Gå til innhold
Hundesonen.no

Agility trening med agressiv hund?


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg kunne jo da tenkt meg og prøvd agility, ingen mål om konkurranse, mest bare for og ha noe og holde på med, iallefall i første omgang, så får vi se hvor det bærer. Men.. nå har jo jeg en fryktaggressiv hund, så spm blir jo da, hvordan gjør man det på trening? Har de fleste baner med gjerde på eller må hunden faktisk kunne gå løs med andre hunder på banen? Vi bor jo i Trondheim da, om det skulle ha noe og si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig er det uansett mye enklere å trene agility med hunden løs, enn i bånd. Når man kommer over de grunnleggende øvelsene blir det vanskeligere å gjøre hopp, slalom, gjennom osv.

Har du vurdert rallylydighet? Der går man jo med bånd i hele klasse 1, og kan gjøre mesteparten av øvelsene med bånd. Jeg går rally med min fryktaggressive (som snart med trening kan starte i klasse 2 uten bånd!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere løsninger :) Det jeg vet om er:

Det ene er at du prater med instruktøren og starter et kurs som da instruktøren har lyst og mulighet til å legge tilrette for dere.

Det andre er at du kan få følge et passende agilitykurs som observatør (rimeligere og uten hund) og deretter ha en avtale om at du kan bruke banen ved ett par andre tider? Du har jo også noen kroner til overs etter halv pris som observatør, og kan kanskje kjøre på med ett par privattimer.

Samtidig: Du kan også utenom dine kurs, avtale med instruktør at du får begynne tilvenning av stedet ved andres trening. Da ved at du holder deg på en slik avstand at du har en rolig hund (du får da tilvenne at hunden din bare er der, og holder seg rolig osv) og får tilvent det bestemte miljøet og hundene på avstand.

Ofte har man jo fellestreninger også. Da kan du gradvis tilvenne din hund samtidig som at andre hunder trener. På den måten kan du være heldig og slippe at det er så mange hunder på stedet de første gangene. Det gir fin mulighet for trening av din hund (ikke agility i begynnelsen altså..hehe)

Hvis "treningskullet" er obs på problemet ditt, så er det fine med at du tar med fryktaggressiv hund med på hundetreninger (med avstand og tilvenning) er at andre hunder ofte er opptatt med sitt, og ikke gir oppmerksomhet og møtende signaler - og dermed lettere kan hunden din tilvennes at den blir tryggere i den settingen - og derfor legger vekk fryktaggresjonen i de aktuelle miljøene. Hvis hunden din da samtidig lærer seg til at det skjer GØY i det miljøet, og den etter hvert velger å fokusere på det ved treningene, da har du jo fått en vinn-vinn situasjon.

Jeg vet om en god del fryktaggressive hunder som på hundetreninger har fått gradvis tilvenning med miljøet, og deretter erfart at hundetreninga er så gøy at den fokuserer fullstendig på det...og som da gir en lang f i de andre hundene på banen. Det gjelder ikke alle, såklart, men det er da verdt et forsøk hvis du finner en klubb som gir deg muligheten til å prøve ut noen alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent agility i Trondheim med en fryktaggressiv hund. Det var på banen hos nidaros brukshundklubb og den er ikke gjerdet inn, men vi trente med bare en hund ute av gangen (hvertfall når jeg var der :P) og siden parkeringsplassen er delvis skjult fra banen så gikk det tålelig greit. Men; flere går jo rundt i område der og varmer opp/går ned hundene sine og jeg var nok litt heldig de gangene han stakk fra banen at det ikke var noen hunder ute da. Ville ikke gjort det samme i dag for jeg hadde ikke nok kontroll.

