Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe eller hannhund?


Maria
 Share

Recommended Posts

Jeg vet dette er tatt opp som tema før, men det hjelper ikke så mye - jeg lurer på dette for min egen del.

Jeg skal jo ha tispe. Det er bare sånn det er. Men så plutselig er jeg så usikker!

Etter helgens dogs4all er jeg veldig usikker når det gjelder kjønn på en eventuell hund til sommeren. Rasen blir papillon. Jeg har snakket med flere oppdrettere og andre med rasen og så og si alle anbefaler meg hannhund om jeg skal ha alenehund. De røyter visst mindre pga at de ikke har løpetidsyklus, de er mer stabile hele året, de er kanskje noe mer lettlærte (mente noen) og de er vakre! Hannhundene har jevnt over bedre pels og gjør det oftere bedre på utstilling sånn sett. Personlig synes jeg en pen hannhund er hakket flottere enn en pen tispe nesten uansett og uansett rase.

Også blir jeg så usikker...

Jeg har jo Chessea. Og hun er sær! Hun går overens med det meste sånn jevnt over, men kan være ekstra streng med tisper, spesielt hjemme. Men dette er ikke noe voldsomme greier, og jeg tror vi skulle fiksa det bra om det ble en tispe til. En ny hund vil bo med meg og sambo i Ås. Men innimellom er jeg jo hjemme hos mamma, og innimellom er jo Chessea her. Så alenehund blir hunden ikke hele tiden. Men hva med løpetid?! Tispe må jo være best ift. det?

Positivt med hann:

- Stabil

- Ofte bra pels

- Røyter mindre

Ulemper med hann:

- Chessea får løpetid

- Markerer, vanskeligere å få husrein?

- Tisser mye på pelsen under magen!

Hva tror dere? Har dere noen fornuftige innspill? Tror dere det er ett fett og at individet burde være viktigere enn kjønn? Hva er deres erfaringer med tispe og hann sammen? Hva med dere som har tispe og har fått en til - synes dere det funker bare bra?

Hunden skal brukes til agility, utstilling og ellers som en trofast venn, familie- og turhund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal se an individene. Dra og se på valpekullet og velg den mest "lovende" valpen. Det er riktig at pelsen som oftes er bedre på hanhunder enn på tisper, særlig siden tispene røyter så mye mer, men også fordi hannhundene ofte har mer pels. Lengre og kraftigere beheng i bryst og i buksene, lengre hale og bedre ørefrynser. Personlig syns jeg hannhundkropp er penere enn tispekropp også, men det er jo en smakssak.

Jeg har ikke hatt noe problem med tissing på bena eller magen med min hannhund, i alle fall ikke etter at han ble stor nok til å greie å holde balansen når han tisset :P Brukte dessuten mye lengre tid på å få Salza husrein enn han. Men tror Salza var ekstrem.... ikke markerte han inne heller, verken hjemme eller borte.

Derimot er jeg et utpreget tispemenneske, så jeg vil jo gjerne ha tispe selv. Selv om jeg jo valgte Fasit da, til tross for fire tisper i kullet :P Så altså, velg den valpen du helst vil ha, uavhengig av kjønn.

Når det er løpetid her forresten, så har jeg enten tispene eller Fasit med meg (i bilen) på jobb, eller om det er for varmt eller for kaldt til det så deler jeg stua med kompostgrinder når jeg ikke er hjemme. Fasit er flink, og vet at det ikke er lov å være ekkel hanhund, så når jeg er hjemme kan de gå løs alle tre uten problemer. Så jeg syns ikke det er noe problem med tispe og hanhund pga løpetid. Eller, den første løpetida etter at fasit kom i hus var litt traumatisk.. men heldigvis hadde han lært til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er det markering vs. løpetid.. Noen tisper kan markere, så da kan man få begge deler..

Jeg er egentlig hannhundperson, men har nå tisper.. Nettopp fordi omplasseringshunden var tispe og orker ikke lengre begge deler.. Satser du hardt på agility, så ville jeg kanskje ha valgt hannhund..

