Gå til innhold
Hundesonen.no

Vannhode på hund


Recommended Posts

Jeg møtte en helt nydelig hund idag på jobb som oppførte seg litt rart. Har møtt denne en gang som valp og da så det ut som den var enten døv eller blind pga den skakket hodet veldig til siden når jeg snakket med den. Det er ikke sånn vanlig skakking som hunder gjør når de hører en spesiell lyd eller er nysgjerrig, men den vred hodet nesten halvveis rundt.

Dette gjorde den da jeg kom idag også ,og da sa eieren at den hadde vannhode. Jeg har jo hørt om dette før, men trodde de ble avlivet da eller døde av det?

Noen som vet mer om vannhode på hund? Noe som de kan leve med? Syns litt synd på hunden der den vred på hodet sånn, men det var helt nydelig skjønn (har en svakhet for "handikappete" hunder :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke hunder kunne leve med det... Vet om en som fikk et staffekull i år hvor en av valpene hadde vannhode. Den ble avlivet.

Her er en link http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/diagnos_vattenskalle.html

Klipp og lim fra et annet forum:

"Saxat om vattenskalle från Skk Anomalex

Hydrocefalus eller vattenskalle är den vanligaste utvecklingsrubbningen

i hjärnan. En ansamling av vätska i hjärnans kamrar trycker på hjärnan

så att hjärnsubstansen förtvinar. Den vanligaste formen drabbar valpar

av brakycefala (kortskalliga) raser. En valp med hydrocefalus är ofta

mentalt avtrubbad och har inlärningsproblem. Den kan utföra

tvångsrörelser som kan övergå i koordinationsproblem och kramper.

Onormal ögonställning, oregelbunden pupillstorlek och synstörningar är

vanliga symtom. Andra vanliga yttre symtom är kupolformigt skalltak,

högt stop och öppna fontaneller.

Enligt utländska uppgifter förekommer hydrocefalus särskilt hos

amerikansk cocker spaniel, bostonterrier, chihuahua, engelsk bulldog,

malteser, silky terrier och yorkshireterrier.

Av de hundar som får diagnosen hydrocefalus är 70 proc. av rasen Chihuahua. I en studie som omfattade 564 fall av hydrocefalus

fastställde man att 11 raser var särskilt utsatta. Förutom de redan

nämnda gällde det även cairnterrier, dvärgpudel, dvärgspets, mops och

pekingese.

Beskrivningar av speciella typer av familjärt förekommande hydrocefalus

finns också. En engelsk undersökning redovisar 14 besläktade valpar och

unghundar av rasen bullmastiff som drabbades av lillhjärneataxi och

hydrocefalus. Arvsgången för denna, för bullmastiff speciella, anomali

misstänks vara autosomal recessiv.

Hydrocefalus behöver inte vara medfödd och behöver inte heller debutera

under första levnadsåret, även om det är det mest vanliga. Vid så

kallad kompenserad hydrocefalus kan symtomen debutera i vuxen ålder.

Äldre hundar med kompenserad hydrocefalus har normal skallform.

Många olika missbildningar i centrala nervsystemet kan orsaka

hydrocefalus. De genetiska mekanismerna är heterogena. Äldre teorier om

recessiv arvsgång ersätts idag av förslag om polygen arvsgång och en

direkt predisposition för brakycefal skallform.

Sjukdomen kan även vara förvärvad, till exempel efter hjärnhinneinflammation eller skallskada."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp klipp*

Av de hundar som får diagnosen hydrocefalus är 70 proc. av rasen Chihuahua. I en studie som omfattade 564 fall av hydrocefalus

fastställde man att 11 raser var särskilt utsatta. Förutom de redan

nämnda gällde det även cairnterrier, dvärgpudel, dvärgspets, mops och

pekingese.

:o Takk for info, dette var noe jeg overhode ikke var klar over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Valpen min har vannhode, han var 3 Mnd når jeg fikk han å dyrlegen trodde det var epilepsi men det var det ikke. Så nå har han gått på epilepsi medisin i 3 Mnd og fikk vite det i dag at det var vannhode. Stakkar hunden er nesten ikke 7 Mnd enda engang, han ble 6 Mnd den 25 mai...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min har vannhode, han var 3 Mnd når jeg fikk han å dyrlegen trodde det var epilepsi men det var det ikke. Så nå har han gått på epilepsi medisin i 3 Mnd og fikk vite det i dag at det var vannhode. Stakkar hunden er nesten ikke 7 Mnd enda engang, han ble 6 Mnd den 25 mai...

Uff, hva sa dyrlegen om mulighetene til valpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hmm. Vet om en som har barn som har vannhode, og det barnet er jo ikke frisk og sliter mye, men er vel sikkert forskjellig hvor mye plager som følger med dette? Dette barnet er 5 år+, men ser ut som et lite barn, kan ikke pate eller gå osv., men er kanskje noe annet som feiler han i tillegg etter hva jeg vet, men han utvikler seg rett og slett ikke normalt, og hun har fortalt at dette er grunnet han har vannhode, noe man også tydelig kan se på hodeformen. Og han er mye inn på sykehus.

Er det så ille med hunder, unner jeg ikke det i et hundeliv akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg har hørt at det går ann å "drenere" hodet. Men dette er ingen permanent løsning da det vil komme tilbake og man må gjennta dette resten av hundens liv.

Når vi utredet Fanta var vannhode noe av det som det var mest snakk om. Da fikk vi beskjed om at valper som er født med dette ikke overlever (de fleste dør innen få dager) men at de kan overleve med behandling om det dukker opp når de er eldre. Nå skal det sies at dette er en dyrlege jeg egentlig ikke er veldig begeistret for og som sier mye rart. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi utredet Fanta var vannhode noe av det som det var mest snakk om. Da fikk vi beskjed om at valper som er født med dette ikke overlever (de fleste dør innen få dager) men at de kan overleve med behandling om det dukker opp når de er eldre. Nå skal det sies at dette er en dyrlege jeg egentlig ikke er veldig begeistret for og som sier mye rart. :icon_confused:

Hm. Nei jeg vet ikke. Og husker ikke alder på hunden i det tilfellet jeg hørte/så. Jeg ville nok avlivet uansett, for det kan da umulig være godt å leve med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vannhode vil væsken i hjernehinnen (?) ikke ha naturlig drenasje og vil stadig trykke hjernen mer sammen og hodet vil "vokse". Hjernen vil også bli stadig mer skadet og man vil til slutt dø. Blir det lagt inn dren umiddelbart (jeg har bare hørt om medfødt vannhode), kan man vokse opp aldteles funksjonsfrisk, eller med minimale skader på hjernen.Dette er jo mennesker.

Men hunder med denne diagnosen? Hm. I mitt hode ville det beste være å ta livet av dem. Toppen av menneskliggjøring er vel å legge inn dren, bekoste store operasjoner og oppfølging i alle år, når disse resursene kan brukes på hunder som i utgangspnktet er friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...