Banen på Klett (Trondheim hundeskole sin) er inngjerdet også er det vel kommet noen baner langs melhus-sletta, men vet ikke om de er inngjerdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde jo håpet at noen kanskje har bane med gjerde feks slik at de andre kan vente på utsiden, slik at jeg kunne hadt han løs. Han er ikke veldig ekstrem nemli, men skulle han først løpe bort til noen så kan det nok smelle... jo, rallylydighet kan godt være et alternativ, men ag lå øverst på lista:p Mest fordi det hadde vært greit med en aktivitet som innbefatter litt fart, blir ikke like mye intensiv trening etter vi flytta til byen, men hodebry får han nok av.

Avstandstrening holder vi på med, og han er egentlig veldig flink til og ignorere hunder når han er løs(så lenge de ikke kommer etter han) men er litt begrensa for hvor mye jeg vil utfordre skjebnen liksom. Ettersom jeg vet hva konsekvensen kan bli så tørr jeg ikke stole så mye på han som jeg sikkert kunne ha gjort.

Privattimer kunne jo absolutt vært et alternativ, jeg jobber uansett slik at det annenhver uke vil være vanskelig og bli med på kurs..

Takk for tips om baner med gjerde :) Skal sjekke ut de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden det er flere enn en hund ute om gangen når det er nybegynnerkurs. Sportshunder sin bane på klett er inngjertet, og det er kun en hund inn om gangen. Mange har hunder som ikke liker andre hunder, så jeg ser ikke på dette som noe stort problem om du ikke skal konkurrere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden det er flere enn en hund ute om gangen når det er nybegynnerkurs. Sportshunder sin bane på klett er inngjertet, og det er kun en hund inn om gangen. Mange har hunder som ikke liker andre hunder, så jeg ser ikke på dette som noe stort problem om du ikke skal konkurrere :)

Bra og høre :) Sendte nettopp mail til trondheim hundeskole, og hørte med de :) De har jo både hall og bane så tipper det er mulig og ha bare en hund i gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kunne jo da tenkt meg og prøvd agility, ingen mål om konkurranse, mest bare for og ha noe og holde på med, iallefall i første omgang, så får vi se hvor det bærer. Men.. nå har jo jeg en fryktaggressiv hund, så spm blir jo da, hvordan gjør man det på trening? Har de fleste baner med gjerde på eller må hunden faktisk kunne gå løs med andre hunder på banen? Vi bor jo i Trondheim da, om det skulle ha noe og si :)

Nå vet ikke jeg hvordan ting fungerer i Trondheim, men i klubben der jeg trener så blir andre hunder holdt i bilen både på nybegynnerkurs og nybegynnertrening dersom det er behov for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også akkurat startet med agility, med et nybegynnerkurs i april og så trening og flere kurs etter det. På det kurset var vi tre stk med hannhunder som ikke nødvendigvis er aggressive, men som kan være troende til å løpe bort til hverandre og lage bråk. Det var ikke noe problem, og særlig ikke siden vi har vært samme gjengen hele tiden. Vi er alltid en og en på banen (alle andre i bilene da vi er så heldige å kunne ha bilene helt inntil), og har først nå begynt å trene på det å ha flere hunder (da ikke flere hannhunder) på banen sammen, med vanskelighetsnivå tilpasset hver og en. Tror de fleste har en policy om at hundene må lære å mestre selve øvelsen først, og så kan man evt trene på at det er andre hunder i nærheten etterhvert. Mestring av øvelsene/konsentrasjon om "jobben" gjør også at de ikke fullt så lett løper avgårde (i begynnelsen var det liksom "Iiiiiiih, jeg er løøøs"...). Jeg var kjempebekymret i begynnelsen, men sakte men sikkert ser jeg at han får opp konsentrasjone rundt selve det han skal gjøre, og han kan nå være løs på banen samtidig med en annen hannhund som også er løs på en bane rett ved siden av (uten skille imellom), uten å løpe bort, og det ville IKKE vært mulig for et halvt år siden. Så det har vært en god opplevelse/trening på mange måter, og har gitt meg troen på at han ikke bare er teit rundt fremmede hannhunder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...