Hvis ikke, hadde jeg sikkert valgt tispe siden du allerede har tispe ifra før.. Men er det sjeldent du er sammen me den hunden, så du er ikke nødt å oppholde deg i nærheten da, ja da er det akkurat det samme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha for raskeinnspill!

Greia er.. At jeg faktisk heller mot hannhund! At det er det jeg helst vil ha. Skulle jeg hatt portis ville jeg hatt tispe, men med papillon føler jeg hannhundene tiltaler meg ennå mer! De er vakre og at de røyter mindre er et stooort pluss. Men jeg tenker at, som det blir sagt, det vil være viktig å se an kullet og individene for så å velge ut fra magefølelsen.

Dette med markering har jeg tenkt på. Men når jeg tenker meg om har jeg en skikkelig tisse-tispe fra før. Så det burde jeg klare å venne meg til. :P Frøken portis løfter innimellom på foten og hun for tenk! Verre er det med streifende hannhunder, det er jeg ikke så fan av. Men kjenner ikke rasen godt nok til å vite om hannhunden er streifere...

Kom gjerne med flere innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispene er vakrest, så detså :innocent: Eller, det kommer egentlig mest ann på individene og linjene, synes jeg da!

Jeg ville valgt hannhund, faktisk, hadde jeg vært deg.

Edit: Så jeg deg på dogs4all?? Var det en svart portis som hoppet på deg? Hmmm :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispene er vakrest, så detså :innocent: Eller, det kommer egentlig mest ann på individene og linjene, synes jeg da!

Jeg ville valgt hannhund, faktisk, hadde jeg vært deg.

Bah.. Vanskelig!

Jeg prøver å overbevise meg selv om at jeg er helt enig.. :P Men så føler jeg meg helt utro mot tispene, siden det er det jeg alltid skulle ha!

En ting til jeg kan nevne er at avl interesserer meg. Ble det tispe ville jeg høyst sannsynlig aldri avlet på den uansett, det passer liksom ikke helt inn i bosituasjonen og sånt. Men jeg skal ikke stikke under en stol at det hadde vært gøy å få en attraktiv hannhund :innocent:

Edit: Haha. Det vet jeg ikke?! Jeg stod mye ved portisringen og ble saktens hoppet på av opptil flere portiser, men hadde ikke med Chessea. Holdt en del andre portiser, da. Dessuten stod jeg mye ved papillonringen. SÅ det kan godt hende du så meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bah.. Vanskelig!

Jeg prøver å overbevise meg selv om at jeg er helt enig.. :P Men så føler jeg meg helt utro mot tispene, siden det er det jeg alltid skulle ha!

En ting til jeg kan nevne er at avl interesserer meg. Ble det tispe ville jeg høyst sannsynlig aldri avlet på den uansett, det passer liksom ikke helt inn i bosituasjonen og sånt. Men jeg skal ikke stikke under en stol at det hadde vært gøy å få en attraktiv hannhund :innocent:

Hehe :) Hannhunder er fine de. Men husk på en ting, sats på den litt større type papillon. Snakket med Linda Kjeksrud som er papillondommer og opdretter og hun sa det var en klar sammenheng mellom liten størrelse og åpen fontanell og patella lux. Det slo aldri feil sa hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Hannhunder er fine de. Men husk på en ting, sats på den litt større type papillon. Snakket med Linda Kjeksrud som er papillondommer og opdretter og hun sa det var en klar sammenheng mellom liten størrelse og åpen fontanell og patella lux. Det slo aldri feil sa hun.

Seriøst? Det har jeg aldri hørt om før! Skulle likt å se statistikk eller liknende som understøtter påstanden. :icon_confused:

Jeg har en del kenneler jeg er i kontakt med, og stort sett ligger alle tispene på rundt 3.5 kg. Det er slik jeg synes de er finest, altså en sånn mellomstørrelse. Den ene tispa er bare 2,5 kg, så altså ganske liten. Hun var utrolig søt og god, hilste på henne i går.

