen som cockere, field og springere har på utstilling ser helt latterlig ut. Når de klipper/barberer øverste tredjedel av pelsen på ørene.

Slik som dette(denne syns jeg forresten var skikkelig stygg, typisk showpels som jeg ikke liker i det hele tatt)

fci6hu.jpg

Sånn ser det ut om man ikke klipper ørene slikt, da ser de med en gang ikke så hengete ut i fjeset:

10y45z6.jpg

Jeg lurer og på om at det er slik at de rett og slett får mer pels jo eldre de blir? Molly var jo bare halvannet år, og hadde ikke så mye pels, men jeg syns hun var nydelig slik. Flashie, hannen, var 4 år, hadde litt mer pels, men fremdeles ikke for mye syns jeg.

Denne syns jeg var veldig fin med tanke på pelslengde:

21mz31l.jpg

Mens denne her, fy så stygg! Heldigvis ser ikke dem i Norge slik ut:

syryfd.jpg Den hadde fin hodefasong da, ikke så tungt, men skrekk og gru med pelsen! Og isj, den øreklippen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Welshen har mindre pels enn ess ja. Marie her har jo Ellie som er en welsh ( hun som også har Balrog ). Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i welsh siden jeg også overfladisk nok synes ikke de er så pene som ess :P

Fasongmessig er de nok ikke så ulik en ess, men kanskje litt lettere?

Jeg tror kanskje kennel westaway er den som er størst på welsh i norge, i allefall utstillingsmessig. Ellers har du Kennel Dehn og Kennel av Vettin. Casein har også welsh. Yxsjøstugan hadde en del kull før, men ikke så aktiv nå lenger?

Kanskje bare gjøre som meg og kjøpe en ess :)

Neh er ikke så veldig begeistret for ESS jeg :P Syns de er litt kjedelige:P Liker fielden bedre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Welshen har mindre pels enn ess ja. Marie her har jo Ellie som er en welsh ( hun som også har Balrog ). Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i welsh siden jeg også overfladisk nok synes ikke de er så pene som ess :P

Fasongmessig er de nok ikke så ulik en ess, men kanskje litt lettere?

Jeg tror kanskje kennel westaway er den som er størst på welsh i norge, i allefall utstillingsmessig. Ellers har du Kennel Dehn og Kennel av Vettin. Casein har også welsh. Yxsjøstugan hadde en del kull før, men ikke så aktiv nå lenger?

Kanskje bare gjøre som meg og kjøpe en ess :)

Haha, springeren er pen den altså! Men nesj :P Det kommer ikke i mitt hus! hehe ;) ikke min type. Welsh passer meg bedre, mindre pels og lettere :) penere i mitt hode *ler*

Godt vi har forskjellig smak da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, springeren er pen den altså! Men nesj :P Det kommer ikke i mitt hus! hehe ;) ikke min type. Welsh passer meg bedre, mindre pels og lettere :) penere i mitt hode *ler*

Godt vi har forskjellig smak da :)

Jeg så noen welsh da jeg var på utstilling sist, og tilogmed på dem så jeg tendenser til showpels :/ Husker at den ene var barbert noe helt merkelig overdrevet på halsen, det var en VELDIG klar strek mellom det barberte området på halsen og brystkassen emd pels - det så helt teit ut, jeg SKJØNNER ikke hvorfor de vil ha det slik? Det var en vannrett strek liksom, hvor nedenfor streken var det lang myk pels, mens rett over var det barbert helt inn til huden. Jeg begriper ikke utstillingsfolk som favoriserer slike trekk altså. Føler de vil ta over alle rasene som er langhårede. At "langhåret" liksom betyr ubegrenser mengde hår.

Men svar på det andre jeg skrev da hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
    • 🤣🤣🤣 det er minst 5 år til 🤣
    • Du får si fra når han er voksen og veloppdragen.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...