Gå til innhold
Hundesonen.no

roligtrening

Mumriken
 Share

Recommended Posts

Hei!

Min sheltievalp på litt over 3 mnd er veldig aktiv inne når han ikke sover. Jeg har forsøkt litt roligtrening med han men det ender bare med biting. Jeg setter meg ned på gulvet med valpen mellom bena. Han legger seg da fort ned og er slapp i kroppen, men han biter over alt! På buksen, på hendene mine spesielt og når jeg sier nei til dette eller klynker begynner han å bite/klø seg selv med tennene.. jeg vet ikke helt om jeg skal gi han noe å tygge på da eller om jeg skal si nei til bitingen. Han slapper godt av men klarer ikke la være å bite og stramme leppene som om han prøver å vise tenner uten å helt gjøre det.

Noen som har noen tips til å få roet ned valpen? eller bare få ham til å godta at han skal ligge i ro uten å bite i det minste en liten stund?

Jeg har blitt så irritert noen ganger at jeg har holdt over snuten og sakt nei i mørk og streng stemme men dette funket ikke og jeg tror han bare ble redd da.. så det er nok ikke veien å gå med ham iallefall. Han er jo liten enda så er ikke helt sikker på fremgangsmåten og hvor mye jeg skal kreve av ham. På valpekurset fikk jeg beskjed om å sette meg ned med ham slik i tre minutter ti ganger om dagen.. det er bare helt umulig uten at han skal bite på ALT i han rekker bort til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke noe fasit, men jeg bruker og sørge for at energi brukes opp ute og inne så skjer det fint lite, fordi jeg vill ikke at det skal skje ting inne.. Skulle de få et 'anfall' inne så ignorerer jeg og til slutt legger de seg og sover. Etterhvert som de blir eldre så blir det en vane og være rolig inne.. Har iallefall fungert veldig bra her. Skulle de mot formodning begynne og ødelegge noe, så ta de rolig og forsiktig bort, evnt lag et valpesikkert rom som de kan roe seg på om de tar helt av. Utover det så har mine valper alltid tyggebein tilgjengelig slik at de har noe og tygge på om behovet skulle være der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår forrige hund var slik og han festet jeg fast og sørget for at han ikke hadde tilgang til noe å bite på. Dette fungerte ikke, for han var like oppgiret, så jeg tok i bruk bur. Det var først når jeg brukte dette han omsider fikk roet seg ned og sovnet. Selvfølgelig klaget han i starten, men han godtok.

Har også prøvd den metoden du prøver, men dette har jeg funnet ut ikke virker hvis hunden er for 'vill', så for oss ble det metoden beskrevet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Takk for tipsene! Han har ting å tygge på over alt. Både bein og leker ligger omtrent strødd i stua og han bruker dem mye :) Og akkurat det å få han til å slappe av går egentlig bra når jeg tar han på fanget eller setter han mellom bena mine. Han blir fort slapp i kroppen da. Det jeg har mer problemer med er at han må bite på hender og klær hele tiden når han blir holdt i og håndtert. Det er fryktelig irriterende. Jeg hyler når han biter bittelitt hardt og da slutter han med en gang, men ett halvt minutt etterpå begynner han igjen.. det begynner å bli slitsomt og veldig irriterende. Han biter som oftest ganske forsiktig og da hyler jeg jo ikke, men han må liksom bare klemme bittelitt med tennene eller skrape på hendene mine og alt annet inne rekkevidde hele tiden og det blir jeg veldig lei av. Når jeg nå skulle sette meg ned med denne roligtreningen de sa jeg skulle trene på på valpekurset ble den helt ødelagt av bitingen.. hver gang jeg prøver så biter han og jeg sier nei eller hyler og da blir han urolig og treningen blir ødelagt av at han legger seg på ryggen eller lignende eller prøver å komme seg unna. Akkurat det å slappe av i kroppen og legge seg ned når jeg setter meg ned med ham går helt fint.. helt til jeg må gjøre noe pga bitingen fordi jeg ikke kan å overse den lenger. Skulle bare så gjerne fått han til å ligget stille i 3 min uten å måtte snu seg i alle mulige vinkler for å bite og tygge på det han når bort til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, ser at mange skriver at de ikke leker med hundene sine inne. Er dette veldig vanlig kanskje? For jeg leker jo inne med ham hele tiden og girer han nok opp en del pga lekingen. Kankje det anbefales å ikke gjøre det da.. Men ute er det få steder å leke siden jeg bor i Oslo sentrum, og særlig når det regner vil han ikke være ute en gang. Hva gjør dere sånne dager med valper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil fortsette med den typen roligtrening du gjør, ta på deg tykk jakke og tykke hansker, så kan han bite uten at du merker noe til det. Og når han ikke får noe respons på det, gir han seg. Husk å rose rolig og pent de få øyeblikkene han ikke biter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil fortsette med den typen roligtrening du gjør, ta på deg tykk jakke og tykke hansker, så kan han bite uten at du merker noe til det. Og når han ikke får noe respons på det, gir han seg. Husk å rose rolig og pent de få øyeblikkene han ikke biter!