Men hva er stor, da? Jeg vil ha en hund innenfor rasestandarden, det er det viktigste! Jeg synes en tispe oppi 5 kg er i største laget jeg, i og med at jeg vil ha en liten hund det er lett å ta med seg. Men det er vanskelig å merke den forskjellen på 3,5 og 5 uten å se og kjenne på dem begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en lang rekke med tisper i hus, så kom den første hannhunden(kom nesten bare hannhunder i kullet vi ville ha valp fra), og siden har vi aldri vurdert å ha tispe igjen... For meg er det å ha valpekull den eneste grunnen til å ha tispe fremfor hannhund. :P Men siden det virker som om det egentlig ikke er så viktig med hvilket kjønn du velger for deg, så vil jeg nå anbefale deg å dra og se på valpene, og så tar du den valpen du forelsker deg i, uavhengig av kjønn. :)

Ser at noen nevnte markering vs. løpetid her lenger oppe. For oss har aldri markering vært et problem. Hannhundene våre får ikke lov til å markere for hver meter på tur, og da gjør de heller ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle jo ha tispe men så var det jo bare ledige hanner i kullet så da ble det hann.

Jeg er veldig glad for det nå :) Kunne jeg tatt valget om igjen, men også valgt tispe - ville jeg valgt hannhund likevel.

Du trenger ikke la de markere, er bare å la dem tisse i begynnelsen av turen også ferdig med det. Løs er en annen ting.

Ikke hatt noe problem med tiss eller annet gris, og her i huset ser det ut til å gå veldig bra med løpetid også. Ellie er faktisk verst på det punktet, hun prøver å gni seg oppi Balrog :P

Veldig deilig å ikke ha løpetid med evt. humørsvingninger det kan føre med seg når man har en konkurransehund også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Det har jeg aldri hørt om før! Skulle likt å se statistikk eller liknende som understøtter påstanden. :icon_confused:

Jeg har en del kenneler jeg er i kontakt med, og stort sett ligger alle tispene på rundt 3.5 kg. Det er slik jeg synes de er finest, altså en sånn mellomstørrelse. Den ene tispa er bare 2,5 kg, så altså ganske liten. Hun var utrolig søt og god, hilste på henne i går.

Men hva er stor, da? Jeg vil ha en hund innenfor rasestandarden, det er det viktigste! Jeg synes en tispe oppi 5 kg er i største laget jeg, i og med at jeg vil ha en liten hund det er lett å ta med seg. Men det er vanskelig å merke den forskjellen på 3,5 og 5 uten å se og kjenne på dem begge.

Det er værtfal det hun har opplevd i sin tid som dommer etter å ha kjent på alle de hundene. Mange små papilloner har lett for å få dvergpreg synes jeg, med utstikkende øyne og eplerunde hoder, ikke noe fint! Men det gjelder såklart ikke alle, Zille til Ann Sissel er helt nydelig, og hun er jo liten av størrelse :)

Når det gjelder størrelse er det litt forskjell. Frøken er 4 - 4,5 kg, mens hun har en halvsøster på 7-8 (men som igjen har en kjempeliten kullsøster - kjemperart!). Gigapapillon, men innenfor standaren :D Hun har også gitt ganske svære valper, for å si det sånn. Men dog veldig friske hunder og hun fikk mange valper i kullene sine 5-6, mens de veldig små som regel ikke får flere enn 1-3..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse innput!

Jeg vil selvsagt ikke ha en papillon som ser dvergete ut. Det synes jeg ikke er pent! Så det skal jeg prøve å styre unna uansett. :P Og jeg sjekker opp linjer og at de er PL-frie osv. så godt det lar seg gjøre. PL vil vi ikke ha noe av!

Når det gjelder kjønn blir jeg bare mer og mer overbevist om at jeg ikke skal bestemme meg for det ennå, men se an valpene :D Flott å høre andres erfaringer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første hund var tispe og min andre hannhund. Fornøyd med begge to, men de har liksom vær sine kvaliteter, så det kommer vel an på hva man vil ha. Skal jeg ha to hunder sammen igjen så skal det være samme kjønn, så jeg slipper styr med løpetid osv. Kodak hadde det ikke bra når Pia hadde løpetid. Nå er jo dette store hunder og kodak har jo fryktagresjon, noe som forverrer muligheten for pass, og også det at jeg ikke har lyst til og sette han vekk, men jeg tror uansett at jeg velger og slippe det styret neste gang, både for min og hunden sin del. Akkurat for øyeblikket heller jeg vell over mot tispe, vertfall om jeg skal ha mer enn en, men antar at det også er litt farget av at Kodak ikke er verdens enkleste med fryktagresjonen sin, men det er vel hverken hans eller min feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette med aggressjon (ikke nødvendigvis fryktaggressjon) er jo et tema, da. Nå kjenner ikke jeg rasen så godt, papillon altså, men om det er vanlig med hannhundaggressjon lurer jeg litt på? Jeg har ikke fått det inntrykket nemlig. Det ER jo greit å ha en så omgjengelig hund som mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Hannhunder er fine de. Men husk på en ting, sats på den litt større type papillon. Snakket med Linda Kjeksrud som er papillondommer og opdretter og hun sa det var en klar sammenheng mellom liten størrelse og åpen fontanell og patella lux. Det slo aldri feil sa hun.

Seriøst? Det har jeg aldri hørt om før! Skulle likt å se statistikk eller liknende som understøtter påstanden. :icon_confused:

Jeg har en del kenneler jeg er i kontakt med, og stort sett ligger alle tispene på rundt 3.5 kg. Det er slik jeg synes de er finest, altså en sånn mellomstørrelse. Den ene tispa er bare 2,5 kg, så altså ganske liten. Hun var utrolig søt og god, hilste på henne i går.

Men hva er stor, da? Jeg vil ha en hund innenfor rasestandarden, det er det viktigste! Jeg synes en tispe oppi 5 kg er i største laget jeg, i og med at jeg vil ha en liten hund det er lett å ta med seg. Men det er vanskelig å merke den forskjellen på 3,5 og 5 uten å se og kjenne på dem begge.

3,5 og litt oppover er en fin tispestørrelse, hannhundene kan godt være litt større. Syns jeg. Og mer maskuline, selv om jeg vet at enkelte oppdrettere helst vil ha hunder uten kjønnspreg.. De om det.

Ellers så er det jo selvsagt en sammenheng mellom åpen fontanell og størrelsen. Det er jo derfor det er vanlig på små raser som chi og pomme, og kan forekomme på små papilloner. Jeg har ikke hørt om så mange som har hatt det? Mulig Kristin vet av fler? Er mye rart på østlandet :P Mamma har ei tispe med åpen fontanell, hun veier like under to kg.

PL og størrelse har jeg ikke hørt om noen sammenheng? I alle fall ikke innad i rasen? Eneste jeg har hørt er at det er mange feildiagnostiserte småhunder, fordi de ofte kan ha en dårligere diagnose enn den de får på attesten, siden de er så små og lette. En hund med grad tre feks, kan faktisk være symptomfri i en liten rase, mens det nesten er avlivningsgrunn på en større rase. Men dette ble jo en digresjon da...

Veldig deilig å ikke ha løpetid med evt. humørsvingninger det kan føre med seg når man har en konkurransehund også.

Ja, det er sant. Eller bare det at man alltid KAN melde på, man risikerer ikke at man ikke får starte fordi bikkja løper. Veldig praktisk.

Akkurat dette med aggressjon (ikke nødvendigvis fryktaggressjon) er jo et tema, da. Nå kjenner ikke jeg rasen så godt, papillon altså, men om det er vanlig med hannhundaggressjon lurer jeg litt på? Jeg har ikke fått det inntrykket nemlig. Det ER jo greit å ha en så omgjengelig hund som mulig..