Ja det skal jeg prøve ut! :) Hvor lenge er det forresten vanlig at valpene holder på med sånn biting? Er det bare til de får skiftet tenner eller er det lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, ser at mange skriver at de ikke leker med hundene sine inne. Er dette veldig vanlig kanskje? For jeg leker jo inne med ham hele tiden og girer han nok opp en del pga lekingen. Kankje det anbefales å ikke gjøre det da.. Men ute er det få steder å leke siden jeg bor i Oslo sentrum, og særlig når det regner vil han ikke være ute en gang. Hva gjør dere sånne dager med valper?

Mine får ikke lov å leke inne og jeg leker ikke med dem inne heller.

Ute kan man jo leke overalt? :) Å på regntuge dager går man tur uansett og fortsatt ingen leking inne. Mentaltrening kan de få inne uten å leke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse leker over alt, og mye lek innendørs ville jeg unngått ja, spesielt om valpen er en aktiv liten sak. Mine hunder må ut uansett vær, men vi kan selvfølgelig tilpasse oss, er det sprettkalt eller heslig vær så går vi ut litt også kan de få seg et bein eller annet snadder som de må jobbe litt for og fortære, maten kan gies på flaske slik at de har noe og holde på med der, eller man kan gjemme godbiter rundt om kring og la hunden søke litt, lydighet og triks kan du også trene inne med en valp :) Man MÅ jo ikke leke med hunden. Så vil den ikke ut finn på noe annet, og ta lek ute i en park eller noe, det har dere sikkert i oslo også :) Det er iallefall min greie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 mnd kan lett gi for mye aktivitet og der valpen får problem med å gire ned. Jeg ville nok ha latt være å gire opp inne - inne er vi rolige. Senere når hunden er blitt litt større og den vet å ta det rolig og biting har avtatt/blitt borte, så kan man leke litt inne igjen - etter min mening.

Edit: det er viktig å finne grensen også ute, for når nok er nok og der man ikke overstimulerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 mnd kan lett gi for mye aktivitet og der valpen får problem med å gire ned. Jeg ville nok ha latt være å gire opp inne - inne er vi rolige. Senere når hunden er blitt litt større og den vet å ta det rolig og biting har avtatt/blitt borte, så kan man leke litt inne igjen - etter min mening.

Edit: det er viktig å finne grensen også ute, for når nok er nok og der man ikke overstimulerer

Helt klart, man bør ikke gire opp noen hunder for mye, uansett om man er inne eller ute. Iallefall ikke før de har funnet avknappen og klarer og gire ned når økten er ferdig.

Om du, TS, har en valp som kanskje koker litt lett i toppen, som det kan høres ut som om jeg skal dømme etter piraja oppførsel :P så ville jeg generellt sett vert forsiktig med og gire opp for mye. Du trenger ikke det, valpen kan ha det gøy uansett og det vil nok gi en lettere unghund/valpetid for dere begge :)

Ser du spør om når det vil gi seg, dette er vel mer stress/uro/koker i hodet enn kløe i tenner så det går nok over når hunden finner av knappen og lærer seg og koble av før det går for langt :) I mellomtiden, om du absolutt må så følg tulip sitt råd :) Hansker, ro og tolmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uva bandt vi fast når det var rotrening på gang. Relativt kort kobbel som var festet slik at hun ikke hadde annet valg enn å ligge i senga si. Funka fint det :) Ellers brukte vi også valpegrinda endel. Når det gjelder biting; begge våre har hatt en three-strike-regel. Bet de så vi hylte tre ganger, så avsluttet vi det vi holdt på med, hva enn det var, og ble kjempekjedelig. Ingen av dem bet noe særlig lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar :) Da prøver jeg å slutte å leke med valpen inne og heller trene litt lydighet eller mentaltrening som feks godbitball eller kong når han har litt mye energi... Så tar vi leken ute :) Også blir det handske når han skal håndteres så kanskje har gir opp bitingen etterhvert :)

Men gjør dere det sånn at leker og bitebein ligger fremme slik at hunden kan aktivere seg selv, eller skal alle leker også bort slik at det kun er ben, grisehale etc som ligger fremme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell en smakssak, men min mening er at inne er vi rolige og leker skaper stress, de trenger ikke aktivisere seg selv om jeg(eller du ;) ) gir den det den trenger ute. Hvor ofte og hvor lenge du må være ute må jo du da finne ut. Er det ikke noe og gjøre så legger de seg og sover, som regel. Men jeg har tyggeben liggende framme slik at han har noe og tygge på når han er våken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell en smakssak, men min mening er at inne er vi rolige og leker skaper stress, de trenger ikke aktivisere seg selv om jeg(eller du ;) ) gir den det den trenger ute. Hvor ofte og hvor lenge du må være ute må jo du da finne ut. Er det ikke noe og gjøre så legger de seg og sover, som regel. Men jeg har tyggeben liggende framme slik at han har noe og tygge på når han er våken. :)

Ja det høres veldig lurt ut (og behagelig :innocent: ) så jeg prøver ut det en stund fremover :D Er jo ute med ham annenhver time slik at han får gått på do så det blir nok av tid til å leke ute da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...