De fleste papilloner er veldig omgjengelige, er ikke vanlig med samkjønnsaggresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,5 og litt oppover er en fin tispestørrelse, hannhundene kan godt være litt større. Syns jeg. Og mer maskuline, selv om jeg vet at enkelte oppdrettere helst vil ha hunder uten kjønnspreg.. De om det.

Ellers så er det jo selvsagt en sammenheng mellom åpen fontanell og størrelsen. Det er jo derfor det er vanlig på små raser som chi og pomme, og kan forekomme på små papilloner. Jeg har ikke hørt om så mange som har hatt det? Mulig Kristin vet av fler? Er mye rart på østlandet :P Mamma har ei tispe med åpen fontanell, hun veier like under to kg.

PL og størrelse har jeg ikke hørt om noen sammenheng? I alle fall ikke innad i rasen? Eneste jeg har hørt er at det er mange feildiagnostiserte småhunder, fordi de ofte kan ha en dårligere diagnose enn den de får på attesten, siden de er så små og lette. En hund med grad tre feks, kan faktisk være symptomfri i en liten rase, mens det nesten er avlivningsgrunn på en større rase. Men dette ble jo en digresjon da...

Ja, det er sant. Eller bare det at man alltid KAN melde på, man risikerer ikke at man ikke får starte fordi bikkja løper. Veldig praktisk.

De fleste papilloner er veldig omgjengelige, er ikke vanlig med samkjønnsaggresjon.

Er det Linda sier iallefall og hun har jo undersøkt kneleddene til x-antall papilloner, ikke bare i Norge men i andre land også og sier det har en veldig klar sammenheng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Akkurat dette med aggressjon (ikke nødvendigvis fryktaggressjon) er jo et tema, da. Nå kjenner ikke jeg rasen så godt, papillon altså, men om det er vanlig med hannhundaggressjon lurer jeg litt på? Jeg har ikke fått det inntrykket nemlig. Det ER jo greit å ha en så omgjengelig hund som mulig..

Jeg syns det er en del sinna papillon, men jeg har ikke intrykk av at det er knytta spesielt til kjønn.

En annen ting å tenke på ang valg av kjønn, er at det ofte ikke fødes så veldig mange valper i hvert kull hos så små hunder. Så hvis du ikke har en veldig sterk preferanse på kjønn vil du øke sjangsen på å få fra det kullet du virkelig vil ha fra om du ikke låser deg på kjønn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,5 og litt oppover er en fin tispestørrelse, hannhundene kan godt være litt større. Syns jeg. Og mer maskuline, selv om jeg vet at enkelte oppdrettere helst vil ha hunder uten kjønnspreg.. De om det.

De fleste papilloner er veldig omgjengelige, er ikke vanlig med samkjønnsaggresjon.

Jeg synes 3,5 - 4kg er passelig størrelse! :) Under 2 kg blir veldig knøttete!

Kjønnspreg er bra, men jeg er av typen som liker dem litt søte, selv hannhundene. Men en hannhund skal se ut som en hannhund, det er klart.

Det er et stort pluss om samkjønnsaggressjon ikke er noe problem, helt klart!

Jeg syns det er en del sinna papillon, men jeg har ikke intrykk av at det er knytta spesielt til kjønn.

En annen ting å tenke på ang valg av kjønn, er at det ofte ikke fødes så veldig mange valper i hvert kull hos så små hunder. Så hvis du ikke har en veldig sterk preferanse på kjønn vil du øke sjangsen på å få fra det kullet du virkelig vil ha fra om du ikke låser deg på kjønn :)

Det tror jeg at er lurt, ja. Hvis kjønn ikke er avgjørende kan man få et bedre utvalg i et lite kull. Jeg tror jeg har bestemt meg for å ikke la kjønn avgjøre valg av valp.

En papillonhannhund jeg kjenner er veldig hannhundagressiv, men har inntrykk av at de færreste er det :)

Bah.. Det er min verste frykt, å få en hissig, liten drittbikkje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder størrelse er det litt forskjell. Frøken er 4 - 4,5 kg, mens hun har en halvsøster på 7-8 (men som igjen har en kjempeliten kullsøster - kjemperart!). Gigapapillon, men innenfor standaren :D Hun har også gitt ganske svære valper, for å si det sånn. Men dog veldig friske hunder og hun fikk mange valper i kullene sine 5-6, mens de veldig små som regel ikke får flere enn 1-3..

7-8 kg er ikke innenfor standaren. 5 kg er maks.

3,5 og litt oppover er en fin tispestørrelse, hannhundene kan godt være litt større. Syns jeg. Og mer maskuline, selv om jeg vet at enkelte oppdrettere helst vil ha hunder uten kjønnspreg.. De om det.

Jeg har hørt noe om at rasen ikke skal ha kjønnspreg, men om det stemmer, er jeg usikker på. Det står ingenting om det i standaren, så det kan godt være det er som du sier, bare noen oppdrettere som ønsker det.

Hannhundene pleier veldig ofte å få et mer feminint uttrykk. Det har jeg hørt fra flere oppdrettere og sett selv.

Ellers syns jeg det er en god idé å ikke gå etter kjønn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-8 kg er ikke innenfor standaren. 5 kg er maks.

Jeg har hørt noe om at rasen ikke skal ha kjønnspreg, men om det stemmer, er jeg usikker på. Det står ingenting om det i standaren, så det kan godt være det er som du sier, bare noen oppdrettere som ønsker det.

Hannhundene pleier veldig ofte å få et mer feminint uttrykk. Det har jeg hørt fra flere oppdrettere og sett selv.

Ellers syns jeg det er en god idé å ikke gå etter kjønn :)

Jeg har og hørt det, men tror nok det er mer ønsketenkning og tillempning fra oppdretternes side. For har man ikke hunder med kjønnspreg, så passer det jo fint at de "ikke skal ha det".

Kjønnspreg er et krav for å få exelent på utstilling:

" Excellent (Utmerket) i kvalitetsklasse

Hund som i all vesentlighet tilsvarer rasens

standard og som presenteres i utmerket kondisjon,

viser et harmonisk velbalansert temperament,

holder utmerket klasse og har

utmerket helhet. Hundens utmerkede kvaliteter

i forhold til raseidealet tillater at dommeren

kan se bort fra mindre detaljfeil. Hunden

må ha tydelig kjønnspreg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-8 kg er ikke innenfor standaren. 5 kg er maks.

Jeg har hørt noe om at rasen ikke skal ha kjønnspreg, men om det stemmer, er jeg usikker på. Det står ingenting om det i standaren, så det kan godt være det er som du sier, bare noen oppdrettere som ønsker det.

Hannhundene pleier veldig ofte å få et mer feminint uttrykk. Det har jeg hørt fra flere oppdrettere og sett selv.

Ellers syns jeg det er en god idé å ikke gå etter kjønn :)

Vel, hun var en ekstremt kraftig bygd tispe, så hun var akkuratt innenfor standaren i høyden, hun fikk flere røde og faktisk en ck. :) Noen dommere ser jo gjennom fingrene på om de er litt vel store sålenge resten er bra, dessuten går de jo ikke rundt med vekt i ringen :lol: Men noen av valpene hun ga ble schvæææære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Blir valpene registrert i NKK? Jeg trodde at valper fra slike avlsprosjekter (som NKK også er med på) ble registrert I så fall kan man vel få titler på hundene?   
    • Som neste hund vurderer jeg veldig en blandingshund fra cavalierprosjektet (cavalier + cocker mest sannsynlig), men ettersom det er en blanding vil den vel aldri kunne ta noen slags titler? Å jobbe mot ekstra bokstaver på stamtavle er litt av moroa for meg med å ha hund, men alle championat o.l. krever vel utstillingsresultater?
    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...